Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Omplantning ?
Brian Hub (Gawc)
Indlg: 17

Kbenhavn SV
20/02-2009 11:04
Jeg har lige bestilt mit frste parti fr, og har ingen erfaring, heller ikke til andre planter.

1: Nr jeg p et tidspunkt har fet mine kimplanter og de skal plantes om, skal mine chili'er s 1 i hver krukke ? eller kan de dele ? og med hvor stor afstand kan/skal de have ? da jeg har en mega stor stuekrukke, jeg hbede at bruge til nogle af chilierne.

2: nu har jeg bestilt flere varianter, er der noget jeg skal tage hensyn til her, s de ikke krydser sig ?

--
Hilsen
Brian

Svar Send privat besked
Omplantning ?
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
20/02-2009 15:25
Gawc skrev:Jeg har lige bestilt mit frste parti fr, og har ingen erfaring, heller ikke til andre planter.

1: Nr jeg p et tidspunkt har fet mine kimplanter og de skal plantes om, skal mine chili'er s 1 i hver krukke ? eller kan de dele ? og med hvor stor afstand kan/skal de have ? da jeg har en mega stor stuekrukke, jeg hbede at bruge til nogle af chilierne.

2: nu har jeg bestilt flere varianter, er der noget jeg skal tage hensyn til her, s de ikke krydser sig ?

for at tage dine sprgsml et efter et s:
1) Du kan sagtens plante flere planter i samme potte nr du planter dem om. Jeg vil dog anbefale ca 10cm afstand mellem dem da de ellers hurtigt vil vokse sammen i rdderne. Nr det er tid til at stte planterne i deres endelige potter, s vil jeg dog anbefale dig at du kun har 1 plante pr potte. 10liters potter eller lignende er efter min mening det bedste. Jo mere plads dine planter har til rdderne, jo strre bliver de (p den mde kan du ogs lave mindre vindueskarm planter ved at beholde dem i lidt mindre potter.

2) For at undg krydsning kan du gre en af flgende ting:
- holde planterne helt adskildt
- dkke blomsterne til med f.eks. te-poser s fremmed pollen ikke kan komme ind til blomsten.
- Dkke hele planten til med tyndt lrred i den periode hvor der er blomster p planten.

Hvis det bare er for at have fr til nste sson, s kan du jo njes med at beskytte nogle f blomster p hver plante og s bare srge for at du tager frene fra de frugterne som kommer fra disse blomster.
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Omplantning ?
Brian Hub (Gawc)

Kbenhavn SV
20/02-2009 16:17
her troede jeg det var at probbe et fr i jorden og s se en smuk plante.. heh :)

og 10 l. potter, tror jeg har kbt for mange fr hjem s :) heh.. n, jeg glder mig i hvert fald at g igang, s snart jeg har fet fat i alt jeg skal bruge .. :)
--

Svar Send privat besked
Omplantning ?
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
20/02-2009 16:47
Du kan sagtens bruge mindre potter - det kommer jo helt an p hvad du nsker at f ud af det. Skal du bruge planterne fordi de er smukke, s brug mindre potter - er det for at f en masse chili frugter gennem hele ssonen s brug lidt strre potter.
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Omplantning ?
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
20/02-2009 17:22
Hej Brian.
Jeg er ogs selv lige begyndt for alvor denne sson (jeg havde arvet nogle planter sidste r og det gav sgu blod p tanden).
Jeg startede lige efter Nytr, s jeg er net igennem alt det frste og har nu fet de fleste planter over i store potter. Da frene var spiret og vokset sig store (2-4 gte blade) kom jeg dem i en 12cm potte hver for sig. Jeg synes det var mest praktisk med de mindre potter, s jeg bedre kunne stuve dem sammen under lyset (der er ikke meget lys i vindueskarmen om vinteren i Finland). Da de s blev for store til denne potte (rdderne) flyttede jeg dem til den endelige potte (som Kim nvner omkring 10 liter).
Jeg vedhfter lige et billede af en plante, der skulle have vret kommet i strre potte for lngst. Beklager det blev lidt uskarpt.
Ellers rart at se at der er lidt liv her, det er vist ikke s mange der skriver her.
right

--

Svar Send privat besked
Omplantning ?
Brian Hub (Gawc)

Kbenhavn SV
21/02-2009 08:07
Jamen det bliver rigtig spndende at komme igang, jeg har kun en 2 vr lejlighed, og har kommet til at kbe lidt over 100 fr, da jeg ikke kunne bestemme mig p hvilken sort, s tror jeg skal revurdere det lidt, og s kun 1/4 del af dem, til at starte med for s at se hvor meget de fylder :) kan vel s nogle flere senere.

Hvad er rsagen du har en blser ved planterne Mads ?

--
Brian

Svar Send privat besked
Omplantning ?
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
22/02-2009 08:20
Heh, s har du jo nok at vlge imellem! Det er det samme jeg gjorde og nu har jeg et pladsproblem. Heldigvis har jeg et lille drivhus til sommer, s det er bare med at holde ud indtil da.
Jeg laver ivrigt rigeligt, s jeg har nogle planter at give vk af. Det er lidt sjovere end at give en blomst eller chokolade, og s er det jo nsten gratis ;-)
Blseren er vel en slags muskeltrning til planterne. Jeg hber p at de skal blive rigtigt store og nogle af dem kommer til at (forhbenligt) bare tunge frugter. S med blseren skulle stammerne blive strkere. Jeg har allerede fet at vide p et andet forum at jeg skulle se at f fat i en strre blser, heh.
--

Svar Send privat besked
Omplantning ?
Palle Rasmussen (PWR)
Indlg: 123

Veflinge
11/01-2011 16:33
Hej

Jeg prver lige om jeg kan oploade et billede.
De er set den 24 dec. og har stet i "kuvse" med lys og ca 25g.
Er det for tidligt at plante dem om, de str jo idt tt som der er nu?
mvh
Palle

Svar Send privat besked
Omplantning ?
Palle Rasmussen (PWR)

Veflinge
11/01-2011 16:37
PWR skrev:Hej Jeg prver lige om jeg kan oploade et billede. De er set den 24 dec. og har stet i "kuvse" med lys og ca 25g. Er det for tidligt at plante dem om, de str jo lidt tt som det er nu? mvh Palle

--

Svar Send privat besked
Omplantning ?
Palle Rasmussen (PWR)

Veflinge
14/01-2011 20:39
hej
--
Jeg prver lige om jeg kan oploade et billede.
Mine frste chili/peber er blevet plantet om og det ser ud som om alle p nr en overlevede det.
right

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4080, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: MashaAtoma
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 0)