Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
LED-erfaringer og tips
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
27/09-2010 10:52
Nr vi nu er nogle stykker, der skal lege med LED til vinter, synes jeg, at det kunne vre fedt, hvis vi kunne fortlle lidt om her, hvordan vi griber det an.

Vi fr sikkert gode ider undervejs, som de andre kan have glde af, og s kan vi jo samle det hele i trden her...

Jeg har tnkt mig at s en eller to chilier i dag og ca. hver 14. dag fra nu af og se, hvornr de giver modne frugter. S regner jeg med, at jeg kan se, hvornr det bedst kan betale sig at s i forhold til den tid, som man bruger p at passe planterne.

Men ikke mere skriveri nu - jeg vil stte strm til min nye spirekasse og kaste lidt fr i den!

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
27/09-2010 10:58
LED-dyrker skrev:Nr vi nu er nogle stykker, der skal lege med LED til vinter, synes jeg, at det kunne vre fedt, hvis vi kunne fortlle lidt om her, hvordan vi griber det an.

Vi fr sikkert gode ider undervejs, som de andre kan have glde af, og s kan vi jo samle det hele i trden her...

Jeg har tnkt mig at s en eller to chilier i dag og ca. hver 14. dag fra nu af og se, hvornr de giver modne frugter. S regner jeg med, at jeg kan se, hvornr det bedst kan betale sig at s i forhold til den tid, som man bruger p at passe planterne.

Men ikke mere skriveri nu - jeg vil stte strm til min nye spirekasse og kaste lidt fr i den!

Tag gerne billeder og skriv ned hvad der sker, s kan vi sammenstte det til en lille artikel nr projektet er fuldendt.

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Rasmus Brnsgaard (Rallen)
Indlg: 181

Herning
27/09-2010 11:10
Det lyder rigtigt godt Anja!
Jeg vil ogs snart stte gang i mine indkbte LED's + spirekasser. Billeder og erfaringer flger naturligvis :)

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Niels Hunniche (NielsHunniche)
Indlg: 152

Tommerup
27/09-2010 15:34
Jeg har set 20 stk. tirsdag i sidste uge og s snart de frste begynder at spirer er der LED og sparegrolys p.
--
Niels Hunniche

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Henrik jakobsen (chillikongen)
Indlg: 148

rosmus. djursland
27/09-2010 20:45
godt jeg skal hjem fra bjarne i morgen har lige kbt 4 stk led pre den sved lidt i pengekassen

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

rosmus. djursland
27/09-2010 20:53
godt jeg skal hjem fra bjarne i morgen har lige kbt 4 stk led pre den sved lidt i pengekassen

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
05/10-2010 21:19

--
S er der spirer af de to slags peber og chili, som jeg sede d. 28.9. - ingen tvivl om, at spirekassen har sat lidt mere fart p tingene...

S nu fr de 14 timers blt lys i dgnet indtil videre - herligt at vre i gang igen!

right

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
12/10-2010 21:33

--
Det gr fint, og de vokser... De str i spirekassen med varme p om dagen, nr lyset er tndt, og jeg slukker begge dele om natten, s de str ved ca. 17-18 grader.

Hvordan gr det med jeres planter - hvad med lidt billeder?

mvh
Anja
right

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Torben Svenstrup (Boneman)
Indlg: 9

Hjslev
12/10-2010 23:13
Godt gdet Anja jeg skal lige have kbt et par varme plader s skal jeg vist ogs i gang. Det kripler jo helt i fingerne fr man ser at dine planter er s langt. jeg hber at der er nok lys i lamperne til at planterne kan over vintre, s vi mske kan f de frste chilier i det tidelige forr.

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
13/10-2010 07:43
Hej Torben -

Jeg havde planter under lys fra december sidste r, og det gik i hvert fald, som jeg havde hbet p - jeg har haft modne frugter siden juni, og det er slet ikke slut endnu. Snyder ogs lidt med en lille smule varme om natten for at holde frosten ude af drivhuset...

S det er bare om at komme i gang med at s - hvis du har et badevrelse med gulvvarme, er det ogs en glimrende spirekasse!
--

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Tommerup
14/10-2010 15:25
Mine har nu stet i 16 dage og der er ikke kommet en eneste op :-( sidst kom de frste efter 12 dage.
--
Niels Hunniche

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
14/10-2010 15:42

--
Det var mystisk! Hvilken temperatur str de ved?

Mine spirede p 6 dage i spirekassen ved ca. 26 grader...

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Niels Hunniche (n@hunniche.dk)
Indlg: 33

Tommerup
14/10-2010 17:12
Hej Anja
Jeg har faktisk lige prvet at tjekke 2 af de 16 og der er absolut intet at se, s nu har jeg smidt det hele ud (der var ikke en spirrer), kbt nyt jord og har lige set igen.
Jeg starter de frste 5 dage p badevrelset med varme i gulvet ogs p mit kontor hvor der er 23 gr.
Jeg bruger de her nye smarte spirrerkasser som er lange og kan bnes fra siden.
Nu m vi se hvad der sker

--

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Herning
14/10-2010 17:45
S er mine fr kommet i jorden! :)

Stemningsbillede:center

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Tommerup
14/10-2010 18:40
:-)

So are mineright
--
Niels Hunniche

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Herning
15/10-2010 09:06
Jeg har et termometer til at ligge i bunden af min spirekasse, som viser at kassen holder en temperatur p 32 grader. Mine jiffys str direkte p den opvarmede bund.

Tror I det er for varmt? :)

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
15/10-2010 15:19

--
Det behver ikke vre varmere! - men det burde vre helt OK med de 32 grader...

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
15/10-2010 16:10
Jeg vil mene det er lige i overkanten til Capsicum Annuum.

Der er sorter indenfor Annuum-arten, hvor spiringsprocenten dykker ned til 70/75% ved 30 grader. g skulle temperaturen stige til 35 grader, s falder spiringsprocenten markant. Omvendt pvirkes spiringsprocenten ikke trods man gr helt ned til 20 grader (Undersgelse af Carter og Vavrina: High temperature inhibits germination og jalapeno and Cayenne Pepper).

De fleste chinense-sorter burde have det fint ved de temperaturer, mens jeg umiddelbart vil tro at pubescens-arterne ogs gerne vil have det koldere.

--

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
15/10-2010 16:46
Bjarne - hvad var det nu, du skrev om temperaturer p et tidspunkt? Du havde vist spiret nogle chilier ved en temperatur p godt over 35 grader - ikke?

--

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Herning
19/10-2010 22:36
5 dage er der get, og mine 3 jalapenos har som de frste stukket hovedet op af jorden! :) ..
Billeder flger nr de andre kigger med op. Fantastisk spirekasse!

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
22/10-2010 07:15

--
Ja - det fungerer superfint med lidt varme!

Mine planter her til morgen:

right

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Tommerup
22/10-2010 09:40
Jeg m sgu ud og kbe et varmetppe.
--
Niels Hunniche

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Herning
24/10-2010 13:29
Kan man sige noget generelt om spiringstid i forhold til hvor lnge de trrede fr har ligget? :)

Nu har jeg plantet 6 sorter - 3 af dem med fr jeg har kbt fra Bjarne til chilifestival, og de sidste 3 med fr jeg har taget fra de frugter jeg fik af Anja. Sjovt nok har de 3 kbte sorter alle sammen stukket hovedet op, mens ingen af de 3 andre har det. Kan det mon have noget at gre med at de s jeg selv har taget ikke har vret helt "klar"? :)

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
24/10-2010 13:43

--
Jeg har kun prvet en enkelt gang at s helt friske fr, og de spirede meget hurtigt...

Men nogle af de sorter du fik, kan godt vre lidt langsomme - hvilke er det, du har set?

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Herning
24/10-2010 14:26
Hmm, det lyder underligt! Men jeg giver dem selvflgelig nogle dage mere :)

Det er Chocolate Scotch Bonnett, Robertos Cuban Seasoning og Trinidad Perfume :)

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
24/10-2010 14:51

--
Hej Rasmus -

det er alle tre ret langsomme sorter, s det forklarer det mske!

Til gengld har jeg lige fet en ny spire i dag - en Golden Treasure (gul peberfrugt), som er set d. 19.10.:

right

mvh
Anja

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
24/10-2010 15:11
Hej

+ til Anjas svar :)

Helt overordnet, s kan fr g i forskellige typer af dvale f.eks:

- Helt friske fra en moden chili kan vre i dvale.De fleste fr har godt af at ligge og trre mindst et par dage. Frene efterudvikler sig her vk fra planten.

- Der kan vre stoffer uden p frene, der hmmer spiringen. Vand eller lidt kamillethe kan fjerne nogle af de stoffer (kommercielt bruger man en form for mild syre til at f frene ud af dvalen og fjerne bakterier).

- Fr kan g i dvale pga. temperatur. Alt for lave eller for hje kan f dem i dvale. Det er en forsvarsmekanisme, s planterne ikke kommer op og brndes af af varmen eller fryser i hjel.

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Herning
24/10-2010 17:12
Tak begge, for de gode svar! :)

Hvor er det utroligt hvor informativ og indsigtsfuld du altid er, Maria! Du m dlme hellere g i gang med at skrive en bog eller et eller andet serist ;)

Jeg har haft mine fr til at ligge til trre omkring 14 dage ved stuetemperatur fr jeg brugte dem. Tnkte egentlig at det var nok. Men nste gang m jeg hellere f dem lagt i bld noget tid fr jeg stter dem under jorden (: .

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Herning
25/10-2010 17:28
Mine planter er desvrre get helt amok med at vokse i hjden, og er blevet totalt ranglede :\ ..

Skyldes det mon at jeg frst fik lyset p meget sent, og at jeg i starten havde lyset for langt fra planten? Overvejer pt at plante en ny omgang og kassere disse!

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Herning
25/10-2010 17:30
Glemte helt billedet:

left

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
25/10-2010 17:37

-- Hej Rasmus -

det betyder ikke s meget - de kan bare plantes dybt, nr de skal videre.

Jeg har lyset ca. 10 cm fra dem, og det ser ud til at fungere fint!

