Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Plantelys
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
27/07-2010 07:34
Jeg synes, at det kunne vre sjovt at udveksle erfaringer mht. belysning af vores planter.

Jeg bruger LED-lys og giver planterne rent blt lys i starten, senere en blanding af rdt og blt og sidste trin inden drivhuset er en UFO med rdt, blt og en smule hvidt. Jeg har planterne stende inde p mit kontor, som var fyldt til bristepunktet i forret... Lamperne var ikke superbillige, men de bruger dejligt lidt strm og skulle kunne holde lnge nok til, at det alligevel er en OK pris.

Jeg har kun prvet det i en sson, men det har fungeret godt, og jeg har fet nogle superflotte planter ud af det.

Den eneste problem var en lidt lang spiretid p nogen af frene, men nu har jeg kbt en opvarmet spirekasse, og det ser ud til at stte fart i tingene!

Hvad gr I?

mvh
Anja

--

Svar Send privat besked
Plantelys
Mark Dinsen-Hansen (MarkDinsen-Hansen)
Indlg: 16

Esbjerg
30/07-2010 19:00
Bruger du lamperne hele dgnet, eller krer de kun nogle timer om dagen?

--
Mark Dinsen-Hansen

Svar Send privat besked
Plantelys

Esbjerg
30/07-2010 19:15
Fandt selv svaret i et af dine andre indlg :)

Svaret til andre interesserede er 16 timer, om vinteren :)
--
Mark Dinsen-Hansen

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
30/07-2010 19:16

--
Hej Mark

jeg brugte dem kun i forret til mine planter, indtil de kom ud i drivhuset, og havde dem tndt fra ca. 8 morgen til 21-22 om aftenen.

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Plantelys

Esbjerg
30/07-2010 20:04
Tnkte p om man, hvis man bruger led-lys indenfor, s kan plante nye planter nu, og s f dem til at give frugt i vinterhalvret? Eller er det for optimistisk?

Er lige startet med at dyrke chili i r, og plantede kun nogle Apache F1, som klare sig fint. Og s nogle Big Sun Habanero som ikke kommer til at give frugt, tror jeg.
Fik ikke lst ordenlig p lektien inden jeg gik i gang, s de er ikke plantet om, og jeg har 8 planter i en lille skl.
Det er nogle flotte planter, men de er ikke srlig store, og der er hverken skud eller blomst p endnu.
S kan slet ikke vente med at f plantet nogle nye sorter til forret.
--
Mark Dinsen-Hansen

Svar Send privat besked
Plantelys

Esbjerg
30/07-2010 20:08
Hov, glemt lige at hre ad., og du kan svare p om, hvis jeg investerer i nogle lamper nu, om jeg s kan blive ved med at have frugt p mine nuvrende planter?(Min Apache F1)..

Undskyld for alle mine indlg :P
--
Mark Dinsen-Hansen

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
30/07-2010 21:56
MarkDinsen-Hansen skrev:Tnkte p om man, hvis man bruger led-lys indenfor, s kan plante nye planter nu, og s f dem til at give frugt i vinterhalvret? Eller er det for optimistisk?

Er lige startet med at dyrke chili i r, og plantede kun nogle Apache F1, som klare sig fint. Og s nogle Big Sun Habanero som ikke kommer til at give frugt, tror jeg.
Fik ikke lst ordenlig p lektien inden jeg gik i gang, s de er ikke plantet om, og jeg har 8 planter i en lille skl.
Det er nogle flotte planter, men de er ikke srlig store, og der er hverken skud eller blomst p endnu.
S kan slet ikke vente med at f plantet nogle nye sorter til forret.
--
Mark Dinsen-Hansen

--
Hvis du p nogen mulig mde kan f delt planterne og plantet dem om, er det i hvert fald en start - men de m vre relativt store, s deres rdder vil nok ikke synes, at det er s fedt...

Og ud over at dele dem, kan du ogs prve noget helt andet. Klip spidserne (ca. 5-7 cm) af et par af planterne, klip nogle af bladene af, st dem i fugtig jord (helst s- og priklejord, som ikke indeholder gdning) og hold jorden let fugtig. S kan du vre heldig, at de slr rod, og disse stiklinger kan overvintres i en lys vindueskarm og vil sandsynligvis give frugt tidligere end forrssede planter. Jeg fik f.eks. citronchilier allerede i april mned i r...

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
30/07-2010 22:00
MarkDinsen-Hansen skrev:Hov, glemt lige at hre ad., og du kan svare p om, hvis jeg investerer i nogle lamper nu, om jeg s kan blive ved med at have frugt p mine nuvrende planter?(Min Apache F1)..

Undskyld for alle mine indlg :P
--
Mark Dinsen-Hansen

--
Hej Mark -

det er ikke ndvendigt med ekstra lys nu, hvis planterne kan st i en lys vindueskarm. Men hvis du vil prve at overvintre din Apache og f den til at give frugter, s er det nok med et enkelt rdt/blt spot til den, nr efterret starter. Jeg har dog ingen erfaring med det endnu, men i teorien burde det kunne lade sig gre!

Hvordan str dine planter? Ude eller i en vindueskarm?

Svar Send privat besked
Plantelys

Esbjerg
30/07-2010 23:09
Jeg har mine planter stende i en stvendt Velux-vindueskarm, alts en skr vindue i taget. Jeg bor i lejlighed p 4-sal, s at stille dem i haven er lidt svrt ;)..

Okay, jeg tror jeg vil prve om jeg kan f habaneroerne fra hinanden i morgen :)
Hvis det lykkes, hvor stor en potte skal de s i? De er ca. 15cm hje og er ret robuste.
Ang. det der med at klippe toppen af dem.
S skal jeg lige vre sikker p at jeg forstr det rigtigt.
Jeg klipper toppen af, 5-7cm, og af den top jeg har klippet af, klipper jeg nogle af de nederste/strste blade af, og stikker dem i en potte med noget jord?
De skal s bare holdes fugtige med alm. postevand uden gdning (Chili Focus)?

--
Mark Dinsen-Hansen

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
31/07-2010 08:22
MarkDinsen-Hansen skrev:Jeg har mine planter stende i en stvendt Velux-vindueskarm, alts en skr vindue i taget. Jeg bor i lejlighed p 4-sal, s at stille dem i haven er lidt svrt ;)..

