Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Gennem froe og planter til naeste aar - muligt?
Kjeld Larsen (Kjeld)
Indlg: 8

Kbenhavn
30/08-2010 21:30
Hej,

Naar jeg snart har plukket mine chilier, kan jeg saa bare toerre dem og gemme dem hele for at tage froene ud til naeste foraar, eller skal jeg tage froene uden og opbevare dem paa anden maade.

Og vil jeg kunne holde nogle af mine planter indendoers hen over vinteren, og holder dem som smaa traeer der giver ny frugt til naeste aar - eller skal de plantes paany hvert foraar?

Mvh Kjeld

Svar Send privat besked
Gennem froe og planter til naeste aar - muligt?
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
30/08-2010 23:17
Hej Kjeld

Du kan sagtens tage fr af dine chilier. Fjern s meget af frugtkdet/placentaen rundt om frene og lig dem til trre p et stykke kkkenrulle vk fra sollys. Hos mig tager 4-5 dage fr de er trre nok. De skal mrkes helt trre og skal ikke give efter, hvis man prver at bukke dem.

Opbevar dem mrkt og ikke for varmt. Nogle vlger at opbevarer dem i kleskabet, det skulle efter sigende give den lngste holdbarhed. Jeg har mine i kuverter i et kligt rum.

Nr man tager fr, s skal man vre opmrksom p, at:

- nogle arter er F1-planter. Det betyder at planten er en krydsning og indeholder gener fra to forskellige forldreplanter. Planter set fra disse fr vil sjldent ligne planten de er taget fra - og der er ingen garanti for, at "afkommet" vil give planter med masser frugter (det kan f.eks. give sterile planter, hvor der ingen frugtstning er).

- Chilier er selvbestvende og tillige krydsbestver mange sorter ogs nemt (hvis der er insekter til at bestve og forskellige arter tt p hinanden). Her kan man alts f lavet sine helt egne F1-planter/krydsninger. Det kan give spndende overraskelser :)

Vil man vre helt sikker p, at ens frugter ikke indeholder krydsbestvede fr, skal man isolere blomsterne fra de frugter, man tager fr fra. Op til 1 dag fr chiliblomsten bner sig kan man stte en lille thepose udenom blomsten.

Overvintring
Chilier kan ogs overvintres, som du skriver. Og mange giver flere frugter ret efter og giver frugter tidligere. Men det lykkes ikke altid - og nogle skulle have lidt nemmere ved det end andre. Jeg overvintrede 8 forskellige sidste vinter. En gav op og en glemte jeg i to mneder og det klarede den ikke.

--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4782, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: Ruwpioth
Antal Emner: 2220
Antal indlg: 18245 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)