Men det kan ogs vre fornuftigt at tage dem ud af spirekassen, nr de er kommet op. Bundvarmen kan nemlig ogs vre med til at sende dem i vejret.

Og nr du nu alligevel har taget dem ud af spirekassen, kan du jo stte et par ekstra fr over, s du har lidt backup, hvis du ikke er tilfreds med de frste...

mvh
Anja

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Herning
31/10-2010 18:13
Suk! Endnu engang m jeg konstatere at jeg har vret alt for flittig med vandingen. Min sm sde jiffys er nu blevet angrebet med mug. Troede ellers godt de kunne holde til 20 ml vand hver tredje dag - men jeg m forsge at f mig selv til at pine dem endnu mere fra nu af.

M man bruge det gode gamle husrd med at vande planterne med atamon, for at f bugt med muggen? Eller er det ligegyldigt med mug i s tidligt et stadie?

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
31/10-2010 18:35

-- Skal lige hre -

har du stadig lg p kassen? Det skal nemlig af, nr planterne er oppe - netop for at forhindre mug...

Og s er det klart bedst at vande nedefra, s overfladen holder sig nogenlunde tr - og Jiffyerne m ikke st for tt, s luften ikke kan cirkulere.

Mske kan du komme til at skrabe muggen forsigtigt af og srge for, at de ikke str indelukket, s jordoverfladen kan trre?

Mske et billede kunne gre det lettere at svare fornuftigt - ku' du fikse sdan et?

mvh
Anja - som slet ikke er vild med Jiffy, netop fordi de kan finde p at mugne...

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Herning
31/10-2010 18:59
Nej, disse planter er taget ud af kassen for lngst.
Jeg holder dem kun i kassen til de begynder at stikke hovederne op - s ryger de videre over under lampen istedet.

S det er alts disse planter under lamperne, som er begyndt at blive angrebet af det dlens mug.

Her flger et billede af hvordan det ser ud, og hvordan mine jiffys str under lyset. Kan det give et bedre indtryk?

left

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
31/10-2010 19:31

--
Jeg kan i hvert fald se, at de ville have godt af at blive rykket lidt fra hinanden...

Sidder muggen mest p stoffet uden om potterne? Jeg tror, at jeg ville prve at pakke et par af Jiffyerne ud og plante klumpen over i en lille potte (omkring 6c6 eller 7x7 cm) og s stte dem lidt dybere, end de str nu. Og vente med at vande, til potten fles let, nr man lfter den - og kun give vand nedefra i sm mngder ad gangen. De er meget flsomme med overvanding.

Hvis de virker meget vde nu, ville det nok ogs vre godt at stte dem nogle timer p en sammenfoldet avis, s noget af vden kunne blive trukket ud.

Kan du bruge noget af det?

mvh
Anja

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Herning
31/10-2010 19:47
Det lyder i hvert fald som nogle rigtigt gode ider alle sammen! Det er nogle dage siden jeg har vandet, s jeg lader dem lige st til i morgen - der har jeg bedre tid til at plante om. S m jeg prve at flge dine ider.

Hvad med den nemme lsning med at vande med 0.4 % Atamon-oplsning i vand. Er det helt udelukket?

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Herning
01/11-2010 11:05
Fortsttelse. Jeg krer i A-Z og Bauhaus efter arbejde i dag, for at se om jeg kan finde nogle sm sde potter s jeg kan plante om og (forhbentlig!!) slippe af med mit mug.

Jeg ved ikke om jeg tr kaste mig over dit forslag med at vande i underpotten istedet for direkte p planten. Jeg er i forvejen van(D!!)vittigt drlig til at dosere min vanding - s det kan da kun gre det svrere hvis jeg skal vande nedefra. Findes der i vrigt nogen tommelfinger-regl for mngden af vand i forhold til plante/potte-strrelse? Jeg har absolut ingen former for gefhl - jeg endte ogs med mug i sommer da jeg lavede min frste prveplanting af en anden sort.

I vrigt har jeg p et tidspunkt lst at det kan vre smart at str et lag fint salt i toppen af potten for p den mde at hjlpe med at drne overfladen og kvle mug.

Kan dette mon hjlpe? Og hvilken form for sand br bruges?

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
01/11-2010 11:23

-- jeg har ingen id om brug af Atamon, da jeg synes, at det er bedre at f styr p rsagen til muggen og f den stoppet... Jeg har heller ikke prvet sand, da jeg ikke rigtigt har haft problem med mug.

Men noget tyder i hvert fald p, at du fr vandet lidt for meget generelt. Jeg tror mske, at det ville vre en god ide, hvis du stter dem p en undervandingsmtte, nr du har plantet om og s venter med at vande, til den er helt tr mellem vandingerne. Og s i det hele taget prver at beherske dig en smule, nr du vander dem - h h! Mske var en fugtighedsmler en id for dig, indtil du fr fornemmelsen for det? Sdan en fyr koster omkring 100-150 kr. og er ogs praktisk til de store planter.

Der er ingen tommelfingerregler omkring mngder, da det jo varierer efter jordtype, rodnettets strrelse, luftfugtighed, temperatur osv... Men de helt sm planter skal have utrolig lidt - meget mindre end man tror, og jorden m ikke vre tung og vd.

For resten - har du set lidt ekstra planter - bare for en sikkerheds skyld?

Mvh
Anja

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Herning
01/11-2010 17:22
Utroligt s nem jeg er at overtale! Jeg er netop hjemvendt med sm sde potter som passer perfekt til mine jiffys + en smule jord, s nu vil jeg til at omplante de mugramte planter.

Jeg har jo faktisk allerede en kapilrmtte som kom med min varme kasse, s mon ikke jeg bare kan bruge den?
- Hvordan virker sdan en mtte i vrigt? Kan jeg bare tage en bakke, stille kapilrmtten i den, og stille mine potter med hul i bunden direkte ovenp?

Og skal jeg s efterflgende kun vande p mtten og lade planterne trkke det op, eller skal jeg vande blomsterne og lade det trkke ned p mtten?

Jeg venter med at plante om til jeg har fet svar - s det ville vre rart at f det helt og aldeles skret ud i pap (;

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
06/11-2010 17:17

--
Det er lidt irriterende med forum her, at man ikke kan se flere nye indlg ad gangen - den her var lige smuttet for mig... M vist hellere lige f sagt ja til mailbeskeder!

Du vander mtten og lader vandet trkke op i jorden, s overfladen holdes tr - og potterne skal bare st direkte p den.

Og s lige et enkelt blrebillede herfra - jeg plantede de frste tre planter om i gr:

right

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Herning
06/11-2010 17:37
Hehe, det er helt i orden Anja!

Tnkte nok du havde overset trden s ville ikke presse mig p. tnkte du ville svare engang ved lejlighed. Og det gjorde du jo :) .

Jeg er i frste omgang get i gang med vanding ovenfra i meget begrnsede mngder. lad os se hvordan det gr, ellers finder jeg mtten frem. tak!

sidder p super langsomt internet p min telefon s kan desvrre ikke se dine billeder. lyder ellers rigtigt spndende! jeg har ogs fet mine i potter nu. det ser alts noget pnere ud end jiffy's :) .

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Herning
06/11-2010 17:42
Srme om ikke billedet kom frem! Tlmodighed er en dyd :) .
Det ser dlme godt ud! Billeder flger fra mig i nste uge.

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
13/11-2010 09:57

--
Opdagede lige noget vildt i dag - s hurtigt plejer det ikke at g!

Prv at se p billedet her - sm blomsterknopper p en 7 uger gammel plante!!!

right

De bliver selvflgelig pillet af, nr jeg kan f fat i dem, men det er da en god start...

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Kennet Madsen (Zed_One)
Indlg: 66

Herning
13/11-2010 10:44
Fornemmer i nedsat vkst pga den nedsatte temperatur rstiden giver, eller?

Jeg synes det gr lidt langomt her, men mine nyligt sede ting (der er ikke chili iblandt - endnu).

--

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
13/11-2010 10:49

--
Ikke indendrs, synes jeg. Tvrtimod synes jeg, at de f planter jeg har nu, vokser bedre end dem, som jeg havde sidste r...

Hvad har du set? Og hvor varmt str de?

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Kennet Madsen (Zed_One)
Indlg: 66

Herning
13/11-2010 11:56
Plumeria, div. lgeurter og holder s live i nogle basilikummer fra i sommers. Der er intet der strkker sig, s jeg tror nppe det er lysets skyld.

Temperaturen er stuetemperatur.

Mske jeg ikke skal sammenligne med hvad en solrig vindueskarm kan give om forret ...

--

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
13/11-2010 12:00

--
Det er min erfaring, at basilikum begynder at blive kedelig nu, uanset hvad man gr med den... Jeg har set nye planter, som str i en sydvendt vindueskarm, og de vokser helt fint.

Jeg ved godt, at den kan vre flerrig - jeg synes bare, at friske planter giver et bedre udbtte og er pnere at se p.

De andre har jeg ikke rigtigt et bud p - mske andre her?

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

rosmus. djursland
13/11-2010 14:03
holda op anja det var hurtigt

hva hvad siger du til at komme til jylland d 2 og 29 maj
til plante,marked du m gerne medbringe salgsplanter det koster 150.- pr dag lrdag er der aftensmad med i prisen
jeg har s du kan overnatte

mvh. henrik

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
13/11-2010 16:37

--
Ja - og det er alle tre tidlige planter, der har knopper, s de mener det alvorligt...

Det lyder spndende med et plantemarked - hvor skal det foreg? Jeg forsger dog at begrnse min planteproduktion denne sson, s jeg regner ikke med at have planter til salg, men helt sikker kan man jo ikke vre!

Men skulle vi ikke tage den p Facebook, s trden her ikke pludselig er fuld af andet end LED?

mvh
Anja

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
14/11-2010 21:49

--
Lidt billeder af mit sprojekt fra starten til nu:

Chiliprojektet

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
15/11-2010 11:23

--
Og s er mine planter ogs lukket inde... Jeg har kbt noget mylar med en overflade, der siges at reflektere lyset meget jvnt, og det er herligt at f skrmet lidt af for det. Jeg sidder jo en del tid her ved siden af planterne.

