Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Jakob L. (chillipensum)
Indlg: 5

Aalborg
16/03-2014 00:14
Hej. Jeg hedder Jakob, og blev inspireret til at skrive en lille tekst om mit frste forsg p at dyrke chili. Jeg vil lbende opdatere, eller det er i hvert fald planen.

Min kreste og jeg er get i gang med et chili projekt. Jeg har altid vret lidt af en biolog i skjul, og har lnge get og nsket mig at dyrke nogle grnsager, men forholdene har ikke vret til det.
Min kreste og jeg bor i hver vores 1 vrelses kollegielejlighed, med hhv stvendt og vestvendt vindue.

Det hele startede i en butik, hvor vi faldt over et chili dyrkningsst. og derefter gik planlgningen i gang. Frst kbte vi en plantesk, og bestilte chilifr hos billiggro.dk.
Et par dage efter ankom frene, og vi sede dem med det samme i kdbakker. Bakkerne blev lagt i poser og ind i et skab med rrlgning- dvs ca 30 grader konstant.

Efter 6 dage kom de frste spirer:
right

Efter yderligere et par dage, kom der en masse spirer. (ganske uforventet, troede det var svrere).

right

sorterne set er: (alle fra billiggro.dk)
SERRANO TAMPIQUENO
HOT BANANA
BONSAI
MAULES RED
BLONDIE
samt fr fra almindelige rde chili fra fakta.

Efter spiring blev bakkerne placeret i vestvendte vinduer, med radiator tndt s det temperaturen var ca. 20 grader. Dog var der i 7-10 dage efter spiring konsekvent overskyet i Nordjylland, s vksten var ikke imponerende.

3 uger efter spiring havde der dog vret sol i en lille uges tid, og der begyndte at ske noget. Desuden opdagede vi at det var svrt at vande planterne ordentligt, da de stod i kun et par centimers jord, dvs. at de hurtigt trrede ud. I et forsg p at kombattere dette, overvandede vi, hvilket pvirkede planterne.
right
Bemrk i vrigt spiren med let lilla blade. Det er vi lidt spndt p at se hvordan den udvikler sig.

For at gre det nemmere at vande planterne, valgte jeg at ompotte dem allerede nu - s der var mere jord til at holde fugten. I min frd rundt p chili-forums, er jeg ofte stdt p 'vermiculite' som et godt jord-additiv. Idet jeg er studerende, og tilknyttet et laboratorie der netop anvender vermiculite i store mngder til at fjerne kemikaliespild, er dette rimeligt lettilgngeligt for mig. Jeg tog derfor nogle liter vermiculite og blandede med en almindelig plantesk, og brugte denne jord til at ompotte planterne til.

right
Billedet er taget knap 4 uger efter sning.

Det blev til i alt 24 planter fra billiggro.dk (hvor kun bonsai havde en lav spiringsprocent p 40%, resten spirede mindst 5 af 6 fr) Derudover en hel del planter fra fakta-chilier.

Det nste skridt er at f planterne ompottet, nr engang de er store nok. Til dette forml har vi kbt en masse 2 og 5 liters potter. De er kbt at en gut i Vodskov. Jeg havde kontaktet manden, og aftalt en handel. Da vi mdtes med ham, kommenterede han "Skal i ogs dyrke chili? Der er ret mange af jer der kommer her og kber potter. Har i linket til mig p jeres hjemmeside eller sdan noget, siden der er s mange der kommer rendede til mig?"

Ikke desto mindre fik vi omkring 45 5 liters potter samt 55 2 liters potter for 120 dkk.

Jeg er meget spndt p hvordan dette projekt forlber. Det tager i hvert fald allerede meget plads, p trods af at de nu blot str i fadlskrus (tak til de lokale barer). Det fylder ret meget i 1-vrelses lejligheder!

Hber i finder denne trd interessant. Den er skrevet i en l-inspireret kreativitet, s vr venligst overbrende med eventuelle ndsvage vendinger.

Kommentarer samt eventuelle rd er meget velkomne.
Desuden vil jeg nvne at jeg s at i har et "rundebrev" med chilifr. Jeg har nvnt det for min kreste, og vi kunne nok godt finde p at skrive os p denne liste til efterret, da vi forhbentligt har nogle fr at bidrage med p dette tidspunkt.

Mvh. Jakob

Svar Send privat besked
Pernille K (nille)
Indlg: 293

Kbh
24/03-2014 20:57
Velkommen til og held og lykke med projektet

Intd til videre ser det da ud til at g meget fint - I skal mske overveje om I kan slge / forre nogen vk / stte nogen udenfor da det kommer til at fylde pnt meget :)
--

Svar Send privat besked
Jakob L. (chillipensum)

Aalborg
05/04-2014 00:24
Jo tak!
Vi er allerede i gang med at give dem vk :)

De gror efterhnden hurtigt.
right

en spire ser lidt sjov ud.
right

Svar Send privat besked
lennart larsen (Larsen87)
Indlg: 4

aalborg
08/04-2014 17:07
ham du kbte dine potter af i Vodskov, har han en hjemmeside eller hvordan fr man fat p ham?

Mvh
--

Svar Send privat besked
Jakob L. (chillipensum)

Aalborg
12/04-2014 00:17
Han slger potter via gul og gratis til afhentning.
--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 6512, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: dinaiv69
Antal Emner: 2226
Antal indlg: 18254 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)