Okay, jeg tror jeg vil prve om jeg kan f habaneroerne fra hinanden i morgen :)
Hvis det lykkes, hvor stor en potte skal de s i? De er ca. 15cm hje og er ret robuste.
Ang. det der med at klippe toppen af dem.
S skal jeg lige vre sikker p at jeg forstr det rigtigt.
Jeg klipper toppen af, 5-7cm, og af den top jeg har klippet af, klipper jeg nogle af de nederste/strste blade af, og stikker dem i en potte med noget jord?
De skal s bare holdes fugtige med alm. postevand uden gdning (Chili Focus)?

--
Mark Dinsen-Hansen

--
Hej Mark -

Mske skal du bare prve at dele dem i frste omgang og vente med skuddene - det kan ogs sagtens vente en mneds tid uden problemer! Det kan gre det lidt lettere at dele dem, hvis du stiller hele potten i vand i kkkenvasken, til den er totalt gennembldt - s er rdderne lidt lettere at lirke fra hinanden.

Jeg tror godt, at de kan njes med en pottestrrelse p et par liter nu, og s kan de bedste planter flytte over i noget strre (3-5 liter)om en mned eller to, nr de er blevet noget strre. Men jeg kan godt se, at s begynder det at knibe med pladsen til 8 planter + din Apache...

S du skal nok vlge enten at have nogle f planter i lidt strre potter, som kan f en rimelig strrelse - eller lidt flere planter i mindre potter, som s ikke bliver s store. De kan godt f frugter i sm potter, men det vil ikke vre alverden.

Svar Send privat besked
Plantelys

Esbjerg
31/07-2010 17:41
S er Habaneroerne plantet om, men jeg er godt nok spndt p om de har overlevet.
Synes godt nok at det ld som om mange af rdderne blev revet over.

Noget andet er, at da jeg havde plantet dem om, lste efter p det jord jeg havde kbt, stod der at jorden var gdet p forhnd. Kan det passe at jeg har lst et sted at det ikke m vre gdet jord?
Der str bare "Bomstermuld" p posen, og det er kbt i Bauhaus. Er det fint?
Nu hvor jorden er gdet p forhnd, skal jeg holde op med at bruge Chili Focus i et stykke tid, eller skal det de plejer at f?

Og s m vi vist snart tilbage til emnet omkring Plantelys :)

Tak for alle de godt svar Anja :)
--
Mark Dinsen-Hansen

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
31/07-2010 20:11

--
Hej Mark -

velbekomme - hber, at dine planter kommer igennem turen!

Du behver ikke gde den frste mneds tid, men s kan du godt g lidt i gang igen med Chili Focus. Jeg har ikke selv prvet det, s jeg ved ikke, hvor meget, der skal til - bare pas p ikke at give for meget...

God fornjelse med dem - de vil nok hnge en smule den nste uges tid, men s vil jeg tro, at de s smt begynder at rette sig igen.

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Plantelys
Ea Madsen (Emse_m)
Indlg: 110

Glostrup
02/08-2010 15:02

--
Okay jeg bliver mere og mere forvirret jo mere jeg prver at lse om plantelys.

Ud over LED som du bruger Anja (og som jeg mske synes det er lidt for dyrt at investerer i lige nu) kan man s bruge ganske almindelige spareprer eller lystofrr eller er det nogen specielle spareprer/lystofrr som folk bruger?

Ja er stadig totalt ny og fatter ikke s meget s.... :)

Svar Send privat besked
Plantelys
Thomas Larsen (1265tla)
Indlg: 19

Albertslund
02/08-2010 17:26
Jeg brugte 2 lysstofrr, i en helt mrk klder, i forret, og hos min gamle mor lnte jeg en stvendt vindueskarm, i samme periode. Det ene lysstofrr var et akvarie-grolux rr og det andet et helt alm hvidt fra Bauhaus.

Da nattefrosten var ovre og planterne skulle i drivhus og p friland var klderplanterne nsten dobbelt s store, som vindueskarm planterne.

Til gengld skulle vinduekarm-planterne ikke tilvnnes til udelivet ret meget. Klderplanterne havde det lidt hrdere.

Hilsen Thomas
--
www.plantebogen.dk

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
02/08-2010 17:41

--
Tak, Thomas

- jeg har nemlig ikke erfaring med andet end LED...

Kun en lille smule brug af et par plantelysstofrr i drivhuset sidste efterr, men s snart UFO'en landede derude, begyndte planterne at skyde. Og det var i november, s der kan kun vre en forklaring!

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Plantelys
Kennet Madsen (Zed_One)
Indlg: 66

Herning
03/08-2010 21:20
Hej Anja

De der 15 watts - skal de et godt stykke vk fra planterne for at lyskeglen fordeler sig langt nok ud?

Regner nemlig med at lave indersiden af en sknk, om til et hjem for 4 chiliplanter til efterret/vinter (med 1 LED-pre pr. 2 planter) - og sknkens hjde begrnser lidt hvor langt LED-pren kan komme vk fra planterne.

--

Svar Send privat besked
Plantelys
Brian vad (bigboybubba)
Indlg: 13

Randers
03/08-2010 21:27

Til Kennet
Noget af det smarte med LED lys er de ikke udvikler srlig meget varme. S lidt afhngig af hvilket system du kber kan du f det rimelig tt p.

Svar Send privat besked
Plantelys
Kennet Madsen (Zed_One)

Herning
03/08-2010 21:32
Hej Brian

Det var mere grundet, at da jeg fik en akvariespot (fra prolys) i sin tid, fandt jeg ud af, at den skulle ret langt vk fra mit lille 12-liters, for at det kunne lyse det hele op. Er nysgerrig om det ogs er tilfldet med de 15-watts Anja har kbt i england.

Varmen er jeg som sdan, ikke bekymret for.

--

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
03/08-2010 21:33

--
Hej Kenneth

- en afstand p 30-40 cm vil vre rimelig til overvintring af planter, vil jeg mene. Et 15 W-spot dkker ca. 70 x 70 cm p den afstand. Det vil i vrigt nok vre en god id at srge for hvide vgge, s planterne fr s meget glde af lyset som muligt. Deres belysningsvinkel er 90 grader, s du kan jo eksperimentere lidt...

Jeg har kun lavet nye planter og ikke overvintret planter under LED endnu - men mon ikke jeg henter et par planter ind til efterret? Der er jo lidt at tage af...