Og der skal eksperimenteres mere - jeg investerede 45 kr. i gr (I Aldi) i et "garderobeskab" bestende af et stlstativ og et overtrk af kraftigt stof. Jeg har tnkt mig at stte mylaren fast p indersiden og have lys og planter derinde, nr de bliver lidt strre. Det bnes og lukkes med en lynls foran, s umiddelbart tror jeg, at det kan vre praktisk at bruge - vi fr se!

Et kik ind til planterne:

right

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Jette Nielsen (JetteStabNielsen)
Indlg: 242

Middelfart
15/11-2010 11:30
Dt ser godt ud Anja!

Er det de samme planter som p billedet den 6/11?
Det gr godt nok strkt!!

Jeg er misundelig - heldigvis klr' grnt mig s godt :-D)
--
JSNI

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
15/11-2010 11:38

--
Ja - det er de samme planter. Jeg er ogs lidt imponeret over, hvor hurtigt det gr - synes, at det gik meget langsommere sidste r, og de str under samme forhold, s jeg ved ikke hvorfor!

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Middelfart
17/11-2010 14:29
Aaarrgh! S kan jeg ikke nre mig mere - og m ha' bare en enkelt lille LED spot eller 2 :-)
Nu nr jeg ogs er 'kommet til' at kbe en varmeplade!

Er de her gode nok eller skal der mere til??
[URL HREF="#"][/URL][URL HREF="#"][/URL]
--
JSNI

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Middelfart
17/11-2010 14:31
Hov?!

Forsger lige igen.....
LED...

--
JSNI

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
17/11-2010 14:59

Hej Jette -

mit umiddelbare bud vil vre, at de ikke kan bruges... Du skal nok have fat i de "rigtige" plantespots!

Disse er hjst sandsynligt bare blfarvede i modstning til de andre, hvor den bl farve kommer af, at lyset har en speciel blgelngde (mener, at det er 430/460 for den bl), som planterne kan bruge.

Mvh
Anja

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Middelfart
17/11-2010 21:06
Hej Anja!

Det ville ogs nsten vre for billigt til at vre sandt, hvis man kunne erhverve sig LED plantebeslysning - med effekt- til den pris :-)

Der str heller ikke mange specifikationer p de prer - mht. blgelngde osv...

--
JSNI

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
18/11-2010 07:19
Hejsa.
Jeg fr sdan lyst til at blande mig i snakken, selvom jeg ikke har sat mig srligt meget ind i emnet.
right
Til hjre ser man den type LED, som efterhnden sidder i hvad som helst. Den giver et ret skarpt lys (har ikke tal p det), men er ikke meget vrd i forhold til den til venstre.
Den til venstre er en nyere type og gr ogs under navnet Power-LED, ikke uden grund. Der er sgu en del mere saft og kraft i denne. Jeg har set dem til salg i Kina (hvor jeg ogs kbte dem p billedet) i en 1 Watt version og en 3 Watt version. S vidt jeg ved er det "1 Watteren", der sidder i Anjas lamper, og det er ogs 1watteren, jeg har billede af.
Men pointen ved dette indlg fra mig, er at man kan se det p produktet (som regel) hvilken LED, der er tale om.
"Ninjastjernen" under den kraftige LED er bare en heat sink, som man lodder LED'en p fordi den afgiver den smule varme.
Det var alt fra mig i denne omgang, og undskyld jeg blandede mig ;-)

--

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Middelfart
18/11-2010 08:28
Jeg synes det er fint du blander dig Mads :-)
Jeg har ingen, absolut ingen, forstand p LED og den slags, s det er rigtig godt at hre andre dele ud af viden og erfaring!

Nr jeg kigger p de LED prer i mit link, er det svrt at se hvilken slags det drejer sig om, men prisen m vel indikere at det er den 'kraftlse' model? S de ville vel fungere liges godt som en alm. sparepre??
Som jeg ogs kan forst anbefales p diverse fora?!

S du bygger simpelthen selv dine LED lamper? det kan vre det er den vej jeg skal g - lidt at sysle med i de mrke vinteraftner :D))

--
JSNI

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
18/11-2010 08:47
Det har noget med lystemperatur og blgelngde at gre, og jeg ved sgu desvrre ikke nok om det (jeg har glemt det hele!).

Jeg ville gerne bygge mine egne LED lamper! Der er bare to hager ved det. For det frste har jeg benbart ikke haft tid siden 2006, hvor jeg kbte stort ind p et marked i Kina. Og for det andet er det billig kinesisk isenkram, som jeg ikke stoler 100 procent p, s alt hvad der hedder indkapsling, overstrmssikring og elektriske forbindelser skal vre mere end 110 procent i orden, fr jeg bygger noget (jeg skal ikke brnde noget hus ned).
Men en dag bliver det til noget ;-) (det bliver nok til den tid, hvor jeg kan kbe tilsvarende til ingen penge i byggemarkedet, og s er det CE-godkendt og det hele!)

--

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Jes Christensen (Jes-Christensen)
Indlg: 240

8723 Lsning
02/12-2010 16:48
Jeg faldt lige over det her, bare en info til jer.
Jeg har ingen ide om det dur eller om det er billigt.

http://www.guloggratis.dk/elektronik/andet/annonce/9223768?imagepos=4#images
--

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
02/12-2010 16:59

--
Det ligner til forveksling de spots og UFO'en som jeg har - men det er billigere at kbe dem i England.

Et 15W spot koster 40 pund - ca. 350 kr., og en UFO koster 8-900 kr. i England.

Men mske er han til at handle med. Vr dog opmrksom p, om der findes et garantibevis - du har jo to rs garanti, hvis du kber i England, hvor vi kbte alle vores...

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Ea Madsen (Emse_m)
Indlg: 110

Glostrup
06/12-2010 11:50
LED-dyrker skrev:-- Det ligner til forveksling de spots og UFO'en som jeg har - men det er billigere at kbe dem i England. Et 15W spot koster 40 pund - ca. 350 kr., og en UFO koster 8-900 kr. i England. Men mske er han til at handle med. Vr dog opmrksom p, om der findes et garantibevis - du har jo to rs garanti, hvis du kber i England, hvor vi kbte alle vores...

--
Anja, bare til info s er 15W spotten udget s de har dem ikke mere....... :(

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
06/12-2010 13:09

-- Har godt hrt det - og er glad for, at jeg har 6 af dem, for de er supergode. Jeg ved i det hele taget ikke, hvad der sker derovre - deres hjemmeside har vret nede i over en uge, og de besvarer ikke mails, s de har mske lukket biksen?

Men de kan fs andre steder, har jeg set... F.eks. hos Bjarne: http://www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=index&cPath=10&zenid=f99846e294097f9f20eece5a50f4c3aa

Jeg er i vrigt ikke ret vild med den udvikling, der gr hen imod mere strmforbrugende LED-lamper - det fede ved dem er jo netop, at man ikke sviner s meget med Co2-forbruget! S jeg krydser fingre for, at mine holder s lnge som lovet - s er der sikkert dukket noget endnu bedre op, nr de ikke kan mere...

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
06/12-2010 13:21

--
Fik lige svar p en mail, jeg havde sendt til dem. Hun har vret syg og var ikke klar over, at hjemmesiden ikke fungerede, s det fr hun styr p nu. Hun havde godt nok undret sig over, at der ikke kom nogen ordrer - hm!

Hun skrev til mig, at de er ved at udskifte alt til 3W LED, men at hun vil sende mig en oversigt over, hvad de har tilbage af 1W-ting, s den lgger jeg lige her, nr den kommer...

Jeg ved s ikke, om der kan hentes noget rabat - men hvis I er flere, der skal have noget med, s vil jeg tro det.

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
07/12-2010 15:06

--
Og s har jeg fet svar - de har kun 300 W enheder tilbage med 1 W-dioder, s det er jo begrnset interessant...

Fremover ville de kun have fra 135 W og opefter, hvilket jo er ret ubrugeligt for de fleste af os med f overvintrende planter eller et hold nyspirede planter.

Men hun spurgte, hvad jeg mente om det, s jeg skrev til hende, at hvis almindelige hobbydyrkere skal have lyst til at handle hos dem, er de ndt til at have et produkt i stil med de sm spots, som er relativt billige og meget lette at bruge. S vi m se... Lige nu har de i hvert fald ikke noget brugbart af den slags, desvrre.

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
07/12-2010 21:31

--
Der er fyldt lidt nye billeder p - og der er blomsterknopper i planterne fra d. 19. oktober...

Billeder af sprojektet

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
07/12-2010 21:33
LED-dyrker skrev:
--
Der er fyldt lidt nye billeder p - og der er blomsterknopper i planterne fra d. 19. oktober...

Og s linket med alle billederne:

Billeder af sprojektet ...

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Pernille K (nille)
Indlg: 293

Kbh
08/12-2010 22:09
:-D

Man fr jo helt forrsfornemmelser!
--

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
08/12-2010 22:16

-- Det holder i hvert den vrste vinterkrise fra dren....

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Jens Hansen (GartenZwerg)
Indlg: 12

14/12-2010 11:49
Hey

Tak for trden her. Det er rart at se nogle billeder og flge et forlb - ligesom p alle hjemmesiderne for hampedyrkning, der jo er bundserise, nr det kommer til belysning:-)
Og fremfor alt er det super at se noget konkret i debatten LED vs alt muligt andet kunstlys.
Jeg bruger selv en 250W HPS - den klarede 4 kvadratmeter fint sidste r, men jeg leder efter noget mindre voldsomt og mere fleksibelt.

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

14/12-2010 16:15
Hey

Tak for trden her. Det er rart at se nogle billeder og flge et forlb - ligesom p alle hjemmesiderne for hampedyrkning, der jo er bundserise, nr det kommer til belysning:-)
Og fremfor alt er det super at se noget konkret i debatten LED vs alt muligt andet kunstlys.
Jeg bruger selv en 250W HPS - den klarede 4 kvadratmeter fint sidste r, men jeg leder efter noget mindre voldsomt og mere fleksibelt.

