Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
LED - masser af blomster - ingen chili
Kennet Madsen (Zed_One)
Indlg: 66

Herning
14/09-2010 22:17
Ja nu har jeg fet testet mit hjemmebyg med LED, af i en mneds tid. Konklusionen er sundt udseende planter og masser af blomstring - men blomsterne biver VED med at falde af uagtet alle forsg p at bestve dem og uagtet sort. Mon de fr for lidt lys? bruger 10 stk 1 watts LED pr rum med 2 planter - fordelt som 7 rde og 3 bl. og ja rum betyder de er lukket inde (i en sknk) - med overdimensioneret luftudskiftning.

Eller mon det er et varmesprgsml?

--

Svar Send privat besked
Niels Hunniche (NielsHunniche)
Indlg: 152

Tommerup
14/09-2010 22:23
Du skal bare bestve dine blomster, enten med en fin pensel eller som jeg med en blid pengefinger
Det tager lidt tid men virker fint, naturligvis glemmer man nogen, men jeg har da fint udbytte s, st i vrk :-)
--
Niels Hunniche

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
14/09-2010 22:46

--
Hvilken temperatur har du? Og kan der vre for trt/fugtigt?

Jeg har jo kun erfaring med smplanter endnu, men har da tnkt mig at hente et par lidt strre planter ind at lege med inden s lnge... Jeg har et par sene, som ikke blomstrer endnu - det m prves!

Svar Send privat besked
Kennet Madsen (Zed_One)

Herning
14/09-2010 22:58
Niels: som sagt - har forsgt alle kunstens regler i bestvning.

Anja: jeg har rumtemperatur - regner jeg med. Smider nok lige et termometer derind. Luftindtaget er til ydermur, s kan vre den kler luften ekstra - isr ved sdan et hus her fra 1907 :) ved ikke med luftfugtighed? men det er vist ikke sdan lige til at regulere(?).

Min golden cayenne som er en af dem der ikke udvikler frugter nu, stod i vindueskarmen i selv samme rum sknken str i nu - og der kom der masser af frugter - s indelukket har ndret p vilkrende p en eller anden vis.

--

Svar Send privat besked
Allan Jensen (AllanBeachJensen)
Indlg: 20

Roskilde
15/09-2010 00:37
Hmm... Hvilke blgelngde ligger dine LED p?
Husker du at chili elsker at trre helt ud i jorden inden man vander?
Gder du, mske for lidt/meget?
Luftfugtighed br ikke vre noget problem hvis du tager frisk luft udefra.
Temp. i luften omkring planterne br vre ca. 28 grader, jordtemp. ca. 25 gader.

Ovenstende br ved enkelte afvigelser ikke gre det store, s mske vi skal have fat i din bestvning. S en video fra en som simpelthen skar en blomst af planten og krte den rundt i alle de andre blomster p planten. Var vist noget med raps-marker i nye farver. Sger lige info om den lsning.

--
Allan Beach Jensen

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
15/09-2010 15:51
Jeg ved absolut intet om kunstigt lys, s jeg vil afholde mig fra det omrde.

Der er forskel p sorterne men:

- Temperaturer over 30 grader ca. 2 uger fr blomstring kan gre pollenet sterilt og fre til blomsterafstdning. Blomstringen br ikke blive pvirket vsentligt fr dagstemperaturerne gr under 18-20 grader.

- Hje temperaturer og lav fugtighed medfrer get transpiration (planten mister for meget vske) og kan fre til blomsterafstdning. Isr temperaturer over 32 grader og tr vind/luft giver massivt blomstertab.

- Nattetemperaturer over 24 grader og under 16 kan fre til blomsterafstdning

- I blomstringsfasen er chilier mere sensitive end fr og efter. Vandstres kan ogs fre til blomsterafstdning. S lige netop i denne fase ville jeg ikke anbefale at lade planterne trre helt ud.

-

Svar Send privat besked
Kennet Madsen (Zed_One)

Herning
15/09-2010 19:19
Niels: angiveligt de korrekte blgelngder, men det er noget ebay-kineser-pjat jeg har kbt, s det kan da vre at de ikke er perfekte.

Jeg synes umiddelbart ikke der er tegn p over/under-gdning og ja jeg venter til bladende begynde at hnge, med at vande.

Maria: Tak for info - du har lst en del op p emnet fornemmer jeg :) har luret en del af dine tidligere svar p diverse emner. Er fedt at du har dykket s dybt i vores allesammens lidenskab.

Til info har jeg nu placeret en sonde fra min vejrstation i skabet, og kan konstatere at der er 5 grader lavere derinde, end rum-temperatur, samt omtrent 10% lavere luftfugtighed.

Overvejer at lege med opvarmning p en eller anden vis - gider dog ikke alt for fordyrende lsninger.

--

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
15/09-2010 22:02

--
Mske bare en lavenergipre kunne give den manglende varme? Eller du kunne holde lgen ben?

Svar Send privat besked
Kennet Madsen (Zed_One)

Herning
21/09-2010 23:03
Anja - er benbart ikke ndvendigt. Min Golden Cayenne stter nye chillier nu, efter jeg har hstet et par af dem der var p planten :)

Mske for at f min Naga Morich igang - den har ikke sat en eneste frugt endnu.

--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4794, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: AnthonyCiz
Antal Emner: 2220
Antal indlg: 18245 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 1)