Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Tab af blomster
Christoffer Franck (cmkfranck)
Indlg: 11

Aalborg
13/05-2009 21:37
jeg har en Jolokia p ca 70cm (plantet i efterret 08), problemet er bare at blomsterne falder af efter de har blomstret 3-4 dage (indtil videre 10-15 blomster), s ville lige hre om der var nogen der har nogle gode rd s jeg fr nogle chilier :)

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Simon Winkler (Winkler)
Indlg: 4

Nrresundby
13/05-2009 21:40
Hej Christoffer.

Husker du at bestve blomsterne med en lille fin pensel ?

/Winkler
--

Svar Send privat besked
Tab af blomster

Aalborg
13/05-2009 22:33

har indtil videre ikke brugt pensel, men har rystet planten let ca. 1 gang om dagen. Men det kan da godt vre jeg s skal prve at anskaffe mig en pensel s.

Tak for det hurtige svar

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Klaus Jensen (Klaus Jensen)
Indlg: 72

Aalborg S
13/05-2009 22:56
En anden mulighed er at lade planten f lidt luft i vindueskarmen, for eksempel nr man lufter ud om morgenen. Bare lige nogle f minutter.
--
Klaus
Aalborg S

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Simon Nielsen (Newbi)
Indlg: 64

7400
14/05-2009 10:43
Jeg knipser mine let med fingrene og puster p dem :)

Mvh Simon.

Svar Send privat besked
Tab af blomster

Aalborg
14/05-2009 13:42

--
tak for rdene, s m jeg jo hbe at jeg snart for nogle frugter p planten :)

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Nicki Clausen (Diablo666nordic)
Indlg: 53

Odense
17/05-2009 11:27
Hej Christoffer

Har nsten lige stet i samme situation som dig, bare med en Naga Morich der ogs er fra sidste r, som ogs kun ville smide hundrede vis af blomster i vindueskarmen uden at give en eneste chili.
Vildt frustrende.
Efterflgende har jeg stillet den ud i mit drivhus, hvilket var det helt rigtige valg for mig, da den ikke lngere smider blomsterne efter et par dage som du ogs beskriver det, men stter masser af chilier nu.
S har du et drivhus syntes jeg helt klart du skulle prve at stte den derud og se hvad der sker.

Tror at den helt store grund til at Jolokia,Naga Morich, african naga mfl som er i familie med hinanden reager som de gr er at de mske bare har et lidt strre behov for en hjere temperatur end gennemsnits chilien.

--

Svar Send privat besked
Tab af blomster

Aalborg
17/05-2009 19:41
jeg har desvrre ikke et drivhus da jeg bor i en lejelighed. Mske det s kunne skyldes at planten ikke fr lys nok??

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Nicki Clausen (Diablo666nordic)
Indlg: 53

Odense
18/05-2009 09:24
Tror ikke som sdan at det er lys den mangler, nok nrmere hjere temperatur for at trives optimalt.
--

Svar Send privat besked
Tab af blomster

Aalborg
19/05-2009 20:02
kender nogen den optimale temperatur for at jolokiaen producere frugter ??

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Jytte Thomsen (adeje)
Indlg: 22

Kbh.
23/05-2009 22:49

--
Jeg har 2 chiliplanter den ene var ranglet men kom med blomster som jeg nippede 7 af . den har hvide blomster ,men de falder hurtigt af jeg ryster den let for bestvning. Hvad er griflen ? Jeg lste lige at man ogs kunne bruge en pensel,men hvad gr jeg prcist?
den anden plante har meget store blade og er frst nu begyndt at anlgge blomster .

jt

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Karen Holm Jensen (Karen)
Indlg: 19

Roskilde
24/05-2009 12:53

Chiliplanten trives bedst ved 24c ca. om dagen.. Men jolokia er en af de typer der gerne vil have det lidt varmere for god vkst... Nu hvor den str indendrs skal den have hjlp med bestvning. S derfor vil jeg ogs sige at du skal bne vinduet i en kort periode og ellers bare hjlpe den lidt ved at ryste den blidt, som du gr... --

Med venlig hilsen

Karen
2009 mit frste r med chilidyrkning

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
24/05-2009 13:04
Hejsa.
Jeg str lidt i samme situation med en habanero. Men jeg ved med sikkerhed at den ikke fr lys nok. Jeg har den under en hjemmebygget LED lampe, og den laver blade som sindssyg. Den er stadig ikke s stor, kun ca. 20cm bde hj og bred. Nu er den begyndt at lave blomster, men det sjove er at der er absolut ingen pollen i dem. S idet de ikke bliver bestvet, s falder de af... Og jeg kan se med sikkerhed at de ikke fr lys nok... Jeg har benbart fet bygget en lampe, der laver blade men ikke kan lave frugter...
S mit umiddelbare svar er at du br tjekke om der overhovedet er pollen i dine blomster... Og s nok ogs overveje at give dem noget mere lys...
--

