Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Mission: Pepperdew!
Rasmus Brnsgaard (Rallen)
Indlg: 181

Herning
26/10-2010 22:57
(jeg m hellere flge det gngse internet-slag og kalde dem for Pepperdew - bde for at vre smart, men ogs fordi det officielle navn eftersigende er copyrighted, s dem kunne jeg naturligvis ikke finde p! :))

Som jeg nvnte i en tidligere trd var jeg i tirsdags p Bones, hvor jeg pludselig fik fanget en Pepperdew fra salatbaren, som pludselig benbarede 7 fr p min tallerken.
Disse blev sirligt pakket ind i en serviet og taget med hjem, hvorefter de blev skyllet igennem for sylterester, og lagt til trre.

Nu hvor jeg har fet plads i min opvarmede spirekasse er det p tide at gre et naivt forsg p at f dem til at spire - pointen med denne trd er at flge det projekt :)

Da chancen for spiring i forvejen er s utroligt ringe har jeg besluttet mig for at gre alt hvad der str i min magt for at forsge at hjne spiringsprocenten.

Dette har jeg i sinde at gre dels ved brug af min opvarmede spirekasse, samt ved brug af en "opskrift" p bldgring af chilifr ved hjlp af kamillete, som jeg har Googlet mig frem til efter rd fra Anja.

Te-opskrift

Pt. str teen og kler af - senere vil jeg flge op med billeder og lbende resultater (eller mangel p samme!!)

Kryds fingre for at jeg kan uddele fr til alle om et rs tid.

Rasmus.

Svar Send privat besked

Herning
26/10-2010 22:57
.. der hersker ingen tvivl om at det er sidst p dagen; min stavning er da helt i hampen! :) ..

Jeg vil virkelig gerne snart have en "rediger"-knap her p forummet.

Svar Send privat besked

Herning
26/10-2010 23:14
Frene er hermed vandet med kamillete, og lagt i kleren natten over. Wish me luck! :)

left

left

left

Svar Send privat besked
Jrgen Harreby (Harreby)
Indlg: 137

Hedehusene
27/10-2010 08:28

Som du selv skriver er chancerne for at f planter ud af fr fra syltede frugter nok ikke srlig hj - Held og lykke alligevel.

Jeg sad lige og Googlede "Peppadew seeds" og kunne se at der bla i UK er en del der mener at have fr, og som s vidt jeg kan se sender den rundt til andre. Har du overvejet at tage fat i nogle af dem, og se om du kunne f nogle fr?

Svar Send privat besked
Jette Nielsen (JetteStabNielsen)
Indlg: 242

Middelfart
27/10-2010 09:24

Fint projekt :-D

Jeg er Peppadew afhngig, s hvis de 7 fr fejler, har jeg omkring 30, som du m f - dem har jeg sirligt pillet ud af mine peppers, inden de blev spist :-)
Jeg tror jeg forsger at plante nogle selv, men frst i det nye r, d jeg (desvrre!!) ikke har mulighed for at komme igang tidligere!

Held og lykke!--
JSN

Svar Send privat besked
Ea Madsen (Emse_m)
Indlg: 110

Glostrup
27/10-2010 11:34
Glder mig godt nok ogs til at se om det bliver til noget.

Det er jo en super lkker chili s hber det lykkes for s m du helt bestemt dele nogen fr nste r :)
--

Svar Send privat besked

Herning
27/10-2010 12:00
Tak for alle jeres inputs!

Jeg har faktisk vret ved at kontakte folk p andre forums for at f fat i fr fra dem, men netop som jeg sad og ventede p svar rg jeg p Bones og fandt fr - s det er midlertidigt sat i bero.

Det lyder rigtigt fornemt Jette! Jeg melder lbende tilbage og fortller jer om der kommer sm fine spirer ;)

Svar Send privat besked

Herning
27/10-2010 19:23
.. og nu er jeg srme ogs kommet i kontakt med en englnder der vil bytte fr med mig s jeg kan f fat i de rigtige Peppadew fr. Dette projekt ser bedre og bedre ud! :)

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
27/10-2010 21:57

--
Herligt! Du m se at f startet en produktion, s du kan dele ud...

