Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
LED eksperiment men mangler mini-chili-sort
Allan Jensen (AllanBeachJensen)
Indlg: 20

Roskilde
25/08-2010 03:02
Hej

Er ved at starte et strre projekt op hvor jeg vil teste forskellige sammenstninger af LED til belysning af chili i fasen fra fr og frem til blomstring.

Inden jeg kan designe nogle gro-kasser skal jeg frst finde en egnet sort som skal danne base for sammenligningerne.
Kravet til sorten er at den ikke bliver srlig hj, og ret hurtigt stter blomst.

Jeg skal i frste fase af projektet ikke bruge planterne til noget efter blomstring, s det er nsten underordnet hvilken chili der skal dyrkes, men strrelsen har betydning for hvor store kasserne skal laves, jo mindre de kan laves, jo frre LED skal jeg bruge til hver kasse!

Det som jeg ogs skal bruge af data er under hvilke forhold planten gror optimalt. Her tnker jeg p mindste pottestrrelse hvis man vil have blomst, under hvilken luft & jord -temp. den gror bedst og hvor den gror vildt (for at efterligne de klimatiske forhold bedst).

En kort beskrivelse af projektet og mine ider linker jeg til inden for nogle dage, er ved at renskrive det s andre end en selv ogs kan forst hvad jeg mener:-)

Men tilbage til mit sprgsml-> Er der nogle der har nogle gode tips til hvilken sort jeg evt. kunne bruge til projektet?

--
Allan Beach Jensen

Svar Send privat besked
Kim Larsen (Pharao)
Indlg: 159

Vorbasse
25/08-2010 03:16
Jeg har 2 stk. der ikke bliver ret store.

Numex Twilight og Medusa, jeg har begge i 5L potter Numex Twilight er ca. 30cm hj og Medusa 15-20cm, begge var rimeligt hurtigt med blomst.
--

Svar Send privat besked

Roskilde
25/08-2010 03:40
Kim Larsen->
Medusa lyder som en interessant kandidat til titlen pga hjden.
Jeg googler mig lidt mere omkring info p sorten i morgen.

Har du forsgt at f den op og kre med blomst i mindre potter end 5L for at se om den acceptere disse forhold?

Har en hb om (ved ikke om det er umuligt) at jeg kan f pottestrrelsen ned p den her: KLIK

Ved faktisk ikke hvor mange liter der kan vre, et gt omkring L.

Meningen med det lille (hb) valg af potte er ogs ment som et signal til planten om at stte blomst hurtigst muligt nr forholdene ikke bliver bedre (strre). Mener at have lst mig til at man kan fremtvinge en mindre plante og hurtigere blomst simpelthen ved at tvinge det frem efter den opskrift.

--
Allan Beach Jensen

Svar Send privat besked
Kim Larsen (Pharao)

Vorbasse
25/08-2010 11:11
S har jeg kigget nrmere p strrelsen af Medusa og kan kun give mit bedste bud p, hvad strrelse potte de kan vre i optimalt.

5L er absolut i overkanten af, hvad de har behov for kan jeg se, men en L er nok i underkanten, en 1L potte skulle g an , angende tidlig blomstring og frugt p dem, mske kan en L bruges til kun blomster, men det har jeg desvrre ikke prvet endnu.
--

Svar Send privat besked

Roskilde
30/08-2010 03:58
Hej igen Kim.

S har jeg vret i marken for at se hvor langt jeg kan g for at presse strrelsen ned p potten.

Fandt bla. et amerikansk gartneri som anbefalede 10cm potter nr planten var salgsklar og med frugter KLIK

Samtidig s jeg tilfldigt i lokalbrugsen i Sengelse, at de havde 4-5 potter stende udendrs, der til forveksling lignede en medusa chili. Desvrre str det ingen steder hvad det er for en sort. Vil lige smutte forbi i morgen og kbe en s jeg kan nuppe et par billeder til trden. Men... de stod ogs i nogle ret sm potter, s mske er det ikke helt umuligt at f dem ned og bde blomstre og give frugter her.

Ikke at jeg skal s langt i frste omgang, men kunne give lidt bonus at jeg senere i projektet kan vise at man kan komme hele vejen fra fr til frugt alene p kunstigt LED-lys:-)

Takker mange gange for dine input, flger lige op med et par skud fra Sengelse-chilin s vi kan se om det nu ogs er det rigtige...

