Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Bladlus
Heidi Christiansen (hhlc)
Indlg: 3

Valby
19/07-2009 13:36

-- Mine chilier er frygtelig plaget af bladlus, og de hrger bladene fuldstndig. Er der nogen, der har nogle gode rd til at komme af med dem? Jeg vil helst undg at bruge kemiske produkter.

Svar Send privat besked
Bladlus
Per Grnberg (LotusV8)
Indlg: 33

Sverige Klippan
19/07-2009 14:51
hhlc skrev:-- Mine chilier er frygtelig plaget af bladlus, og de hrger bladene fuldstndig. Er der nogen, der har nogle gode rd til at komme af med dem? Jeg vil helst undg at bruge kemiske produkter.

--
Jag har/hade samma problem, men jag sprayar regelbundet med spvatten, jag flyttade mina plantor till 2:a vningen i mitt vxthus, dr r ganska varmt, och nu har jag inga bladlss p planterna

Svar Send privat besked
Bladlus

Valby
20/07-2009 18:00
Tak skal du have, det prver jeg. Og bladlus kan alts heller ikke lide, nr det er for varmt?
LotusV8 skrev:
hhlc skrev:-- Mine chilier er frygtelig plaget af bladlus, og de hrger bladene fuldstndig. Er der nogen, der har nogle gode rd til at komme af med dem? Jeg vil helst undg at bruge kemiske produkter.
-- Jag har/hade samma problem, men jag sprayar regelbundet med spvatten, jag flyttade mina plantor till 2:a vningen i mitt vxthus, dr r ganska varmt, och nu har jag inga bladlss p planterna

--

Svar Send privat besked
Bladlus
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
20/07-2009 19:20
Jeg har njagtigt samme erfaring som Per. Da planterne kom i drivhus blev alting meget bedre... Mske det er varmen, men det kan vel ogs vre at der er masser af "gode" insekter ude i drivhuset???
Men ja, brun sbe lader til at virke...
--

Svar Send privat besked
Bladlus

Valby
20/07-2009 21:41

-- Jeg ville NSKE, jeg havde et drivhus.
Hvis der er nogen i Kbenhavnsomrdet, der vil leje et halvt drivhus ud, s sig endelig til.
Nr man bor i en tovrelseslejlighed med en lkassealtan, fr man meget hurtigt pladsproblemer.

Svar Send privat besked
Bladlus
Per Grnberg (LotusV8)

Sverige Klippan
21/07-2009 23:24
hhlc skrev:-- Jeg ville NSKE, jeg havde et drivhus. Hvis der er nogen i Kbenhavnsomrdet, der vil leje et halvt drivhus ud, s sig endelig til. Nr man bor i en tovrelseslejlighed med en lkassealtan, fr man meget hurtigt pladsproblemer.

--
:D, ja en sak man mrker nr man vl har ett vxthus r att man borde byggt dubbelt s stort, det blir aldrig plats ver, nnu mindre till uthyrning :)

Svar Send privat besked
Bladlus
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
22/07-2009 05:59
Ja, det er klart med det mini-drivhus, du har Per ;-) (nej, serist, det er faneme flot!)

--

Svar Send privat besked
Bladlus
Per Grnberg (LotusV8)

Sverige Klippan
22/07-2009 11:58
Mads skrev:Ja, det er klart med det mini-drivhus, du har Per ;-) (nej, serist, det er faneme flot!) --

--
Tack Mads!
jo det r 35 m2 p bottenvningen och ytterligare ca 15 p den andra vningen, men det hjlper inte, man fyller det med allt mjligt, jag var p ny inkpsrunda igr nere i Malm (Jag bor 30 km utanfr Helsingborg), det blev lite Bananplanter, agave, ecalyptus osv....
Det verkar som om bladlusen har gett upp fr ir, jag har mer problem med spinn, men jag behandlar det p samma stt med spvatten, det brjar bli rejlt med chili, jag mrkte att Long Slim var mycket tacksam, jag plockar redan frukt som vi spisar i olika anrttningar, Hot Lemon r lite lngsammare, men det kommer en hel del frukt, Hot Lemon blir en ganska stor planta liksom Jamaican Bell, Cayenne ligger p samma niv som Long Slim, hur som helst s r det underbart att sitta inne i vxthuset, ta en hot ktt- eller fiskgryta och ta ett par l, det er fandimej sommer :)

Svar Send privat besked
Bladlus
Jesper Hansen (blomstermand)
Indlg: 13

Odense S
26/07-2009 13:35

--
Fundet p rabatten, men ligner den opskrift jeg altid har brugt:

