Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
African Naga... Ny Chilifan!
Daniel Corell (Witt Corell)
Indlg: 5

Espergrde
01/09-2009 21:49

Hej Forum.

Jeg har i Maj mned set mine frste chilier, African Naga.

Jeg har fet 3 planter ud af 5 fr og det har vret spndende at flge deres udvikling.

To af dem er kun plantet om en enkelt gang og den sidste blev plantet om en ekstra gang i en strre potte og det ses tydeligt at det har hjulpet da den er skudt godt i vejret og har pt over 40 blomster/knopper. De frste chilier er ved at kigge frem fra blomsterne.

Hvornr hster man chilierne, eller rettere hvornr ved man de er modne?

Er det alle chilier man kan trre?

Nogen der har erfaring ellers med african Naga?

right

right

right

right

right

Mvh

Witt Corell

Svar Send privat besked
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
02/09-2009 10:57
African Naga er en rigtigt strk sag som er nrt beslgtet med verdens pt strkeste (Naga Morich). De planter jeg har haft har modnet til en orange-rd farve og du br lade dem sidde intil de har denne farve inden du plukker dem. Hvis du tager dem for tidligt, s vil du opleve at de ikke er specielt strke.

I teorien kan man trre alle chilier, men i praksis er det bedst kun at gre det med de sorter der har tynde frugt-vgge. En almindelig jalapeno er derfor ikke specielt egnet til at trre hvorimod f.eks. African Naga er ganske fremragende at trre.

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Rene Berthelsen (Rrene)
Indlg: 20

Kbh.
02/09-2009 20:43
Jeg dyrker African Naga i r. Der er en del frugter, men de er endnu ikke modne, s jeg kan kun kommentere p udseendet, hvilket skuffer mig meget.

Jeg havde nok forventet mig noget lig Naga/Bhut frugter, men disse ligner jo mere en eller anden Habanero-type... Jeg savner i hvert fald den forvitrede og ru overflade (som ogs ses p Trinidad Scorpion og 7 Pot frugter) som giver dig tics og sved p panden allerede inden frugten rammer tungen :o)

En anden ting som er tankevkkende, er hvorledes sorter som var ukendt af almindeligt chili-interesserede indtil for 2-3 r siden (Naga og Bhut) "pludselig" har en hidtil ukendt ftter i Afrika, og som sjovt nok opdages og afslres prcis p det tidspunkt hvor Naga/Bhut hypen er p sit hjeste???

Firmaet Frontal Agritech, som var frst og vel stadig eneste om at dyrke Naga/Bhut kommercielt, har da heller ikke afdelinger i Afrika, s det er mystisk hvorledes Naga skulle vre kommet til Afrika!

Dette - sammenholdt med den nrmest ikke-eksisterende interesse der er for African Naga p de udenlandske fouraer jeg er medlem af - bevirker at jeg ikke helt kan frigre mig fra tanken om at en kreativ frbytter i sin tid har haft en ukendt Habanero type, og "konkluderet" at den absolut mtte vre en Naga-slgtning! Hvilket sikkert heller ikke har skadet byttebiksen...

Jeg hber ikke jeg har ret i ovenstende, og at nogen kan modbevise/forklare det, jeg synes bare det er rgerligt nr sdan noget sker (Jeg dyrker ogs Bhut Jolokia "Orange" og Peter pepper "Black" i r - Og de ser ogs mildest talt "mistnkelige" ud).

N, men hvis der er saft og kraft i frugterne, kan navn og udseendet vel dybest set ogs vre underordnet!! ;o)

Mvh Ren

Svar Send privat besked

Espergrde
02/09-2009 21:27

Hej Kim og Rene

Tak for indput, bliver spndende at se hvad det ender med.

Rene - Jeg har ogs lst p et andet forum at folk er mistnkelige omkring African Naga.
Men som du siger er der saft og kraft i dem s kan det vel vre lige meget.