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
16/12-2010 17:05

--
Hej Jens -

der er de sm spots supergode - de passer f.eks. fint til en reol, hvor man kan dyrke i flere hjder.

Skal lige hre, om du serist leder efter noget LED, for jeg er ved at f kontakt til et dansk firma, som har nogle 15 W-spots i en opdateret model, som skulle vre endnu bedre end dem, som jeg har.

Hvis vi laver en samlet bestilling - ved ikke helt, hvor mange, det er - kan vi f dem for 399 kr. pr. stk imod normalt kr. 499,-.

Skal du med p listen?

Jeg gr nemlig ikke mere ved det, fr jeg har fet lidt flere tilkendegivelser - prv at se her:

http://chilifan.dk/da/forum/?forumID=5&topicID=646

mvh
Anja

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Henrik Kjller (HenrikKjøller)
Indlg: 34

17/12-2010 01:54
LED-dyrker skrev:-- Hej Jens - der er de sm spots supergode - de passer f.eks. fint til en reol, hvor man kan dyrke i flere hjder. Skal lige hre, om du serist leder efter noget LED, for jeg er ved at f kontakt til et dansk firma, som har nogle 15 W-spots i en opdateret model, som skulle vre endnu bedre end dem, som jeg har. Hvis vi laver en samlet bestilling - ved ikke helt, hvor mange, det er - kan vi f dem for 399 kr. pr. stk imod normalt kr. 499,-. Skal du med p listen? Jeg gr nemlig ikke mere ved det, fr jeg har fet lidt flere tilkendegivelser - prv at se her: http://chilifan.dk/da/forum/?forumID=5&topicID=646 mvh Anja

Jeg er med p 2 stk LED lamper ogs.
Jeg skriver p denne trd da den anden bliver ved med at logge mig ud.

--

Henrik Kjller

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

19/12-2010 00:03

--
Hej Anja

Det er sdt du lige tnker mig med der og tak for det. MEN jeg har lige bestilt minidrivhus med varmemtte plus fr, s jeg spekulerer p, om jeg egentlig har rd til at skaffe mere gartnerudstyr pt. :-) :-(

Jeg kan ikke lade vre med at tnke p, at det er skruen uden ende, nr man frst for begyndt p tekniske lsninger. Mine forldre og naboer ryster i hvert fald p hovedet, nr HPSen krer :-)

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
19/12-2010 07:34

--
Nej - man kan let g amok....

Jeg fik kbt 6 sm spots og en UFO sidste r - men jeg satser p, at de holder lige s lnge som lovet, for s har jeg lys til de nste 10 r eller der omkring, og s er prisen OK!

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
02/01-2011 10:52

--
Og s er der lagt et par billeder ind fra i dag af de strste planter:

Anjas LED-projekt

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Allan Olivarius (AllanOlivarius)
Indlg: 21

Vanlse
02/01-2011 12:10
Hej Anja, fine fotos, hvad er det for en jord du bruger det vikker som om det er sten??

--
Allan

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
02/01-2011 12:32

--
Hej Allan -

det er et lag Vermiculite, som jeg lgger oven p jorden, nr jeg har set, fordi det holder godt p fugten.

Du kan lse lidt om det her:

Vermiculite

Mvh
Anja

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
22/01-2011 18:59

--
YES!!!!!!!!!!!!!!!! Den frste lille frugt:

right

Der har vret mange blomster - og nu endelig en frugt.

S det dersens LED er slet ikke s ringe endda, ser det ud til!

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
22/01-2011 20:40

--
For resten - det er den helt almindelige rde supermarkedschili, der er gang i.

Jeg dyrker den p 2. r fra fr, som jeg har taget fra en Netto-frugt...

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Palle Rasmussen (PWR)
Indlg: 123

Veflinge
22/01-2011 21:19

--
Tillykke med den lille :-)

Man er jo en lille smule misundelig.

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
22/01-2011 22:34

--
H h - men det er fedt at se, at det kan lade sig gre udelukkende med LED-lys.

Jeg har lst rigtig mange kloge mennesker udtale sig om, at det ikke kan lade sig gre at "njes med" LED fra sning til frugt uden at brnde enorme mngder af watt af - og jeg har brugt 15...

Og til efterret er vi mange, der kan eksperimentere videre!

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Emil Andersen (fnuuky)
Indlg: 38

Tnder
23/01-2011 22:38
Jeg fik ogs en del Habanero frugter kun under LED belysning i efterret :) De modner utrolig hurtigt under LED synes jeg, i forhold til dem jeg havde i drivhuset.

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
23/01-2011 22:52

--
Spndende!

Mske kan man give dem lidt LED i drivhuset til efterret og stte lidt gang i modningen? Det m vist prves til den tid...

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Lars Magnussen (Rookie)

Rnnede
26/01-2011 17:35

--
Hvis ellers den vil uploade mit billede s opdagede jeg her til morgen de frste blomster knopper p min 55 dage gammel Hungarian Yellow Hot Wax.

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Lars Magnussen (Rookie)

Rnnede
26/01-2011 17:37

--
right

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
26/01-2011 18:42

--
Herligt!!!

Jeg nipper ogs blomster af p mange af mine efterhnden...

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
06/02-2011 17:35

--
En lille opdatering, mens vi venter p nye LED-prer...

right

Planten smed en hulens masse blomster til at starte med, men nu er den i gang med at stte frugter over det hele - omkring 20 stk.

S kom ikke og sig, at LED ikke kan bruges...

Jeg har lst en masse indlg rundt omkring fra kloge folk, der udtalte sig om, at LED slet ikke var nok til at klare en plante fra fr til frugt - de kan komme an, kan de!

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Henrik Kjller (HenrikKjøller)
Indlg: 34

06/02-2011 18:11
LED-dyrker skrev:-- En lille opdatering, mens vi venter p nye LED-prer... right Planten smed en hulens masse blomster til at starte med, men nu er den i gang med at stte frugter over det hele - omkring 20 stk. S kom ikke og sig, at LED ikke kan bruges... Jeg har lst en masse indlg rundt omkring fra kloge folk, der udtalte sig om, at LED slet ikke var nok til at klare en plante fra fr til frugt - de kan komme an, kan de!

Flot!
Hvilken sort er det?

Alle mine chiler er noget skravlet efter vinteren om de har fet LED eller ikke...

Eneste undtagelse er min Cayenne, der kun har tabt 4 blade ialt .

mvh
Henrik

--
Henrik Kjller

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
06/02-2011 18:20

-- Hej Henrik -

det er den helt almindelige chili fra et supermarked, som jeg tog fr af for et par r siden.

Den er set d. 27. september sidste r og satte blomsterknopper efter 7 uger, som det kan ses lngere oppe i trden.

Jeg har kun de nysede planter inde i varmen i r for at undg en invasion af bladlus, som jeg havde sidste r. Og indtil videre er det lykkedes - min planter er meget flottere end sidste vinter. Jeg har nogle overvintringsforsg i gang ude i drivhuset, men har ikke gjort s meget ud af det, s jeg regner ikke med, at de bliver til noget.

Det er ogs meget sjovere at lave nye planter - synes jeg!

mvh
Anja

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Claes Christensen (ClaesOlesenChristensen)
Indlg: 16

Syddanmark
07/02-2011 14:05

N nu er jeg hoppet med p den der LED blge, jeg har idag kbt 2 af dem her
http://store.earthled.com/products/new-growled-growcube

Hber godt nok at de kan levere nok lys og at de virker.

Jeg var nemlig ikke lige indstillet p at skulle betale ca 100$ for en som var dobbelt s kraftig.

Det er ogs frste r jeg skal prver at dryke min egne chiler fra fr til plante, s ind til nu har jeg nsten brugt 1000kr bare for at kunne komme i gang, og jeg er ikke frdig.
--
Claes Olesen Christensen

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Syddanmark
07/02-2011 14:40

N nu er jeg hoppet med p den der LED blge, jeg har idag kbt 2 af dem her
http://store.earthled.com/products/new-growled-growcube

Hber godt nok at de kan levere nok lys og at de virker.

Jeg var nemlig ikke lige indstillet p at skulle betale ca 100$ for en som var dobbelt s kraftig.

Det er ogs frste r jeg skal prver at dryke min egne chiler fra fr til plante, s ind til nu har jeg nsten brugt 1000kr bare for at kunne komme i gang, og jeg er ikke frdig.
--
Claes Olesen Christensen

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Syddanmark
07/02-2011 14:45
Her er lidt info om dem.

The GrowCube provides 14 Watts of high power growing energy that covers 1.5 Square Feet.

Installation Specifications:
Hang 3 to 12 Inches above plants GrowCube Illuminates 5 Square Feet of growing Area.

Run Time:
During Flowering State: 10-12 Hours per day
During Vegetative State: 16-24 Hours per day
For Indoor Use Only!

Specifications and Dimensions:
Power Consumption: 14 Watts
Light Engine: 225 LEDs (165 Red, 60 Blue)
Wavelengths: Red 620-630 nm, Blue 460-470 nm
Input Voltage: 120~240 V AC (Worldwide)
Lifespan: > 50,000 Hours (MTBF)
Physical Dimensions: Overall Length 12.25 in x 12.25 in x 1.2 in Weight 2 lbs
Cost to run for one year $4.09*
Calculated assuming 8 Hours a day operation, 365 Days a Year with $.10 KWh Electricity Cost

--
Claes Olesen Christensen

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
07/02-2011 14:54

Hej Claes -

jeg vil jo helst ikke vre lyseslukker - men ved du, at du kommer til at betale told og fortoldningsomkostninger, nr du bestiller fra USA?

Jeg tror desvrre, at du ville have fet mere lys for
pengene, hvis du havde bestilt et par 15 W spots herhjemme....

Jeg kender ikke den model, som du har bestilt, men det er ret svage dioder, der er p den, s den skal nok meget tt p planterne, vil jeg gtte p.