Hvis du vil forhindre bladlusene i at de dine planter, kan du sprjte dem med insektsbe. En liter frdigblandet insektsbe koster 130 kr. Men hvis du vil spare penge, kan du sagtens blande din egen:
Det skal du bruge:
1 tsk. fast brun sbe
1 spsk. sprit
1 liter lunkent vand
- Bland frst sbe og vand og hld spritten i til sidst. Rr rundt og hld blandingen p en forstverflaske.
Nu har du din helt egen insektsbe til ca. 1 kr. pr. liter. Du sparer alts mere end 99% og iflge Det jydske Haveselskab er den hjemmelavede blanding lige s effektiv som den dyre.

http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2004/1005174153.htm

Svar Send privat besked
Bladlus

Odense S
26/07-2009 13:37

--
For resten kan man ved sm angreb overbruse dem med vand eller srge for at de fr en gang let regnvejr.

Venlig hilsen
Blomstermand c",)

Svar Send privat besked
Bladlus
Sren Nielsen (Frustrator)
Indlg: 127

Sdr. Omme
26/07-2009 14:00
LotusV8 skrev:
Mads skrev:Ja, det er klart med det mini-drivhus, du har Per ;-) (nej, serist, det er faneme flot!) --
-- Tack Mads! jo det r 35 m2 p bottenvningen och ytterligare ca 15 p den andra vningen, men det hjlper inte, man fyller det med allt mjligt, jag var p ny inkpsrunda igr nere i Malm (Jag bor 30 km utanfr Helsingborg), det blev lite Bananplanter, agave, ecalyptus osv.... Det verkar som om bladlusen har gett upp fr ir, jag har mer problem med spinn, men jag behandlar det p samma stt med spvatten, det brjar bli rejlt med chili, jag mrkte att Long Slim var mycket tacksam, jag plockar redan frukt som vi spisar i olika anrttningar, Hot Lemon r lite lngsammare, men det kommer en hel del frukt, Hot Lemon blir en ganska stor planta liksom Jamaican Bell, Cayenne ligger p samma niv som Long Slim, hur som helst s r det underbart att sitta inne i vxthuset, ta en hot ktt- eller fiskgryta och ta ett par l, det er fandimej sommer :)

Det lyder alt samme s godt, Per. Jeg tror, at alle vi danske chilifans kommer til stor chili hstfest ovre hos dig og ser dit lille "drivhus" ;o)

--
<<-- FRUSTRATOR -->>

Svar Send privat besked
Bladlus
Per Grnberg (LotusV8)

Sverige Klippan
27/07-2009 11:31
[B]Frustrator skrev: Det lyder alt samme s godt, Per. Jeg tror, at alle vi danske chilifans kommer til stor chili hstfest ovre hos dig og ser dit lille "drivhus" ;o)-- FRUSTRATOR --

--
Det kunde vara trevligt, nu har jag icke stort mer n vxthuset att visa upp, inte s mnga Chili att visa upp, men nsta ssong s ska det bli annat, jag har ca 1,5 timmar med bil ver Helsingr och ner till Farum norr om Kpenhamn, s det ligger nra.

Svar Send privat besked
Bladlus
Sren Nielsen (Frustrator)
Indlg: 127

Sdr. Omme
27/07-2009 13:06
LotusV8 skrev: Det kunde vara trevligt, nu har jag icke stort mer n vxthuset att visa upp, inte s mnga Chili att visa upp, men nsta ssong s ska det bli annat, jag har ca 1,5 timmar med bil ver Helsingr och ner till Farum norr om Kpenhamn, s det ligger nra.

Ja, s langt er der heller ikke. Har selv familie i Bjrketorp ikke langt fra Varberg, s det er jo lige p den anden side af resund ;o)

--
<<-- FRUSTRATOR -->>

Svar Send privat besked
Bladlus
Simon Nielsen (Newbi)
Indlg: 64

7400
31/07-2009 11:47
Jeg fandt noget p nettet om at man kan sprjte planterne med skummetmlk blandet med vand 1 til 1. Nr mlken bliver sur kan lusene ikke lide at vre der mere. http://www.havenyt.dk/forum/kommentarer/171.html
Jeg tnkte om man evt. kan opdrtte mariehns og s f dem til at spise lusene? Er der nogen som kender noget til det? Eller er det bare en dum ide? Kan de delgge mere end de gavner?