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Chili med ild i (Chili med ild i )
Indlg: 30

Danmark
25/05-2009 19:09

-- Sprgsml til Mads Schmidt (Mads)
Hvilken farve har dine dioder
Bl skulle vre godt for vkst
Men til blomstring skulle der gerne vre meget rdt lys

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Mads Schmidt (Mads)

Viiala, Finland
27/05-2009 18:10
Hejsa.
Tjah hvad farve??? Det er sdan en kombination af hvad jeg havde liggende. Jeg mener der er omkring 80 hvide, 80 bl, 80 grnne og 80 rde... Til sammen skulle det vel egentligt give nsten hvidt lys, men det gr det ikke. Det er mest rdligt. De rde dioder har ogs et meget strre forbrug end de andre, s jeg er ndt til at have dem p en strmforsyning for sig selv...
Dioderne i sig selv giver ikke lys nok, s jeg bruger dem som supplement til mine lysstofrr. Og den habanero, der stod derunder lavede blade meget bedre end de andre...
Jeg synes ikke min lampe helt var umagen vrd, men jeg gider heller ikke lodde over 300 dioder af igen...
Jeg har ogs nogle 1W dioder, men de er hvide, og jeg har planer om at bruge dem i et haveprojekt en gang...
Ls ivrigt p et andet forum en diskussion, de har gang i omkring diodelys...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5442.0
--

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Mads Schmidt (Mads)

Viiala, Finland
27/05-2009 19:54
[url=http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5442.0]her[/url]

--

Svar Send privat besked
Tab af blomster

Aalborg
01/06-2009 09:26
tror endelig jeg har fundet problemet "overvanding", har ikke vandet min plante i 5 dage nu og det ser ud til at de blomster der er derp nu bliver siddende. yehaa :)
--

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Jonas Schou (TheKewle)
Indlg: 12

Klderen, Slagelse
12/07-2009 12:00
kan det ikke ogs vre noget med plantens gener?
altsr fra producentens side af, de behandler planten p en mde at det ikke er muligt at reproducere den fra fr...
eller er det ikke tilfldet?

--
Jonas Schou, Klderen tv, 4200 slagelse

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Per Grnberg (LotusV8)
Indlg: 33

Sverige Klippan
12/07-2009 14:23
TheKewle skrev:kan det ikke ogs vre noget med plantens gener? altsr fra producentens side af, de behandler planten p en mde at det ikke er muligt at reproducere den fra fr... eller er det ikke tilfldet? -- Jonas Schou, Klderen tv, 4200 slagelse

--
Nej det tror jag inte, hr i Sverige r frn mrkta med beteckningen F1 om dem inte gr att ta frn frn, dvs hybrider eller sterila.
Mina Jamaican Bell tappar ocks en del blommor men inte alla, jag tror att vissa sorter vill ha strre kruka +10 liter, stammarna blir grvre och behller bladen bttre d.

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Ole Christensen (OleTC)
Indlg: 163

Vanlse
22/10-2009 12:59
Jeg (og en kollega) har meget sent set, spiret og fet hhv 1 Naga Morich hos mig og 5 Bhut Jolokia hos ham til at blomstre. Alts de blomstrer nu, men planterne kniber blomsterne af efter nogle dage.
Er det rstiden, eller skal vi holde en lang vandingspause, for at se om det hjlper? Ved ikke om Christoffer Franck havde fuld succs med trkebehandlingen.
Andre med erfaringer er meget velkomne til at svare.
Skal bemrke at planterne gror som sindssyge. Min Naga er p kort tid get fra 17 til 72 cm m. en hastighed af ca 7 - 10 mm i dgnet.
Jeg flytter den fra vestvendt vindue nr det bliver mrkt, til placering under en 60 W pre til ca. kl 22:00.
Nogen som ved, hvad vi stiller op?

Mvh
--
Ole TC

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
22/10-2009 13:21
Et typisk problem nr chilierne taber blomsterne er fordi, at de simpelthen ikke er blevet bestvet inde for et par dage. prv at tage en vatpind og kre rundt inde i blomsterne (forsigtigt) s pollen fordeles rundt. Hver enkelt blomst kan bestve sig selv s du kan sagtens gre det selv om du kun har en blomst.
Det kan ogs vre pga for meget/lidt gdning, men s kan du typisk ogs se det p bladenes overflade som bliver underlig.
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Ole Christensen (OleTC)

Vanlse
22/10-2009 14:02
Ja, jeg har nu selv vret der med en lille bld pensel, men det virker ikke som om der er pollen.
Mine Thai Chili dryssede jo ligefrem pollen i sommer, da de blomstrede.
Men nu vil jeg prve at trste den nogle dage og se om det skaber pollen/holder p blomsterne.
Tak, Kim.

