Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
jonas4256@hotmail.com Munk Pedersen (JonasMP)
Indlg: 5

Kbenhavn
24/07-2010 21:19
hej

har med hjlp fra jer, nu fet set en hel del chili fr, og prver derfor at stte mig s godt ind i det som jeg kan, da jeg er komplet newbie.

sprgsmlet gr sdan set bare p hvor meget lys / sol frene skal have i den frste tid inden de begynder at spirre. har set 7 forskellige chilier, hvor af den frste (jalapeno) allerede efter 3 dage er begyndt at spirre. S et eller andet m jeg da gre rigtigt, men alle disse guides p nettet forvirrer mig godt og grundigt. Her p siden i guiden str der at de skal have meget lyd og sol i den frste tid, mens en del andre sider siger det stik modsatte?

Jeg har indtil videre givet dem lys fra 2 elsparepre ca. 10 timer om dagen plus de har stet i solen 2-3 timer hver dag.

P forhnd tak!

Hilsen Jonas
--

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
24/07-2010 23:38

--
Hej Jonas -

de skal ikke have lys, fr de er kommet op - nr de er kommet op, burde der vre lys nok i en vindueskarm p denne rstid.

Men du fr brug for lys til efterret, for de kommer ikke til at give frugter fr i vinter eller til nste r, nr de er set for nylig.

mvh
Anja

Svar Send privat besked
jonas4256@hotmail.com Munk Pedersen (JonasMP)
Indlg: 5

Kbenhavn
26/07-2010 23:06
tak for svaret..

jeg forstr bare slet ikke den artikel som ligger her inde p siden. Min frste chili hedder den under artikler og chili dyrkning. Her beskrives det at planterne nsten ikke kan f nok sol i den frste periode. men jeg forsger mig uden sol s. .
--

Svar Send privat besked

Slagelse
27/07-2010 07:26

--
Hej Jonas -

det er frst, nr de er oppe, de skal bruge lyset. Men s har de ogs brug for masser af det, s det bliver nogle gode, kraftige planter.

Spareprer er ikke nok alene, men hvis du kan gre det i forbindelse med sollys i vindueskarmen, s vil jeg da tro, at det kan fungere.

Det er en hel videnskab, og der str rigtig meget om det p nettet - prv evt. ogs at sge p havenyt.dk...

Jeg tror, at vi m have os en trd om belysning her - vi gr det sikkert p mange forskellige mder!

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
27/07-2010 08:40
Det lyder som en god ide anja. Jeg synes ogs det kunne vre spndende med en lille artikel om det at bruge LED til chili-dyrkningen - var det ikke noget for dig at skrive sdan en?
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Ole Christensen (OleTC)
Indlg: 163

Vanlse
27/07-2010 08:45
Min erfaring er, at nr spirerne er komemt op, skal de bare have alt det lys de kan tle.
Hvis de ikke fr lys nok, vokser de sig tynde og ranglede for "at n op i lyset". S hvis det ikke er for varmt for dem, s bare frem i solen.

Mvh
--
Ole TC

Svar Send privat besked
Kim Schulz (Chilifan)

Aalborg S
27/07-2010 08:52
OleTC skrev:Min erfaring er, at nr spirerne er komemt op, skal de bare have alt det lys de kan tle.
Hvis de ikke fr lys nok, vokser de sig tynde og ranglede for "at n op i lyset". S hvis det ikke er for varmt for dem, s bare frem i solen.

Mvh
--
Ole TC

Det er samme erfaringer jeg har. Jeg bruger dog typisk ogs solen til at holde en god hj varme i jorden inden frene er begyndt at spire. Det er let at f en jord-temperatur p 25C+ hvis man blot lader spirebakkerne st i et solfyldt vindue uden trk.
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked

Slagelse
27/07-2010 09:37

--
Hej Kim -

jeg kan godt lave en beskrivelse af, hvad jeg gjorde sidste r - men har som sagt kun en enkelt ssons erfaringer...

Jeg bikser noget sammen og sender til dig som en privat besked - har ogs en hel del billeder af mine projekter!

mvh
Anja

Svar Send privat besked

Slagelse
27/07-2010 10:01

--
Hej Kim -

jeg kan godt lave en beskrivelse af, hvad jeg gjorde sidste r - men har som sagt kun en enkelt ssons erfaringer...

Jeg bikser noget sammen og sender til dig som en privat besked - har ogs en hel del billeder af mine projekter!

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Kim Schulz (Chilifan)

Aalborg S
27/07-2010 10:06
Det lyder rigtigt godt anja
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Ea Madsen (Emse_m)
Indlg: 110

Glostrup
28/07-2010 08:37

--
Nu lner jeg lidt trden lidt hber det er ok.

Nr i skriver LED lys og spareprer er det s ganske almindeligt lys/prer som du kan jbe i supermarkede eller er det med UV lys? og hvis det er med UV lys er det s UVA eller UVB som planterne har behov for?

Svar Send privat besked

Slagelse
28/07-2010 10:52

--
Nej - det er specielt plantelys i primrt rde og bl farver..

men der kommer snart lidt mere lsning omkring det - jeg er nsten frdig med at skrive!

Svar Send privat besked
Kristian Vejmand (nygaard)
Indlg: 92

Fyn
28/07-2010 17:28
Man kan ogs lse om overvintring/lys her http://www.chilifan.dk/da/forum/?forumID=2&topicID=295

Havde selv stor succes med 2 Sylvana Gro-Lux 36w rr + tnd sluk timer

De fik ikke mere end 4 time i dgnet med det kunstige lys , og planterne havde det helt fint med det.

De ser sledes ud dd :D
CENTER

Svar Send privat besked
Brian Luckow (BLN)
Indlg: 10

Greve
02/08-2010 19:58
Chilifan skrev: Det er samme erfaringer jeg har. Jeg bruger dog typisk ogs solen til at holde en god hj varme i jorden inden frene er begyndt at spire. Det er let at f en jord-temperatur p 25C+ hvis man blot lader spirebakkerne st i et solfyldt vindue uden trk.

--

Alternativt hvis det er vinter med kolde vindueskarme og ikke meget sol, s kan man ogs spire dem med en varmemtte. Ved ikke lige med chili(?), men mange fr spirer netop nemmest ved bundvarme. Og hvis man som mig, altid har sin varmemtte overfyldt med div. palme- og bananfr, s kan guldvarme ogs snildt bruges. :) Sdan spirede jeg med mine chilier i vinters. Gulvvarme er selvflgelig ikke lige s effektiv som en varemtte, men hvis man ogs lige vikler spirekassen ind i et tppe for at holde bedre p varmen, s bliver der faktisk pnt lunt. Sdan spirede jeg mine 4 forskellige chilier, og de brugte i snit en uges tid p at komme op.

Mvh. Brian

Svar Send privat besked
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
02/08-2010 21:34
Jeg kommer endda slvpapir over mit minidrivhus de frste par dage for at holde p varmen. (Med ndehuller naturligvis!)
--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 6512, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: dinaiv69
Antal Emner: 2226
Antal indlg: 18254 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)