Svar Send privat besked
Bladlus
Per Grnberg (LotusV8)

Sverige Klippan
31/07-2009 18:57
Newbi skrev:Jeg fandt noget p nettet om at man kan sprjte planterne med skummetmlk blandet med vand 1 til 1. Nr mlken bliver sur kan lusene ikke lide at vre der mere. http://www.havenyt.dk/forum/kommentarer/171.html Jeg tnkte om man evt. kan opdrtte mariehns og s f dem til at spise lusene? Er der nogen som kender noget til det? Eller er det bare en dum ide? Kan de delgge mere end de gavner?

--
Det r en god ide, problemet r att f dem att stanna i vxthuset, det kallas biologisk bekmpning, Mariehns eller nyckelpiga p svenska, skadar aldrig plantorna, det finns en del djur att kpa fr att hlla odlingar i schack, men jag har sjlv ingen erfarenhet av detta.

Svar Send privat besked
Bladlus
Per Grnberg (LotusV8)

Sverige Klippan
31/07-2009 18:59
LotusV8 skrev:
Newbi skrev:Jeg fandt noget p nettet om at man kan sprjte planterne med skummetmlk blandet med vand 1 til 1. Nr mlken bliver sur kan lusene ikke lide at vre der mere. http://www.havenyt.dk/forum/kommentarer/171.html Jeg tnkte om man evt. kan opdrtte mariehns og s f dem til at spise lusene? Er der nogen som kender noget til det? Eller er det bare en dum ide? Kan de delgge mere end de gavner?
-- Det r en god ide, problemet r att f dem att stanna i vxthuset, det kallas biologisk bekmpning, Mariehns eller nyckelpiga p svenska, skadar aldrig plantorna, det finns en del djur att kpa fr att hlla odlingar i schack, men jag har sjlv ingen erfarenhet av detta.

--
Jag brukar skicka in min kone, hon r det bsta bekmpningsdjuret ;D

Svar Send privat besked
Bladlus
Zainab Ossum (Zainab)
Indlg: 18

Kbenhavn
03/08-2009 22:11
Jeg bruger neem-olie, sbevandet har tendens til at drbe mine planter (jeg gr nok noget forkert), neem-olien har vist sig at vre rigtigt effektiv og uden skade-virkning p planterne

--
Zainab

Svar Send privat besked
Bladlus
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
03/08-2009 22:16
Neem er noget af det bedste man kan bruge da det gr ind og pvirker dyrene genetisk s de dr = meget effektivt.
I disse dage hvor blomsterbier invaderer landet er det ogs en god ide at lade planterne st hvor der er mange af disse. De spiser nemlig bladlus og kan hurtigt fjerne dem fra en del planter.

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Bladlus
Rasmus Fynbo (rasmusfynbo)
Indlg: 15

Kbenhavn
14/08-2009 12:56
Jeg har selv haft enorme problemer med bladlus og begrnset held med insektsbe (mske fordi jeg selv lavede det, og lavede det s kraftigt at planterne nsten dde af det), men heldigvis bliver store flokke af bladlus typisk efterfulgt af en invasion af mariehns. Mariehns er fremragende bladlusedrbere og vi har gjort det, at vi bare har samlet en lille hr af mariehns som vi bruger til at udrydde bladlusene med.
Det krver lidt tlmodig dirrigeren af mariehnsene, men nr de ellers har lyst kan en fem stykker uddradere flere hundrede bladlus..

--
Rasmus

Svar Send privat besked
Bladlus
Martin Villiam Jensen (Balthazar)
Indlg: 14

rhus N
05/09-2009 18:07
Min nyanskaffede Christmas pepper har fet besg af nogle sm grnne kryb, der godt kunne ligne bladlus. Men ingen af disse sidder p bladende. De er kun p stilkene omkring frugter. Min Naga Morich har ogs nogle f, men intet nr den anden.
Er dette bladlus? er fremgangsmden den samme? er ikke meget for at skulle bruge hverken sbe eller kemikalier, mlk kunne jeg mske godt finde p. Eller skal jeg bare f dem hstet s hurtigt som muligt?

center

center

center

Svar Send privat besked
Bladlus
Nicki Clausen (Diablo666nordic)
Indlg: 53

Odense
06/09-2009 13:56
Newbi skrev:Jeg fandt noget p nettet om at man kan sprjte planterne med skummetmlk blandet med vand 1 til 1. Nr mlken bliver sur kan lusene ikke lide at vre der mere. http://www.havenyt.dk/forum/kommentarer/171.html
Jeg tnkte om man evt. kan opdrtte mariehns og s f dem til at spise lusene? Er der nogen som kender noget til det? Eller er det bare en dum ide? Kan de delgge mere end de gavner?

