Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Curly leaves disease? :O
Rasmus Brnsgaard (Rallen)
Indlg: 181

Herning
09/11-2010 10:41
Hejsa.

Er der nogen der har oplevet sygdommen "curly leaves disease" p deres planter? Mine er begyndt at krlle sig sammen p en sr mde - og jeg tnker at det enten er p grund af sygdommen, eller fordi jeg har straffet dem ret hrdt for vand p det seneste, for at undg mug.

Billeder flger i eftermiddag.

Svar Send privat besked
Jette Nielsen (JetteStabNielsen)
Indlg: 242

Middelfart
09/11-2010 12:22
Prv at ls det her; der er flere trde om samme emne....
Curly leaves
--
JSNI

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
09/11-2010 16:41
Jeg mener bestemt ikke, at de forskellige curly leaves diseases er frbrne (de forskellige typer af Beet curly top virus). Som jeg husker det, s overfres de i vrigt af grshopper.

Klassikerne p krllede blade er:

Frst og fremmest skal det siges, at bladene p chinense-arten er bulede og lidt krllede i det. Det er ikke et problemtegn, men sdan de ser ud. Men, hvis bladene/bladkanterne krller eller bladene deforme og sammenkrllede, s er det vigtigt at finde rsagen.

Nringstofsmangel
Der findes et par nringsstoffer, hvis mangeltegn er krllede blade, hvoraf det typisk er magnesium, der er synderen, da planten bruger mest af dette:

Magnesium (Mg): Starter I de lave blade som misfarvning af ribberne/bladvenerne. Frt gul, herefter overmod orange og sidst brun. Bladene fles tynde, skrbelige og kan krlle op af.

Molybdn: Bladene p unge planter er klorotiske, bladkanterne gule og krller. Gamle blade bliver unormalt store, mens unge blade forbliver meget sm.

Skadedyr:
Topskudsmider kan angribe chiliplanter. Krllede og forvredne blade er et symptom, men det er kun i de nye skud/topskuddene, som navnet indikerer.

Bladlus: Ved meget voldsomme bladlusangreb, kan bladene blive krllede og deforme.

Sygdomme
Der findes andre sygdomme som chiliiplanterne kan f, der er frbrne, eller kan overfres med bladlus (og som giver krllede blade). Symptomerne som den virusinficerede plante udviser kan varierer afhngig af, hvilket vira og hvilken stamme viraet tilhrer. Men symptomerne er sregne og inkluderer blandt andet forhjninger p bladene/bulede blade/deforme krllede blade, spttede blade i lys- og mrkegrnne toner (eller hvidlige pletter). Chilierne kan modne ujvnt, er mindre end de burde vre og hstudbyttet nedsttes. Hele planten kan inficeres og andre gange er det kun dele af planten (Goldberg. 1995)

Og s kan der vre noget med kunstigt lys og krllede blade Det skal jeg ikke kunne sige, for det emne ved jeg kun det, jeg lser her om :)
--
Maria

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)

Kbh.
09/11-2010 17:26
Rettelse: Ikke grshopper, men cikader :(
--

Svar Send privat besked

Herning
09/11-2010 17:27
Dlens!! Jeg synes det virker mere og mere mrkeligt det her.
Svidt jeg kan se er der sm "g" under mine blade - hvilket tilsyneladende skulle vre et tegn p at der er tale om den omtalte curly leaves disease.. Som i vrigt ikke lader til at kunne kureres!! :/

Der flger lige nogle flere billeder her ..

left

Krllede blade..

left

verste blad er bde krllet og misformet i den ene side.

left

Igen krller bladene ..

Nogen ider om hvad der sker? Skal jeg bare starte forfra? :(

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
09/11-2010 17:28

--
Det er muligt, at de former for tilskudslys, som afgiver en masse varme, kan give krllede blade - men det er ikke et problem med LED. Jeg har mine spots ml. 5-15 cm fra planterne, og der er ikke antydning af krllede blade p nogen af dem, og jeg s heller ikke noget sidste r, fr bladlusene kom forbi.

S vi m afvente, at Rasmus kommer med lidt billeder - det er jo s unge planter, at det er begrnset, hvad de allerede kan have raget til sig!

Og som jeg husker det, var det primrt chinenser, der var gang i - s vi m se...

mvh
Anja

Svar Send privat besked

Herning
09/11-2010 17:30
Og du fik smnd dit billede mens du postede, Anja! :)

Det ville undre mig hvis der er tale om noget frbrent - jeg har kun set fr fra Barney og Anja, som tilsyneladende ikke har haft nogen problemer..

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)

Kbh.
09/11-2010 17:40
Hej Rasmus

Med s sm planter og planter indenfor - jeg kan ikke lade vre med at tnke: Hvor mange cikader, kan der snige sig ind :) Og de frbrne sygdomme, der har krllede blade har jeg aldrig set billeder af uden, der ogs var andre tegn p bladene.

Nr du skriver "sm g" - er det s sm hvide pletter? Eller er det formen, som bladene krller med?
--

Svar Send privat besked

Herning
09/11-2010 17:44
Jeg forstr virkelig heller ikke hvad der sker!! :)

Det er sm "ting" under bladet der ligner sdan nogle sm prikker der stikker lidt ud. Tror desvrre ikke jeg har et kamera der er godt nok til at fange et billede af det..

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
09/11-2010 18:30

--
HM - det er da lidt mystisk...

Men mon ikke du under alle omstndigheder skulle s et hold mere og lade de frste her vokse videre?

Det kan mske vret en "flgesygdom" efter at de var lidt vde, go s br det jo rette sig efterhnden. Det vrste der kan ske, er jo, at du fr for mange planter - men det er jo lidt et luksusproblem, trods alt!

mvh
Anja

For resten - er det dem alle, eller er nogle sorter vrre end andre?

Svar Send privat besked

Herning
09/11-2010 18:41
Jeg venter lige en uges tid og ser tiden an - s stter jeg et nyt hold hvis ikke det gr med disse! :)

Det er klart min jalapeno der er hrdest ramt - men det er ogs den der er den strste. Jeg er efterhnden blevet optimistisk efter bde dine og Marias inputs, s nu m vi se hvad der sker..

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4794, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: AnthonyCiz
Antal Emner: 2220
Antal indlg: 18245 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 1)