Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Stresse planterne?
Erling Rohard (Erling)
Indlg: 53

Snderjylland
01/03-2010 00:11
Har I erfaringer med at stresse chiliplanter med kulde?

Jeg har set 17 sorter - 2 af hver i 34 fadlskrus med drnhuller - for 3 uger siden ca. og har spirer i 20 af dem nu. Har plantelys, men har ogs lst flere steder at man skal stresse planterne lidt, med kulde bl. a., s de ikke vokser for hurtigt. Det skulle vre at bne vinduet "et jeblik" s de fr et koldt pust. Jeg tager i stedet mine zinkbakker med 10 i hver (kun de der er spiret) og stter ud i vinterkulden i 1-2 minutter og tager dem derp ind i varmen igen.

Er det for lidt / meget? For tidligt (alle kim- og strre planter fr turen hver dag)?

mvh. Erling

Svar Send privat besked
Stresse planterne?
Henrik jakobsen (chillikongen)
Indlg: 148

rosmus. djursland
01/03-2010 20:47
Erling skrev:Har I erfaringer med at stresse chiliplanter med kulde?

Jeg har set 17 sorter - 2 af hver i 34 fadlskrus med drnhuller - for 3 uger siden ca. og har spirer i 20 af dem nu. Har plantelys, men har ogs lst flere steder at man skal stresse planterne lidt, med kulde bl. a., s de ikke vokser for hurtigt. Det skulle vre at bne vinduet "et jeblik" s de fr et koldt pust. Jeg tager i stedet mine zinkbakker med 10 i hver (kun de der er spiret) og stter ud i vinterkulden i 1-2 minutter og tager dem derp ind i varmen igen.

Er det for lidt / meget? For tidligt (alle kim- og strre planter fr turen hver dag)?

mvh. Erling

--
hej jeg har aldrig gjordt det og nu har jeg da dyrket chili de sidste 10 r og er oppe p 110 slags i r sm 270 planter ind til videre.

Svar Send privat besked
Stresse planterne?
Erling Rohard (Erling)

Snderjylland
01/03-2010 22:54
Ok. Ved ikke noget om det endnu - har dyrket chili i sm 4 r nu, men ikke serist, har aldrig set i februar fr. Har lige nu en enkelt vkstlampe / spotlight p en 75 W (virker ikke i stort omrde) men kber dobbelt 36 W Grolux snart.

Det med kulden lser jeg bl.a. i afsnittet "undg ranglede planter" i "Den lille strke".

Og p

http://web15.devteam.dk/da/forum/?forumID=2&topicID=132

skrev I om at stresse planter og bl.a. med kulde - du skrev om planter der havde det for godt.

Har ogs lst man kan stresse de lidt strre planter med let trke...

Flere erfaringer / kommentarer?

mvh. Erling

Svar Send privat besked
Stresse planterne?
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
03/03-2010 19:23
Jeg tror det er for tidligt. Jeg ville ikke turde give mine tre uger gamle planter (ikke engang planter endnu, ville jeg ikke kalde dem) kuldechok, som du beskriver det. De er jo ret s flsomme i den tid.
Jeg ville til gengld give dem frisk luft i form af en smule vind allerede ret s tidligt. Det styrker ogs planten.
--

Svar Send privat besked
Stresse planterne?
Erling Rohard (Erling)

Snderjylland
03/03-2010 20:40
ok, takker - hvornr skal man mon s begynde, hvis de skal holdes lave vha. stress?
--
Mvh. Erling

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4794, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: AnthonyCiz
Antal Emner: 2220
Antal indlg: 18245 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 1)