Mvh
Anja

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Syddanmark
07/02-2011 15:44
LED-dyrker skrev:Hej Claes - jeg vil jo helst ikke vre lyseslukker - men ved du, at du kommer til at betale told og fortoldningsomkostninger, nr du bestiller fra USA? Jeg tror desvrre, at du ville have fet mere lys for pengene, hvis du havde bestilt et par 15 W spots herhjemme.... Jeg kender ikke den model, som du har bestilt, men det er ret svage dioder, der er p den, s den skal nok meget tt p planterne, vil jeg gtte p. Mvh Anja

Hej Anja

Ja jeg ved godt det kommer til at koste mig ca 650kr for de 2 men jeg ville gerne have nogle der kunne dke et stort omrde s derfor disse.

S m de jo bare noget ttter p :)
--
Claes Olesen Christensen

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Ea Madsen (Emse_m)
Indlg: 110

Glostrup
07/02-2011 18:01
Hej Allesammen (nok mest Anja)

Kan du huske hvor mangle lumen som er "optimalt"? kan huske at have lst det et eller andet sted men kan ikke huske om det er her eller p det engelske forum s tnkte at du ville kunne huske det :)
--

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
07/02-2011 19:05

--
Hej Ea -

lumen er ikke interessant i forhold til planter - ved dyrkning med LED taler man om PAR (kan ikke lige huske, hvad det er en forkortelse af), som er de blgelngder, som planterne kan udnytte.

Vores LED-spots giver meget f lumen - men det er ogs helt ligegyldigt i denne forbindelse!

mvh
Anja

Prv evt. at lse denne meget lange trd fra havenyt.dk - der er lidt forklaringer undervejs:

http://www.havenyt.dk/forum/drivhuset/6917.html

Der kan du ogs se, at det faktisk ikke er s lnge siden, jeg gik i gang med det her projekt - der er godt nok sket meget p de 1 r...

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Syddanmark
08/02-2011 08:34
LED-dyrker skrev:Hej Claes - jeg vil jo helst ikke vre lyseslukker - men ved du, at du kommer til at betale told og fortoldningsomkostninger, nr du bestiller fra USA? Jeg tror desvrre, at du ville have fet mere lys for pengene, hvis du havde bestilt et par 15 W spots herhjemme.... Jeg kender ikke den model, som du har bestilt, men det er ret svage dioder, der er p den, s den skal nok meget tt p planterne, vil jeg gtte p. Mvh Anja

Hej Anja

Ja jeg ved godt det kommer til at koste mig ca 650kr for de 2 men jeg ville gerne have nogle der kunne dke et stort omrde s derfor disse.

S m de jo bare noget ttter p :)
--
Claes Olesen Christensen

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Latiner Latiner (Latiner)
Indlg: 1

Kbh
09/02-2011 18:13

--
Hej Anja, jeg er nd til at sige det: Hvor er du bare sej! Jeg var ude og rejse i Latin Amerika, og fik lyst til at tage noget med mig dernede fra som jeg kunne f nytte af herhjemme. s fandt jeg din blog om chili planter og LED lys og fik virkelig mod p at g i gang!
Jeg har bestilt en LED pre som har disse egenskaber:

Fatning: E27
Drift spnding: 230V (AC)
Effektforbrug: 12 Watt
Udstrlingsvinkel: 45grader
Farve Temperatur: 455-475nm(Bl) + 620-640nm(Rd)
LED antal: 7 stk. x 1,5Watt CREE LED (1:6 blanding)
Udstrlet effekt ca.: 560-630 Lumen (kan ikke sammenlignes med hvidt lys, ell. HPS!)
Levetid: >30.000 - op til 50.000 timer

Optimal afstand til planter: 40-80cm

EFter at have bestilt dem, tnkte jeg at jeg mske skulle have spurgt herinde om det rent faktisk var den korrekte.. men jeg krydser fingre!

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Thomas P (ragro)
Indlg: 1

Odense
09/02-2011 18:20
--
Har lige fundet nogle LED-prer (de fs i flere farver):
http://www.jk-dioder.dk/product_info.php?cPath=21_23&products_id=40

Kan de (de bl/rde) bruges til noget (synes de virker billige i forhold til jeres :) ) ?
Skal lige siges, at jeg kun vil gro et par planter indendrs, da jeg har meget lidt plads og ingen have, og derudover ikke vil investere for meget i prer. Jeg har dog gratis strm, s ved ikke om LED er den bedste og billigste lsning for mig :)

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
09/02-2011 19:13

--
Hej Thomas -

Hvis du omregner fra de 2W, som disse giver, til de 15W, som vi fr, er disse faktiske meget dyrere pr. W... Og det er dioder p 0,1W, hvor vores er 1W pr. stk - s nej, jeg ville ikke bruge mine penge der!

Der str heller ikke noget om blgelngden p lyset, s det er ikke til at sige, om de afgiver det lys, om planterne kan bruge til noget. I hvert fald er dioderne s svage, at de nrmest ville skulle ligge oven p planterne.

Og s er det jo ikke kun et sprgsml om penge - jeg har kbt LED for at svine miljet lidt mindre...

mvh
Anja

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
09/02-2011 20:24
Latiner skrev:
--
Hej Anja, jeg er nd til at sige det: Hvor er du bare sej! Jeg var ude og rejse i Latin Amerika, og fik lyst til at tage noget med mig dernede fra som jeg kunne f nytte af herhjemme. s fandt jeg din blog om chili planter og LED lys og fik virkelig mod p at g i gang!
Jeg har bestilt en LED pre som har disse egenskaber:

Fatning: E27
Drift spnding: 230V (AC)
Effektforbrug: 12 Watt
Udstrlingsvinkel: 45grader
Farve Temperatur: 455-475nm(Bl) + 620-640nm(Rd)
LED antal: 7 stk. x 1,5Watt CREE LED (1:6 blanding)
Udstrlet effekt ca.: 560-630 Lumen (kan ikke sammenlignes med hvidt lys, ell. HPS!)
Levetid: >30.000 - op til 50.000 timer

Optimal afstand til planter: 40-80cm

EFter at have bestilt dem, tnkte jeg at jeg mske skulle have spurgt herinde om det rent faktisk var den korrekte.. men jeg krydser fingre!

--
Hej Latiner -

tak for de pne ord!!!

Og jeg tror ikke, at du har dummet dig - det ser helt fornuftigt ud...

Mvh
Anja

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
01/03-2011 22:43

--
Og en lille billedserie fra i gr, hvor jeg fik flyttet lidt om p planterne og priklet tomater ud - dem har jeg ogs for mange af...

https://picasaweb.google.com/109927308226172015684/NytChilihjem?authkey=Gv1sRgCIT9lPi__tjtDQ&feat=directlink

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
01/03-2011 22:44
og nu med link, der fungerer:

Nyt chilihjem
--

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Middelfart
02/03-2011 08:12
Herlige billeder Anja!

M jeg sprge hvor du har de firkantede potter fra?
Formen er lidt smart da der kan vre flere p samme areal end med de runde potter :-)
--
JSNI

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Brian (bmathiasen)
Indlg: 82

03/03-2011 08:49
Hej Jette

Jeg ved at man kan kbe firkantede potter hos kpkram.dk til rimelige priser (kpkram.dk/have-og-planteartiker-43/potter-og-skjulere-42/). Desvrre fs de strste kun i lidt over 1L, og det er jo ikke nok i lngden.

Er selv p udgik efter 2L+ firkantede potter.

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Middelfart
03/03-2011 10:07
Tak Brian :-)

KPkram har mange gode ting til fornuftige priser, men jeg er ogs p udkig efter potter p 2 liter og derover, som dig!
Men det kunne ogs vre smart at ha' dem i mindre strrelser til de sm planter.....af hensyn til pladsen!

Mske fs de i England? Der er flere som har kbt hjem derfra, fragten er dyr , men hvis man er nogel stykker om at dele er det vist til at have med at gre :-)
--
JSNI

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
08/03-2011 17:42

--
Flere chilier p vej - dvs. denne er nu en mild af slagsen: Feher Ozon.

Der er to sm frugter p vej - herligt!

right

right

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Flemming Thunberg (Thun77)
Indlg: 29

Aalborg
08/03-2011 17:56
smukt :-)

LED-erfaringer og tips
Brian (bmathiasen)
Indlg: 82

08/03-2011 18:10
JetteStabNielsen skrev:Tak Brian :-)

KPkram har mange gode ting til fornuftige priser, men jeg er ogs p udkig efter potter p 2 liter og derover, som dig!
Men det kunne ogs vre smart at ha' dem i mindre strrelser til de sm planter.....af hensyn til pladsen!

Mske fs de i England? Der er flere som har kbt hjem derfra, fragten er dyr , men hvis man er nogel stykker om at dele er det vist til at have med at gre :-)
--
JSNI
Gode nyheder, Jette!

Har lige haft lejlighed til at kigge rundt efter firkantede potter og har fundet et fint repertoire hos Hydroponics.dk: http://www.hydroponics.dk/index.php?route=product/category&path=15_64

Vil mene at det er et besg vrd.

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Middelfart
08/03-2011 18:55
Jap, det var jo lige den side der var brug for :-) Rimelige priser og et fint udvalg, S glder Dankortet (igen)!

Tak Brian
--
JSNI

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Middelfart
08/03-2011 19:04
Bjarne har ogs firkantede potter :-) S jeg hber ikke han har udsolgt den 2/4!

Og nu skal jeg alts prve det dr Fish-Mix, alle vler om Fish mix/emulsion som det helt store hit. Det har jeg bestilt hos Hydroponics - Er der nogen som har erfaring med det? Er det mon ikke mest til udendrsbrug (grundet lugten:-))?

Jeg er ogs lidt optaget af tanken om at samle tang og bruge det i kompost evt. Jeg bor lige ned til vandet, s det er oplagt....

Ups! det er vist 'spam' en LED-trd :-( Sorry
--
JSNI

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
08/03-2011 19:37

--
Ja - sikke noget snavs!

Og nu er vi jo snart mange, der kan skrive om LED i trden her...

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Middelfart
08/03-2011 19:51

:-) :-) Jeg opretter en trd om firkantede potter og lugten af fisk!

