Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Fluer.....
Ole Christensen (OleTC)
Indlg: 163

Vanlse
17/12-2009 09:20
Til min store irritation holder der en bande sm brune/sorte/hvidlige-klare fluer til i den potte, som min Naga Morich overvintrer i.
Nr jeg trommer med fingrene p jorden, kommer de kravlende op af deres gemmer og flyver hen hvor der er mere roligt.
Det virker som om, de suger saft af roden p planten, for nr jeg maser dem er de sommetider rigtigt "saftige" og et eller andet sted skal det jo komme fra. Mener ikke at have set de suger af blade eller frugt, da jeg havde Thai Chili.

Nogen som kender fnomenet og har forslag til at komme af med dem? Skal siges at jeg ikke er vildt glad for tanken om DDT og den slags, men et husrd vil jeg overveje.
--
Mvh
Ole TC

Svar Send privat besked
Fluer.....
Klaus Jensen (Klaus Jensen)
Indlg: 72

Aalborg S
17/12-2009 09:33
Hej Ole,

Du kunne prve at ligge 2-3 fed hvidlg rundt i krukken.
De begynder selvflgelig at spire, men jeg tror det vil virke. Jeg er kommet af med en del bladlus p den mde. Det er da ihvertfald et forsg vrd.
--
Klaus
Aalborg S

Svar Send privat besked
Fluer.....

Aalborg S
17/12-2009 09:35
Hvidlgene skal selvflgelig ligges 3-4 cm ned i jorden.
--
Klaus
Aalborg S

Svar Send privat besked
Fluer.....
Ole Christensen (OleTC)

Vanlse
17/12-2009 17:21
Den er jeg med p, Klaus. Takker.
--
Ole TC

Svar Send privat besked
Fluer.....
Ole Christensen (OleTC)

Vanlse
28/12-2009 19:33
Skulle hilse og sige at fluerne er meget glade for hvidlg...*s*
N, s er det prvet.
--
Ole TC

Svar Send privat besked
Fluer.....

Aalborg S
29/12-2009 11:51
Det beklager jeg Ole, mine bladlus er benbart mere krsne end dine fluer!!

Du skriver at de kommer kravlende op. Kunne det ikke tnkes at jorden mske er for vd? Det tiltrkker jo ogs en masse skadedyr.
--
Klaus
Aalborg S

Svar Send privat besked
Fluer.....
Kristian Vejmand (nygaard)
Indlg: 92

Fyn
30/12-2009 10:25
Hej alle

Jeg har selv haft store problemer med lus og fluer og har prvet alt.

Men har endelig fundet en lsning der virker 100 %

I gamle dage brugte man jo nicotin som middel mod de bster s det har jeg prvet og det virker perfekt.

Brugte noget maler plastik, noget af det ultra tynde og pakkede alle planterne ind. Fik af vide at man skal bruge 1 cigaret til 1 plante , jeg har 10 s de fik 10 smger.

Jeg lod de 10 smger brnde af og efter 10 min fjernede jeg plastikken og bingo alt var ddt. Jeg har gentaget dette en gang mere ugen efter bare for at tage de evt smuttere eller yngel der skulle vre. Jeg har nu vret fri for de bster i ca 14 dage :D

Planterne lider ingen skade af hvad jeg kan se. Og nej frugterne smager ikke af askebger ;o)

Hber i kan bruge dette som inspiration.

Mvh Kristian

Svar Send privat besked
Fluer.....
Ole Christensen (OleTC)

Vanlse
30/12-2009 13:10
Ja, men alt er vrd at prve, frem for at st og mase 60 fluer med fingrene ovre ved urtepotten, s jeg m ud med 3 kroner, eller hvad en cigaret nu koster og se om nogen vil slge en. M hellere tage 2 - 3 stykker.
Tak ogs for dette rd.

Jeg melder tilbage.
--
Ole TC

Svar Send privat besked
Fluer.....
Ole Christensen (OleTC)

Vanlse
05/01-2010 22:43
S er det prvet. Fandt 2 hele cigaretter p fortovet, da jeg gik tur 1. nytrsdag. *s*
Lavede et "telt" af overdkningsplast og fyrede begge cigaretter af. Det virker fint. Alt hvad der er i luften inde i teltet dr simpelthen.
Desvrre er der stadig mange fluer i jorden, som s dukker op senere og flyver glad rundt.
2 dage senere kbte jeg s 10 cigaretter og prvede at brnde 1 til af, efter at have haft teltet over planten i et par timer. Desvrre har jeg nok overdrevet behandlingen, for de spde blade kan ikke holde til det. De blrer overhuden af og visner delvist.
N, man lrer kun ved at prve og tror nok at planten skal overleve. Nu fr den nogle dage at sunde sig i, s vil jeg smuldre en cigaret i en liter varmt vand og lade den trkke.
Nr det er klet af, vil jeg s blende det med 1 hvidlgsfed og 4 - 5 Thai chili. Si og presse det og vande planten med suppen. S m vi se.

Med venlig hilsen

Ole TC

Svar Send privat besked
Fluer.....
Ole Christensen (OleTC)

Vanlse
01/02-2010 13:13
Jeg har nu ogs prvet at vande planten med tobaks- og chilisuppe af liter vand, 8 Thai-chili og 2 cigaretter, men det virker igen som at den styrke som skal til at gre kl p fluerne, desvrre ogs er for hrd for planten. S m nok resignere og leve med dem.......
Lsningen m vre hydroponisk dyrkning. *s*

--
Ole TC

Svar Send privat besked
Fluer.....
Krlle Blle (Sjili)
Indlg: 39

Sydst
01/02-2010 14:29

-- Uden at vide om vi har med resistente sorter at gre, s er tobak mskes ikke det mest logiske at byde ens planter.

Tobacco Mosaic Virus (TMV) is a highly infectious and persistent disease is carried by tobacco in cigarettes and is spread mechanically, by infected hands touching tools or plants. Symptoms can include curling leaves, spotted or mottled fruit, stunted plants and excessive leaf drop.

Smokers should disinfect hands (milk kills TMV) thoroughly before gardening. Growing resistant varieties is the best prevention. Early detection and removal of infected plants helps, but complete control is often difficult. Further Information Sources: The University of Maryland Cooperative extension www.hgic.umd.edu

Svar Send privat besked
Fluer.....
Kennet Madsen (Zed_One)
Indlg: 66

Herning
03/03-2010 01:12
Ligner de sm myg? i s fald er det srgemyg, og deres larver spiser dde plantedele, samt rdderne p dine chillier. De lever nede i jorden, de bster :)

I s fald kan du kbe du kbe nogle nematoder her: http://www.nyttedyr.dk/produkt/nematoder-mod-soergemyg.aspx og s sl dem ihjel "naturligt" :)

Der er et nrbillede p den side, som du kan sammenligne med.

Svar Send privat besked
Fluer.....
Ole Christensen (OleTC)

Vanlse
03/03-2010 10:59
Tak for rdet! Det kan da meget vel vre. Nu har jeg opgivet planten og vil trre jorden 100% ud og s overhlde den med kogende vand.

Der er dog nye spirer i rugekassen, s hvis jeg fr problemer i r, kan jeg prve det af.

Med venlig hilsen
--
Ole TC

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4794, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: AnthonyCiz
Antal Emner: 2220
Antal indlg: 18245 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 1)