Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Valg af 5 gode sorter til dyrkning
Rasmus Brnsgaard (Rallen)
Indlg: 181

Herning
17/09-2010 17:32
Hejsa.

Nu hvor det snart er chilifestival fr jeg snart mine indkbte LED-lamper, og dermed nrmer tidspunktet hvor jeg skal gang i gang med at dyrke sig.

I den forbindelse har jeg bestemt mig for at starte med 4 eller 5 forskellige sorter af chili, og satse p en enkelt plante af hver slags. Herfra begynder det s at blive interessant; nu skal jeg jo have valgt hvad jeg skal kaste mig over!

Umiddelbart havde jeg tnkt at jeg ville have planter der opfylder flgende, s hvis folk derfra vil sparke mig i den rigtige retning ville det vre perfekt!

1 sort som egner sig godt til madlavning.
Her tnker jeg p en meget "standard" chili, som kan g i de fleste uspecificerede opskrifter ala, "tilst 2 chilifrugter".

1 sort som egner sig godt til syltning/produktion af chilipasta/sauce.

1 sort som egner sig godt til trring/produktion af chilipulver.

1 sort som har et RIGT udbytte - her skal der vre planter til at vise frem ;)

1 sort som er dekorativ, og egner sig godt til at lave om til en bonchi.

Jeg er klar over at flere af ovenstende sikkert kan kombineres - s jeg er selvflgelig ben over for tilfjelser eller andre kriterier :)

Mange tak!

Svar Send privat besked

Herning
17/09-2010 17:33
Hov!! Glemte nsten det vigtigste.

En sort som egner sig godt til at nyde som den er.
Her tnker jeg p en chili som selvflgelig har styrke men ikke er uspiselig, og som samtidig indeholder gode smagsnuancer eller frugt eller lignende.

Ved godt jeg er p 6 nu - men regner med nogle af kriterierne kan kombineres :)

Svar Send privat besked
Henrik jakobsen (chillikongen)
Indlg: 148

rosmus. djursland
17/09-2010 17:43
hejsa

det er da godt nok ved at vre en del for sent at lave chili planter i r

Svar Send privat besked

Herning
17/09-2010 17:45
Det ved jeg skam udmrket.

Chilierne plantes i slutning af ret under LED, og dyrkes s de er klar til nste sson.

Svar Send privat besked
Ole Christensen (OleTC)
Indlg: 163

Vanlse
17/09-2010 18:14
Nu er jeg ikke verdens mest erfarne dyrker men hvad du end vlger, vil jeg foresl at der er en Aji Chili iblandt.
Aji Limo er min favorit. Den har jeg brugt til en fantastisk mango-chutney. Den kan trres og stdes.
Det gode ved den er smagen som er en klasse hjere end de fleste chili. Styrken er hj men ikke ekstrem. Fantastisk anvendelig, giver hjt udbytte.
--
Ole TC

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
17/09-2010 18:24
+ 1 til Oles bud :)

Blrervsplanten med de mange chilier, der kunne Omni Colour, vre et bud. Jeg synes ikke den er s smagfuld igen, men den producerer meget, er utrolig dekorativ og nem at trre til pulver. Den er ogs fin i thai-mad og til at give styrke (den er ret strk).
--

Svar Send privat besked
Jes Christensen (Jes-Christensen)
Indlg: 240

8723 Lsning
17/09-2010 18:59
HABANERO HABANERO HABANERO
Du SKAL have en Habanero i din samling, bde for smag styrke og udbytte.
Hvis jeg skulle peje p en bliver det Caribean red habanero, frugterne er skindene rde og ligner nrmest et hjerte, det er frste r jeg har nedtop den og den har givet 50 frugter i frste hold, og har nu sat frugter igen 40 - 50 stk. mere, den er dog lidt volsom at have i en vinduskarm som jeg har ;o) s jeg har vret ndt til at holde den nede.
Den er ikke s tyg kdet, s det kan godt vre den kan trres og stdes, men det er et gt.
Men jeg er os vild med habanero, klart min farvorit, i alle afskygninger.
--

Svar Send privat besked

Herning
17/09-2010 19:06
Intet mindre end fantastiske forslag so far!! Meget bedre end jeg havde turdet hbe p :) ..

