Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Spirende chili dyrker - LED
Hjalte Gram (Hjalte)
Indlg: 4

28/04-2014 08:51
Hej chili entusiaster

Jeg har for nyligt fet jnene op for chili dyrkning. Mit problem er at jeg ikke har srligt gode forudstninger for selv at dyrke. Jeg bor i en lejlighed i rhus centrum, med et nordvendt vindue hvor der samtidigt bliver skygget fra nabo bygningerne. Derfor tnkte jeg p at lave et lille LED vkst-skab!

Mit sprgsml er s: Kan man dyrke 2-3 chili planter med frugt, udelukkende med LED i et skab p lidt under n kvadratmeter?

Det jeg havde i tankerne var:

http://www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=product_info&cPath=57&products_id=3293

(Jeg har set de andre trde omkring LED, men jeg synes ikke jeg kunne finde n hvor der var tale om udelukkende LED, og som ikke var forldet)

Venlig hilsen
Hjalte
--

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
28/04-2014 12:18

--
Du kan sagtens bruge den lampe, som du linker til :)

Jeg vil foresl dig at beklde vggene i skabet med Diamond Foil Mylar (hydroforretninger eller ebay.co.uk) - s vil lyset n bedre rundt om planterne.

Der sker ikke s meget med LED-snakken her lngere - den er rykket ind p Facebook, hvor der er lidt forskellige LED-grupper. Jeg er administrator af denne - som dog ogs er lidt stille for tiden, for hjssonen er jo overstet for indendrsplanter: https://www.facebook.com/groups/628040290555530/

Mht. planter, s kan du enten kbe eller s selv. Til vinterhst kan du s i lbet af maj/juni, og s gr der ca. 5-6 mneder til hst, alt efter sorterne.

Har du tnkt p sorter allerede?

Svar Send privat besked
Hjalte Gram (Hjalte)

28/04-2014 12:44
Fedt!

Jeg har kigget lidt p nogle sorter, og s vidt jeg kan forst er c. chinense svre at gro under LED. S jeg tnkte at det skulle vre nogle c. annuum. Ville rigtigt gerne have nogle af de mexicanske chilier, men de er vist lidt for store til sdan et skab (?)

Angende belysningen: Hvor mange timer skal man s belyse om dagen? Jeg har kigget lidt rundt, og har lst at der er nogle som belyser op til 20 timer om dagen. Det virker da helt tosset nr der dagligt kun er 11 solskinstimer i spanien (f.eks.) om sommeren.
--

Svar Send privat besked

Slagelse
28/04-2014 23:23

--
Chinenser er fine at dyrke til flotte planter under LED, men kan vre en smule vanskelige at f til at stte mange frugter indendrs, desvrre.

Ud over Annuum er Baccatum rigtig gode at dyrke - og citronchilien er jo ret lkker :) Hvilke mexicanske chilier mener du?

Mine fr 16 timers lys i dgnet - de kan sikkert sagtens tle lidt mere end det, men der er jeg landet.

Svar Send privat besked
Hjalte Gram (Hjalte)

29/04-2014 07:47
Ja jeg ved jo faktisk ikke om de egentlig er mexicanske. Men det er ihvertfald dem der primrt bliver brugt til deres madlavning :) Det er bla. dem her:

http://pocketchangegourmet.com/wp-content/uploads/2013/04/Chile-Pepper-Collage.jpg

Hvad er maks. antal planter, hvis man vil have chili planterne til at stte frugt?, ville jeg kunne have nogle krydderurter i bunden af skabet?
--

Svar Send privat besked

Slagelse
29/04-2014 09:12

--
Jeg vil mene 3-4 planter til en m2, hvis lyset skal kunne n ned til de nederste blade ogs. Nok bedre med 3 end 4...

Mht. krydderurter s vil de gro bedre i en vindueskarm, da de jo vil vre lngst fra LED-lyset, s jeg tror ikke, at der vil vre nok lys til dem.

Mange af sorterne p dit billede er ret storfrugtede, og det er nok ikke dem, du vil f mest ud af - men f.eks. Cascabel og Serrano vil nok fungere fint :)

Svar Send privat besked
Hjalte Gram (Hjalte)

29/04-2014 15:21
Jamen s prver jeg da de to :) Hvis jeg nu ville have en tredje, kan du s anbefale n som egner sig srligt godt til LED dyrkning?
--

Svar Send privat besked

Slagelse
29/04-2014 21:29

-- Jeg havde ret stor succes med Golden Cayenne - men jeg gr det ikke s meget i dyrkning indendrs :)

Overvejer dog en enkelt plante eller to her til vinter, men har ikke helt besluttet endnu, hvad det skal vre. Det er alts fedt med friske chilier...

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3788, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: Orlandoaffon
Antal Emner: 2206
Antal indlg: 18218 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 2)