Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Frugter falder af
Claus Bjerring (ATVLegend)
Indlg: 5

Hadsten
19/05-2014 21:16
Hej

Er helt nybegynder i chilidyrkningen og har haft stor glde af at lse i forummet, men nu har jeg et lille problem som jeg vil hre om nogen kan hjlpe med.

Mine planter ser egentlig fine ud og de er ogs godt i gang med at blomstre og der smnd ogs frugter p. Jeg har nippet dem efter Srens Nippeskole, men nu er den ene plante begyndt at smide nogle af de blomster der er befrugtede. Jeg kan se at der er en lille bitte frugt men alligevel falder den af med stilk.

Tror umiddelbart ikke det er s galt da den har masser af andre frugter og blomster, men kan i sige mig om det er normalt at dette sker?

Til info s er den strste frugt p denne plante ca. 3 cm og ser ud til at trives fint.

Mange hilsner og tak for en masse gode input i forummet.
Claus

--

Svar Send privat besked
Frugter falder af
Bo Jensen (SovsenJensen)
Indlg: 27

28/05-2014 13:47
Hej Claus,

Det vil hjlpe gevalidt med indtrykket, hvis du kan uploade et billede...

HVIS eks. potten er for lille til planten, kan den fint finde p at smide blomster med stilk, hvis den i forvejen har mange under udvikling.

Jeg har selv en Hot Million, der har gjort netop dette, og jeg har lige pottet om/op (s m vi se om det hjlper...)

--

Svar Send privat besked
Frugter falder af
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
28/05-2014 21:02

--
Hvis den allerede har sat en masse frugter, smider den de nye frugter, hvis den ikke kan klare flere :)

Svar Send privat besked
Frugter falder af

Hadsten
26/06-2014 10:38
Hej Anja

Det endte med ogs at blive min konklusion, samtidig med at jeg har pottet dem om til 8 liters potter. Det har godt nok sat gang i vksten :-) men de er desvrre ikke holdt med at smide blomster. Det ser dog ud til at dem de smider ikke er begyndt at udvikle frugter.

Jeg vander dem i undersklen dagligt men srger for at overfladen er tr. De fr en lille smule gdning i nogle af vandingerne.

Har flgende 3 planter.

Chili Tapas: Har ca 15 frugter og nogle er begyndt at modne. Den smider lidt blomster men har stadig en masse p vej s der burde komme flere. Den er 1,4 mtr. hj.
right

Limon Habanero: Har haft sindsygt mange blomster og har smidt helt vildt mange af dem. I en lang periode smed den nok 20-30 blomster dagligt. Den har dog ogs fet ca. 30-40 frugter og venter nu bare p at de modner. Den er 1 mtr.
right

Bhut Jolokia: Har en del blomster, men dog ikke s mange som Habaneroen. Den har ind til videre kun 3 frugter, men hber da der kommer flere. Den taber i jeblikket 10-15 blomster dagligt. Den er 1,5 mtr.
right

Svar Send privat besked
Frugter falder af

Hadsten
26/06-2014 10:43
Hej Bo

De stod i 2 liters potter og jeg har for ca 2 uger siden pottet om til 8 liters potter. De taber dog stadig en del blomster, men som Anja skriver er det nok bare naturlig selvregulering.

Billeder er sat ind i andet svar.

Svar Send privat besked
Frugter falder af
Bo Jensen (SovsenJensen)
Indlg: 27

26/06-2014 18:45
hmm, ja de ser jo fine og velplejede ud :)

Enkelte af mine egne smider ogs "for mange" befrugtede blomster, men her er jeg overbevist om, at det er pottestrrelsen.

Nr du har pottet om for "et par uger siden" skulle jeg mene, antallet af afstdte blomster/frugter burde vre langsomt faldende.

Umiddelbart synes jeg, at det antal frugter du nvner, lyder meget godt i forhold til planternes strrelse - bortset fra din Bhut - 3 frugter p vej og 10-15 afstdte hver dag synes jeg, lyder voldsomt.

Planten ser jo sund og rask ud :/
1,5 meter plante - og i en 8 liters potte - burde jo passe meget godt sammen...

hmmm...

Jeg vil ikke gerne gre mig klogere p dette end jeg er - jeg er faktisk lidt blank p denne her :(

Mske Anja - eller andre chili-kloge mennesker - herinde kan give et indspark?

--

(Hvis ikke andre har gode ideer, kunne jeg selv finde p at topkappe sdan en for at fremprovokere sideskud/grenvkst...)

Svar Send privat besked
Frugter falder af

Hadsten
26/06-2014 20:40
Tja men egentlig synes jeg der godt med skud p den, og der er da ogs mange blomster stadig, s jeg venter nok lige lidt og ser om det bare er fordi den giver frugter lidt senere.

Har lige talt og den har smidt 23 blomster siden i gr eftermiddag.

Den skulle nok ogs have haft den store potte lidt tidligere, men det er jeg s mere opmrksom p til nste r.

Har noget familie som jeg skylder en brandgo oplevelse, s tror jeg satser lidt p en Carolina Reaper hvis den er til at f fingrene i. :-)

Tak for hjlpen.

Svar Send privat besked
Frugter falder af
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
26/06-2014 21:39

--
Mske fr de ikke lys nok? Hjlper du til med bestvningen ved at ryste grenene lidt?

Det burde ikke gre en forskel i forhold til at smide blomster at potte den om - det har jeg i hvert fald ikke erfaring med, s jeg vil tro, at det har en anden rsag...

Svar Send privat besked
Frugter falder af

Hadsten
27/06-2014 11:18
Hej Anja

Jeg vil mene de fr lys nok. De str indendrs i et sydvestvendt vindue og derudover fr de lys fra nogen tagvinduer noget af dagen.

Jeg er mere i tvivl med gdningsmngden, og kan ikke rigtig finde noget om hvor meget man skal gde, s de fr lidt gdning i vandet 2 til 3 gange ugentligt.

Jeg synes bladene ser fine grnne ud, dog er der nogen blade p min Tapas der krller lidt i siderne, men da det er den der smider frrest tnker jeg ikke det gr s meget. Det er ogs som om at de p et senere tidspunkt folder sig ud.
right

Svar Send privat besked
Frugter falder af
Morten Christiansen (Mnc)
Indlg: 21

Bornholm
27/06-2014 15:40
Hvis blomsterne falder af inden de begynder at danne frugter, s ville mit gt ogs vre, at de ikke nr at blive bestvet inden at planten "opgiver" dem.

Men jeg har stort set ingen erfaring med planter endnu. :P

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4001, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: Steventow
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 5)