Keep them coming guys! :)

Svar Send privat besked
Henrik jakobsen (chillikongen)
Indlg: 148

rosmus. djursland
17/09-2010 19:31
en chili cheyenne er en lavt voksene plante ca 40 cm. pne store og tykke frugter enorm god til pulver

og nej hehe har ikke skrevet forkert det er cheyenne

har dyrket chili i snart 17 r nu

elsker bare det kick man fr hver gang man bare lige skal smage en ny slags

Svar Send privat besked
Bjarne Hjlund (barneydk)
Indlg: 286

Rimmerhus, DK
17/09-2010 22:31

--
Flourescent purple som den dekorative - er ikke perfekt til bonsai, men fantastisk flot med mrkelilla frugter og lilla blomster/blade.. ellers Explosive ember - ogs i lilla med MASSER sm lilla frugter der modner til rd?

Svar Send privat besked
Rasmus Fynbo (rasmusfynbo)
Indlg: 15

Kbenhavn
18/09-2010 12:18
Jeg vil klart anbefale Bolivian Rainbow eller Aurora som ekstremt dekorative..

Og Prairie Fire som bonzai eller miniplante - den ligner mest en bunddkkeplante med bittesm opretstende chilier
/RAsmus
--

Svar Send privat besked

Herning
18/09-2010 14:15
Hmm. Indtil videre er jeg blevet inspireret til flgende:

Bolivian Rainbow til Bonchi (specielt efter jeg fandt et billede p nettet hvor den var brugt til det!)
Aji Limon
Caribbean Red Habanero
En form for Cheyenne
Omnicolor

Nogen kommentarer til de valg, i forhold til mine ml i post 1? :)

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)

Kbh.
18/09-2010 15:23
Hej Rasmus

Umiddelbart ville jeg mene du mangler en "syltepeber". En jalapenos-type eller hungarian hot wax/hot banana mske (sidstnvnte kan godt lige meget plads). Begge er i vrigt fine til chili rellenos/fyldte chilier. Ingen af dem er voldsomt strke.

Omnicolor og Habaneroen synes jeg er for strke til at sylte, og Bolivian Rainbow for lille frugtmssigt.

Aji Limon kan jeg forestille mig, godt kan syltes. Jeg har syltet andre chilier med den parfymerede citronsmag. Men smagen er lidt pudsig, hvis det er til de mexicanske retter.

--

Svar Send privat besked

Herning
18/09-2010 15:49
Super Maria, den tager jeg til eftertragtning!

Hvad med hensyn til chilipure/chilisovs - er jeg godt rustet i den retning? :)

Svar Send privat besked
Allan Jensen (AllanBeachJensen)
Indlg: 20

Roskilde
19/09-2010 04:42
Hey Rasmus

Jeg har i r dyrket 10 forskellige nye sorter, Men den frste der satte blomst og frugter var jalapenos! Og dette vel og mrket uden hjlp fra LED og dyrket under fri himmel i solsiden p terrassen. De er godt nok set p en overdkket altan i maj mned, men har til for en uge siden ikke fet andet end sol og vind fra den fri natur og lidt chilifocus nr der skulle vandes.

Tnker derfor at du kunne f den p listen frst som en super sylte-chili, men mske ogs lidt som en blr-plante da alle kender den og vil glde sig over at du mske allerede i forsommer nste r kan plukke lidt frisk frugt og ligge frem.
Den sidste grund er nemlig at under de forhold jeg har udsat sorten for i r, s vil den sikkert meget tidligt stte frugter hus dig hvis du stter et par spots p dem nr du planter.
Alle mine planter er nu under LED fra Anja, et kig p chiliteltet mm. her.

