Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Hvordan tjekke spiringsevne i vand ?
steen asmussen (asmusu2)
Indlg: 36

ringsted
21/01-2010 12:12
Hej,

jeg lst et eller andet sted, man kan tage sine fr og lgge i at glas vand, og hvis de sank, var der stor chance for de kunne spire.

Nu har jeg lige haft kbt et pakke med forskellige chili i supermarkedet og taget fr at dem vi har brugt.

Er der nogen der ved om frene skal vre helt trre nr man tester, eller om jeg kan gre det med det samme ?

Hber i kan hjlpe.

Hilsen

Steen

--
Chili siden december 2008

Svar Send privat besked
Bjarne Hjlund (barneydk)
Indlg: 286

Rimmerhus, DK
21/01-2010 13:04

--
Hejsa!

Jeg har ikke hrt om den metode du nvner. Jeg tester altid mine fr ved at lgge dem p vd kkkenrulle i en bakke og dkker over med plastic.

Svar Send privat besked
Per Grnberg (LotusV8)
Indlg: 33

Sverige Klippan
22/01-2010 07:46

--
Jag lgger alltid mina frn i ett glas vatten 48 timmar innan dem kommer i jorden, men man blir ltt lurad av de frn som inte sjunker, rr om i glaset efter 24 timmar - d sjunker det fler frn.

Svar Send privat besked
Rene Berthelsen (Rrene)
Indlg: 20

Kbh.
25/01-2010 19:12
asmusu2 skrev:Hej, jeg lst et eller andet sted, man kan tage sine fr og lgge i at glas vand, og hvis de sank, var der stor chance for de kunne spire. Nu har jeg lige haft kbt et pakke med forskellige chili i supermarkedet og taget fr at dem vi har brugt. Er der nogen der ved om frene skal vre helt trre nr man tester, eller om jeg kan gre det med det samme ? Hber i kan hjlpe. Hilsen Steen -- Chili siden december 2008

Hej Steen,

Tanken bag dette er, at sfremt frene ikke synker til bunds nr du smider dem i et glas vand, er det fordi frene er hule indeni (indeholder kun luft) og sledes ikke har spirringsevne.

Jeg kan godt flge argumentet teoretisk, men om det holder vand (!!) i virkeligheden aner jeg ikke. Den eneste mde at undersge dette p, er at stte de fr der flyder ovenp til spirring - Og spirer blot et af disse fr, ja s har du svaret :o)

Mvh Ren

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4782, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: Ruwpioth
Antal Emner: 2220
Antal indlg: 18245 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)