Hvis du nu skulle f mange fr, ku' der s blive et eller to til mig?

mvh
Anja

Svar Send privat besked

Herning
27/10-2010 22:39
Selvflgelig, Anja!

Jeg havde smnd planlagt at maile dig s snart frene kom frem. Med de fine frugter jeg fik af dig til chilifestivalen skal du selvflgelig have Peppadews som tak.

Og alle I andre fr selvflgelig nste r, nr jeg engang (forhbentlig!!) har fr at dele ud af :) .

Sender du mig ikke lige en mail med din adresse, Anja?

Svar Send privat besked

Slagelse
27/10-2010 23:11

--
Hej Rasmus -

har lige sendt min adresse... Og krydser fingre for, at der dukker lidt fr op til dig.

Alene det, at sydafrikanerne mener, at man ikke m dyrke den, gr da, at man fr endnu mere lyst til at prve - ikke?

mvh
Anja

Svar Send privat besked

Herning
27/10-2010 23:18
Adressen er modtaget og noteret!

Jeg har desvrre ikke fet nogen lovning p hvor mange fr jeg fr - men mon ikke der er nok til ogs at kaste et par stykker i din retning! :) .

Jo, lige prcis! Alene det at de forsger at beskytte den s meget synes jeg er vildt fascinerende. Og s smager det skidt jo himmelsk! :O

Svar Send privat besked

Middelfart
28/10-2010 17:19
Det lyder spndende Rasmus,s skal opskriften p den hemmelige lage ogs lige skaffes, s er den hjemme :D))

Held og lykke, hber du fr en fin hst - og fr i overskud .-)
--
JSN

Svar Send privat besked

Herning
28/10-2010 17:28
Hehe, Jette :)

Denne skulle komme meget tt p, s det m hellere prves nste r:

http://tomatoaddict.blogspot.com/2009/02/started-peppadews-today.html

Svar Send privat besked

Herning
30/10-2010 12:53
S var der fr i posten!! Og endda masser af dem :) .

left

Det ser jo ganske lovende ud - ogs for dig Anja!!

Umiddelbart ser det ud som om jeg ogs har fr til jer andre der har vist interesse i trden. Men jeg tillader mig lige at vente med at dele ud til jeg selv har fet planter op af jorden! Jeg ville fle mig s dlens dum hvis jeg er gavmild og deler dem alle sammen ud, og s pludselig selv str uden hst til nste r ;)

Svar Send privat besked

Slagelse
30/10-2010 19:02

--
Hej Rasmus -

det glder jeg mig til - de skal vist med, nr jeg sr 3. hold fr om et par uger!!!!!!

Bare 2-3 fr vil vre helt fint, og s er vi jo to, der kan dele ud til nste r...

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Kennet Madsen (Zed_One)
Indlg: 66

Herning
30/10-2010 21:09
Sig endeligt til hvis du fr set for mange og skal af med en plante ;) ellers er jeg helt klart interesseret nr der er skabt nye fr :)

--

Svar Send privat besked
Henrik Andersen (Henrik A)
Indlg: 45

Kalundborg
30/10-2010 21:12

Hej Rasmus

vil da gerne flge med i om frene fra salatbaren bliver til noget, det forsg kre vel stadigvk ?

Mvh. Henrik A

Svar Send privat besked
Casper Stvring (CasperStøvring)
Indlg: 1

31/10-2010 00:34
Er selv igang med samme forsg, dog ikke med fr fra Bones, men fra et kbt glas Peppadew. Det blev til ca. 25 stk.
Er ogs selv lidt spndt p resultatet, dog uden at vre skuffet, hvis ikke det lykkes. Jeg har nemlig 15 nye forskellige sorter, som jeg skal har plantet, nr tiden er inde.

--
Casper Stvvring

Svar Send privat besked

Herning
31/10-2010 11:52
Forsget med de syltede fr krer skam stadigvk ja! :)
.. men det er kun 4 dage siden de rg i jorden, s jeg har ikke set sporet af spirer endnu. Gemmer dem et par uger mere, og s m vi se om de bliver til noget.
Mlet m vre at ende op med et eksemplar fra de syltede fr, samt et eksemplar af frene fra England :).