--
Allan Beach Jensen

Svar Send privat besked

Roskilde
30/08-2010 04:02
S dukkede der srme ogs et dansk gartneri op med salgs-planter og 11,5cm potter-> KLIK
Potte Str.: 11,5cm
Plantehjde: 25cm
Placering: Lyst i vindueskarm, p terrasser og i krukker.

--
Allan Beach Jensen

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
01/09-2010 17:34

--
Hej Allan -

glder mig til at hre om dine resultater!

Jeg har ogs overvejet at prve at tage dem hele vejen under LED, men har forelbigt kun overvintret stiklinger og drevet planter frem til drivhuset. De blev til gengld superflotte!

Du kunne ogs smutte en tur ned p Gartneri Toftegaardog se p deres planter, som er udvoksede nu. De har ogs sorter, som ikke bliver s store. Men det er helt klart ogs min erfaring, at planterne tvinges hurtigere i blomst, hvis de er klemt om rdderne, s det er jo bare at g i gang...

Svar Send privat besked

Slagelse
01/09-2010 17:35

--
For resten Allan - er det for din egen skyld, du skal i gang med projektet, eller er det noget arbejdsrelateret?

mvh
Anja

Svar Send privat besked

Roskilde
02/09-2010 04:23
Hej Anja, vi mdes da de sjoveste steder:-)

Hele projektet er ene og alene baseret p hobby.
Selv om nogle til tider syntes at mine projekter mske er noget omfattende, s elsker jeg at gre tingene ordentligt.

Det hele startede da jeg efter 20 r i en lejlighed pludselig fik sommerhus og have. Nu kunne jeg endelig genoptage min gamle hobby med at lege med det grnne. Chili var oplagt da de er rimelig nemme at g til, og samtidig noget der bliver brugt flittigt i kkkenet.

Indkb af drivhus var oplagt, men anede intet omkring opstilling mm. hvilket fik mig frem til havenyt.dk hvor jeg tilfldigt dumpede ind i din trd. Og her prikkede dine indlg med LED jo til mig, hvor jeg hurtigt kunne se at jeg kunne lege med en kombi af bde elektronik,det grnne og snus-fornuft.

S nu hnger jeg i saksen, og kan slet ikke lade vre med at g en smugle videnskabelig til vrks. Det er ogs derfor jeg sger en masse info omkring de forskellige dele af projektet inden jeg kaster mig ud i det. Man kan jo lige s godt forsge at gre det ordentligt frste gang:-)

Mht til at fremtvinge blomst og frugt i sm potter, s jeg i denne uge at en af mine chili, Ring of Fire, har sat blomst i en 12cm potte, og s oven i kbet dyrket det meste at sit liv i fri natur selv om den vist nok er bedst i drivhus.

S projektet bliver startet op med helt sm potter og ender op i 12cm inden de bliver givet vk til dem der mtte nske. Skal jo nok nogle ture igennem under forskellige forhold inden jeg kan konkludere hvad de bedste vkstbetingelser er for medusa der er den sort jeg skal lege med frst.

-----

Mht. hele projektet s vil du nok mde mig igen bde her, p havenyt og mske andre steder. Sger info om de sm ting der hvor jeg ved jeg finder de bedste svar *S*

Nr jeg er klar med de frste bokse s opretter jeg en lille hjemmeside med alt den viden jeg har samlet sammen, og s selvflgelig med masser af billeder og data p de ting der sker undervejs i vksten. Links til siden bliver sendt rundt til alle de fora der p den ene eller anden mde har vret inde over. Et eller andet sted er det jo ikke kun mig der har "opfundet" de ting der kommer frem, og det vil kun glde mig hvis andre kan gre brug af nogle af alle de ting som jeg/vi bvler med.

-----

Har overvejet at tage turen til Toftegaard igen, bare for at se hvor langt de er kommet med deres. Regner med at smutte forbi 18 sep. hvor der er chilifestival. Ses vi der?

--
Allan Beach Jensen

Svar Send privat besked

Slagelse
02/09-2010 07:56

--
Hej Allan -

N det er dig, der er dukket op her - hyggeligt! Jeg kommer desvrre ikke til Toftegaards chilifestival, da jeg skal til fdselsdag i Nordjylland den dag...

S jeg snupper festivalen hos Bjarne i Videbk weekenden efter, selv om det er lidt langt hjemmefra!