--
Allan Beach Jensen

Svar Send privat besked
Ole Christensen (OleTC)
Indlg: 163

Vanlse
19/09-2010 12:19
Maria, mine Aji Limo har netop ikke parfumesmag. Er det den samme vi taler om? De Habanero jeg har smagt - Dulce Habanero og Mustard Habanero har parfume-smag. Thai-chili jeg har smagt har ogs haft lidt af det.
Aji Limo'en tror jeg sagtens kan syltes. Den kan i hvert fald bruges til pulver pur/sovs.
Vil lige lgge en opskrift ind i rette forum.
--
Ole TC

Svar Send privat besked

8723 Lsning
19/09-2010 16:29
Bonzai kunne godt vre Explosive Ember, den er nok lidt lavere i veksten end Bolivian Rainbow, Marbles tror jeg ogs vil vre god, eller Prarie fire.

Explosive embers
right

Marbles
right

Prarie fire
right

Cheyenne, er IKKE en cayenne peber, men er en fremragende chili, har vret glad for den, bde hvad angr smag og udbytte.

Cheyenneright

Caribean red Habaneroright

--

Svar Send privat besked

8723 Lsning
19/09-2010 16:59
Jeg fik ikke lige skrevet at jeg har lidt fr. i overskud.
Du kan godt f lidt, s skal du bare sende mig en frankeret svar kuvert.
--

Svar Send privat besked

Herning
19/09-2010 18:41
Det lyder rigtigt fornemt Jes, mange tak for det!! :)

Er meget interesseret i fr - isr cheyenne og caribbean hot. Du kommer vel ikke tilfldigvis til chilifestival i nste weekend? Ellers m du meget gerne PM'e mig din adresse - s sender jeg en kuvert i din retning.

Mange tak!

Svar Send privat besked
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
19/09-2010 19:11
Jeg dyrkede sidste r en chili, der hedder Guntur Hope (en cayenne type). Den gav masser af frugter. Tyndvggede, s de var gode til trring. (savner den i vrigt i r, s den skal p tapetet igen nste r)
Jeg er ogs klart med p Aji-anbefalingen! Prv evt. ogs Aji Cristal. Den giver strre frugter end de fleste af sine ftre, og smager godt i alt fra curries til milkshake.
Habanero er et must!
Jeg vil ogs sige noget Hungarian hot wax-agtigt... De er ret strke, og gode til at sylte, og i alle mulige retter, selvflgelig!
God fornjelse!
--

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
19/09-2010 19:52

--
Jeg er helt enig i, at Ajo Limo ikke br mangle i en chili-samling! Skulle jeg kun vlge en slags, var jeg ikke i tvivl!

Jeg har prvet en ny i r - Roberto's Cuban Seasoning - og den er ogs lidt fantastisk. Rigtig mange orangerde frugter med Habanero-smag og en god, men ikke totalt hbls styrke. Prv at google den!

Og s har jeg meget glde af en supermarkedschili, som jeg tog fr af i efterret sidste r - den helt almindelige aflange rde model. Ikke uhyggelig strk, men man kan bruge en masse finthakket i dressinger, og den er super til thai-retter.

Jalapeno har jeg dyrket for frste gang i r, og den kommer med i samlingen igen. Der er ikke andre chilier, som er helt s "kdfulde", og den er superlkker bagt med ostefyld i ovnen - og selvflgelig som syltet ogs.

Det bliver en lang roman - men Trinidad Perfume skal ogs med. Kun styrke 3, men den smager helt forrygende godt r i salater.

mvh
Anja

Jeg har selvflgelig fr, som ryger med i kuverten, nr dem kommer forbi her!