Jeg stter de nye Peppadew i jorden n af dagene, og s undersger jeg deraf hvor glade de er for at spire. Hvis procenten er jeg i orden regner jeg med der skal pakkes poser af 5 stk, og sendes rundt. Det kunne vre fedt hvis vi alle sammen har Peppadew om et r! :)

Svar Send privat besked

Middelfart
01/11-2010 10:56
Spndende Rasmus!

Jeg har ogs kastet nogen af mine "syltede fr" i jorden for et par dage siden, jeg tror ikke helt p dem, de lugter, ogs efter vask, af eddike:D

--
JSNI

Svar Send privat besked
Morten Pedersen (Mugge)
Indlg: 143

Esbjerg
01/11-2010 13:41

--
Hej Rasmus

Hber dine planter m komme til at bugne af gode "Pepperdew" frugter.

Jeg er en af dem som rigtig gerne vil have finger i et par fr hvis du skulle f for mange s sig endelig til.

Mvh Morten

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
01/11-2010 14:02
Jeg glder mig til at flge med og forhbentlig f snitterne i nogle fr nste r :) Spndende projekt.

--
Mvh.
Maria

Svar Send privat besked

Herning
01/11-2010 17:14
Jeg tror skam der skulle vre udmrkede chancer for at flere af jer kan f Pepperdew fr allerede i r. Hvornr I s vlger at plante dem m vre op til jer selv ;) ..

Jeg vlger at g efter de der har vist interesse i denne trd - istedet for at oprette en ny trd og udbyde dem. Det finder jeg mest fair.

Men som sagt skal jeg lige prve dem af frst s jeg kan vurdere p hvor hj spiringsprocenten er, og hvor mange jeg skal sende ud i hver pakke.

I'll be back!

Svar Send privat besked

Slagelse
06/11-2010 17:08

--
Det bliver lidt spndende - vi m se at f delt ud til en masse mennesker til nste r!

Jeg er jo med i Frsamlerne, Som jo er n stor samling frnrder - der er helt sikkert nogen der, der gerne vil have lidt fr ogs...

Svar Send privat besked

Slagelse
06/11-2010 17:09

--
H - hvad skete der lige med stavepladen - hvem her kender en frnrd?????

Svar Send privat besked

Herning
08/11-2010 16:15
left

.. er der mon nogen der har et bud p hvad der kigger op af jorden her? ;)

Svar Send privat besked

Middelfart
08/11-2010 16:48

Wuhuu Rasmus!

Er det mon en lille Pepperdew? :D

Jeg skal bare lige hre om det er fra et 'syltet' fr, eller om det er et af de 'ferske'?

Hos mig sker der ikke en stump i potten :-(

:D
--
JSNI

Svar Send privat besked

Herning
08/11-2010 16:49
Det er nemlig rigtigt nok en lille Peppadew der er ved at se dagens lys!! :)

Og den kommer skam fra ferske fr - de syltede har jeg ogs efterhnden givet op p. Men s snart den er "helt" oppe og stadig ser sund og rask ud vil jeg lave status over hvor mange fr jeg har tilbage, og begynde at sende dem rundt.

Svar Send privat besked
Nordjysk Chilifan (Sren)
Indlg: 18

Nordjylland
08/11-2010 21:52
Jeg dyrkede Peppadew i r fra fr fra USA, jeg synes ikke at de er hverken bedre eller drligere end s mange andre baccatum'er. Jeg tror at grunden til at der er s meget hype omkring dem er at der er patent p sorten, og fordi at lagen de ligger i smager s godt.
Men helt sikkert en chili der er vrd at dyrke :)

Mvh.
Sren

Svar Send privat besked

Slagelse
08/11-2010 22:09

--
Herligt - jeg skal ogs snart i gang med nste hold. Det er s fedt at se, nr de dukker op...

Svar Send privat besked

Slagelse
17/11-2010 18:32

--
Hej Rasmus -

hvordan gr det med de sm?

