Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Sren Stubkier (Stubkier)
Indlg: 6

Aalborg
23/06-2010 17:29

Hej Folkens

Jeg er ved at dyrke mine frste chilier og alt er get relativt godt indtil nu. I dag opdagede jeg at bladene er begyndt at visne. Jeg har forsgt at vedhfte et par fotos af det, men kunne ikke.

Det starter som sm brune pletter og udvikler sig s til at dele af bladet visner. Resten af bladet, der ikke visner, ser sundt ud.

Det er sket p flere planter. Jeg plantede dem om i weekenden, men synes ikke jeg beskadigede rodnettet.
Planterne str i sol ca fra 8 morgen til kl 1300 i en vindueskarm.

Hber I kan hjlpe mig inden det gr helt galt.

Mvh

Sren

PS, har billeder til at ligge. Kunne bare ikke f dem uploaded.
--

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
23/06-2010 23:52

-- Hej Sren -

nr du uploader billeder, skal du huske at skrive et eller andet under "Billede beskrivelse" - ellers virker det ikke.

Kan det vre det, der driller dig? Det var i hvert fald mit problem i starten...

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
24/06-2010 00:17
Hej Sren

Ud fra din beskrivelse vil mit umiddelbare bud vil vre "brandskader" i mangel af et bedre ord. Enten fordi dine nyomplantede og lidt mfindige chilier ikke har vnnet sig til den direkte og agressive sol omkring middag eller, at de er brndt af pga. for meget gdning (hvis jorden du netop har omplantet i er fuld af nringsstoffer og du mske ogs endda har gdet).

Omvendt kan mangel p nringstoffer ogs have de symtomer. Men direkte efter omplantning virker det usandsynligt med mindre det er "levn" fra fr omplantningen. Jeg mindes der er trde omkring mangel p nringsstoffer her p forum.

Hvis det blot er enkelte blade, s ville jeg fjerne dem, s planten ikke bruger krudt p det og se om ikke planterne stabilisere sig i lbet af kort tid. Undg at overvande og hvis de str i direkte sol og bliver meget varme, s skrme dem lidt her lige efter omplantningen. Og vent med at gde her direkte efter omplantning og start langsomt op med mild dosis. Men lad os se om andre herinde har fifs i rmet :)

Jeg hber det retter sig til,

Maria

Svar Send privat besked
Sren Stubkier (Stubkier)

Aalborg
24/06-2010 07:52
Tak for hurtigt svar:-)

Jeg er ret sikker p det er fordi jeg har overgdet dem s:-( Tnkte at de da lige skulle have et skud ekstra nr nu de var plantet om... ikke s smart.

Er der noget jeg kan gre for at minimere skaden? Eller skal jeg bare se hvad der sker?

Mvh

Sren

Svar Send privat besked
Sren Stubkier (Stubkier)

Aalborg
24/06-2010 08:16
Tak for hurtigt svar:-)

Jeg er ret sikker p det er fordi jeg har overgdet dem s:-( Tnkte at de da lige skulle have et skud ekstra nr nu de var plantet om... ikke s smart.

Er der noget jeg kan gre for at minimere skaden? Eller skal jeg bare se hvad der sker?

Mvh

Sren

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)

Kbh.
24/06-2010 17:34
Hej Sren

Er det alle bladene eller kun nogle enkle? Og er planterne ellers spndstige og bladene grnne (ikke gullige?)

Maria
--

Svar Send privat besked
Sren Stubkier (Stubkier)

Aalborg
24/06-2010 19:55
Hej Maria

Ja, det er kun enkelte blade den er helt gal med. Der er lidt flere med meget sm brune pletter.

Bladene er ikke s spnstige som de har vret, men det er slet ikke s slemt som nr de fx trnger til vand. Bladene er ikke gule. Jeg gav dem for meget gdning (og plantede dem om) i sndags.

Kan jeg gre noget?

Tak for hjlpen!:-)

Mvh

Sren

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)

Kbh.
24/06-2010 20:30
Jeg kender desvrre ikke noget trick, hvis det er overgdning. Man siger at overvanding skyller nringstofferne ud (men s skal vandet kunne komme vk). Men overvanding giver problemer, der kan vre helt umulige at rette op (rdderne kan ikke optave ilt og rdner, der dannes forskellige svampe og bakteriekulturer osv).

Men nr det ikke er alle blade og chilierne ellers ser nogenlunde ud, s ville jeg lade naturen g sin gang. Jeg har selv haft lignende problemer og chilierne har rettet sig til igen.

Jeg ville holde je med planterne det nste stykke tid:

- Vent med at gde mindst nogle uger

- Nr du begynder at gde igen, s brug hellere halv dosis gdning dobbelt s ofte, som du ellers ville skulle bruge fuld dosis.

- Fjern de vrste blade, s chilierne ikke bruger krudt p dem.

- Pas p med at overvande

Det kan vre, der er andre, der kan byde ind her :)

Jeg hber dine kre sm kommer strkt igen,

Maria

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
24/06-2010 22:13

-- Bare et gt - men er det ikke en god id at beholde s mange blade som muligt, s gdningsoverskuddet kan blive brugt hurtigere? Hvis det er det, der er problemet...

Det ville jo vre fedt med et billede!

Svar Send privat besked
Sren Stubkier (Stubkier)

Aalborg
24/06-2010 22:45
Hej Maria

Ja, det er kun enkelte blade den er helt gal med. Der er lidt flere med meget sm brune pletter.

Bladene er ikke s spnstige som de har vret, men det er slet ikke s slemt som nr de fx trnger til vand. Bladene er ikke gule. Jeg gav dem for meget gdning (og plantede dem om) i sndags.

Kan jeg gre noget?

Tak for hjlpen!:-)

Mvh

Sren

Svar Send privat besked
Niels Hunniche (NielsHunniche)
Indlg: 152

Tommerup
25/06-2010 10:43
Hej Sren

Da jeg begyndte at stte mine planter ud i det gode vejr fik de ogs "brandskader" de gr nok ikke vk men nu passer jeg bedre p og de vokser fint. Det er lidt underligt at vinduet kan holde uv strlerne s godt ude. Normalt stod mine i et stort vinduesparti med sol fra 13 til godnat med fuld gas og varme p.

Niels

Svar Send privat besked
Niels Hunniche (NielsHunniche)
Indlg: 152

Tommerup
25/06-2010 10:47
ser de sdan her ud ?, nu hber jeg at billedet kommer med.

right
--
Niels Hunniche

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 6512, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: dinaiv69
Antal Emner: 2226
Antal indlg: 18254 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)