Vi er nogle stykker, der bestiller 15 W-spots hjem fra England her en af dagene, og dem skal jeg over og dele ud den dag.

Det er i vrigt lidt spndende med de sm potter, for nogle af chilierne behver man jo ikke s mange af, og det ville jo give mere plads i drivhuset, hvis potterne var sm!

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Allan Jensen (beach)
Indlg: 1

02/09-2010 10:44
Det er i vrigt lidt spndende med de sm potter, for nogle af chilierne behver man jo ikke s mange af, og det ville jo give mere plads i drivhuset, hvis potterne var sm!

Lige netop:-)))

Hvis du ikke har bestilt fra GB endnu, vil jeg muligvis gerne have lidt med, men kan ikke finde din trd med indkb...

--
Allan Beach Jensen

Svar Send privat besked

Slagelse
02/09-2010 11:26
beach skrev:

Lige netop:-)))

Hvis du ikke har bestilt fra GB endnu, vil jeg muligvis gerne have lidt med, men kan ikke finde din trd med indkb...

Hej Allan - den er her, og jeg bestiller p mandag, regner jeg med; http://chilifan.dk/da/forum/?forumID=7&topicID=538
--
Allan Beach Jensen

--

Svar Send privat besked
Pernille K (nille)
Indlg: 293

Kbh
10/09-2010 17:53
Hej
Nu lyder det til at du har valgt en sort, men ellers vil jeg foresl Prarie Fire - jeg har haft nogle i fx en 1 liters potte der har klaret sig fint
/nille

Svar Send privat besked

Roskilde
10/09-2010 18:14
Hej Pernille

Har lige googlet lidt p din Prarie Fire, og det lader ogs til at vre en sort som kan indg i projektet i sm potter.

Det er super fint at du kommer med dit input, vil meget gerne have et par sorter at forsge med, da det jo gerne skulle ende med at man kan bruge mine grow-boxe til alle former for chili:-)
S takker fra Hedehusene...

--
Allan Beach Jensen

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
10/09-2010 19:36
Hej Allan

Jeg har en sort, der hedder Bonsai, som jeg synes er lidt sjov. Den virker til at vre en fremelsket sort/dvrgplante specifikt til smpotter. Selve planten er ikke meget mere end 10 cm. hj (20 cm. hj inklusiv potten, som er 10*12 cm tror jeg). Chilierne er nogle strke sm drnnerter p ca. 2 cm og der er rigtig mange af dem.

Den er kbt hos Toftegrd. Jeg ved ikke, hvor de fr deres fr fra, men jeg ved, at den frene er kbt under navnet "bonsai".

--

Svar Send privat besked
Bjarne Hjlund (barneydk)
Indlg: 286

Rimmerhus, DK
10/09-2010 22:10

--
Hej Med jer!

Jeg dyrker Explosive Ember i 13 cm potter - de bliver ikke ret hje, men stter MASSER af blomster / frugter ;)

Ellers er der ogs Marbles og Chinese pot som kan dyrkes i sm potter. Jeg har ogs haft en prairiefire i en 10 cm pot p et tidspunkt ;)

Bjarne

Svar Send privat besked
Kim Larsen (Pharao)

Vorbasse
13/09-2010 17:30
Fik lige et par stykker Rain forrest plukket idag, de planter jeg har af dem, er ikke srligt store i 5L potter, s mske de vil vre mindre i en mindre potte.

--

Svar Send privat besked

Roskilde
13/09-2010 18:37
S fik jeg endelig tid til at kigge forbi den lokale Brugs, og den tidligere omtalte potteplante (slges ikke som chili, men som prydsplante) var vk.
Men min meget store overraskelse s havde den kre brugsuddeler fet nogle endnu mindre planter hjem. Mange vil nok tro det er lyv, s har lige skudt et billede af den, s man kan hvad jeg mener:-)

Billedet er mske lidt for stort til dette forum, s har lagt det op p egen hotel. S kan man jo ogs klikke og se det i en stor stor strrelse:-) Prik prik klik klik

Mlet p selve planten er 15X11cm / potten er 4,5 hj 6

Jeg har lagt alle jeres forslag ind p min liste, da der jo skal testes med flere sorter. S takker igen mange gange for jeres interesse.

--
Allan Beach Jensen

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4782, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: Ruwpioth
Antal Emner: 2220
Antal indlg: 18245 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)