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Bjarne Hjlund (barneydk)
Indlg: 286

Rimmerhus, DK
18/11-2010 23:24

--
Hejsa!

Jeg har fet fingre i fr fra den chilli som bruges af Peppadew - frene m ikke slges under navnet eller henfres til peppadew, men de forhandles ogs under navnet 'Capsicum Baby Pepper'

Jeg vil smide en flok af dem i vores "send den rundt" og ellers hvis der er nogen som vil have dem, kan i bare sende mig en frankeret svarkuvert s sender jeg frene :)

Hvis man bestiller fr fra min hjemmeside kan man ogs bare lige skrive peppadew i kommentar feltet s kommer de med oven i :)

Hilsen
Bjarne
http://www.barney.dk

Svar Send privat besked

Slagelse
18/11-2010 23:51

--
Hej Bjarne -

der er en kuvert p vej herfra - jeg har jo haft fingrene i den anden...

Mvh - og tak!
Anja

Svar Send privat besked
erling 1000 (erling1000)
Indlg: 111

Andeby
19/11-2010 07:52
Alletiders Bjarne, dem er jeg ret vild med. Glder mig til vi nr derned i rkken (jeg har en 15 st. foran mig endnu).
--

Svar Send privat besked

Herning
19/11-2010 09:54
Hej igen.
Har vret vk fra forummet noget tid fordi jeg har haft travlt med alt muligt andet.

Bjarne, er du sikker p at det er prcist den samme sort? jeg kiggede nemlig ogs p Baby Pepper's i frste omgang, men mindes at jeg fandt frem til at der var en twist som gjorde at det ikke helt var Peppadews.

og bortset fra det - s gr det rigtigt godt med min Peppadew. Den er ved at stte de frste lvblade, s det er helt fantastisk :)

Svar Send privat besked

Slagelse
19/11-2010 12:08

--
Lyder herligt!

Er du lige ved at sende et par fr til mig? Jeg sr nemlig sidste hold her i lbet af de nste 14 dage, og det vil vre fedt, hvis den kan komme med der...

Jeg har som sagt ogs sendt en frkuvert til Bjarne, og s m vi jo se, om der er forskel p de to!

mvh
Anja

Svar Send privat besked

Herning
19/11-2010 16:16
Jeg m indrmme at jeg har haft s meget om rerne den sidste tid at jeg slet ikke er kommet s langt som til at overveje den slags endnu :)

Men finder lige din adresse frem igen. Du m gerne skrive til mig og minde mig om det, hvis ikke du har hrt noget senest onsdag i nste uge!

Svar Send privat besked

Slagelse
23/11-2010 13:39

-- S er frkuverten fra Bjarne landet, s nu venter jeg bare p et par fr fra dig, Rasmus - s kan eksperimentet begynde!

Svar Send privat besked

Herning
23/11-2010 20:46
Jeg skal gre mit bedste for at f min afsted i morgen. Men vil ikke love noget - jeg har alt for travlt for tiden :)

Svar Send privat besked

Middelfart
23/11-2010 21:22
Mine 'syltede' Peppadew fr, er vist afget ved dden! De blev set den 1/11...og ikke en eneste spire! Det ville vist ogs vre en smule heldigt :D
--
JSNI

Svar Send privat besked

Slagelse
23/11-2010 21:54

--
Jamen jeg krydser bare videre....

Svar Send privat besked

Middelfart
23/11-2010 23:19
Men andre er spirede, opdagede jeg. Det er unavngivne 'surprise' fr, en gave fra Peppermania!

Beklager den forringede billedkvalitet, jeg mtte bare dele mine to spirer :D
Nu klr jeg mig i hret, for hvad gr jeg nu? Gir dem lys og varmer og hber p det bedste?

Undskyld for at spamme din trd, Rasmus!right

--
JSNI

Svar Send privat besked

Slagelse
23/11-2010 23:37

--
Hej Jette -

masser af lys og ikke overdreven varme. Hvis de ikke har det helt rigtige lys, bliver de nemlig ranglede, hvis det samtidigt er for varmt.

Men lad os ikke fortstte i denne trd - opret evt. en ny....