--
Kender ikke s meget til opdrtning af mariehns som sdan;o)Men nr jeg selv har fet besg af bladlus i mit drivhus, gr jeg tit det at jeg samler en god portion mariehns og placerer dem inde i drivhuset p de implicerede planter, og som regel gr der ikke ret mange sekunder fr mariehnsene begynder at spise bladlusene. Meget miljrigtigt,effektivt samt en god konomisk lsning.
Ud fra, hvad jeg har obseveret skulle der ikke vre nogen bivirkninger med at bruge mariehns som billig arbejdskraft :)

Svar Send privat besked
Bladlus

Odense S
10/09-2009 17:20
Balthazar skrev:Min nyanskaffede Christmas pepper har fet besg af nogle sm grnne kryb, der godt kunne ligne bladlus. Men ingen af disse sidder p bladende. De er kun p stilkene omkring frugter. Min Naga Morich har ogs nogle f, men intet nr den anden.
Er dette bladlus? er fremgangsmden den samme? er ikke meget for at skulle bruge hverken sbe eller kemikalier, mlk kunne jeg mske godt finde p. Eller skal jeg bare f dem hstet s hurtigt som muligt?

center

center

center

--
Der er bladlus, brug nogle af de rd oven over. Og de er hurtigt vk, jo hurtiger man opdager bladlus og andre skadevolder og bekmper dem jo hurtiger er de vk.

Venlig hilsen
Blomstermand c",)

PS. Har ikke set skyggen af bladlus siden starten af ssonen og de blev vasket vk med regn og overbrusninger.

Svar Send privat besked
Bladlus
Erik Nielsen (Aceman)
Indlg: 37

Tofthj
11/09-2009 21:58
Eneste erfaring jeg har gjort angende bekmpelse af bladlus, er mariehns...
Jeg fik lidt bladlus tidligere p ret, men der kom hurtigt et par mariehns i drivhuset, sikkert gennem tagvinduet. De er supereffektive, og bare man srger lidt for at dirigere dem (som beskrevet tidligere) s guffer de mange bladlus i sig.
S det er helt klart vrd at g p mariehnejagt i haven :-)
--

Svar Send privat besked
Bladlus
steen asmussen (asmusu2)
Indlg: 36

ringsted
16/09-2009 19:41
Jeg har ogs vret plaget, s jeg spurgte p tv2 st, som har et have program.

I kan se det her.

...........

Bladlus i chili peber

Jeg er meget plaget af bladlus i mine chili, som jeg har i vindueskarmen p 3. sal.
Kan man bruge kemikalier til at f dem udryddet og jeg stadig kan spise frugterne, eller vil de trnge ind i frugten, s de bliver uspiselige.

Jeg har prvet med insektsbe samt bare at skylde dem i bruseren, men det hjlper desvrre ikke nok. Jeg har ogs prvet at fange mariehns, men de kan vidst ikke lide at vre indendrs.
Eller er der evt. noget man kan gre for at f mariehnsene til at blive indendrs, jeg vil jo helst undg giftige kemikalier, da de er i stuen og jeg skal spise frugterne, men vis jeg kan njes med at skylde dem, vil det nok vre det nemmeste, jeg lige kan finde p.
Hber du kan hjlpe.

Hilsen
Steen

Til Steen
Vedr. Bladlus i chili peber
Der findes et sprjtemiddel der er lavet p krysantemumblomsten det aktive stof hedder pyrethrin og handelsnavnet er "insektfri"
Det kan bruges p spiselige afgrder og er meget effektivt.
Brug af mariehns er ikke srlig godt indendrs, de vil altid sge ud hvor der er mere lys.
M.V.H.
Erik Andersen
--
Chili siden december 2008

Svar Send privat besked
Bladlus
Cenk Olesen (hellforce)
Indlg: 25

06/10-2009 13:46
Hej jeg har selv haft samme irreterende problem i r, med mine chilli, og melon faktisk alt hvad jeg havde i drivhuset.

Jeg skulle have samlet en masse mariehns da jeg var ude og fiske idet da var klynger af dem der nede plus gule fangblade er ogs gode.

Men jeg syntes ikke insekt sbe virker srligt godt s jeg bruger det man kan kbe i havecenter og sprjter kun nr de ikke er i blomst det virker rigtig godt.

www.byttefr.dk

Svar Send privat besked
Bladlus
Klaus Jensen (Klaus Jensen)
Indlg: 72

Aalborg S
23/10-2009 16:11
Har lige lst at et par fed hvidlg i en halv liter vand skal st og trkke i et dgns tid, derefter sprjtes p planterne, det skulle vre effektivt efter sigende.

