Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Bladlus.......
Lars Christensen (Lars N C)
Indlg: 7

Fredericia
08/03-2010 09:18
v v v, mine sm chiliplanter har fet bladlus fra en potteplante.
Nogen der har en god ide til at komme af med dem.
Jeg er lidt nervs over at skulle bruge plantesbe p s sm planter.( har kun lige fet det frste bladst udover kimbladene.)

Mvh.
Lars
--

Svar Send privat besked
Bladlus.......
Kristian Vejmand (nygaard)
Indlg: 92

Fyn
08/03-2010 10:50
Hej Lars

Jeg har haft stor succes med nikotin fra cigaretter.

Jeg ved ikke om de sm kan tle det, men du ku evt prve og lgge en tndt cigaret ind til dem alle.

Normalt siger man 1 cigaret pr voksen plante , s prv frst med en til dem alle.

Svar Send privat besked
Bladlus.......
sren larsen (Friis )
Indlg: 36

hrsholm
29/03-2010 12:09
Kre ven.
Bare rolig.
Jeg havde 28 store chiliplanter p min altan sidste sommer.
kmpe succes.
Jeg fik bladlus 3 gange i lbet af sommeren, og jeg bekmpede dem effektivt med flgende opskrift p sprayflaske.

Du skal OVERSPRJTE dine planter med flgende :

1 liter vand.
+ 1/2 dl sprit.
5 drber opvaskemiddel.

Jeg gik selvflgelig ogs rundt med pincetten og holdt je med planterne hele tiden, derfor fik jeg ikke nogen store overraskelser med pludseligt mange bladlus.

Svar Send privat besked
Bladlus.......
Lars Christensen (Lars N C)
Indlg: 7

Fredericia
30/03-2010 12:32
Hej,

Jeg tror nok jeg har invasionen under kontrol nu.
Min gamle mor hldte altid kaffegrums ud under roserne for at undg bladlus, s jeg lagde lidt grums i alle Jiffy briketterne.
Om det var det der gjorde udslaget, eller min manuelle bekmpning ved jeg ikke.

Jeg var ikke meget for at prve nicotin trikket eller sbe, da jeg synes det virkede s voldsomt nr planterne ikke var strre.

Nu ser der ud til at de gror fint, men jeg kan sagtens se hvilke planter der har vret angrebet.
--

Svar Send privat besked
Bladlus.......
Heidi Stein (HeidiS)
Indlg: 53

Hvidovre
11/05-2010 16:16
Hej

Jeg har forsgt alverdens ting mod bladlus. Ovenstende opskrift fik dem ikke til at fortrkke. Ej heller kaffegrums.

Har dog lige lst p Havenyt.dk at skummetmlk og vand (halvt af hver) skulle hjlpe, s det vil jeg forsge.

Jeg har en enkelt citronchili, som er det er lykkedes at overvintre - nu str den med masser af blomster og frugter, s jeg vil vre ked af at opgive den. P den anden side synes jeg heller ikke den skal have lov at flytte ud i drivhuset og smitte de vrige planter, s jeg hber at skumetmlks-tricket virker.

/Heidi

Svar Send privat besked
Bladlus.......
Klaus Jensen (Klaus Jensen)
Indlg: 72

Aalborg S
11/05-2010 19:45
Hej Heidi,

Jeg prvede tricket med skummetmlk sidste r. Det kan jeg absolut ikke anbefale, ihvertfald ikke til chiliplanter. For det frste virkede det ikke, og for det andet fik planterne en meget grim hinde/belgning.
Derimod skulle det vre ganske fortrinligt til at holde utj vk fra sine bler, hvis man har et bletr. Jeg fik rdet fra en som dyrker bler kologisk, og han havde gode resultater med det. Men alts IKKE chili, hvis du sprger mig!
--
Klaus
Aalborg S

Svar Send privat besked
Bladlus.......
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
12/05-2010 19:00

--
Heidi -

jeg ville nok investere i en flaske insektsbe, hvis jeg var dig. det er rimelig effektivt, hvis man bruger det med nogle dages mellemrum...

Ellers begynd at fange mariehns udenfor og st dem p planten - det virker ogs!

Svar Send privat besked
Bladlus.......
Frank Vetter (vetter)
Indlg: 20

Snekkersten
12/05-2010 19:18
Ja, som Anje beskriver insektsbe, det indgr ogs i min samling. Jeg har konstant insektsbe i en forstver ret rundt, s jeg har det lige ved hnden og de bladlus du rammer med din forstver dr. Man skal som regel gentage forstvningen med insektsbe efter et par dage igen.
Insektsbe er ikke skadelig for planterne og hellerikke giftigt at bruge.

Insektsben er den flaske med agurker/tomat billede p.

right

Svar Send privat besked
Bladlus.......