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Ea Madsen (Emse_m)

Glostrup
24/11-2010 07:45

--
Billeder Rasmus billeder :)

Svar Send privat besked

Herning
24/11-2010 11:37
left

Peppadew er den sde til venstre (;

Svar Send privat besked
Ea Madsen (Emse_m)

Glostrup
02/12-2010 12:56

--
Okay er MEGA utlmodig og siden der ikke sker s meget hjemme hos mig selv s m jeg jo plage andre i stedet :)

Gr det stadig godt med din lille Peppadew?

Svar Send privat besked

Slagelse
02/01-2011 10:43

--
En lille rapport fra Peppadew-fronten:

Jeg har set fr fra bde Rasmus og Bjarne, og de sm planter ligner hinanden rigtig meget. Kimbladene er en smule forskellige i faconen, men de "rigtige" blade ligner hinanden fuldstndigt. Se selv her:

right

Mvh
Anja

Svar Send privat besked

Slagelse
05/06-2011 23:08

--
Hvordan gr det med jeres planter?

Mine er efterhnden nsten 1 meter hje - Bjarnes udgave er en smule lavere, men de ligner hinanden fuldstndigt. De er ogs begge meget lnge om at f taget sig sammen til at blomstre - jeg kan frst nu ane den frste lille blomsterknop, mens der er frugter p langt de fleste af mine andre chilier!

Og de har nogle megastore blade - de strste er vel 15 cm lange og 10 cm brede. S de er ikke helt som de andre baccatum'er - spndt p at se frugterne, nr de nr s langt...

right

Svar Send privat besked

Herning
18/06-2011 15:45
Lovede for efterhnden lnge siden at bidrage med billeder af min Peppadew.

Som sagt havde jeg i en lang periode ikke tid/overskud til at plante den om, s den voksede sig alt for ranglet og stor i en lille potte. Derfor har jeg pottet den ud og skret den voldsomt ned.

center

Svar Send privat besked

Herning
18/06-2011 16:41
N. Siden jeg har uploadet p er tilsyneladende nede lige pt, men den burde komme op igen snarest :)

Svar Send privat besked
Kennet Madsen (Zed_One)
Indlg: 66

Herning
18/06-2011 21:58
Rasmus: Hvis du fr brug for at klippe mere i den, s sig til.

Kunne godt f lyst til en stikling :)

--

Svar Send privat besked

Herning
19/06-2011 15:30
Mon ikke vi kan finde ud af det, Kennet!
Kan lige tage et kig p den senere i dag, og se om der er nogle egnede skud vi kan klippe til dig. Ellers har jeg vist nogle fr liggende, som du kan f og bruge til efterret :)

Svar Send privat besked

Slagelse
19/06-2011 20:50

--
Jeg fr jo ogs fr p et tidspunkt - har i hvert fald to kmpestore planter, s mon ikke?

Hvis de er klar, kan jeg tage lidt med til chilifestivalen...

Det er selvflgelig ikke alverden - men den ene plante er lige s hj som jeg er!

Svar Send privat besked

Slagelse
24/07-2011 22:08

--
Lige en rapport - dog uden billeder lige nu!

Mine tre planter er nu mellem 2 og 2,2 m hje, og der er vel omkring 50 frugter p vej p hver af dem, s jeg vil tro, at der kommer lidt fr ud af det.

Der er en lille forskel bde p planterne og frugterne mellem Bjarnes Baby Pepper og Rasmus' Peppadew, men ingen tvivl om, at de er tt i familie med hinanden.

Ingen modne frugter endnu... De var ret sene til at blomstre, da de brugte en masse krudt p at vokse. Jeg har dem i 6-liter potter - heldigvis satte jeg dem ikke i store potter, s var det da get helt galt med strrelsen!

Svar Send privat besked
Henrik jakobsen (chillikongen)
Indlg: 148

rosmus. djursland
26/07-2011 16:28
jeg fik gte peppadew fr fra bjarne havde en plante tilbage til mmig selv men pt kan jeg ikke finde den i mit drivhus uha 130 planter fylder i 25m2 drivhus

Svar Send privat besked

Slagelse
26/07-2011 16:54

--H h - hvordan fr du dem vandet? Det lyder som lidt af en opgave...