Og et andet sted str at en smule kaffegrums i det verste lag jord skulle virke sdan at bladlusene ikke vil vre p planten, samt at planten fr tilfrt lidt nring.

To nemme metoder, som jeg vil forsge her i weekenden.
--
Klaus
Aalborg S

Svar Send privat besked
Bladlus
Chili med ild i (Chili med ild i )
Indlg: 30

Danmark
23/10-2009 17:01

-- Har ogs lst at lusene ikke kan li kaffe ,,MEN i lngden kan chilien heller ikke ,pga koffeinen
men du kan da bare stte en flad skl eller lign, med kaffen
har selv samlet et par pund til hvis jeg skal i krig med lusene

hvis din plante er s lille at du kan holde den i stammen og f hele planten ned i en spand med vand med toppen ned frst ,husk at holde p jorden .lav evt en papplade til at holde p jorden ,s hjper det ,husk at bruse planten bagefter for at f de sidste med
Det trick har jeg brugt p nogle af mine i forret

Svar Send privat besked
Bladlus
Mads Quaade Vestergaard (McQuaade)
Indlg: 12

Greve
14/06-2010 21:55
En lille observation.

Jeg har forskellige chili fra sweet Banana til Naga Dorset, og jeg har bemrket at der er flest bladlus i de strke, ved ikke om det er et tilflde eller...

Er der andre der han observeret dette??

Svar Send privat besked
Bladlus
Brian Jensen (bbj)
Indlg: 8

Ribe, 6760
05/08-2011 12:51
McQuaade skrev:En lille observation.

Jeg har forskellige chili fra sweet Banana til Naga Dorset, og jeg har bemrket at der er flest bladlus i de strke, ved ikke om det er et tilflde eller...

-- Sjovt nok s er det ikke helt sdan hos mig. Har en Habanero som overhovedet ikke har vret angrebet. Har tilgengld 2 at sorten cap. baccatum, hvor specielt min Aji Lemon har vret meget hrdt ramt. S tror det er ret tilfldigt hvordan de rammer, har dog haft en basilikum stende nr min habanero, det kan mske have gjort noget.

Svar Send privat besked
Bladlus
Simon Jensen (Brejne)
Indlg: 90

rhus V
05/08-2011 13:29
bbj skrev:

-- Sjovt nok s er det ikke helt sdan hos mig. Har en Habanero som overhovedet ikke har vret angrebet. Har tilgengld 2 at sorten cap. baccatum, hvor specielt min Aji Lemon har vret meget hrdt ramt. S tror det er ret tilfldigt hvordan de rammer, har dog haft en basilikum stende nr min habanero, det kan mske have gjort noget.

--

Basilikum kan SAGTENS blive inficeret af bladlus (taler af bitter erg faring), s umiddelbart vil jeg ikke mene det kan vre grunden til at Habaneroen ikke har vret angrebet... I vrigt er basilikummen den eneste plante herhjemme, som har haft bladlus, og den rg direkte i skraldespanden.

Svar Send privat besked
Bladlus
Kenneth Autzen (thesheep)
Indlg: 250

Sdr Jylland
05/08-2011 14:39
Brejne skrev:
bbj skrev:

--

Basilikum kan SAGTENS blive inficeret af bladlus (taler af bitter erg faring), s umiddelbart vil jeg ikke mene det kan vre grunden til at Habaneroen ikke har vret angrebet... I vrigt er basilikummen den eneste plante herhjemme, som har haft bladlus, og den rg direkte i skraldespanden.

--
sjovt nok er det kun mine habanero typer der bliver angrebet hos mig

Svar Send privat besked
Bladlus
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
05/08-2011 16:25

--jeg har lidt bladlus i drivhuset, men de fordeler sig ret jvnt p planterne, synes jeg...

Jeg har en stor krukke med storbladet basilikum, som havde en del lus for 1 mned siden, men s fandt jeg 8-10 mariehnelarver p den og i lbet af et par dage var der ingen lus tilbage. Herligt med kvalificeret hjlp!

Svirrefluerne er ogs flittige herinde, og deres laver er ret gode til at fylde sig med bladlus, s det passer jo fint med, at dre og vinduer er ben hele dgnet nu, s der er fri adgang til personalet!

Svar Send privat besked
Bladlus
Frank Vetter (vetter)
Indlg: 20

Snekkersten
05/08-2011 17:04
Generalt til haven vil jeg prve at have fokus p at skaffe mig nogle gode planter som bedst tiltrkker de gode nyttedyr.
Hvidlgsudtrk er ogs godt imod bladlus.