Slagelse
12/05-2010 23:30

-- Hvis man har mange planter, er nyttedyr ogs en rigtig god ting! Men de koster lidt over 150 kr. for en portion, s det er jo lige i overkanten, hvis det kun er f planter...

Jeg kbte nyttedyr engang i januar mned, da alle de helt sm planter fik bladlus, og det har i den grad vret en succes! Og nu er de flyttet med i drivhus med de planter, som allerede er rykket ud pga. pladsmangel, s jeg regner ikke med at skulle kbe nogen dertil i r.

Jeg havde gang i nsten 200 smplanter, s det ville da bare have vret for surt at mtte opgive dem!

Svar Send privat besked
Bladlus.......
Erling Rohard (Erling)

Snderjylland
12/05-2010 23:39
Har ogs glde af insektsbe - og som der str p btten "er godkendt til kologisk dyrkning"... s det er vel i orden at bruge.
--
Mvh. Erling

Svar Send privat besked
Bladlus.......
Heidi Stein (HeidiS)

Hvidovre
14/05-2010 09:56

Jeg tror jeg vil kbe insektsbe.

Havde indfanget en mariehne, men den forsvandt... tror den fik forstoppelse ;)

Tak for rdene / Heidi

Svar Send privat besked
Bladlus.......
Heidi Stein (HeidiS)

Hvidovre
28/05-2010 12:39

Jeg brugte insektsbe i lange baner uden at bladlusene forsvandt. Til sidst opgav jeg og satte dem udenfor i potterne (ville ikke stte dem i drivhuset med risiko for at hele drivhuset blev inficeret)... Det var det der skulle til. Alle planter er lusefri nu og selvom det var hrd kost for planterne at komme ud fra den ene dag til den anden, s ser det ud til at de klarer sig.

Det er da vrd at forsge at lade naturen klare rterne i stedet for at pse planterne til i sbevand osv. Som sagt, s havde jeg opgivet planterne alligevel, s der var intet at tabe :)

VH Heidi

Svar Send privat besked
Bladlus.......
sren larsen (Friis )
Indlg: 36

hrsholm
01/08-2010 08:36

-- Kre Venner.
Hvad har i gang i ?
Nu gr i bare som jeg siger. frdig - bom.
Mix mit ovenstende bladlusemiddel og kom i gang.

Oversprjt planten fuldstndig - helt ind i de sm nye blomster og grene/blade, - det er der bladlus holder til -
De kan som os, ogs bedst lide de sm lysegrnne skud.
Man kan overhovedet ikke se det p planten dagen efter.

Jeg har igen i r en helt fantastisk sson p min store sydvestvendte altan, med meget store sorter p gulvet, og store bih jolokia-trer p kanten.
OG JEG HAR IKKE EN BLADLUS.

Citronchili er magnet for bladlus er min erfaring. Bladlus er ikke specielt glade for jolokia - jeg ved ikke hvorfor.

Mvh
Friis

Svar Send privat besked
Bladlus.......

Slagelse
01/08-2010 08:44

--
Sjovt - for min citronchili har ikke haft en eneste lus, men ellers har de fleste andre haft nogle stykker, ogs Bhut Jolokia...

Men mine nyttedyr har vret en stor succes. Jeg kbte dem jo, da jeg havde planterne inde i marts, og de er flyttet med ud i drivhuset, hvor de holder lusene nede, s jeg kun ser en enkelt en gang imellem. Selvflgelig nu godt hjulpet af svirrefluerne, som der jo er en del af i jeblikket!

Men insektsbe - ogs af din blanding - er en god start, hvis man har mange bladlus. Dog skal man vre lidt forsigtig med sollys p bladene lige efter sprjtning - de kan f nogle svedne pletter.

Svar Send privat besked
Bladlus.......
Brian Jensen (bbj)
Indlg: 8

Ribe, 6760
05/08-2011 12:54
Friis skrev:
-- Kre Venner.
Hvad har i gang i ?
Nu gr i bare som jeg siger. frdig - bom.
Mix mit ovenstende bladlusemiddel og kom i gang.

Oversprjt planten fuldstndig - helt ind i de sm nye blomster og grene/blade, - det er der bladlus holder til -
De kan som os, ogs bedst lide de sm lysegrnne skud.
Man kan overhovedet ikke se det p planten dagen efter.

Jeg har igen i r en helt fantastisk sson p min store sydvestvendte altan, med meget store sorter p gulvet, og store bih jolokia-trer p kanten.
OG JEG HAR IKKE EN BLADLUS.

Citronchili er magnet for bladlus er min erfaring. Bladlus er ikke specielt glade for jolokia - jeg ved ikke hvorfor.

Mvh
Friis

-- Oplever lidt det samme som dig faktisk. Min Habanero - ingen lus overhovedet. Min Aji Pineapple og Aji Lemon - begge har flere gange vret hrdt ramt.
Virker som om cap. baccatum er meget modtagelig overfor lus...

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4080, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: MashaAtoma
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 0)