Har du mulighed for at uploade et billede eller to af frugterne :)

Kunne ogs godt bruge en anbefaling af en god chili til nste sson. Medium strk og masser af frugter m vre kodeordet :)

Svar Send privat besked

Espergrde
02/09-2009 21:30

Hej Kim og Rene

Tak for indput, bliver spndende at se hvad det ender med.

Rene - Jeg har ogs lst p et andet forum at folk er mistnkelige omkring African Naga.
Men som du siger er der saft og kraft i dem s kan det vel vre lige meget.

Har du mulighed for at uploade et billede eller to af frugterne :)

Kunne ogs godt bruge en anbefaling af en god chili til nste sson. Medium strk og masser af frugter m vre kodeordet :)

Svar Send privat besked
Rene Berthelsen (Rrene)

Kbh.
02/09-2009 22:49
Hej igen Daniel,

Jeg skal nok tage nogle billeder af "African Naga", men det bliver nok frst fredag, s kig efter i weekenden.

Og ja, jeg mener stadig at fra et konsummssigt synspunkt er navn og oprindelse ligegyldigt, bare smagen er i orden, men hvis du handler med fr er det L... og utrovrdigt at blive "fanget" med en chili der ikke eksisterer...

Med hensyn til nste sson - Indtil nu (jeg skal smage mig igennem ca. 275 sorter inden jeg er frdig...) vil jeg absolut foresl "Krasnyi" fra Sudan. Ca. 150-200 frugter pr. plante, med bid uden at den er for voldsom.

Du finder den garanteret ikke i net-butikker, men send mig pm med adresse hvis du er interesseret.

Mvh Ren

Svar Send privat besked
Rene Berthelsen (Rrene)

Kbh.
04/09-2009 19:32
Hej Daniel,

Her et par billeder af African Naga som lovet!

right

right

Mvh Ren

Svar Send privat besked

Espergrde
04/09-2009 19:51

Hej Rene.

Tak for billederne, det ser rigtig fint ud. Det er fedt at se hvad man kan forvente.

Min ene plante er godt p vej og kan se chili erne vokser dag for dag.

Jeg vil rigtig gerne tage imod dit tilbud og fr og sender dig en PM med adresse osv. Har desvrre ikke noget at bytte tilbage med da dette er min frste sson med chili'er, hber er ok.

Er der en speciel fremgangsmde nr man skal gemme fr'ene eller skraber man dem bare ud og putter i pose?

Witt Corell

Svar Send privat besked
Sren Nielsen (Frustrator)
Indlg: 127

Sdr. Omme
04/09-2009 20:41
Mine African Naga ser ud til at vre godt p vej, men det er frste gang jeg prver denne sort, og min lille "forsgsplante" giver derfor nok ikke det helt store udbytte i r.

Rene... det lyder vildt spndende med alle de sorter, du snakker om, men kan det virkelig passe, at du har gang i nsten 300?!?!? Wow, imponerende... jeg vil da gerne lgge billet ind p den Krasnyi du snakker om, og er da ogs nysgerrig, hvis du har andre fr i overskud. Ligger selv inde med fr til sm 60-70 forskellige sorter - nogle i strre mngder end andre, s mske du er frisk p en byttehandel eller to?

--
<<-- FRUSTRATOR -->>

Svar Send privat besked
Rene Berthelsen (Rrene)

Kbh.
06/09-2009 23:03
Frustrator skrev:Mine African Naga ser ud til at vre godt p vej, men det er frste gang jeg prver denne sort, og min lille "forsgsplante" giver derfor nok ikke det helt store udbytte i r. Rene... det lyder vildt spndende med alle de sorter, du snakker om, men kan det virkelig passe, at du har gang i nsten 300?!?!? Wow, imponerende... jeg vil da gerne lgge billet ind p den Krasnyi du snakker om, og er da ogs nysgerrig, hvis du har andre fr i overskud. Ligger selv inde med fr til sm 60-70 forskellige sorter - nogle i strre mngder end andre, s mske du er frisk p en byttehandel eller to? -- <<-- FRUSTRATOR -->>

Daniel, jeg hber ikke jeg kaprer din trd ved at svare p indlg fra Sren, men jeg blev spurgt her, s jeg svarer her.

