Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Kunstigt lys tilskud - Er der en billig udgave?
Jrgen Harreby (Harreby)
Indlg: 137

Hedehusene
07/01-2011 13:36
Jeg m tilst at jeg er for nrrig/fattig til at bruge rigtig mange penge p kunstigt lys til mine chilier. S selvom LED sikkert er den bedste lsning, s ligger den heller ikke indenfor rkkevidde. Derfor har jeg kigget lidt omkring, og er flere steder stdt p, at spareprer burde udsende lys i det rigtige spekter. Derfor overvejede jeg at smide et par arkitektlamper med 11W spareprer op over mine spirer. Men inden jeg foretager den store investering (11W pre = 29 kr og arkitektlampe = 59 kr - Begge dele i Ikea) s er sprgsmlet om det overhoved vil virke, og er der nogen der har erfaringer?

Svar Send privat besked
Brian (bmathiasen)
Indlg: 82

07/01-2011 14:21
Du kan evt. kigge p GroLux lysstofrr: http://katalog.maxizoo.dk/shop/fisk/fisketilbehor.html?cat=567

Og s et billigt armatur fra dit lokale byggemarked. De er OK billige i drift, og er fine nok i tidlige stadier. Du skal nok have 2 rr afhngig af hvor lnge du vil have dem under kunstigt lys samt hvor mangle planter og hvilke forhold du har.

Lysene i IKEA, og supermarkeder i det hele taget, er typisk 2700K og kun, i begrnset omfang grundet deres lave lumen, nyttige til blomstring. Du har brug for lys i det bl spektrum indtil planterne bliver store nok til at begynde at blomstre, og her kommer GroLux og lignende som er p 6400K (blt) ind i billedet.

Svar Send privat besked
Henrik jakobsen (chillikongen)
Indlg: 148

rosmus. djursland
07/01-2011 14:53

--
hej du kan sagtens bruge en spare pre den skal bare svare til en 75w alm pre det bruger jeg har dog ogs 4 led over mine sm planter

Svar Send privat besked
Jrgen Harreby (Harreby)

Hedehusene
07/01-2011 14:56

ok - ja det var da et bud.

Jeg fik ikke lige skrevet det i det frste indlg, men der er tale om et tilskud, da spirerne allerede str i et sydvendt vindue, men desvrre ogs lidt varmt. Sidste r synes jeg planterne blev lidt ranglede og det er det jeg hber at undg.

Men et 15W Groluw og et billigt amatur kunne vre et bud.

Kiggede lidt p at bygge noget af de sm spots man kan kbe her Men det virker bare ikke som om de giver s meget lys. Hvis man p den anden side kunne njes med de bl, fordi der kun er tale om spiringsfasen, var det mske et bud.

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
07/01-2011 20:08

--
Hej Jrgen -

hvis du tnker p de helt sm bl spots fra dit link, s tror jeg bare, de er farvet bl - tror ikke, at de har den blgelngde, der skal til...

Og s er der jo den gode ting ved LED, at holdbarheden er lang - meget lngere end f.eks. lysrr, s i sidste ende er de ikke meget dyrere i virkeligheden.

Mvh
Anja

Svar Send privat besked
Jrgen Harreby (Harreby)

Hedehusene
08/01-2011 09:30

Ja p den lange bane er LED mske billigst, men p den korte er det januar mned :-) Desvrre synes jeg allerede mine spirer er lidt alnge i det, s jeg jeg er nd til at gre noget.

Svar Send privat besked

Slagelse
08/01-2011 11:13

--
S er en lysrrslsning nok den hurtigste lige at kaste sig over nu og her...

Heldigvis kan de plantes dybt, nr de skal videre - det hjlper jo noget p det med det ranglede!

Svar Send privat besked
Jes Christensen (Jes-Christensen)
Indlg: 240

8723 Lsning
08/01-2011 16:36
Sidste r. klarede jeg mig uden lys tilskud, og det gik egentlig ok, sede midt i Feb.
I r har jeg kbt 2 billige lamper, til 100-, stk. og 2 stk. af de billigste LED. pre fra Bilka til 60-, stk.
Planem med det var egentlig bare at give den en lidt bedere start, og forlnge dagen lidt, hva faan. de har jo ikke kostet en formue, 320-, i alt.
Men jeg kan ikke fortlle dig om det virker, fr til nste r.
--