Gode nyttedyr: Snyltehvepsen
Bekmper: Sommerfugllarver - Bladlus - Mellus - Trips - Minerfluer - Uldlus - Bld skjoldlus - Hrde skjoldlus - Ml - Viklere - fluer - m.v.
Gode planter som tiltrkker: Honningurt - Mynte - Kinesisk purlg m.v.

Gode nyttedyr: Svirrefluen
Bekmper: Bladlus
Gode planter som tiltrkker: Tagetes - Morgenfruer - Honningurt - Dild -
Mynte - Persille - Lavendel - Almindelig rllike - Hjulkrone - Blomstrende lg og porrer - koriander - Hvis purlg og kinalg f lov til at blomstre.

Lav dine egne sprjtemidler af plantesaft.
Udtrk fra friske urter i vand. Det m ikke gre og hjst st i 3 dage hvorefter urterne siges fra.

Lav dine egne sprjtemidler af plantesaft: Hvidlg
Bekmpelse af: Skadedyr og svampe, - jordbrdvrgmider -mider -
bladlus - svampesygdomme p roser og frugttrer.

Hvidlg er et af de bedste mirakelmidler mod skadedyr og sygdomme
i kkkenhaven og drivhuset. Nr midlet sprjtes p planterne styrker det enten planternes cellevv, s skadedyrene opgiver at suge saft p bladene, eller det slr skadedyrene eller angrebne svampe ihjel.
Et ekstrakt laves med friske urter i vand. De m ikke gre og skal hjst st i tre dage, hvorefter urterne sies fra. Lav et udtrk. Hak 75 gram lg og hld det i ti liter vand. Anvendes ufortyndet. Mod bakteriesygdomme i jorden og mod insekter kan du lave en blanding af 150 g finhakket hvidlg og to tsk. Paraffin, som lgges i bld i et dgn. Opls 100 gram sbe i ti liter vand og bland de to bestanddele. Sig og midlet er klar.

Jeg har skrever lidt om det her:
http://forum.orkideer.dk/viewtopic.php?t=2667

Svar Send privat besked
Bladlus
Brian Jensen (bbj)

Ribe, 6760
05/08-2011 21:08
Chilifan skrev:Neem er noget af det bedste man kan bruge da det gr ind og pvirker dyrene genetisk s de dr = meget effektivt.
I disse dage hvor blomsterbier invaderer landet er det ogs en god ide at lade planterne st hvor der er mange af disse. De spiser nemlig bladlus og kan hurtigt fjerne dem fra en del planter.

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

-- Hvor meget skal neem-olien fortyndes inden den kan bruges?

Svar Send privat besked
Bladlus
Brian Jensen (bbj)

Ribe, 6760
05/08-2011 21:10
vetter skrev:Generalt til haven vil jeg prve at have fokus p at skaffe mig nogle gode planter som bedst tiltrkker de gode nyttedyr.
Hvidlgsudtrk er ogs godt imod bladlus.

Gode nyttedyr: Snyltehvepsen
Bekmper: Sommerfugllarver - Bladlus - Mellus - Trips - Minerfluer - Uldlus - Bld skjoldlus - Hrde skjoldlus - Ml - Viklere - fluer - m.v.
Gode planter som tiltrkker: Honningurt - Mynte - Kinesisk purlg m.v.

Gode nyttedyr: Svirrefluen
Bekmper: Bladlus
Gode planter som tiltrkker: Tagetes - Morgenfruer - Honningurt - Dild -
Mynte - Persille - Lavendel - Almindelig rllike - Hjulkrone - Blomstrende lg og porrer - koriander - Hvis purlg og kinalg f lov til at blomstre.

Lav dine egne sprjtemidler af plantesaft.
Udtrk fra friske urter i vand. Det m ikke gre og hjst st i 3 dage hvorefter urterne siges fra.

Lav dine egne sprjtemidler af plantesaft: Hvidlg
Bekmpelse af: Skadedyr og svampe, - jordbrdvrgmider -mider -
bladlus - svampesygdomme p roser og frugttrer.

Hvidlg er et af de bedste mirakelmidler mod skadedyr og sygdomme
i kkkenhaven og drivhuset. Nr midlet sprjtes p planterne styrker det enten planternes cellevv, s skadedyrene opgiver at suge saft p bladene, eller det slr skadedyrene eller angrebne svampe ihjel.
Et ekstrakt laves med friske urter i vand. De m ikke gre og skal hjst st i tre dage, hvorefter urterne sies fra. Lav et udtrk. Hak 75 gram lg og hld det i ti liter vand. Anvendes ufortyndet. Mod bakteriesygdomme i jorden og mod insekter kan du lave en blanding af 150 g finhakket hvidlg og to tsk. Paraffin, som lgges i bld i et dgn. Opls 100 gram sbe i ti liter vand og bland de to bestanddele. Sig og midlet er klar.