Sren, dit indlg gav mig en anledning til at tlle op. Det du skriver med nsten 300 er overdrevet, det ser ud til at det kun er ca. 250 forskellige jeg skal igennem!

Nogle planter er dde undervejs, andre nr formentlig ikke at stte moden frugt i r. Endelig er der de hvor jeg er usikker p om arten er hvad jeg kbt/byttet Som jeg dog nok skal smage alligevel :o) Jeg regner med at starte en chili fr web-shop senere, med en god del sjldne pebre som ikke findes samlet andre steder, derfor de mange sorter.

Jeg er altid frisk p at bytte fr. Jeg er ikke interesseret i europiske og asiatiske sorter, men stort alt andet. Jeg har ca. 700 forskellige sorter, s de mest almindelige har jeg naturligvis allerede, men send mig pm, s tager vi den derfra.

Jeg indstter et billede af Krasnyi, som ogs har det ucharmerende navn CGN 23092. Jeg kunne svrge p den er af arten frutescens, men eksperterne (CGN Wageningen) hvder det er en chinense. Et link til planten er her;
http://www.thechileman.org/results.php?find=Krasnyi&heat=Any&origin=Any&genus=Any&chile=1

right

Mvh Ren

--

Svar Send privat besked

Espergrde
07/09-2009 22:00
Hej Rene.

Du kapre bare ls. :)

Interessant at se billeder af jeres chilier :)

Svar Send privat besked
Sren Nielsen (Frustrator)
Indlg: 127

Sdr. Omme
08/09-2009 20:33
Rene: Interessant billede af Krasnyi... jeg ville aldrig have troet at det var en chinense, hvis ikke du fortalte det - mit bud havde absolut ogs vret en frutescens.

Du fr en PM en af dagene nr jeg har lidt bedre tid, s m vi se, om jeg overhovedet har noget, der kunne friste - begynder da at tvivle ;o)

--
<<-- FRUSTRATOR -->>

Svar Send privat besked
Gry Knudsen (GryKnudsen)
Indlg: 32

Nstved
22/05-2011 08:39
--
Jeg har kigget meget p Camilla Plums hjemmeside, efter jeg s hende i fjernsynet. Og hun slger "african naga" fr p sin hjemmeside..

Det er hvad hun skriver om den:

"... den ligner ikke de andre naga srligt meget, de er alle lidt spidse og noprede og og der er nogle som er mistnksomem om det virkelig er en naga, men den er ufattelig strk, aromatisk nr den er moden."

og

".. Er ikke fra afrika, men et af de mange navne for de ekstremt strke indiske chili. Bih Jolokia, Bhut Jolokia, Naga osv."

kilder: http://fuglebjerggaard.dk/netbutik/advanced_search_result.php?search_in_description=1&inc_subcat=1&keywords=naga&x=0&y=0

http://fuglebjerggaard.dk/netbutik/product_info.php?products_id=2971

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
22/05-2011 11:50

--
Hej Gry -

det er lidt lettere, hvis du lige gr linkene klikbare, nr du stter dem ind - jeg er doven og gider ikke sidde og copy/paste, nr jeg lser et indlg. Det er ret enkelt - nr man ved det:

Nr du har kopieret linket, klikker du p ikon nr. 5 fra hjre lige over teksten

St linket ind i dialogboksen og klik OK
I den nste boks kan du navngive linket eller bare klikke OK igen
Og s er linket klikbart, nr du poster indlgget...

Mvh
Anja

Svar Send privat besked
Gry Knudsen (GryKnudsen)

Nstved
22/05-2011 15:14
Camilla PlumCamilla Plum

--

Svar Send privat besked
Gry Knudsen (GryKnudsen)

Nstved
22/05-2011 15:15
--
S ved jeg det! TAK :DNste gang gr jeg det rigtigt! :)

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3783, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: Valerated1993
Antal Emner: 2206
Antal indlg: 18218 (i dag: 0, denne uge: 1, denne mned: 2)