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)

Kbh.
19/09-2010 22:38
@Ole: Jeg er temmelig sikker p taler om det samme bde ud fra navn og dine fine hstbilleder. Det m vre vores ideer omkring parfymeret, der er forskellige. Jeg ville beskrive hababero dulce som krydret og frugtagtig og ikke parfymeret, men nr jeg tnker efter, s er bde krydret og citrus jo noter, der begge bruges i parfymesammenhng :) Jeg er selv meget glad for chilier med citronaroma, men vlger dem fra i noget mad netop pga. aromaen. Det er nok ogs en smagssag :).

@Rasmus: I forhold til chilisauce og de sorter du nvner, s vil jeg sige bde ja og nej til, at du er dkket ind.
Hvis det er de rde chilisaucer, s giver habanero og omnicolor temmelig potente saucer. Omvendt dmpes styrken ofte med tomat eller rd peber. Men hvis du tager en eller flere af forslagene p de mere tykkdede og "mildere" chilier med, s er du godt dkket ind.

Hvis du vlger Guntur Hope, s vil jeg mene du skal tage Omni Color vk, nr man kigger p dine nsker til chilier. Jeg kender ikke Guntur Hope, men jeg vil tro de overlapper lidt i anvendelse eller tager jeg fejl her Mads?

Skal du i vrigt dyrke i vindueskarm, friland, drivhus eller lidt af hver?
--

Svar Send privat besked
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
20/09-2010 07:36
Denne diskussion er vildt spndende! Jeg har allerede noteret et par sorter, som jeg skal have googlet. Det lyder som om Aji Limo er det store hit her ;-)
Maria, nej, de overlapper ikke, vil jeg ikke mene. Omnicolor (uden selv at have dyrket den) gror opad og skifter farve fra lilla, beige, orange, rd... Guntur er ret almindelig gror nedad og skifter "almindeligt" fra grn over i rd.
Grunden til at jeg nvnede den er at den er ret hurtig og laver masser af frugter (mske 100 p en plante).
--

Svar Send privat besked

Slagelse
20/09-2010 08:31

-- Chocolate Scotch Bonnet er ogs et godt bud - masser af flotte og strke frugter med god smag. Super til chili con carne! Der er skrevet meget om, at det er det samme som Chocolate Habanero, og planten og frugterne ligner ogs meget, s mon ikke, der er sdan?

Svar Send privat besked

Herning
20/09-2010 23:29
Fantastisk s mange gode meninger denne trd allerede har bragt! :) .. Men for dlen hvor bliver det svrt at udvlge mine 5 sorter.

Indtil videre er jeg mere eller mindre fastlagt p Bolivian Rainbow til Bonchi. Men udover den vagtler jeg mellem flgende:

Aji Limon
Caribbean Red Habanero
Cheyenne
Omnicolor
Jalapenos
Trinidad Perfume
Chocolate Scotch Bonnet
Roberto's Cuban Seasoning

En eller anden er serist ndt til at hjlpe mig med at udvlge 4 som kan opfylde mine opstillede krav bedst! :)

Og jeg skal dyrke indendrs under LED-lamper, Maria! :)

Svar Send privat besked

8723 Lsning
21/09-2010 05:55
De 3 her overlapper nok hinanden lidt, der burde du kunne vlge en fra, hvad siger i andre, er jeg helt gal p den.
Caribbean Red Habanero
Trinidad Perfume
Chocolate Scotch Bonnet

--

Svar Send privat besked

8723 Lsning
21/09-2010 06:05
Hov jeg forvekslede vist Trinidad Perfume med en anden trinidad.
En helt anden snak, er at Chocolate Scotch Bonnet, er i familie med Habanero, s smags messigt ligner den Habanero.

Caribbean Red Habanero
eller
Chocolate Scotch Bonnet
En af dem burde kunne vlges fra.

--

Svar Send privat besked

Slagelse
21/09-2010 07:16

--
Mit forslag, sorteret med de mildeste frst og valgt lidt efter farver ogs:

Gulorange, styrke 3 Trinidad Perfume

Grn/rd, styrke 4-6 Jalapeno

Rdorange, styrke 4-5 Roberto's Cuban Seasoning

Gul, styrke 6-7 Aji Limo - der er vild forvirring her mht. om den staves med eller uden N til sidst...

