Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Ingen power i mine chili
Brian Luckow (BLN)
Indlg: 10

Greve
09/09-2010 20:21
I mit drivhus har jeg bl.a. Jalapeos og Bhut Jolokia, men mrkeligt nok, s er der slet ingen styrke i dem, de smager bare som peber. De Jalapeos jeg har smagt var store og mrkegrnne, den ene Bhut Jolokia jeg har smagt var moden, dvs. rd, s jeg undrer mig meget over hvorfor de er s tamme?

Svar Send privat besked
Ingen power i mine chili
Jes Christensen (Jes-Christensen)
Indlg: 240

8723 Lsning
09/09-2010 21:43
Lyder mystisk
Nu skal vi vist have de garvede drenge op af stolene

--

Svar Send privat besked
Ingen power i mine chili
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
09/09-2010 22:40
Ja, det lyder mystisk og jeg kan ikke gennemskue det, s jeg flger spndt med.

Mske er det i virkeligheden Brian, der er for garvet?

En bhut uden styrke.. det giver ingen mening heller ikke i forhold til de normale styrkeparametre.

Hvis det blot var jalapeno'en ville jeg byde ind med:

- Styrken sidder hovedsageligt i plancentaen alts frstol/vgge. Spidsen og kdet kan virke mildt for nogle.

- Chilier, fra blomsterne der er sat nederst (i de frste vkstpunkter/forgreninger) er strkest. Dem lngere ude p forgreningerne mister lidt styrke.

- Temperaturer har betydning for styrken. Hjere dags-og nattetemperaturer giver strkere chili. S mange siger, at "danske chilier" er halvt s strke, som var de groet i Indien. Om det lige er halvt s strke ved jeg dog ikke.

- Der ser ud til at vre en sammenhng mellem nitrogen-optag og styrke. Jo mere nitrogen, jo strkere. Men der er lidt tvivl om forskningsresultaterne.

- Modenhedsstadiet har betydning for styrken. Det kan vre, at jalapenoen ikke var noget til sin optimale primre modningsfase.

- Der findes fremavlede jalapenos-typer uden styrke. Men der er ikke mange. Der er i vrigt sjldent krydsninger giver chilier uden styrke (styrke regnes som dominant gen, selvom det ikke er helt korrekt).
--

Svar Send privat besked
Ingen power i mine chili
Brian Luckow (BLN)
Indlg: 10

Greve
13/09-2010 21:59
Nu har jeg lige prvet en Bhut Jolokia mere, og jeg m tilst, at da jeg nede til den 3. bid, s var der rigeligt med styrke i. Dog synes jeg egentligt ikke helt den ligner en Bhut Jolokia, den er mere rund i det, hvorimod nr jeg ser aandre billeder af Bhut Jolokia, s er de mere aflange.

Men mine Jalapenos, dem er der alts absolut ingen styrke i, og dem har vi spist en del af, samt givet en del vk. Jeg har vedhftet et billede af en som jeg har plukket s sent som i dag, og selv efter jeg havde spist 3/4 del af den, var smagen stadig bare som en grn peber. For mig at se, ligner den dog en Jalapenos, s mske den er en af de fremavlede typer uden styrke, som du Maria snakker om(?)

right

--

Svar Send privat besked
Ingen power i mine chili
Jrgen Harreby (Harreby)
Indlg: 137

Hedehusene
14/09-2010 10:48
Jeg var ogs rigtig skuffet over manglende styrke i mine jalapenos sidste r. Fjernede man de hvide membraner og frene, s smagte de bare af grn peber og rteskrald. S de blev hngende til jeg have en stor portion og s syltede jeg dem. Og hvilken forvandling. Jeg ved ikke om de blev strkere af at blive syltet, men styrken blev fordelt til hele chilien og de var mindst lige s godt/strke som dem man kender fra butikkerne.

Fjerner du i vrigt de hvide membraner nr du spiser dem? P de fleste chilier er det her hoveddelen af styrken sidder.

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4794, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: AnthonyCiz
Antal Emner: 2220
Antal indlg: 18245 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 1)