Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Modning...
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
25/08-2010 07:14
Hejsa.
Jeg ved jeg er en utlmodig person, men jeg vlger alligevel at sprge:
For pokker, hvor lnge skal der g, inden de pokkers chilier bliver modne???
Det er srligt mine pubenscenser (og jeg ved godt, at de traditionelt tager lang tid), jeg venter p, men jeg synes sdan set ogs det gr langsomt med chinenserne og baccatummerne (baccaerne nr nok aldrig at modne, da jeg spiser dem hen ad vejen grnne).
Mine planter er fordelt udenfor og i drivhus. Her i Finland har vi stadig en del flere timer med lys end i DK, s det kan ikke vre problemet. Sommeren har vret rekordvarm og med masser af solskin, s den skulle ogs vre i orden.
Jeg stoppede med at gde for 1 mned siden (et pnt stykke fr frugterne blev dannet).
Det kunne vre interessant hvis nogen af jer skulle vide lidt om, hvad planten har behov for, imens frugterne modnes. (jeg har dog, nu jeg tnker mig om, lagt mrke til at planterne stadig vokser en smule, s mske lidt beskring kunne hjlpe)
I en anden trd s jeg en udtalelse, der s sdan ud:
Maria:"Fra blomsten er bestvet til frene i den nye chili begynder at dannes helt smt, gr der ca. 15 dage. Herefter gr det rigtig strkt."
Hvor strkt? Er det bare mig, der er utlmodig?
(Langt indlg for sdan et sprgsml, men jeg er p arbejde, og det er det eneste, jeg kan tnke p lige nu...)
--

Svar Send privat besked
Modning...
Mads Schmidt (Mads)

Viiala, Finland
25/08-2010 07:20
Hah!
Jeg s lige i en anden trd et ret s perfekt svar, fra netop Maria (er du uddannet gartner???) om modning.
"Fosfor (og kalium), der er ndvendigt." - Jeg m lige se at finde et produkt, der indeholder mest dette...
--

Svar Send privat besked
Modning...
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
30/08-2010 20:13
Hej Mads

Beklager, jeg kom ikke s hurtigt ud af starthullerne her :)

Nej, jeg er ikke uddannet gartner, men jeg tygger mig igennem ret meget forskning om chili.

Det "som gr rigtig strkt" er udviklingen af selve frugten. Den bliver nsten fuld strrelse p under 2 uger, men vokser i omkring 4-5 uger. I litteraturen omkring "kommerciel dyrkning" taler man om, at der som tommelfinger-regel gr der 35-40 dage til chilien er plukkemoden i sin primre "modningsfarve" (grn som oftest) og herefter mellem 25-45 dage til den nr sin sekundre modningsstadie/-farve (rd).

Men der er klart forskel for arter - og p de ydre omstndigheder som lys, varme, nringsforhold, udyr, sygdomme, som kan p virke den tid det tager, kvantitet og kvalitet af udbyttet.

Hos mig, der modner mine baccatum'er p ca. 1 mned fra de nr den fulde frugtstrrelse / "det primre modningsstadie", nr de str indenfor. Dem jeg har p friland, der gr det langt mere trgt. De er omkring 1,5 mned bagud nu i forhold til dem indenfor. Den ekstra tid har bde ligget fr blomstring, fra blomst til fuldt chilistrrelse og i modningen.

Meget overordnet, s fremmer de tre hovednringstoffer:

Nitrogen (N): Den grnne vkst

Fosfor (P): Er ndvendig for normal udvikling af rdderne og de reproduktive organer (blomster, frugter, fr)

Kalium (K): Vigtig for udviklingen af blomster, frugter, blade og vkst, vandregulering i planten (s lidt af det hele ;)

I forhold til gdning, s blev jeg overrasket over, at finde ud af, at chilier optager de fleste nringstoffer fra ca. 10 dage efter blomstring til tiden meget tt p den endelige modningsfarve. Omkring 40 procent (se f.eks. http://www.agnet.org/library/eb/441/). Og de strre chilibrug, der gdes 4 gange med 30 dages mellemrum, alts fr udplantning af kimplanterne, 30, 60 og 90 dage efter udplantning. Men s korrigere de lbende ud fra analyser af jord og planter - hvilket vi jo ikke rigtig har mulighed for. S jeg gder jvnt over ssonen og korrigere ud fra planternes synlige mangeltegn.

Herudover har jeg noteret, at:

- Et tilstrkkeligt Fosforniveau fremmer bde blomsterstningen tidsmssigt og selve modningen.

- Alt for meget nitrogen inden blomsterstning, kan i sjldne tilflde gre, at chiliens modningsproces hmmes og chilierne bliver blde inden de nr at modne.

Samtidig skal man vre opmrksom p, at for meget af et nringstof, kan hmme optagelsen af/nrmest absorbere et andet mikro-eller makronringstof, svel som at jordens PH-vrdi har betydning for deres optagelse.

En oversigt over nringstoffer generelt og hvad der kan hmme deres optag findes bl.a. her:

http://www.primalseeds.org/nutrients.htm

Selve mangeltegnene er overordnede og ikke specifikke for chili.

Der findes i vrigt en rigtig god oversigt over nringstoffer, deres funktion og mangeltegn for Capsicum i nedenstende link. Det er fra et gdningsfirma, men jeg har lseligt tjekket informationerne og de virker til at vre meget solide og ikke salgstrick:

http://haifachemicals.ro/templates/4934/images/piper.pdf

I sr figur 1 viser p en meget god mde nringsoptaget over tid, men vr opmrksom p, at det er peberfrugter. S tidsangivelserne er ikke i overensstemmelse med chilier.

Jeg hber, dine planter kommer efter det :),

Maria

--

Svar Send privat besked
Modning...
Mads Schmidt (Mads)

Viiala, Finland
31/08-2010 07:26
Tak skal du have Maria! Det var da et svar, der var vrd at vente p! (jeg har lst det igennem et par gange, og det skal lige lses en gang eller to mere)
Det skal siges, at jeg allede for en uges tid siden kbte et produkt (tysk, kologisk ved navn bionova, tror jeg det var) med P9 K8, vistnok. Du m vi lige se, hvor lnge der gr inden det tager effekt. Jeg bruger en ret mild blanding.
Ved at sammenholde dit svar med mine erfaringer for dette r, kan jeg se at jeg har vret ganske heldig med den vegetative fase, men s gik det hele ogs i st! (s jeg skulle nok ikke have stoppet s brat med at gde)
Nu hber og beder jeg bare til at ssonen skal vre lang nok... Dagene er lange nok stadig, men de er sgu helt vildt mrke!
--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4794, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: AnthonyCiz
Antal Emner: 2220
Antal indlg: 18245 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 1)