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Plantelys
Brian vad (bigboybubba)

Randers
03/08-2010 21:47
Hej Kennet
Jeg byggede selv mit led panel, det er ikke s svrt. S kan man sprede dem ud s du dkker et strre omrde.
mvh
Brian

Svar Send privat besked
Plantelys
Kennet Madsen (Zed_One)

Herning
03/08-2010 21:48
Hej Anja

S er jeg spndt p om jeg kan skabe den afstand i sknken - kbte den i genbrug idag til formlet og fr den leveret i overmorgen - den er hj, men om den er hj nok til en potte + chiliplante + 30-40cm, er jeg temmeligt usikker p. Vi m se :)

Og det er i vrigt ikke "kun" men som overvintring, men ogs et forsg p at f frisk chili ret rundt.

--

Svar Send privat besked
Plantelys
Kennet Madsen (Zed_One)

Herning
03/08-2010 21:50
Hej Brian

JEg gtter at det ikke er standard-LED's du har brugt dertil? kan du pege mig i den rigtige retning?

--

Svar Send privat besked
Plantelys
Brian vad (bigboybubba)

Randers
03/08-2010 22:06
Hej Kenneth
Har sendt en naiv instruktions guide med billeder og forhandler til kim som han vist ville stte op. Hvis du ikke kan vente s kan jeg godt sende dig den.
mvh
Brian

Svar Send privat besked
Plantelys
Kennet Madsen (Zed_One)

Herning
03/08-2010 22:16
Hej Brian

Forhandlerdelen er jeg i hvert fald interesseret i - det resterende bliver nok dimensioneret og samlet specifikt i forhold mit projekt :) men det hjlper garanteret at skele til din lsning.

S send ls - gerne p zed @ macmail . dk (uden mellemrum self.)

Mvh.
-Kennet
--

Svar Send privat besked
Plantelys

Esbjerg
06/08-2010 16:19
Jeg har nu bestilt 2 stk. af disse..
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320514122795

For mig ser det ud til at de er magen til dem, LED-Dyrker linker til i hendes artikel, de koster bare kun 29, s er lidt spndt p, nr de kommer med posten :)

--
Mark Dinsen-Hansen

Svar Send privat besked
Plantelys
Thomas Larsen (1265tla)

Albertslund
06/08-2010 16:58
Jeg hber at Told & Skat ikke delgger prisen for dig.

--
Hilsen Thomas
www.plantebogen.dk

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
06/08-2010 17:12

-- Dat er samme sted, jeg bestilte fra, da jeg prvede eBay - de kommer fra Kina, og der ryger hjst sandsynligt told og moms p, desvrre! Og ikke at forglemme Postdanmarks gebyr for at toldbehandle dem...

S prisen kommer nok til at blive lidt hjere end ved bestilling direkte fra England - men spots'ene er OK. Og har man sprgsml til slgeren, s er han ret god til at svare hurtigt p dem.

Svar Send privat besked
Plantelys

Esbjerg
06/08-2010 17:52
Argh, det havde jeg ikke lige tnkt p, trls.. 130,- i moms og 160,- i importgebyr!
De er sgu ikke kede af det inde ved Post DK!

Men glder mig nu alligevel til de kommer, s mine nye planter kan f noget lys, nr de kommer op af jorden.
Har ikke plads i vindueskarmen mere, s hber at de kan leve af de to LED-Prer :)
--
Mark Dinsen-Hansen

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
06/08-2010 19:56

-- Dat er samme sted, jeg bestilte fra, da jeg prvede eBay - de kommer fra Kina, og der ryger hjst sandsynligt told og moms p, desvrre! Og ikke at forglemme Postdanmarks gebyr for at toldbehandle dem...

S prisen kommer nok til at blive lidt hjere end ved bestilling direkte fra England - men spots'ene er OK. Og har man sprgsml til slgeren, s er han ret god til at svare hurtigt p dem.

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
06/08-2010 19:57

--
mystisk med dobbeltindlgget - jeg opdaterede bare siden, og s dukkede det op en gang mere.....

Svar Send privat besked
Plantelys
Kennet Madsen (Zed_One)

Herning
08/08-2010 12:22
Jeg selv, har bestilt lse 1 watts LED's fra ebay for et par dage siden.
12$ inkl porto for 10, og slger var villig til at sende det som 3 forsendelser, da jeg kbte 30 (20 rde og 10 bl), og gerne ville holde mig under de famse 80 kr, s jeg ikke skal betale moms.

Blir spndende at rode med - og det er jo ogs et helt andet prisniveau :) skal bare lige have fundet ud af om det virkeligt er ndvendigt med en skaldt "driver" til strm til LEDs, eller om en regulr passende (billig) strmforsyning, ikke er nok - det burde det vre, iflge min logik.

LED'sene skal som sagt monteres i en sknk - mon der er en fordel i at placere nogen p siderne ogs, s der er lys fra alle sider ved planterne?

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
08/08-2010 12:32

--
Jeg kunne godt forestille mig, at det ville vre godt med lidt lys fra siden ogs. Der er jo begrnset plads i sdan en sknk, og de nederste blade vil ikke f meget af det, der kommer oven fra...

Det bliver spndende at se, om du kan din chiliforsyning ved lige til vinter - hvis det virker, er vi jo nok et par stykker, der skal prve til nste r - mon ikke?

Hvilke sorter skal du have derinde?

Svar Send privat besked
Plantelys
Kennet Madsen (Zed_One)

Herning
08/08-2010 12:51
Jeg tror jeg smider lidt LED's i siderne ogs - ja :)

Ved endnu ikke hvilke sorter jeg skal have derinde - men blir af gode grunde udvalgt af dem jeg dyrker i r, som er:
Bishops Crown
Early Jalapeno
Habanero Hot Lemon
Bhut Jolokia
Naga Morich
Hot Vegetarian
Ring of Fire
Nosegay
Candlelight
Hungarian Hot Wax
Gul Cayenne
Rd Cayenne

... i hvert fald skal der en af de helt strke derind ...

--

Svar Send privat besked
Plantelys
Brian vad (bigboybubba)

Randers
09/08-2010 09:25
Til Kenneth
Du m for guds skyld ikke bare koble dem til en "billig" strmforsyning, du risikerer et fnomen som kaldes "thermal runaway" og s smelter dine LEDs sammen plus du fr noget brandfare etc. Men du bliver overrasket over hvor meget lys de sender afsted. I forret der bjede mine planter sig efter LED panelet og ikke det store vindue ved siden af (15x1W).
--

Svar Send privat besked
Plantelys
Kennet Madsen (Zed_One)

Herning
09/08-2010 20:13
Du har ret - jeg har googlet fnomenet nu - v ...