Jeg har skrever lidt om det her:
http://forum.orkideer.dk/viewtopic.php?t=2667

-- Tror jeg vil prve tricket med hvidlg. Har selv lavet et udtrk af targetes, men har ikke afprvet dets virkning endnu, kan dog sige at det lugter forfrdeligt *GG*

Svar Send privat besked
Bladlus
Preben Hedegaard (preben.hp)
Indlg: 27

Silkeborg
04/09-2011 22:47
Har idag opdaget bladlus p en del af mine planter, isr Habaneroerne, har givet dem alle en gang insektsbe ( 4dl vand dl brun sbe uden tilstningsstoffer og dl sprit) det plejer at virke for mig, denne blanding er efter sigende godkendt til koligisk brug..
Jeg fik i vrigt noget af en forskrkkelse under sprjtningen, et vindstd vltede min 1 meter hje flotte Black Cuban og det sagde en grim knk lyd, heldigvis har det bare stttepinden, pyyh !!
--
Mvh
Preben Hedegaard
set 2011: http://www.thechileman.org/growing_list.php?list=2021,1379,1454,1369,56,1133,3168,4195,
1830,76,1922,377,3120,3011,3658,1517,453

Svar Send privat besked
Bladlus

Slagelse
05/09-2011 07:02

--
Jeg har kbt neemolie - s nu mangler jeg bare lusene!

Nej, jeg har lidt lus, men ikke nok til at gre noget ved det, s jeg m vente med at f det testet... Jeg har ikke styr p "opskriften" endnu, men den m kunne googles, nr jeg skal bruge den. Jeg har dog stadig lidt svirrefluer boende, s jeg hber p, at det ikke bliver aktuelt i r :)

Nu glder det bare om at krydse fingre for, at nattefrosten kommer sent, s planterne holder s lnge som muligt!

Svar Send privat besked
Bladlus
Bjarne Hjlund (barneydk)
Indlg: 286

Rimmerhus, DK
05/09-2011 12:04

--
Skal vi ikke bare vedtage at nu M sommeren da komme - s vi kan have vores planter langt ind i december HAHAHA

Svar Send privat besked
Bladlus
Steffen Hinchely (Hinchely)
Indlg: 114

Midtfyn
06/09-2011 18:19
Hejsa
Opdagede i foregrs at 2 af mine store planter (der heldigvis stod for sig selv) var ret angrebet af lus.
Kom i tanke om et rd jeg vistnok har lst herinde, om bare at lgge dem ned p grsset. Det kunne der jo ikke ske noget ved. S lagde dem forsigtigt i noget lidt hjt grs. Vendte dem om p den anden side i gr. Og dleme s!! Vk er lusene!!! :-) Og der var MANGE!!

Preben. Strk blanding du bruger. Hvad siger planterne til det? Jeg bruger kun 2 tsk. brun sbe til liter vand ...!?
--
Steffen

Svar Send privat besked
Bladlus

Silkeborg
06/09-2011 23:07
Hinchely skrev:Hejsa
Opdagede i foregrs at 2 af mine store planter (der heldigvis stod for sig selv) var ret angrebet af lus.
Kom i tanke om et rd jeg vistnok har lst herinde, om bare at lgge dem ned p grsset. Det kunne der jo ikke ske noget ved. S lagde dem forsigtigt i noget lidt hjt grs. Vendte dem om p den anden side i gr. Og dleme s!! Vk er lusene!!! :-) Og der var MANGE!!

Preben. Strk blanding du bruger. Hvad siger planterne til det? Jeg bruger kun 2 tsk. brun sbe til liter vand ...!?
--
Steffen

Hej steffen
Ja og vist ogs for strk, nogen af planterne fik pletter p bladene, og enkelte skud er visnede, men det er lidt underligt, for det er den blanding jeg plejer at bruge, uden problemer,
men lusene er vk, og hvis de skulle komme igen, m jeg hellere prve dit blandingsforhold, eller mske grsplnen ( s har man jo nsten ogs en undskylning, for ikke at f den klippet :-)
nogen ide om, hvorfor grsset virker?
--
Mvh
Preben Hedegaard

Svar Send privat besked
Bladlus

Midtfyn
07/09-2011 09:54
Hej Preben
Hvis du googler "hjemmelavet insektsbe" vil du ogs finde lidt mildere opskrifter end din...:-)

Nej, aner ikke hvorfor grsbehandlingen virker. Var ogs meget skeptisk, men da planterne var hje/store var det jo en nem mde, og det kunne jo kun blive bedre... Og det virkede sq!!