Hrer ogs gerne andre rd.

Mvh
--
Ole TC

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
22/10-2009 14:40
Det kan simpelthen ogs vre manglende lys. Prv for sjov have den stende under lampen i stedet for at flytte dem over i vinduet. dagslys p denne tid af ret er ikke ret kraftigt nemlig
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Ole Christensen (OleTC)

Vanlse
22/10-2009 20:54
Det prver jeg ogs. Mange tak.
--
Ole TC

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Ole Christensen (OleTC)

Vanlse
31/10-2009 15:40
Jeg har haft planten stende under lampe i lidt over en uge nu. Den har ikke fet vand i denne periode, men potten er 7 - 8 liter stor og man kan se at planten overhovedet ikke lider under det. Endnu...
Jeg klippede i et anfald af foretagsomhed 2 af "grenene" af, for at f den til at forst at nu skulle der gres noget ved det. Denne form for pdagogik er dog get hen over hovede p den ogs.

Summa summarum kniber den stadig blomsterne af og jeg kan ikke se at den danner pollen. Bestver dog troligt med pensel hver gang en ny knop bner sig og tager de gamle med.

Hvis der tilfldigvis er en som sidder med erfarin og et knusende godt rd er jeg ben. Ellers fortstter kuren som beskrevet.
--
Ole TC

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Ole Christensen (OleTC)

Vanlse
10/11-2009 22:14
Ville lige, af hensyn til andre med samme problem, opdatere. Det lader ikke til at jeg kan f den til at stte frugt.
De bliver knebet af, lige meget hvad jeg prver, s mske er det rstiden.
Overvejer serist at skre den godt ned og afvente forrets komme...
--
Ole TC

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Mads Schmidt (Mads)

Viiala, Finland
12/11-2009 22:00
Hej Ole.
Det er nok ogs det mest rigtige at gre... Jeg venter selv p at de sidste 10-20 frugter modner, og klipper planter ned som en gal disse dage (har en masse potter med en ynkelig pind stende, men efterhnden kommer de tilbage til live)...
Men det vre sagt, s kan det benbart sagtens lade sig gre at lave chili uden for ssonen... Ls denne meget lange fortlling som en mildest talt enthusiatisk (ls: supernrdet) hollnder har haft gang i...
Hollnder
Det koster blot en heftig elregning...
Mads
--

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Ole Christensen (OleTC)

Vanlse
14/11-2009 13:57
Ja Mads, jeg kan se at det sikkert lader sig gre, hvis man har plads, varme, lys og entusiasme nok.
I min lille lejlighed som bliver kold om natten, tror jeg at den bliver klippet ned.
Der skrives jo ogs, at Naga tilsyneladende bliver bedre andet r, s der er noget at glde sig til.
--
Ole TC

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Louise Kjrulff (Louise K)
Indlg: 40

Kbenhavn
09/05-2012 21:38
Liver lige op i en gammel trd...

Jeg har i flere omgange oplevet at mine chili planter, begynder at tabe frugterne lige efter de er dannet. Det sker p planter, som i forvejen er fyldt med umoden frugt.
Min teori er, at planten selv fjerner "overskydende" nye frugter, fordi den ikke helt kan flge med i vksten?
Jeg synes ikke det passer med at blomsterne ikke bliver bestvet, og der er altid en lille grn chili p vej, men den lille stilk gulner og falder af i lbet af f dage.

Er det normalt? Eller giver jeg mon for lidt gdning?
Nogen chili-guru'er her der ved noget? :)

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
09/05-2012 22:00

--
Hej Louise -

det er helt normalt, hvis der er gang i mange frugter. Som du selv er inde p, s styrer planten selv, hvor mange frugter, den kan bre.

Hvis det er pnt mange, er alt, som det skal vre - er der kun f frugter, skal der nok justeres p gdning/vand/lys/temperatur :)

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Louise Kjrulff (Louise K)
Indlg: 40

Kbenhavn
09/05-2012 22:41
Hej Anja,
Det er vel en 40 cm hj plante med mere end 30 frugter. Jeg synes det virker som om den er pnt 'fyldt op'...

right

Forresten kender jeg ikke navnet p den her, da det er en jeg har fet. Any ideas? :)

Tak for svar,
Louise

Svar Send privat besked
Tab af blomster
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
09/05-2012 22:56

--
Fin plante - men kan ikke lige genkende den :) Og pnt mange frugter i gang :)

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3878, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: IanjGrimE
Antal Emner: 2209
Antal indlg: 18222 (i dag: 0, denne uge: 3, denne mned: 3)