--

Svar Send privat besked
Plantelys
Kennet Madsen (Zed_One)

Herning
09/08-2010 20:52
s alt i alt, kan jeg se jeg ender p ca 600 kr (+ div ledninger, stik og eventuelle kleelementer) for 30 watt lys nu - ikke s billigt som frst antaget :)
--

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
09/08-2010 21:23

--
nh - omtrent det samme som 2 x 15 W spots fra England....

Det havde jo nok vret lettere, men s har du ikke sidelyset med.

Svar Send privat besked
Plantelys
Kennet Madsen (Zed_One)

Herning
09/08-2010 23:15
Ja godt og vel :) mske har jeg ogs lidt mere "juice", da jeg kan se at dem fra england er med 12 1 watts LED - 1 watts LED er vist effektivt mere end 1 watt(?).

og derudover fr jeg endeligt brugt en stabel af de gamle
486'er (passive) CPU-klere som jeg har vret stdig nok til at gemme i alle disse r uden at f dem brugt - de m jo vre perfekte til 1 LED hver. S m de i hvert fald vre effektivt klet :)

N - nok teknik-bawl - jeg smider en stabel billeder op af processen, nr projektet er frdiggjort :)

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
10/08-2010 06:59

--
For resten - lagde lige mrke til, at du havde bestilt 1/3 bl. I forhold til de "frdig-lamper" man kber, er det temmelig meget blt i forhold til rdt. Hvis al teorien holder, tror jeg, at du kan risikere meget bladvkst i forhold til blomstring med s meget blt... Mske skal du vente med at bruge alle de bl, til du skal til at s nye planter?

Svar Send privat besked
Plantelys
Kennet Madsen (Zed_One)

Herning
10/08-2010 09:04
Jeg havde ogs funderet over om 1/3 blt mske var lige lovligt meget - hvad er fordelingen i dine frdigbyggede lamper?

Tuller lidt med en lsning hvor placering af LED-prer samt antal, er skalerbart - men har ikke helt sammensat det i hovedet endnu.

--

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
10/08-2010 09:21

--
Ud over de 2 helt bl, har jeg to spots med 9 rde og 3 bl, 2 med 10 rde og 2 bl - og jeg kan ikke lige huske fordelingen i UFO'en, men det er enten 1/5 eller 1/4 bl, 5 hvide og resten rde.

Jeg har dog ikke erfaring med "voksne" planter under LED endnu, som skulle producere blomster og frugt - kun overvintring og start af planter...

I virkeligheden tror jeg ikke, at du behver ret meget blt, nr det er udvoksede planter, du skal overvintre. Men hvis du kan lave dit system, s du kan tnde og slukke for en god del af de bl, kan du jo ogs bruge det til nye planter til forret.

Der er lidt info omkring LED her, hvor jeg har kbt ind:

http://www.easygrowled.com/Info.aspx

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Plantelys
Brian vad (bigboybubba)

Randers
10/08-2010 10:34
Til Kenneth
Har kbt en af de skrue i prer og s sammenlignet med mit eget og der er meget stor forskel i hvor meget lys de spytter afsted selvom de har samme watt forbrug. Det er selvflgelig ikke srlig kvantitativt men har ikke en lysmler:-) mht kling s behves du ikke at spekulere p store kleprofiler til 1 w leds s lnge de sidder fast p en metal plade med noget termisk lim. hvis du bruger 3 w s skal lidt mere til. Regner med at lave et nyt anlg med 3 w leds her til vinter. Ren hygge ;-)

Svar Send privat besked
Plantelys
Kennet Madsen (Zed_One)

Herning
10/08-2010 16:27
Anja:
Tak for info - kan meget vel vre at jeg skal revurdere lidt p fordelingen af prer.
Jeg tror jeg napper lidt godnatlsning p dette, den nste tid - google m vre min ven.

Brian:
Ja det kan jeg s ikke sammenligne :) men glder mig til at se visuelt hvad de spytter ud.

De vil ikke komme til at sidde fast p en metalplade - de kommer til at vre "lse". S de fr nok hver isr en lille kleprofil - har som sagt en god stabel af sdanne liggende. Vil ogs f luret p 3 watts senere hen :)

--

Svar Send privat besked
Plantelys
Thomas Larsen (1265tla)

Albertslund
11/08-2010 07:05
Er det kun mig der endnu ikke har set et billede af de omtalte UFO'er ??
--
Hilsen Thomas
www.plantebogen.dk

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
11/08-2010 07:40

--
Hej Thomas -

mine UFO-billeder ligger ikke lige p denne pc, men de ser sdan ud:

http://www.easygrowled.com/OnlineStore/tabid/61/ctl/ProductDetails/mid/390/ProductID/1/Default.aspx

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Plantelys
Kennet Madsen (Zed_One)

Herning
12/08-2010 18:44
Der dukkede sgu allerede LED's op idag (eller mske tidligere, da jeg ikke har tjekket post i nogle dage). Max 6 dage fra hong kong - tjept! :) s skal der leges i weekenden.

Hvis der er nogen der vil have info p slgeren, s de selv kan lege - s send mig en besked herinde.

--

Svar Send privat besked
Plantelys
Kennet Madsen (Zed_One)

Herning
13/08-2010 22:46
ooog s blev det klasket sammen:
http://zed.adsl.dk:9352/photo/index1.php?currdir=planteskaenk

ignorr velcroen - var et jeblik kdhed i fleksibilitet, som jeg gik fra igen.

--

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
13/08-2010 23:35

--
Det ser da totalt fedt ud - dog kan jeg ikke se logikken i at lukke planterne s grundigt inde. Hvorfor er det ndvendigt?

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Plantelys
Kennet Madsen (Zed_One)

Herning
13/08-2010 23:40
rligt? jeg er vist blevet "brancheskadet" som grafiker - ville ikke synes al den ledning og lys mm. ville se pnt ud at se p.

Ogs derfor jeg har brugt energi p at male sknken, s den ser tilforladelig ud i mit hjem (haaader gult tr!)

--

Svar Send privat besked
Plantelys
Casper Frederiksen (CasperF)
Indlg: 47

brrup
14/08-2010 14:30

En strtanke jeg fik igr aftes da jeg gik tur med hunden.

Hvad med solcellelamper i drivhuset, godt nok er de ikke s kraftige men kunne de i teorien ikke hjlpe en smule, ud over at se fedt ud med lys i drivhuset ?

