Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
torben frost (mr.frost)
Indlg: 75

aabenraa
24/08-2010 15:35

--
nr blomsten er sprunget ud, alts fra hvor blomsten "peaker" max, til man kan begynde at se en frugt hvor lang tid gr der der

og skal jeg bestve blomsten eller hva gr jeg for at f frugt
det er en bhut jolokia

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
24/08-2010 18:37
Hej Torben.

Netop Bhut (og andre strke chilier) har en tendens til ikke at give s megen pollen. S, hvis du gror indenfor er det en rigtig god id at hndbestve med en finger eller vatpind.

Fra blomsten er bestvet til frene i den nye chili begynder at dannes helt smt, gr der ca. 15 dage. Herefter gr det rigtig strkt.

Hvis blomsten ikke er bestvet, s vil den blive afstd ca. 5 dage efter blomsten "peaker".

mvh.

Maria

Svar Send privat besked
torben frost (mr.frost)

aabenraa
24/08-2010 22:31

--
jamen hvordan bestver jeg og nu sprger jeg dumt... med hvad skal jeg bestve med og fra hvad

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
25/08-2010 00:52
Hej Torben

Det er bestemt ikke et dumt sprgsml - tvrtimod. Jeg var lidt hurtig p tasterne og fik ikke forklaret mig.

I blomsten er en rkke stvdragere, der har pollen p. Pollenet har form af helt helt fine stvkorn. Den pollen skal overfres til stvfanget, som sidder i midten af blomsten inde mellem stvdragerne. S pollenet p en blomst kan bestve selvsamme blomst - og kan i vrigt ogs bestve andre blomster (hvis der ikke rigtigt er nok pollen i alle blomster).

Med en lille pensel, en vatpind eller en finger, s skubber du let til stvdragerne og midt i blomsten. P den mde hjlper du til at pollenet overfres.
--

Svar Send privat besked
torben frost (mr.frost)

aabenraa
25/08-2010 15:36

--
arrrrh cool heheh det m jeg straks gre da

Svar Send privat besked
Lisbeth Petersen (Lisbeth)
Indlg: 17

Rnnede
25/08-2010 20:18

--
jeg siger ogs lige tak for oplysningen....er igang for 1.gang og har blandt andet en Bih Jolokia som lige fik en tur med en vatpind i dag, da jeg havde lst denne her trd:)

Lisbeth

Svar Send privat besked
Erik Nielsen (Aceman)
Indlg: 37

Tofthj
25/08-2010 21:39
Sikke en god forklaring blomsterne og bierne.... Eller vatpindene i dette tilflde :-)
--

Svar Send privat besked
torben frost (mr.frost)

aabenraa
25/08-2010 22:55

--
hahah ja jeg tog vatpinden ind i blomsten og krte den lidt rundt og prikkede lidt :D

men opdaget at der var tog styk p vej oorrrhh jeg glder mig tilk at smage dem

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 6512, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: dinaiv69
Antal Emner: 2226
Antal indlg: 18254 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)