Mrkebrun, styrke 10 Chocolate Scotch Bonnet

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)

Kbh.
21/09-2010 14:19
Forvirringen omkring navnet vil genfindes, nr der skal kbes fr: Aji Limo, Aji Limn, Lemon Drop, Peru Yellow er som regel samme plante. Der er en fin artikel om sorten her

Jeg ville nok vlge:

- Trinidad perfume eller Roberto's Cuban Seasoning: Fordi de er smagfulde, lidt sjove i formen og kdet ikke s strkt. Hvis du er til mest til strke chilier, s erstat med en habanerotype.

- Jalapenos: Fordi det er en chili, der er god til at sylte og fylde. Og fordi den er hurtig fra fr->frugt.

- Aji Limo: Fordi alle burde have en citronchili til dressinger, honning, fisk og salsa.

- Og en strk/mindre strk (afhngig af dit temperament) rd af en eller anden slags velegnet til pulver og med mange frugter, s den samtidig kan vre "vis frem planten".

Cheyenne er en forholdsvis lille plante. Jeg synes egentlig ogs den er meget fin. Grunden til, at jeg ikke har den med er, at det er en sort, som tit kan kbes. Min er f.eks. fra bauhaus og kostede vist omkring 30,-. Og hvis du fr fr, s er planten sdan en, man altid lige kan klemme ind i vindueskarmen pga. strrelsen og som mske kan vre uden for dit LED-projekt.

--

Svar Send privat besked

Herning
21/09-2010 17:39
Det lyder til at begge jeres bud er rigtigt gode, s nu m jeg jo til at sammenstte! :) ..

Nogen id til en strk frugt som har mange planter og er velegnet til trring? :)

Svar Send privat besked

Slagelse
21/09-2010 18:03

--
Gr ud fra, at du mener "mange frugter"....

Mine Chocolate Scotch Bonnet har vildt mange frugter - nok omkring 100 stk. pr. plante, s den var mske et godt bud! Men de fylder ogs ret meget bde i hjden og bredden.

Citronchilien giver ogs godt, og de er meget lette at trre pga. ret tynde vgge.

Svar Send privat besked

Herning
21/09-2010 20:23
Ja. Jeg mener naturligvis mange frugter, og ikke mange planter! Doh :) .

Eftersom Scotch Bonnet ogs blev fremhvet til chili con carne kunne den absolut vre en mulig kandidat!

Svar Send privat besked

Slagelse
21/09-2010 21:31

--
Jeg kan jo tage lidt frugter med til dig p sndag - s kan du selv tage fr?

Svar Send privat besked

Herning
21/09-2010 21:46
Jamen for dlen Anja! Det kunne da absolut vre fornemt :)
Det tilbud vil jeg rigtigt gerne tage imod. Mange tak!

Svar Send privat besked

Slagelse
21/09-2010 22:00

--
OK - jeg finder et par stykker til dig! Du skal vel snart i gang med at s?

(Resten af jer m vente, til frkuverten kommer forbi, for jeg er slet ikke frdig med at tage fr endnu...)

Svar Send privat besked

Herning
21/09-2010 22:03
Det lyder rigtigt godt - tak igen! :)
Ja, det skal jeg nemlig. Planen er at sningen gr i gang kort efter festivalen - skal bare lige have fat i fr og LED'lys frst.

Svar Send privat besked

8723 Lsning
24/09-2010 15:42
Hvis du har sendt en frankeret svar kuvert til mig, som vi snakkede om, s er det get tabt i posten, for jeg har ikke modtaget den.
Det kunne ogs vre at du havde ombestemt dig.
--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4794, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: AnthonyCiz
Antal Emner: 2220
Antal indlg: 18245 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 1)