Mske kan du kende den p hjden - mine er faktisk hjere end Habanero Tree...

For resten - hvor strk er Habanero Tree? Har den et andet navn ogs, for det er ikke lykkedes for mig at finde noget p den nogen steder?

Svar Send privat besked

Slagelse
28/08-2011 21:26

--
og jeg ved stadig ikke noget om Habanero Tree.... Men der er en god bunke frugter p vej, s vi m se!

Min frste Peppadew-frugt er nsten helt moden, og en del af de andre er lige ved at skifte farve.

right

Svar Send privat besked
Bjarne Hjlund (barneydk)
Indlg: 286

Rimmerhus, DK
28/08-2011 22:18

--
Det er ikke meget info der er p nettet omkring habanero tree, men jeg har fet snuset mig frem til at det m vre en krydsning af de arbol og habanero - de arbol betyder tr-agtig. Jeg kan desvrre ikke engang huske hvor det var jeg fik mine fr fra sidste r, og der nede ikke at modne frugter p min plante. Det hber jeg s at der gr i r - min HT plante var i vrigt den der klarede en overvintring bedst af de 16 jeg tog ind....
Den s godt nok slle ud i starten af forret, men lige pludselig tog pokker ved den og nu er den over 2 meter hj :)

Svar Send privat besked

Slagelse
28/08-2011 22:49

--
Jeg tror, at en af mine frugter begynder at skifte farve nu - ser ud til, at den bliver gul...

Jeg har ogs fundet en lille smule via Googles billedsgning, men deT er godt nok begrnset!

Svar Send privat besked
Jrgen Harreby (Harreby)
Indlg: 137

Hedehusene
29/08-2011 09:02

Hstede mine frste Peppadew fra Bjarne i gr. Sjovt nok ser de ikke helt ud som dine Anja. Ikke sikkert man kan se det p billedet, men de er mere matte i overfladen. De har i vrigt ikke meget styrke, og en sd peberfrugt-agtig smag. Sylter dem sikkert sammen med et par habaneros, i hb om at de kan arve lidt styrke fra dem.

right

Svar Send privat besked

Slagelse
29/08-2011 12:08

--
Sjovt - for mine frugter p planten fra Bjarne ser absolut ikke ud som dine... Mine frugter er slet ikke aflange som dine p billedet!

Frugten p mit billede er fra de fr, som jeg fik af Rasmus, og den ligner meget "Bjarneplanten".

Svar Send privat besked

Slagelse
27/09-2011 17:35

--
Og gt, hvad jeg har her:

right

Ganske rigtigt - det er fr fra den forbudte frugt, som starter med p og ender p w!

Jeg vil jo meget gerne have spredt dem ud over det ganske land, s hvis du vil have en portion, s send mig en mail p chiliprinsessen (snabela) gmail.com.

SEND IKKE EN BESKED, FOR JEG FR DEN IKKE!

Jeg tager 10 kr. for det - ikke for frene, for jeg slger ikke fr, men til at dkke porto og kuvert, og I fr mit kontonummer, nr I har skrevet til mig.

Lige en kort plantebeskrivelse - det er en Baccatum, har kmpestore blade, og den kan blive temmelig hj. Mine er omkring et par meter hje, og hvis jeg ikke havde haft dem i 6 og 9 l potter, var de mske blevet endnu strre. Hver af planterne har givet omkring 50 frugter.

Glder mig til at hre fra en hel masse af jer!

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Elsebeth Solskin Christophersen (Christo)
Indlg: 61

rum
27/09-2011 19:01
Fedt! Jeg mailer lige..
Er det frene fra Bjarnes eller de andre? Blev der nogen forskel i smag eller noget?
--

Svar Send privat besked

Slagelse
27/09-2011 20:39

--
Det er de andre - Bjarne har jo stadig Baby Pepper, s den er der ingen grund til, at jeg sender rundt.

De er ogs stort set ens - bde i smag, facon og vkstmde...

mvh
Anja

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3891, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: kovaliev.P-1967
Antal Emner: 2209
Antal indlg: 18222 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)