Ja, det ser srme ud som om der snart er lys p vej! Det bliver rigtig godt......
--
JSNI

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
16/03-2011 23:31

--
Jeg skal snart spise rets frste friske chili:

right

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Ilse Bech (Ilse)
Indlg: 324

Silkeborg
17/03-2011 11:58
Jeg er da bare SLET ikke misundelig:-)
Den ser rigtig fin og sund ud. Jeg har en enkelt chili p vej, men den er ca. 1,5 cm lang, s der er et stykke vej endnu. Har du mange p vej?
--

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
17/03-2011 12:16

--
Vel omkring 20 stykker fordelt p tre planter - og masser af blomster i min Purple Jalapeno, s der sker vel ogs noget p et tidspunkt!

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
godt s ! (have 54)
Indlg: 73

lige her
17/03-2011 21:11

Jeg vil ogs have LED, og overvintre planter! Lotte, nybagt og utlmodig chilidyrker, kun lidt misundelig... ;o)

--
Livet er strkt!

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
17/03-2011 21:33

--
Jeg overvintrer ikke planter - jeg sr bare tidligt...

Men LED er sjovt!

Og h h - kan godt fornemme, at tlmodighed mske ikke er det, du gr det mest i :)

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Ilse Bech (Ilse)
Indlg: 324

Silkeborg
17/03-2011 22:56
Min 1,5cm chili er hverken overvintret eller med led. Det er en jalapeno der blev set omkring 1. november og fet tilskudslys fra en sparepre.
Men der gr vist lang tid inden den ser ud som Anjas chilier.
vh Ilse
--

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Erling Rohard (Erling Rohard)

Snderjylland
06/04-2011 21:51

Hej I LEDdyrkere. Er ikke selv med LED (bruger 2 stk. 36 W GRO-LUX-rr). Faldt over en artikel p Ingenirens hjemmeside, hvor der er nogle der sysler med at dyrke salat under LED. Der er forskellige betragtninger vedr. LED-lysenes farver og deres effekt og brug - virker fornuftigt, s bringer jer lige linket her:

Salat uden jord og lys

Tnkte straks p jer. Hber I kan bruge det.
--
Erling Rohard

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
06/04-2011 22:11

--
Hej Erling -

spndende link - og sjov debat i bunden! ing.dk er altid god for nogle herlige diskussioner...

Mike Andersen, som er meddebattr, er for vrigt indehaver af Prolys, hvor vi er begyndt at kbe vildt ind.

mvh
Anja

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Erling Rohard (Erling Rohard)

Snderjylland
07/04-2011 21:12
OK - ja det er en spndende side - er en af mine 3 startsider/faner, er dog ikke ingenir eller lignende.
--
Erling Rohard

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Morten Pedersen (Mugge)
Indlg: 143

Esbjerg
08/04-2011 08:38
Erling Rohard skrev:Hej I LEDdyrkere. Er ikke selv med LED (bruger 2 stk. 36 W GRO-LUX-rr). Faldt over en artikel p Ingenirens hjemmeside, hvor der er nogle der sysler med at dyrke salat under LED. Der er forskellige betragtninger vedr. LED-lysenes farver og deres effekt og brug - virker fornuftigt, s bringer jer lige linket her: Salat uden jord og lys Tnkte straks p jer. Hber I kan bruge det. -- Erling Rohard

--
Lidt sjovt og se der rent faktisk bliver linket til Chilifan ;)

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Morten Pedersen (Mugge)
Indlg: 143

Esbjerg
08/04-2011 08:41
Mugge skrev:
Erling Rohard skrev:Hej I LEDdyrkere. Er ikke selv med LED (bruger 2 stk. 36 W GRO-LUX-rr). Faldt over en artikel p Ingenirens hjemmeside, hvor der er nogle der sysler med at dyrke salat under LED. Der er forskellige betragtninger vedr. LED-lysenes farver og deres effekt og brug - virker fornuftigt, s bringer jer lige linket her: Salat uden jord og lys Tnkte straks p jer. Hber I kan bruge det. -- Erling Rohard
-- Lidt sjovt og se der rent faktisk bliver linket til Chilifan ;)

--
Tror Prolys m til at lave et godt tilbud til os fra Chilifan nr han ligefrem begynder og benytte os som salgs referencer.

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Palle Rasmussen (PWR)

Veflinge
14/04-2011 18:26

--
Jeg har netop modtaget en af de nye fra Bjarne, s nu er der blevet stille p kontoret. Se den HER
Den giver et godt lys og hvis man ikke er tilfreds med spredningen kan linserne udskiftes s den spreder noget mere.

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Palle Rasmussen (PWR)

Veflinge
14/04-2011 18:28

--
right

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Jes Christensen (Jes-Christensen)
Indlg: 240

8723 Lsning
26/04-2011 04:16
Nogen der har handlet med (www.Ultra-LED.dk) og ved om det er gode spots.
Har set at det er 24W. og at der er bud, til 525-, det er vel en OK pris ??
--

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Simon Jrgensen (Simon123)
Indlg: 4

Ringkbing
05/08-2011 19:49
Som forbruger er det svrt at vide hvordan kvaliteten er p de LED-prer man nsker at kbe.

Hos www.diodepre.dk tester vi alle vores LED-prer inden at vi fremsender dem til kunden.

Ydermere holder vi os indenfor EUs krav for at sikre at kunden fr det optimale lys.

P vores hjemmeside www.diodepre.dk har vi lavet en brugervenlig guide sledes at man nemt kan danne sig et overblik.

Se vores guide:

http://www.xn--diodepre-o0a.dk...uide

I vores guide er der et direkte link til EUs forbrugerside omkring LED-prer.

http://ec.europa.eu/energy/lum....htm

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
05/08-2011 20:27

--
Hej Simon -

der er en kategori her p Chilifan til reklame - er du ikke sd at lgge dine indlg der fremfor midt i en trd om vores LED-erfaringer?

Mvh og tak -
Anja

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Simon Jrgensen (Simon123)
Indlg: 4

Ringkbing
08/08-2011 16:06
Hej Anja

Jeg kan kun beklage mange gange - s frst kategorien efter jeg havde bragt mit indlg her.

--

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
08/08-2011 18:00

--
har godt set det - efter jeg skrev dette...

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Martin Nielsen (c0x)
Indlg: 19

rhus
23/08-2011 00:44
Hej

Ville disse LED's kunne bruges som alternativ til de prof. lamper som ex. bjarne forhandler ?

Jeg mener de har den nogenlunde rigtige farve(nm), men jeg har tidligere set nvnt at PAR vrdien skulle vre den man var interesseret i. Kan ikke lige finde den p deres site s ville lige hrer herinde frst fr jeg kbte til mit ti-tommelfinger-lys til chilli-projekt.

vh. Martin
--

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
23/08-2011 06:59

--
Hej Martin -

jeg er i tvivl om, hvilke LED's du sprger om?

Jeg kan jo kun udtale mig om mine, og de har bde den prcise blgelngde og PAR-vrdi, der skal bruges. De er som sagt kbt hos http://www.prolys.dk/index.php, som kan anbefales som en absolut seris og professionel forhandler af nogle gode produkter.

Hvis du sprger til lamper fra nogle af de andre, som har skrevet om deres egne produkter, m du lige kontakte dem direkte - det m de kunne svare p.

Mvh
Anja

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Martin Nielsen (c0x)

rhus
23/08-2011 07:37
De LEDer jeg sprger til er dem i linket.

klik p "LED's" i forrige post s kommer du inde p den hjemmeside jeg har fundet dem p.

Har godt kigget lidt p dem inde ved Pro-lys og har da osse overvejet om jeg skulle kbe en med bl lys hos dem, men hvis jeg nu kunne gre det billigere s ville jeg gerne det :)

.vh Martin

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
23/08-2011 08:10

--
OK - det ligner noget med meget sm dioder, og derfor ikke noget, som jeg ville bruge penge p...

Det kan ikke rigtigt betale sig at kbe noget med mindre end 1 - 1,5 W dioder - der er simpelthen ikke krudt nok i til ordentlig plantevkst.

Men ud over det, kan jeg heller ikke se, hvad de kan - tror dog ikke, at de er fremstillet til plantebrug.

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Martin Nielsen (c0x)

rhus
23/08-2011 21:52
Hej Anja

Sikkert ikke, men osse derfor jeg lige ville tage det med experterne herinde s jeg ikke bare kbte noget i blinde.

Det ender nok med at jeg m kbe de "rigtige" lamper, da jeg ikke er sikker p jeg er fiks nok til at kunne bygge et panel eller ligende selv.

Tak for hjlpen
--

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
23/08-2011 22:43

--
:)

Der er vist heller ikke meget sparet ved at bygge selv...

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
jimmi wolff (wolff13)
Indlg: 3

07/09-2011 20:05
Hej alle

Tak for et super forum.

Efter et par mislykket dyrkningsforsg besluttede jeg mig for at sge lidt oplysninger og har ved hjlp af dette forum fundet ud af hvad jeg gjorde galt tidligere.

S nu har jeg kbt et par led pre og nogle fr fra england og jeg har nu seks fine planter, der er ca. 4 uger gamle.

Men nu til sprgsmlet som jeg ikke har kunnet fimde svar p: hvor meget lys skal man have? Kan en 15 watt klare mere end en plante nr de bliver store?

P forhnd tak,
Jimmi

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
07/09-2011 20:41

-- Hej Jimmi

Jeg vil tro, at det kommer til at knibe med alle 6 planter, nr de bliver strre...

Hvilken slags LED-pre har du kbt?

mvh
Anja

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
jimmi wolff (wolff13)

09/09-2011 20:28
Det regnede jeg ogs med, s m jeg jo kbe en mere nr den tid kommer.

Jeg kbte frst en 7 watt med 168 dioder, men efter lidt mere lsning fandt jeg frem til at jeg skulle kbe en med lidt kraftigere dioder, s derfor kbte jeg en 15 watt med 12 dioder. Jeg synes nu ogs at de er begyndt at vokse en del mere efter jeg har sat den nye pre i.