Svar Send privat besked
Plantelys
Emil Andersen (fnuuky)
Indlg: 38

Tnder
14/08-2010 14:46
Her er lige nogle billeder fra mit LED drivhus inde p vrelset.
Det bestr af 16 rde 1 watt's LED og 6 bl rde 1 watt's LED, hvilket giver omkring 700 - 900 lumens.

I skabet har jeg fra venstre:
Habanero Red Hot
Peber busk
Naga Morich
i hjrnet har jeg en Bih Jolokia
og s en Explosive Ember og et forsg med en Peter Penis

right

right

right

right

right

Pladerne er lavet s de kan hejses op og ned efter planternes strrelse.

Svar Send privat besked
Plantelys
Emil Andersen (fnuuky)

Tnder
14/08-2010 14:48
Hov der skulle st 6 bl, og ikke bl rde :)

Der er i alt 3 blsere med hastighedsjustering.

Svar Send privat besked
Plantelys

Esbjerg
14/08-2010 15:30
Bde til Kenneth og Emil..
Det ser godt nok fedt ud! Kunne godt tnke mig noget lignende, men tror sgu det kniber med pladsen :(
--
Mark Dinsen-Hansen

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
14/08-2010 22:58
CasperF skrev:
En strtanke jeg fik igr aftes da jeg gik tur med hunden.

Hvad med solcellelamper i drivhuset, godt nok er de ikke s kraftige men kunne de i teorien ikke hjlpe en smule, ud over at se fedt ud med lys i drivhuset ?

--
Hej Mark -

det skulle kun vre for hyggens skyld, for lyset er alt for svagt til at gre noget for planterne...

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
14/08-2010 23:08

-- Hej Emil -

lumen er ikke interessante i forbindelse med LED-lamper, derimod et begreb, der hedder PAR, der handler om den del af lyset, som planterne kan bruge...

Prv evt. at google det - har desvrre ikke mine mange links tilgngelige, da min stationre pc lige er stet af - V!!!!!

Heldigvis nsten lige efter en komplet backup til en ekstern harddisk - lidt heldigt!

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Plantelys
Emil Andersen (fnuuky)

Tnder
15/08-2010 01:54
Derfor har lumen vel stadig en indflydelse? eller har jeg misforstet alt.

Der er jo en tydelig forskel p om en 1 watts LED lyser med 4 lumen eller 40 lumen, og jeg vil da ogs tro at den med 40 lumen giver planten meget mere af det lys den skal bruge ?

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
15/08-2010 09:26

--
Hej Emil -

Lumen betyder noget for del menneskelige je, men det er ikke det, der giver planter noget.

Men skal du have en forklaring, der kan bruges til noget, s m du nok hen og google lidt - eller er nogen her kloge p PAR?

mvh
Anja

Der er lidt lsestof her:

http://www.ledgrowlights.com/

Svar Send privat besked
Plantelys
Rasmus Brnsgaard (Rallen)
Indlg: 181

Herning
17/08-2010 18:02
Hejsa.

Jeg sede en omgang Naga Jolokia chilier i starten af juli i r, og med inspiration fra LED artiklen samt denne trd har jeg tnkt mig at bygge en "kasse" til vindueskarmen hvor de kan f LED lys i lbet af vinteren.

Efter en lille sgning p eBay har jeg fundet frem til denne lsning. http://cgi.ebay.co.uk/225-LED-Red-Blue-Hydroponic-Lamp-Plant-Grow-Light-UK-/280544622210?pt=UK_HomeGarden_Garden_PlantsSeedsBulbs_JN

Er der nogen der kan erfaringer meden sdan sag, eller kan fortlle mig lidt om hvorvidt det er en god lsning? :)

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
17/08-2010 18:12

-- Hej Rasmus -

min umiddelbare reaktion - der str ikke en dyt om, hvor mange watt du fr... Det m vre ret svage dioder, nr de slger en lampe med 225 af dem for 26 pund.

Mit gt er, at den ikke er pengene vrd!

Hvad mener I andre?

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Plantelys

Herning
17/08-2010 18:21
Jeg var smnd ogs selv lidt skeptisk - det virkede i hvert fald ekstremt billigt i forhold til hvad jeg har set I ellers har snakket om.

Kan fornemme at du har utroligt godt styr p sagerne, s du m vre mand - kvinde - for at vejlede mig lidt i gang med projektet.

Hvis nu min ambition er at lave en skasse med plads til 5-10 planter. Hvad vil du s mene jeg skal kaste mig over af lys? eBay panelet virkede oplagt til formlet, men du har sikkert ret i det ikke er pengene vrd.

Svar Send privat besked
Plantelys

Herning
17/08-2010 18:23
I vrigt m denne vre lig den frste jeg fandt.

http://cgi.ebay.co.uk/225-LED-Red-Blue-Hydroponic-Grow-Light-Panel-Board-/290449672070?pt=UK_HomeGarden_Garden_PlantsSeedsBulbs_JN

Den har specificeret dioderne til at vre 225pcs x 0.064w, eller sm 15w i det hele. Det lyder ikke just af meget :)

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
17/08-2010 21:07

--
Hej Rasmus -

Nej - det lyder ikke voldsomt effektivt, det har du ret i!

Mht. at bygge en plantekasse m du nok have fat i de andre, der skriver her - for jeg bruger bare mine LED-lamper i fri dressur over planterne og har stadig ikke helt set det smarte i at lukke dem inde...

Og lys til 5-10 smplanter - jeg ville bare snuppe et par 15 W-spots som dem, jeg har. De kan hver dkke ca. 60x60 cm, s mon ikke det rkker?

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Plantelys
Emil Andersen (fnuuky)

Tnder
18/08-2010 12:30
Det smarte ved at lukke planterne inde i et skab eller kasse er at lyset bliver reflekteret og er kraftigere.. jeg starede i februar med at have 2 stks. 100/20 watt's spareprer i vindueskarmen til mine sm planter. Jeg puttede dem s i en stor banankasse og en computerblser, og dkkede alle siderne inde i kassen med A4 papir. S meget af det lys som skulle have lyst ved siden af planterne bliver reflekteret og du opnr mere effekt. I mit skab som jeg har lagt billeder op under trden Plantelys, har jeg malet med hvid for at hbe det reflekterer lyset lidt mere end spnpladen ellers ville have gjort.

Svar Send privat besked
Plantelys
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
18/08-2010 20:31
Jeg er fuldstndigt enig med Emil. Jeg havde ogs mine lysstofrr i grundarmaturer uden reflektorer. Det meste af lyset rg i alle andre retninger end planterne. Nste vinter bliver det med en reflekterende kasse. (Mest til brug ved spde planter, s de ikke bliver for ranglede de frste uger)
--

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
18/08-2010 21:52

--
Men bde spareprer og lysstofrr, som I skriver om, spreder jo ogs lyset p en helt anden mde end mine spots gr.