Alt efter plantestrrelse har jeg i forret, hvor jeg var slemt plaget af lus (planterne!) med stor succes prvet flgende 2 metoder.

1: Fyld en spand/balje af passende strrelse med 40 - 42 grader varmt mildt sbevand (brun sbe). (IKKE over 44 da det delgger planterne)
Vend planten p hovedet og srg for at alle blade nedsnkes i vandet. Lad planten vre i vandet ca. 10 min.
For at jorden ikke falder ud af potten dkkes af med et stykke pap, eller endnu nemmere, VitaVrap!!
2 pinde lgges p tvrs over spanden som potten kan hvile p.
Det virker. Lusene dr og flyder op til overfladen!

2: F fat i en ryger! Kom en plasticpose / sk over planten, og f rygeren til at pulse en god gang rg i posen. Luk til omkring stammen/potten, og lad st i 10 minutter. DET kan lusene dleme heller ikke lide! Skyl de dde lus af planten. Planten skal lige "lufte" lidt af derefter, da den bestemt ikke lugter srlig godt efter "behandlingen".
--
Steffen

Svar Send privat besked
Bladlus

Slagelse
07/09-2011 17:23

--
Hej Steffen -

hvis dit vand holder omkring 40 grader, er det nok med bare rent vand til at f lusene til at falde af...

Og mht. den med rygeren, s ville jeg godt nok ikke gide spise chilier, der var rget p den mde - det er rasende giftigt og i den grad ikke brugbart, hvis man dyrker kologisk.

Men det lyder da totalt fedt, hvis problemet kan klares p en langhret plne. Sdan en er jeg nsten altid leveringsdygtig i!

Mvh
Anja

Svar Send privat besked
Bladlus

Midtfyn
07/09-2011 19:57
Hov for dlen da Anja. Det har du da ret i!!! M have haft hovedet under armen...
Rgen er droppet. Godt der kun var blomster da jeg prvede det, selvom det var en meget kologisk tnkende piberyger der lagde lunger til :-)
--
Steffen

Svar Send privat besked
Bladlus

Slagelse
07/09-2011 20:45

--
:)

Bladlus

Silkeborg
08/09-2011 00:50
Hinchely skrev:Hej Preben
Hvis du googler "hjemmelavet insektsbe" vil du ogs finde lidt mildere opskrifter end din...:-)

Nej, aner ikke hvorfor grsbehandlingen virker. Var ogs meget skeptisk, men da planterne var hje/store var det jo en nem mde, og det kunne jo kun blive bedre... Og det virkede sq!!

Alt efter plantestrrelse har jeg i forret, hvor jeg var slemt plaget af lus (planterne!) med stor succes prvet flgende 2 metoder.

1: Fyld en spand/balje af passende strrelse med 40 - 42 grader varmt mildt sbevand (brun sbe). (IKKE over 44 da det delgger planterne)
Vend planten p hovedet og srg for at alle blade nedsnkes i vandet. Lad planten vre i vandet ca. 10 min.
For at jorden ikke falder ud af potten dkkes af med et stykke pap, eller endnu nemmere, VitaVrap!!

2: F fat i en ryger! Kom en plasticpose / sk over planten, og f rygeren til at pulse en god gang rg i posen. Luk til omkring stammen/potten, og lad st i 10 minutter. DET kan lusene dleme heller ikke lide! Skyl de dde lus af planten. Planten skal lige "lufte" lidt af derefter, da den bestemt ikke lugter srlig godt efter "behandlingen".
--
Steffen

Tak Steffen, men se lige det frste hit p den sgning? det er der jeg har den strke opskrift fra!!
--
Mvh
Preben Hedegaard
set 2011: http://www.thechileman.org/growing_list.php?list=2021,1379,1454,1369,56,1133,3168,4195,

Svar Send privat besked
Bladlus

Silkeborg
08/09-2011 17:39

--
Steffen

Tak Steffen, men se lige det frste hit p den sgning? det er der jeg har den strke opskrift fra!!
--
Mvh
Preben Hedegaard

Svar Send privat besked
Bladlus

Silkeborg
08/09-2011 17:40

--
Steffen

--
Mvh
Preben Hedegaard

Svar Send privat besked
Bladlus

Slagelse
08/09-2011 19:02

--
Preben -

du skal nok ikke opdatere siden flere gange...

:)

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3878, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: IanjGrimE
Antal Emner: 2209
Antal indlg: 18222 (i dag: 0, denne uge: 3, denne mned: 3)