Den sidste jeg kbte var den her: http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=330555033177&ssPageName=ADME:L:OU:US:1123--

MVH
Jimmi

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
jimmi wolff (wolff13)

09/09-2011 20:31
Der gik vist et eller andet galt med linket:

http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=330555033177&ssPageName=ADME:L:OU:US:1123

Hber at det virker nu.

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
13/09-2011 08:10

--
Hej Jimmi -

der er vist stadig lidt koks med linket...

Men 15 W med 12 dioder lyder helt fornuftigt!

Og jeg vil tro, at den anden med de mange dioder kan bruges lige i starten til de hele sm planter, hvis du hnger den meget tt p dem. Den er ikke fantastisk, men nr du nu har den, kan du jo lige s godt udnytte den bedst muligt!

Mvh
Anja
Anja

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Morten E (Morten)
Indlg: 8

Kalundborg
28/09-2011 00:04

--
Hej
Vedr. LED lampe til planter, s er her hvilken lsning jeg valgte.
Sidste r lste jeg op og ned om LED Grow Lights, -om blgelngder og lysinsitet mv.
Fremfor at forsge mig med ditten og datten, valgte jeg at knalde sparegrisen en p 'lampen' (ha-ha) og kbte en "6-band, 250W" vkstlampe hjem fra USA fra firmaet Hydroponics Hut.

(Teknisk info: 80 stk. 3w amerikanske CREE chips)

Min model er efterflgende erstattet af en 7-band, men svare ca. til denne:
http://www.hydroponicshut.com/pro-grow-260-watt-led-grow-light.html

Ydeligere valgte jeg at supplere med 2x 85W CFL 6500 Kelvin.

Alle 3 lamper er ophngt over mit lille vkst-telt p 130x50 cm.

Og jeg skal love for, at planterne her trives. Ingen rangle og langbenede planter her.
Men, min el-leverandr trives desvrre ogs fantastisk :-(
LED: 250W
CFL: 170W
Bundvarme: 150W
Ialt: ca. 8 kW pr. dgn (ca. 16 kr.)

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Morten E (Morten)

Kalundborg
28/09-2011 00:20

--
Og jeg prvede at uploade et billede med ovenstende tekst, uden held.

Prver lige igen:
right

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Morten E (Morten)

Kalundborg
28/09-2011 00:21

--
Og jeg prvede at uploade et billede med ovenstende tekst, uden held.

Prver lige igen:
right

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
28/09-2011 07:24

--
Hej Morten -

Undskyld, for nu bliver jeg lidt negativ - det er da et helt galt strmbrug til det lille omrde. Totalt overkill at bruge s meget strm - og slet ikke ndvendigt!

Jeg lavede nogle fantastisk flotte planter sidste r - ttte og buskede - med 17 w LED-lys p 1 x 1 m, og ellers bruger jeg 12 W til 70 x 70 cm. Nr jeg har alt i gang i forret, bruger jeg 5 spots med i alt 65 W, og det rkker fint til omkring 150 planter.

Lige nu har jeg tre store planter under 12 W, og de trives og stter frugt.

Jeg har ogs en 62 W varmemtte, som jeg bruger i en tunnel som din i drivhuset, men frst fra frst i april og uden ekstralys.

Jeg beklager tonen - men at bruge 570 W, hvor man kan klare sig med meget, meget mindre, det er alts noget miljgriseri og fjerner fuldstndigt fordelen ved LED's lave strmforbrug.

Mvh
Anja

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Morten E (Morten)

Kalundborg
29/09-2011 00:00

--
Hej Anja,

Effekten af lysintensiteten (tr teori desvrre):
Fotosyntesens effekt kan man stte i forhold til forskellige energistrrelser (mleenhed: joule).
Man kan enten mle energien i hele spektret af indstrlet sollys, eller man kan mle p den del af spektret, som principelt set er anvendelig for fotosyntesen. Hos planter og alger drejer det sig alt efter forskeren enten om blgelngder mellem 360 og 720 nm, om blgelngder mellem 360 og 700 nm eller om blgelngder mellem 400 og 700 nm. Man betegner denne del af solstrlingen som fotosynteseaktiv strling (engelsk: fotosyntetiskally Active Radiation, forkortet PAR). Alt afhngigt af det valgte blgelngdeomrde udgr energien i PAR 40-50 % af den samlede indstrling.

Og her kommer s det lidt mere interessante:
Fotosynteseraten kan illustreres ved at man mler mngden af produceret ilt eller glukose pr. tidsenhed. Den er afhngig af flere forskellige, ydre faktorer:
Blgelngde: Klorofylet omstter hovedsageligt langblget (rdt) og kortblget (blt) lys til kemisk energi. Det brugbare spektrum kan dog udvides ved hjlp af andre pigmenter som karotinoider og fycobiliner.
Strlingsmngde: Fotosyntesen indledes frst, nr en bestemt trskelvrdi er net. Den er lavere hos skyggeplanter end hos solplanter, men den har sit gunstigste niveau ved ca. 230 W/m.
Temperatur: Den bedste temperatur for fotosyntese i kraftigt lys ligger mellem 20 og 35 C (men det varierer fra art til art). Derefter svinder fotosyntesen strkt ind, indtil den nsten er indstillet ved ca. 50 C, hvad der hnger sammen med delggelse af de ndvendige enzymer.
CO2: Fotosyntesen fungerer bedst ved et CO2-indhold mellem 0,1 og 1,0 volumen-%. Atmosfrisk luft har kun et indhold p ca. 0,03 volumen-%, hvad der medfrer, at panterne arbejder under mindre gunstige betingelser. Hvis koncentrationen var hjere, ville planterne vokse hurtigere og afgive mere ilt. (Mange gartnere gder deres vksthuse med CO2).
Vand: Under trke lukker planterne deres spaltebninger. P den mde bliver fordampnigstabet formindsket, og planten bliver beskyttet mod udtrring. Det standser dog plantens udveksling af luftarter (CO2 og ilt), og som flge deraf standses fotosyntesen.

S, ja, mit energiforbrug ligger lidt i overkanten, men ikke s meget som du giver udtryk for.

Hilsen Morten

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Brian Conradsen (BrianConradsen)
Indlg: 145

Fredericia
29/09-2011 00:23
I mine jne er det absolut spild at bruge s meget strm p lyset
det kan godt vre der er en masse teorier, men min erfaring er at det er undvendigt, jeg har mine planter stende under en 15 LED gro lampe, og der er heller ingen ranglede planter

derudover har jeg beskftiget mig en del med belysning, i forbindelse med plante og koralrevsakvarier, bla et 600 liters jeg lukkede ned for godt et r siden

over dette akvarie havde jeg 2*250watt plus 4*54 watt T5
det var faktisk mere en rigeligt til at opn en god vkst, og ikke mindst farver p korallerne, som for manges vedkommende iflge litteraturen er meget lyskrvende

forskellen er bare, at i korallernes tilflde skulle lyset lige ned gennem 60 cm vandsjle med deraf flgende tab, det skal det ikke for chiliplanternes vedkommende. Derfor er behovet ikke s stort

at man foretager nogle mlinger af lysforholdene hvor planterne gror, er ikke ensbetydende med at planterne har behov for s meget lys, for at trives nogen gange er jeg tilbjelig til at sige tvrtimod

og jeg er ihvertfald frdig med at holde ekstra medarbejdere beskftiget p det lokale elvrk, efter at have brugt rundt regnet 4000,- om mneden p strm bare til et enkelt akvarie
:-)

det er ogs det der afholder mig fra et bruge den 400 watts ballast jeg har liggende

--
Mvh Brian

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
29/09-2011 07:30

--
Hej Morten -

jeg har ikke behov for at nrlse mere teori - jeg har lst det, som jeg havde brug for, da jeg i sin tid startede med LED.

Jeg bruger den praktiske vinkel og kan jo se, at mine planter trives fint, gror og stter frugt ved et strmforbrug p omkring en tiendedel af, hvad du bruger.

S jeg beklager - men jeg kan kun se det som et stort overforbrug, som der sagtens kunne skres omkring 90% af...

En af grundene til, at jeg skriver s meget om mine LED-lys, er netop netop at fortlle til s mange som muligt, at der kan dyrkes superflotte planter med et meget lille strmforbrug, s derfor kan jeg ikke lade vre med at reagere her.

Mvh
Anja

Denne deler i jeblikket 12 W med to andre, lige s store planter:

right

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Casper Donau (CasperDonau)
Indlg: 28

29/09-2011 19:04
nogen der kender denne led
--
Casper Donau

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Bjarne Hjlund (barneydk)
Indlg: 286

Rimmerhus, DK
29/09-2011 20:07
CasperDonau skrev:nogen der kender denne led -- Casper Donau

--
Jeg kender ikke lige den model, men jeg synes at EGL's LED's er for dyre og drlige i forhold til de nyere LED's - det er stadig billige TW dioder de bruger... jeg kbte selv 2 af deres 120 W paneler, men de giver slet ikke det lys som forbruget antyder - kb 3 af proled's 17W eller mine 15W og de dkker fuldt ud det samme areal :)

Her er mine frste "2012" planter flyttet i lys :)

[IMG SRC="right" ALIGN="center"]3x12[/IMG]

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Morten E (Morten)

Kalundborg
29/09-2011 23:20

--
Jamen vi har jo sikkert alle samlet forskellige erfaringer med hvad der virker og ikke virker.

Jeg har nu alligevel lyst til at farer i blkhuset og mane nogle gode rd og 'lomme-teorier' om el-sparepre, energimrkning o.lign. i jorden.

Husk denne stning:
1 kW el = 1kW varme, punktum!

Hvis et lille planevkst-milj, eller et akvarie for den sags skyld, er placeret ifm. beboelsen, s er den tilfrte mngde energi ikke spildt, - og specielt ikke i vinterhalvret.
Alt forbrugt el omsttes til varme og tilfres boligen. Dette glder alle el-apparater i hjemmet, ssom komfur, kleskabe, TV, lamper mv.

S hvis man f.eks. forbruger 5 kW/dgn til lys eller til TVet, -ja, s bruger man faktisk 5kW mindre p varmeforsyningen. Det er rent matematik og fysik.