De lyser nedad i en vinkel p 38 grader, og nr de hnger omkring 30-40 cm fra planterne, er der ikke meget lys, der "gr til spilde". Selvflgelig fr man lidt mere med, hvis man lukker dem inde i en kasse med hvide, reflekterende vgge - jeg tror bare ikke, at det gr en voldsom forskel lige prcist med disse spots.

Det kunne jeg ogs se p mine smplanter, som fik det rene bl lys - de var p ingen mde ranglede, s jeg gr det nok bare p samme mde igen, nr jeg gr i gang sidst i november...

Svar Send privat besked
Plantelys
jonas4256@hotmail.com Munk Pedersen (JonasMP)
Indlg: 5

Kbenhavn
24/08-2010 15:14
hej

Ville det give nogen som helst mening at kbe sdan en lampe her: http://www.dba.dk/uv-lysstofroer-leveres-med/id-67622605/?utm_source=funktionsmail&utm_medium=email&utm_campaign=saelgerharsvaretdynamisk#frmBudType . der str ikke s meget om den andet end det UV som jeg tnkte mske kunne fungere.
Jeg sidder inde midt i kbenhavn og har godt nok svrt ved at finde et sted hvor jeg kan finde en lampe. s hvis det er helt ved siden af det link der, modtages rd meget gerne.
--

Svar Send privat besked
Plantelys
Brian vad (bigboybubba)

Randers
25/08-2010 14:31
Hej Jonas
Denne lampe ville ikke give srlig meget mening da dens spektra vil typisk ligge imellem 300-400 nm hvilket er under hvad chlorophyl a og b absorberer.
mvh
Brian

--

Svar Send privat besked
Plantelys
Brian vad (bigboybubba)

Randers
25/08-2010 14:31
Hej Jonas
Denne lampe ville ikke give srlig meget mening da dens spektra vil typisk ligge imellem 300-400 nm hvilket er under hvad chlorophyl a og b absorberer.
mvh
Brian

--

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
01/09-2010 17:44

--
Hej Jonas -

jeg ved ikke, om du har set den trd, hvor vi er ved at kbe LED-spots hjem fra England?

- og jeg vil lige understrege, at dette ikke er et reklameindslag, da jeg ikke tjener noget p det - det ville bare vre rgerligt at falde over trden, nr det var for sent... Og jeg bestiller nemlig i starten af nste uge!

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Plantelys
Henrik jakobsen (chillikongen)
Indlg: 148

rosmus. djursland
02/09-2010 19:44
hej anja de der led pre fra uk
kan de ogs lyse ren bl eller kun mix

mvh. henrik

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
02/09-2010 20:41
chillikongen skrev:hej anja de der led pre fra uk
kan de ogs lyse ren bl eller kun mix

mvh. henrik

--
Hej Henrik -

de kan bestilles i ren bl ogs - dem har jeg et par stykker af, som jeg bruger til de nyspirede planter.

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
02/09-2010 20:55

-For resten - hvis du vil med p en bestilling, s er vi jo lige ved at bestille spots: http://chilifan.dk/da/forum/?forumID=7&topicID=538

Jeg bestiller p mandag, s du kan lige n det...

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Plantelys
Peter Nordkvist (Knorr)
Indlg: 3

Sklskr
19/09-2010 23:03

Hej alle Chilifans, jeg er ny her p siden, s jeg tnkte at jeg ville starte med at stte nogle billeder ind af mine hjemmelavede LED lamper.

--
mvh
Peter

right
-
right
-
right
-
right
-
right
-
right
-
right

Nu hber jeg at jeg har gjort det rigtigt mht at stte billeder ind.

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
25/09-2010 11:02

--
Hej Peter -

s frst dine billeder nu...

Det ser godt ud - men tror du ikke, at du ville f mere ud af lyset, hvis du fjernede afskrmningen p lamperne?

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Plantelys
Peter Nordkvist (Knorr)

Sklskr
25/09-2010 11:13

--
Hej Anja

Jeg fik selv samme tanke for et par dage siden, s jo, jeg for meget mere lys nu.

mvh Peter

Svar Send privat besked
Plantelys
Torlak Hansen (Torlak)

rhus C.
13/06-2011 01:36
--
Hej :)

Jeg har besluttet mig for at prve LED efter ssonen..

Som jeg har forstet det, skulle en sammenstning af
"2 bl, 2 rde og 1 Orange" vre helt optimalt for planter at st under.

Fik Info fra nedenstende artikel (Synes den var rigtig spndende at lse)

http://www.myhydroponicgardening.com/2011-best-led-grow-light-review/

Med Venlig Hilsen

Torlak

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
13/06-2011 08:17

--
Hej Torlak -

God id at prve LED - det er sjovt at lege med!

Jeg har lst mngder af artikler om LED og har ingen steder fundet nogen, der anbefaler, at man skal have orange lys med - rdt/blt med 4-5 gange s meget rdt som blt er den mest udbredte opfattelse rundt omkring i det, som jeg er stdt p.

Det er en rimelig god artikel, du linker til - men nr man s klikker ind p det firma, som han anbefaler, s slger de LED fra omkring 200 W og opefter, s det er jo totalt uinteressant for os, der dyrker chili. Jeg fr faktisk opfattelsen af, at hele artiklen rent faktisk er et reklameindslag for nogle svinedyre lamper... Og hampdyrkerne har jo ogs et andet behov end os, der godt kan vise vores planter frem udenfor og i drivhuset!

Jeg ved ikke, om du har lst nogle af trdene her, der handler om plantelys, men der er en del beskrivelser af, hvordan mine erfaringer har vret, og hvor lidt der rent faktisk skal til for at kunne producere gode planter.

Men jeg kan kun anbefale dig at g i gang - det er hyggeligt at bruge vinteren til at lave planter, man glemmer lidt mgvejret udenfor :)

Mvh
Anja

Svar Send privat besked
Plantelys
Torlak Hansen (Torlak)

rhus C.
13/06-2011 11:08
--
Hej Anja

Kunne hurtigt se at det ikke var de spots jeg skulle have fat i da jeg trykkede ind p linket, men fler jeg er blevet lidt klogere p LED, efter at have lst den, men er dog meget i tvivl da man lser s meget forskelligt rundt omkring p nettet..

