Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Lys og spiring
H. Larsen (greylock-chili)
Indlg: 2

Aalborg
05/02-2014 12:22

Hej

jeg er har set mine frste chilier i august og de ser nu sdan ud.

right

De har stet i vindueskarmen indtil nu.
Er det normalt at de er s hje og ranglede?

Jeg skal nu igang med at s lidt flere fr.
Skal jeg bruge en varmemtte eller en opvarmet spirekasse?

Hvilke LED prer er bedst, hvis jeg vil forsge mig med det?
Jeg har set en hos Bjarnes fr, som indeholder rdt og blt lys. Men kan se at andre skifter mellem rdt/blt anhngig af plantens stadie - hvad er det mest optimale, og hvor kber man bedste sdanne prer?

P forhnd tak for hjlpen :-)
--

Svar Send privat besked
Lys og spiring
Lola Bentsen (Lola)
Indlg: 12

Genarp, Sverige
09/02-2014 10:00
Hejsa

Det er helt normalt, at planterne bliver ranglede, nr de ikke fr nok lys. Du kan med fordel sge p LED/LED-lys i forummet. For et par r siden skrev vi rigtig meget om de forskellige lsninger med lys. Mine LED har bde bl og rd i samme pre, men det er mest for at slippe for at skifte. Hvis du bare vil prve og se, om det er noget for dig, er det et godt sted at starte. Hvis du vil stte det mere i system og have mange planter, kan du begynde at se p, hvordan du kan stte det op og skifte mellem forskellige lsninger.

--
Lola

Svar Send privat besked
Lys og spiring
Jonas Damkjr (Jonas.d)
Indlg: 1

Skanderborg
23/02-2014 20:31

--
Jeg kan anbefale www.aliexpress.com
Der kan man f nogle fine led prer til 20-30 dkr inkl fragt :-)

Svar Send privat besked
Lys og spiring
Karin Engel (Engel)

Haderslev
05/03-2014 09:07
Er lige startet og har 18 spirende planter. Synes det er en jungle med plantelys, men overvejer at kbe denne.
http://www.youtube.com/watch?list=UUdebJiPv6LqqWmO6KpvBCNQ&feature=player_embedded&v=WckCMHp5C9w

Er der nogen erfarne herinde der kan anbefale denne, eller sige mig om det er et godt produkt til chilidyrkning? P forhnd tak.
Engel

Svar Send privat besked
Lys og spiring
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
06/03-2014 08:16

--
Hej Karin

Til 18 planter er den alt for dyr, stor og strmforbrugende, den som du linker til :) Du skal ogs lgge told og moms til prisen, s det bliver en dyr fornjelse...

Jeg vil anbefale dig en eller to af disse i stedet, som sagtens vil kunne klare 18 planter:

http://www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=index&cPath=57&zenid=c2eaddc775d40ac890bc7bae4909c96d

Hvis planterne bare skal dyrkes inde, til de kan komme ud eller i drivhus, ville jeg bare njes med 1 x 18W - hvis de skal blive inde, ville jeg snuppe 2 x 18 eller 3 x 12, som lige passer med et bord p ca. 90x180 cm :)

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Lys og spiring
Karin Engel (Engel)

Haderslev
10/03-2014 16:54
Hej. Tak for svar. Den er nu ikke s dyr igen, og jeg kan importere den via mit Firma, men hvis du mener det er " overkill", s kan det da godt vre jeg skal begrnse mig, men nr planterne har en vis strrelse er den vel ikke for stor? Hvilken afstand skal lyset i vrigt helst ha til planterne?

--
Engel

Svar Send privat besked
Lys og spiring
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
10/03-2014 21:13

--
Jeg bruger LED, fordi jeg p den mde kan holde strmforbruget lavt - ellers synes jeg ikke, at jeg ville kunne forsvare at brnde strm af p det. S jeg synes aldrig, at der er grund til at kbe strre lamper end ndvendigt :)

Der er ogs mere fleksibelt med flere sm, som kan bruges efter behov - de kan ogs dkke et omrde mere jvnt end en stor.

Jeg holder en afstand p 30-80 cm - sdan cirka :)

Svar Send privat besked
Lys og spiring
Asbjrn . (Asbjrn)
Indlg: 19

Nordjylland
13/03-2014 10:30
Som opflgning p Anjas indlg, vil jeg ogs lige tilfje at det er spild af penge og kbe de LED lamper man ikke kender tilstrkkeligt og som Anja kommer ind p s det giver det ogs en meget bedre dkning med flere sm lyskilder end 1 stor.

Hovedparten af LED lamperne p markedet er drlige end eksisterende lsning som ex. almindelige spareprer, men det er der desvrre alt for f der er klar over. Derudover er selv en rigtig god LED lyskilde ogs s pvirkelig af varme, at en drlig konstrueret lampe kan delgge virkningen, da den ikke kan komme af med varmen - som ex. den du kigger p, hvad mon der sker nr de blsere stver til?? Kleprofilen under blseren er mikroskopisk, ift. til det watt forbrug producenten oplyser.

- Det grnne image som LED teknologien har, bliver forvrnget af den massive import af drlige LED-lsninger man ser fra sten. Kb det rigtige fra starten og spar penge og ikke mindst miljbelastningen!!!

--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3891, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: kovaliev.P-1967
Antal Emner: 2209
Antal indlg: 18222 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)