Prisen p en energi-enhed (Joule) er nsten ens, uanset om der er tale om el, naturgas, fjernvarme mv.

Derfor er derfor noget ammestue-snak at bilde folk ind, at man spare en masse energi ved at udskifte gammeldags gldetrdspre til smarte lavenergi pre. Man flytter blot mere energiforbrug over til varmeforsyningen, - og hvis man s endda har el-varme, -jamen s er det jo lige fedt om varmen kommer fra en gldetrdspre eller fra et el-panel.

Set i en strre samfundsmssig helhed, er el faktisk en af de reneste energiformer vi har i Danmark, grundet den efterhndende store %-del CO2 neutral vindenergi (i 2011 nsten 20% af det samlede danske elforbrug !!!).

Jeg er selv ingenir og arbejder dagligt med energioptimering hos landets strste medicinalvirksomhed.

Vidste du ivrigt at:
Ved fremstillingen af en lavenergipre er CO2 forbruget mindst faktor 100 strre end CO2 forbruget ved fremstillingen af en gammeldags gldetrdspre.
S her er alts bestemt heller ikke nogen gevinst.

S, kre venner, giv nu bare jeres planter noget ordenligt lys... det kommer alligevel nsten ud p et... - hvis planterne alts er placeret indenfor jeres beboelse !!! :-)

Hilsen Morten

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
30/09-2011 07:07

--
Vores planter fr skam ordentligt lys - ellers trivedes de vel ikke...

Og vi har vel heller ikke elvarme alle sammen?

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Fredericia
30/09-2011 16:53
jep de fr ordentligt lys

men nu du er inde p co2 vs spareprer, s kender du vel ogs C02 regnskabet ved CFL, MH, HID prer osv i fobindelse med deres produktion

og glde prer, hvor kommer de lige ind i dette, de producerer mere varme end lys???

--
Mvh Brian

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Kenneth Kenneth (kkp)
Indlg: 2

Kbenhavn
30/09-2011 17:53

--
Husk denne stning:
1 kW el = 1kW varme, punktum!

Hvis et lille planevkst-milj, eller et akvarie for den sags skyld, er placeret ifm. beboelsen, s er den tilfrte mngde energi ikke spildt, - og specielt ikke i vinterhalvret.
Alt forbrugt el omsttes til varme og tilfres boligen. Dette glder alle el-apparater i hjemmet, ssom komfur, kleskabe, TV, lamper mv.

S hvis man f.eks. forbruger 5 kW/dgn til lys eller til TVet, -ja, s bruger man faktisk 5kW mindre p varmeforsyningen. Det er rent matematik og fysik.

Det er lidt sjovt du skrive et langt indlg og samtidig siger det er ren matematik og fysik, mske for at folk ikke skal modsige dig? Du har brugt en masse penge p lys og el, men virkeligheden er jo ikke som du skriver. Lad os tage udgangspunkt i de 5 kWh og et tv som varmekilde. Der gr en masse kWh til alle mulige funktioner som feks billedet. Den eneste varme du fr er overskudsvarme fra komponenterne i tv'et. Hvis din ligning nu passede s ville dit sommerhus sidst p ssonen blive liges hurtigt opvarmet ved du tndte tv'et som en alm. varmeblser?

VH

K

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Morten E (Morten)

Kalundborg
30/09-2011 23:23

--
Jo Kenneth, alt energi der tilfres et el-apparat omsttes enten til varme eller til bevgelse af en masse. DEN KAN IKKE ANDET!!!. Ls side 1 i alle fysiklrebger, - hvis du, som du giver udtryk for, har forstand p strm og energi, s kender du vel ohm's og Einsteins love?

Kenneth skriver: "Der gr en masse kWh til alle mulige funktioner som feks billedet. Den eneste varme du fr er overskudsvarme fra komponenterne i tv'et."

Sikke er noget forfrdeligt sludder! Hver eneste mW TV'et forbruger bliver til varme, da jeg ikke formoder dit TV kan hoppe rundt i din stue?
Fek.s. s genereres billedet ved at sm pixels glder op og slukker igen i forskellige blgelngder, alts = varme.
Mht. til dit sommerhus: Et TV forbruger ca. 300W/h, s hvis din varmeblser kun er p 300W, - ja, s varmer dit TV njagtig lige s meget som din varmeblser.

Alt lys er varme i forskellige blgelngder. Jo kortere blgelngde, desto mere energi.
En ganske lille-bitte del af dette mgtige spektra kan vi mennesker se som lys, men det er i virkeligheden varme vi ser. Vores planter ser det bare som energi.

Budskabet er egentligt ganske simpelt. MAN KAN IKKE OMSTTE ENERGI TIL ANDET END VARME OG/ELLER EN BEVGELSE!
- med mindre, at man skaber 'Potentiel energi',eller 'beliggenhedsenergi'. Det er energi der er oplagret i et legeme (f.eks. en spndt fjeder eller fremstilling af brint)

Hallo folkens !!! det er grundlggnede fysik som alle har lrt i folkeskolen.

Anja: Varmen der kommer fra dine plantelamper modregner den varme du ellers skulle putte i din radiator. S med mindre den varme du bruger i radiatoren er gratis, s er der gevinst, ogs selom det ikke er el-varme.

Nu har dette emne om LED belysning hvis taget en drejning og til alt held for jer, orker jeg ikke argumentere mere. I ka' for min skyld tro p lige njagtigt hvad I vil.

Mvh. Morten

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Kenneth Kenneth (kkp)
Indlg: 2

Kbenhavn
01/10-2011 00:28
Morten skrev:
--
Jo Kenneth, alt energi der tilfres et el-apparat omsttes enten til varme eller til bevgelse af en masse. DEN KAN IKKE ANDET!!!. Ls side 1 i alle fysiklrebger, - hvis du, som du giver udtryk for, har forstand p strm og energi, s kender du vel ohm's og Einsteins love?

Kenneth skriver: "Der gr en masse kWh til alle mulige funktioner som feks billedet. Den eneste varme du fr er overskudsvarme fra komponenterne i tv'et."

Sikke er noget forfrdeligt sludder! Hver eneste mW TV'et forbruger bliver til varme, da jeg ikke formoder dit TV kan hoppe rundt i din stue?
Fek.s. s genereres billedet ved at sm pixels glder op og slukker igen i forskellige blgelngder, alts = varme.
Mht. til dit sommerhus: Et TV forbruger ca. 300W/h, s hvis din varmeblser kun er p 300W, - ja, s varmer dit TV njagtig lige s meget som din varmeblser.

Alt lys er varme i forskellige blgelngder. Jo kortere blgelngde, desto mere energi.
En ganske lille-bitte del af dette mgtige spektra kan vi mennesker se som lys, men det er i virkeligheden varme vi ser. Vores planter ser det bare som energi.

Budskabet er egentligt ganske simpelt. MAN KAN IKKE OMSTTE ENERGI TIL ANDET END VARME OG/ELLER EN BEVGELSE!
- med mindre, at man skaber 'Potentiel energi',eller 'beliggenhedsenergi'. Det er energi der er oplagret i et legeme (f.eks. en spndt fjeder eller fremstilling af brint)

Anja: Varmen der kommer fra dine plantelamper modregner den varme du ellers skulle putte i din radiator. S med mindre den varme du bruger i radiatoren er gratis, s er der gevinst, ogs selom det ikke er el-varme.

Nu har dette emne om LED belysning hvis taget en drejning og til alt held for jer, orker jeg ikke argumentere mere. I ka' for min skyld tro p lige njagtigt hvad I vil.

Mvh. Morten

--
Du har lige bekrftet hvorfor jeg sjldent skriver p nettet. Fyr op under lamperne. Jeg foretrkker at bruge mindre energi og har mindst lige s gode resultater. Hende den anden du henviser til har en masse billeder med sine led og hendes planter ser vsentlig bedre ud end Brians. Mht min erfaring med el Morten, s fr jeg mine rd fra en lysstter p et teater, de skal tnke p pengepung og effekt, du har dine love du holder dig til. Videnskaben rammer s ogs ved siden af ved at udvikle nye ting. You got it!

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

01/10-2011 16:41
nogen der vil anbefale denne LED
--
Casper Donau

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Fredericia
02/10-2011 13:57
CasperDonau skrev:nogen der vil anbefale denne LED
--
Casper Donau

Jeg ville g udenom den, der str for lidt om hvad den indeholder bla. hvilke type LED'er der sidder i den
g efter de anerkendte mrker, dem som andre plantedyrkere anbefaler... ikke lige dem der skriver p forhandlerens egen side

ellers er et godt rd at google en evt lampe

--
Mvh Brian

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Fredericia
02/10-2011 14:02
Morten skrev:
--

Mvh. Morten

jep det er alm fysik og matematik, men er det s ikke sknt nr disse tager fejl, planter behver ikke altid alt det de fr, men tilpasser sig s de kan leve med overskudsmngden

naturen flger ikke altid matematikkens love
men ok, du forsyner da bare dit lokale el-selskab, og jeg sparer p strmmen, og varmen, men jeg kigger p mine store planter, der trives ret godt
for enige det bliver vi ikke ;-)

--
Mvh Brian

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

02/10-2011 14:29
hvilke prer fra danled vil i anbefale?
--
Casper Donau

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Martin Nielsen (sismo.007)
Indlg: 89

07/10-2011 22:56
Er der nogen "regler" for hvor mange timer LED lys man m give sine planter om dagen???

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips

Slagelse
07/10-2011 23:13

--
Det ved jeg ikke - men mine fr ca. 14 timer i dgnet...

Svar Send privat besked
LED-erfaringer og tips
Allan Olivarius (Dykker)
Indlg: 38

Vanlse
10/10-2011 19:29
Hej, jeg har kbt hos prolys.dk ProPlant1 og jeg har haft den oppe i 4 dage af 5 timer og jeg kan se at den skyder helt vildt :-)

--
Allan

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3878, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: IanjGrimE
Antal Emner: 2209
Antal indlg: 18222 (i dag: 0, denne uge: 3, denne mned: 3)