Har nu lst de forskellige trde, og kan se at du ud fra erfaring har fet lavet et setup som dkker :)

bliver nok til et par stykker 15 watts, mske 3.

Har selv 3 Planter (2 Numex Twilight 1 Black Cuban) som har overvintret og nu er lidt over 1 r gamle, men sidste r var jeg for sent til at plante frene, s de gav ingen frugter, men nu brer de en masse, og kan nu plukke modne frugter :)

Igen i r har jeg vret sent igang med at f plantet nye, s er allerede igang med at spare op til nogle LED spots :)

Mvh.

Torlak

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
13/06-2011 14:03

--
Hej Torlak -

jeg kan anbefale at handle hos http://barney.dk/ eller http://www.prolys.dk/plante-akvarie-lys.html nr du skal kbe ind...

Mske en id til julegavensker? Det fungerer fint at s sidst i december - selv om man selvflgelig ogs sagtens kan starte fr!

Og hvis du ender med at kbe 3, s skulle du mske overveje, om den ene skal vre en helt bl udgave. Det giver nogle flotte, kompakte planter, og nr de begynder at fylde, kan du sagtens bruge alle tre lamper p en gang.

Mvh
Anja

Svar Send privat besked
Plantelys
Torlak Hansen (Torlak)

rhus C.
15/06-2011 20:55
--
Hej Anja

Ja s godt at Bjarne er begyndt at slge dem, vil da lige tjekke den anden forhandler..

Mange tak for din hurtige respons og gode, klare svar :)

Mvh.
Torlak

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
15/06-2011 21:03

--
Hej Torlak -

velbekomme!

Jeg manglede selv en masse information, da jeg kbte i sin tid, s jeg synes, at det er lidt fedt at kunne dele ud af det, som jeg har fundet ud af...

Det er selvflgelig ikke den eneste sandhed - men det er mine erfaringer efter to ssoner med LED!

Mvh
Anja

Svar Send privat besked
Plantelys
Martin Nielsen (c0x)

rhus
28/07-2011 01:46
Hej

Alle jer der har leget selvbyggere af LED lamper.
Har i nogen gode rd eller vejledninger som jeg kan gre brug af??
Hvis nogen er jer har noget info til selvbyg s m i meget gerne sende det til mig :)

sismo.007@gmail.com

tak tak

Super spndende lsning her i trden btw.

- Martin

--

Svar Send privat besked
Plantelys
Rasmus Skovgaard (Rasmus Skovgaard)
Indlg: 1

09/11-2011 18:14
Ang Led prer.
Min erfaring ,og den er meget sparsom,de prer de slger hos prolys.dk som er 17 watt med miks af rd og bl og hvid.
De er fantastiske, mine planter skyder som om de havde fet en raket i rumpen..
og til mine sm spirer krer jeg de rene bl...fungere ogs perfekt.. de priser de holder sig er jo ingen ting i forhold til de belb jeg ser jer tale om her i denne trd.
Desuden har jeg lige erfaret at de yder service.......jeg fik et par prer der blinkede og dem fremsender de nye af.
Respondtid fra klage mail.. 6 timer. se jeg har jo ikke aktier i prolys, s i kan tage informationen som en hjlpende hnd... og tak for hjlpen til anja.....

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
09/11-2011 21:25

--
Hej Rasmus -

super, at de fungerer s fint for dig - det er ogs min erfaring med dem!

Jeg har heller ikke aktier i Prolys - selv om det nsten fltes sdan, da jeg kbte ind...

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Plantelys
Leif Jensen (Leif_Jensen)

Galten
15/11-2011 21:26

--

Plantelys
Leif Jensen (Leif_Jensen)

Galten
15/11-2011 21:26
Ja - jeg er ogs ved at prve at dyrke chili henover vinteren. Jeg tog i efterret stiklinger af "Thai Dragon", "Pasilla Baijo" og "Santa Fe Grande". Desuden har jeg ca. 40 frplanter af diverse chilis.

Alle planter str under en 90W UFO - Tri-band.

Frplanterne trives fint og stiklinger af "Thai Dragon" og "Santa Fe Grande" er begyndt at blomstre. "Pasilla Baijo" str lidt i stampe.

Jeg overvejer, om det er ndvendigt at investere i en ny UFO eller om den nuvrende kan klare planterne indtil forret?

Hvor stor afstand har i mellem UFO'en og planterne?

Mvh/Leif
--

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
15/11-2011 21:45

--
Jeg bruger ikke en UFO mere - har jo kbt nye lamper, s UFO'en ligger bare i sin ske...

Men vil mene, at en 90 W UFO kan dkke 2 - 3 m2, hvis den hnger, s den er 80-90 cm over planterne.

Det er svrt at sige, om du kan dkke alle dine planter - det kommer jo ogs an p, hvor store de nr at blive i lbet af vinteren. De skal jo helst ikke st alt for tt, for s fr de ikke lys nok.

Svar Send privat besked
Plantelys
Vivi Nordestgaard (Vivi)
Indlg: 257

Gl. Brabrand
16/11-2011 06:31
Undertegnede er ogs i gang med et forsg under to lamper - nogle er allerede set og flere kommer til i lbet af den nste uge. Med vanlig sans for at begrnse mig har jeg nu 71 forskellig som jeg gerne vil prve (sammen med lidt andet godt, krydderurter m.m.) - s mon ikke det krver en lampe eller to mere inden forret.

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
16/11-2011 07:01

--
H h - I er ogs ramt af den meget standhaftige chilibacille!

Jeg hber meget, at jeg kan begrnse mig med antallet af planter denne vinter - jeg er lidt trt af at have s mange chilifrugter, som jeg ikke ved, hvad jeg skal stille op med...

Og apropos mere lys, s har jeg jo stadig en UFO til salg :):

90 W UFO

Svar Send privat besked
Plantelys
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
16/11-2011 12:27
Well - lige nu er jeg lidt misundelig p at du har mange frugter - jeg sede nemlig for f, da vi forsgsvis havde hus til salg i vinter/forr og de ikke skulle st og 'overfylde' - s nu tager jeg revanche til nste sson ;o)

Heldigvis fik jeg laver masser af en chilisauce forrige sson, baseret p 10 slags (fortrinsvis Habaneroer) som fr tabasco til at smage af saftevand - s der er rigeligt til en vinter mere sammen med den portion jeg fik til fryseren i r.

