Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Blade og knopper falder af
Mark Dinsen-Hansen (MarkDinsen-Hansen)
Indlg: 16

Esbjerg
14/09-2010 18:28
For halvanden mnedstid siden fik jeg har f forummet hjlp til at plante nogle Habaneroer om.
De frste 2 uger havde de der rigtig hrdt, nogle blade faldt af og de hang lidt, men de kom sig og er idag 30-40 cm hje. Idag er der masser af knopper p planterne, men de falder alle sammen af inden de nr at blive til blomster. Og de sidste sm to uger er bladene ogs begyndt at falde af.
Hvad kan alt dette skyldes?
Trden jeg fik hjlp i er denne - det er nogle af de frste indlg :)

--
Mark Dinsen-Hansen

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
15/09-2010 23:04
Hej Mark

Jeg tnker du nok flger med i Zed's trd om, at blomsterne falder af - den kom der frst gang i og din blev s lidt overset.

Men hos dig falder bladene ogs af, hmm.. Fik du kbt lys eller str de almindeligt nu og hvor? Og, hvor mange blade er der tale om?

Grunden til at jeg sprger er, at mine planter i vindueskarm netop er begyndt at flde deres blade. Det har godt nok ogs vret smt med solskin de sidste uger og kulden er s smt kommet. Det trkker desvrre op til, at min dyrkningsperiode ikke har mange uger tilbage. Men det skal ogs sige, at de planter, der nu taber blade har modne frugter - og det er mest markant p mine Annuum-sorter.
--

Svar Send privat besked
Mark Dinsen-Hansen (MarkDinsen-Hansen)
Indlg: 16

Esbjerg
17/09-2010 09:36
De str i en vindueskarm med skrt vindue. Alts s planterne har himlen lige over sig :)
Ja jeg fik kbt nogle lamper, men bruger dem til nogle nye planter jeg plantede for 1-1 mned siden :)
Har godt nok en lampe mere jeg kunne prve at stille disse planter under, hvis du mener at det kan vre pga. mangel p lys?
--
Mark Dinsen-Hansen

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
17/09-2010 17:47
Hej Mark

Jeg er bestemt ikke sikker p, at det er mangel p lys. Og mske er det tegn p, at vi begynder at g vinterperioden i mde, som hos mig.

Normalt, nr chilier begynder at flde blade og blomster, s glder det om, at udelukke rsager, fordi der kan vre mange:

- Chiliplanter vil normalt tabe lidt blade. De nederste frst, da de er de ldste. S, hvis det er et blad i ny og n og det er den gamle vkst, er der normalt ingen grund til bekymring.

- Chiliplanter taber normalt ogs lidt blomster. Jeg har lst alt fra, at kun 40% af blomster bliver til chilier til 80% under de rette forhold. Men jeg har desvrre ikke fundet undersgelser, der kan underbygge det.

Hvis blomster- og bladtab er mere end, hvad man kan forvente normalt, s skal flgende udelukkes:

1. Bestves blomsterne
Indendrsplanter skal have hjlp til bestvning ved enten at ryste planterne eller bestve med pensel/finger. Hvis ikke blomsterne bestves, s falder blomsterne af. Selv om, man bestver kan blomster falde af - hvis det sker, s er det ofte pga. nogle af de nedenstende ting:

2. For meget/for lidt gdning.
Hvis der er for lidt gdning, vil du se at planten bliver lysegrn, der kommer gullige blade eller blade med pletter. For meget gdning vil ofte give brune dde pletter, visne margener og spidser (for lidt vand og solskoldninger giver samme symptomer). For meget gdning kan i vrigt ogs brnde rdderne af (samme symptom som 3b)

3. For meget/for lidt vand.

Hvis planten fr for meget vand kan det ske at:

a) Nringsstofferne skyldes ud af jorden (hvis der er hul i potten eller rdderne ikke nr derned, hvor nringen nu ligger). Sandet jord og tr jord, der vandes ger chancerne for det.

b) Hvis rdderne str i vand for lange og ikke fr ilt vil de d. Lidt forsimplet s dr de fimrehr, der optager vandet. Frste symptom vil derfor vre det samme som vandmangel: Bladene begynder at hnge slapt ned, herefter taber planten blomster, bladene tabes.

Hvis planten fr for lidt vand, s hnger bladene. De retter sig hurtigt igen, nr planten fr vand. Men ved vandstress i blomstringsfasen (gentagene for meget for lidt), kan blomsterne falde af. Jeg tror det er fordi bestvningsorganerne ikke udvikles korrekt. Eller at planterne tnker: Jeg fr ikke nok vand/nring til at producere mange frugter :)

4. Temperatur og luftfugtighed
Taget fra Zeds trd om blomsterafstdning.

- Temperaturer over 30 grader ca. 2 uger fr blomstring kan gre pollenet sterilt og fre til blomsterafstdning. Blomstringen br ikke blive pvirket vsentligt fr dagstemperaturerne gr under 18-20 grader.

- Hje temperaturer og lav fugtighed medfrer get transpiration (planten mister for meget vske) og kan fre til blomsterafstdning. Isr temperaturer over 32 grader og tr vind/luft giver massivt blomstertab.

- Nattetemperaturer over 24 grader og under 16 kan fre til blomsterafstdning

5. Lys
For lidt lys nedstter fertiliten i blomsterne, s de ikke kan bestves og afstdes. Herudover er symptomer p for lidt lys: Ranglede ofte svage plante, lysegrnne planter.

6. Sygdomme og skadedyr
Det er et lidt tungt emne og der findes rigtig mange frborne sygdomme, "menneskeoverfrste sygdomme" (f.eks. kan pibe- eller cigarettobak indeholde virus, som kan overfres til chilier med hnderne), svampeangreb som ofte er knyttet til luftfugtighed osv. Men flles for de fleste af sygdomme, s giver de "mystiske" symptomer, som er ret tydelige ud over blomsterafstdning kan vre et af dem (mrkeligt spttede blade, deforme blade, voldsomt krllede blade, rd og pletter p frugter) og skadedyr kan man normalt se med det blotte je.

Puha det var langt - og jeg er ikke sikker p, jeg har vret lige skarp i alle punkter. Det kan vre, der er andre, der kan byde ind med mere.

--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4794, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: AnthonyCiz
Antal Emner: 2220
Antal indlg: 18245 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 1)