Jeg tror nu at jeg forsger mig videre med de lydlse 17W - de lader til at vre rigtig gode for chilierne - men til gengld kan de krydderurter som jeg har forsgt med ikke lide dem allesammen. Nogle af dem dejsede om da de kom fra dagslys over under lamperne - andre ser ud til at have det storfint. Mrkeligt.

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
16/11-2011 15:57

--
Enig - 17 W'erne er supergode!

Mht. dine krydderurter, s har jeg oplevet det samme en enkelt gang, og det viste sig, at planten var overvandet. Der skal jo skres ret kraftigt ned p vandingen, nr de str under LED - kan det have vret dit problem?

Svar Send privat besked
Plantelys
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
16/11-2011 16:20

Det kan det mske - de var jo ret vde da jeg startede, idet mange af dem frst var ved at spire (udkket). Men det er som om der er et mster - alle basilikummerne synes at det er dejligt at st der - men andre gr ikke - eks. koriandere og purlg. Og de var lige sjaskvde - s jeg ved det ikke rigtigt. Og jeg bruger kun potter med underskl og undervander imens de er sm - seh, jeg kan ikke gre s meget anderledes synes jeg.

Gad vide om lyssammenstningen ikke er lige idel for alle planter.

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
16/11-2011 17:02

--
Hej Vivi -

sjaskvd er generelt ikke godt, s jeg hlder nok mest til den lsning...

Jeg har prvet alle slags under mine LED, og det gr fint :)

Svar Send privat besked
Plantelys
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
16/11-2011 18:39
Hej Anja

Godt at hre at du har haft held med alle - s er der hb. Jeg gen-sr dem som er omkommet. Har lige fet nye fr. Jeg har en teori om at det kan vre omvltningen som har tappet dem som har lagt sig for krfter. Sjaskvd skal jo tages med et gran salt - som sagt undervander jeg dem nr de spirer, s overfladen er ikke sjaskvd ;o) - modellen plejer at virke.
Til min store begejstring er der allerede liv i de 4 frste nye chilispirer i varmekassen her til aften - s eksperimentet med dem har fet en super start.
Skn hobby at nu ogs kunne lege med om vinteren ;o)

Svar Send privat besked
Plantelys
Martin Nielsen (sismo.007)
Indlg: 89

16/11-2011 21:07
Helt enig mht. til de 17W LED lys, jeg kan se en kmpe forskel ved mine planter i forhold til dem jeg satte i marts i r.
Ved at sammenligne billeder kan jeg se at ca.50% af mine nu 9 uger gamle planter er hele 2 uger foran i vkst i forhold til dem jeg i forret havde i min stvendte vindueskarm. :)

Mske jeg kan f taget mit et billede af dem en af dagene :D

Svar Send privat besked
Plantelys

06/12-2011 10:44
Hej

Er der nogen af jer der har handlet hos --> BilligGro.dk
Og hvis, er det s nogen ordenlige grolamper de har?

Ved godt at de ikke er s kraftige som eks. dem hos bjarne, men de er godt nok billige og jeg str og mangler lidt lys til et par enkelte planter som ikke kan vre under den anden jeg har.

s mit sprgsml m vre: Er de pengene vrd ??

p forhnd tak :)

Svar Send privat besked
Plantelys
Kenneth Autzen (thesheep)
Indlg: 250

Sdr Jylland
06/12-2011 14:04
det lyder for billigt til at vre sandt

Svar Send privat besked
Plantelys
Ilse Bech (Ilse)
Indlg: 324

Silkeborg
06/12-2011 14:10

--
-det tnkte jeg ogs, kan det virkelig passe?
Spndende om der er nogen der har prvet dem.

Svar Send privat besked
Plantelys

Sdr Jylland
06/12-2011 15:29
har snakket med bjarne om dem

"jeg kender ikke de der 9 Watt lamper, men til prisen er det ihvert fald ikke CREE dioder der sidder i. Jeg har kbt et par lamper af ham p et tidspunkt, man skal ikke have problemer, det tog 3 mdr at f dem byttet :)"

det var hans svar

Svar Send privat besked
Plantelys
Martin Nielsen (c0x)

rhus
06/12-2011 15:54
Ok, mange tak. Tror jeg holder mig langt vk fra den webshop s..

- Martin

Svar Send privat besked
Plantelys

Sdr Jylland
06/12-2011 19:23
c0x skrev:Ok, mange tak. Tror jeg holder mig langt vk fra den webshop s..

- Martin

--
jeg tror jeg bestiller en og ser hvordan kvaliteten er

Svar Send privat besked
Plantelys
Lars Rold Andersen (Roldingen)
Indlg: 9

Ry
05/01-2012 12:44
Jeg skrev til BilligGro / Jacob Tychsen og spurgte, hvilken lampe han anbefalede til Chilier. Han frardede de billige, og anbefalede i stedet en

Grow light 12W 3G Chili speciel

.. Og den er nu ikke specielt meget billigere end konkurrenterne, - men den lyder lovende med 10 bl, 1 rd og 1 hvid diode.

Jeg har modtaget min i dag, og glder mig til at prve den.

Svar Send privat besked
Plantelys

05/01-2012 19:37
Den ser fin ud. glder mig til at hrer hvad du synes om den, gr nemlig osse med en "helt" bl lampe i tankerne nr jeg skal have startet flere op her til februar.

Hvis nu man starter med en bl for s senere at g over til rd/bl.

Hvornr gr man s det, alts hvor lnge har man den i kun bl lys?? Til den begynder at stte knopper/blomster eller senere mske ??

vh. Martin

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
05/01-2012 21:35

--
Mine str under det bl i et par mneder, og de fleste har allerede sat nogle knopper der...

right

Svar Send privat besked
Plantelys
Rikke Mi Thomsen (rikkemithomsen)

Fjelstervang
06/01-2012 20:04
Nu ved jeg godt at der sikkert er spurgt fr, men har lidt svrt ved at finde svaret lige pt.

Kan man bruge alm. lamper (ikke led) til at give planterne lidt ekstra lys s man evt. kan starte fr i starten af feb. med at plante?

Jeg tnker lidt sdan en skrivebords lampe, eller vil det overhovedet ikke give noget?

--
Rikke

Svar Send privat besked
Plantelys

Slagelse
06/01-2012 21:19

--
Hej Rikke -

der er en trd lige nu, der handler om at s uden ekstralys:

http://chilifan.dk/da/forum/?forumID=2&topicID=1292#ts1325701939

Mon ikke du kan lse dit svar der?

mvh
Anja

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3889, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: sanhvcLog
Antal Emner: 2209
Antal indlg: 18222 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)