Svar Send privat besked
Jrgen Harreby (Harreby)

Hedehusene
07/02-2011 09:48
Ja tingene endte med en lsning der sikkert ikke er optimal, men forhbentlig bedre end ingenting. Min sydvendte vindueskarm blev hurtigt for lille da planterne skulle pottes op, s det blev den lsning der l lige for der blev valgt i frste omgang: Sparepren. 2 stk 15 W spareprer blev monteret over planterne i husets koldeste rum, ud fra en ide om at varme blot vil vre med til at gre dem ranglede. S m vi se hvordan det gr.

right

Svar Send privat besked

Slagelse
07/02-2011 10:14
Hej Jrgen -

Nu skal de jo heller ikke st for koldt - hvor koldt er dit koldeste rum? Hvis det er for koldt, gider de slet ikke vokse, og det er der jo ikke meget ved...

Spndende at se, hvad de siger til lyset - der er jo meget delte meninger om, hvorvidt spareprer kan bruges eller ej, men det fr vi jo snart at se!

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Lars Skytte Emerslund (Xebash)
Indlg: 129

Egedal
07/02-2011 11:21
Hej,

Jeg kbte 2x GroLux 36W (120cm) hos www.greenline.dk til samlet pris af 203,- (gratis levering) og ydermere kbte jeg 2 stk. vdrumsarmatur hos Harald-Nyborg til 89,- stykket.

Her er et billed af det ene setup, jeg skal ha lavet det om, men samlet pris for det hele er under 400,- og de kan alligevel dkke lidt :D

right
--

Svar Send privat besked
Emil Andersen (fnuuky)
Indlg: 38

Tnder
07/02-2011 13:28
Du kan sagtens njes med helt almindelige spareprer bare kb de strkeste der svare til normale 100 Watts prer, eller kraftigere. sidste r havde jeg 3 spareprer i 2 papkasser, alts den ene papkasse med kun 1 sparepre. Det er lnge nok til at de gror perfekt og ikke bliver ranglede. i r har jeg 4 spareprer (100 W) og 2 hjemmelavede LED paneler. Jeg kunne sagtens slukke for LED belysningen, det gjorde ik den store forskel, men gider jeg ikke nr jeg nu har investeret i det :) S smk du bare 2 spareprer hen over og s gror de fint. Det er frst nr de begynder at lave blomster spareprerne ikke rigtig dur lngere, der falder blomsterne bare af. Men du kan fint njes med det ind til planterne er omkring 20-30 cm hje.

Svar Send privat besked
Ilse Bech (Ilse)
Indlg: 324

Silkeborg
07/02-2011 14:16
jeg har slet ingen forstand p LED og lys og lumen. Helt tilfndigt har jeg fundet ud af at spareprer virker.
-Sidst i oktober sede jeg et jalapenofr.Det voksede hurtigt og mest til pynt stillede jeg den p kkkenbordet under et lille sparerr.Idag er den 25cm og i sidste uge pillede jeg 6 blomster af, og der er masse p vej.
S i r fr mine spirer ekstra lys fra 2 akitektlamper med 9 w spareprer.
S er der kun et problem: hvad i alverden skal jeg bruge 60 chiliplanter til? -jeg har ikke en gang et drivhus, kun en lille havestue!!
vh Ilse
--

Svar Send privat besked
Emil Andersen (fnuuky)

Tnder
07/02-2011 15:05
prv og stil dem p friland og se om de kan holde til det :) det gr jeg med mine hvis jeg ikke fr plads i mine 2 drivhuse

Svar Send privat besked
Ilse Bech (Ilse)

Silkeborg
07/02-2011 15:33
eller ,mske bliver jeg tvunget ud i at f et drivhus, bare et lille bitte et p 25-30 m2:-):-):-)
--

Svar Send privat besked
Jrgen Harreby (Harreby)

Hedehusene
07/02-2011 16:34
@Anja - Der er ikke meget koldt. Mellem 15-18 grader nr det er koldest vil jeg tro. s mon ikke det gr.

@Xebash - Det var faktisk ikke s dyrt som de versioner Grolux jeg fandt frem til. Absolut en mulig lsning hvis ikke mit slr til.

@fnuuky - Jeg ved ikke lige hvad de prer jeg har svarer til, men det er 15 W, s mon ikke det svarer til noget i den stil.

Svar Send privat besked

Slagelse
07/02-2011 17:34
Ilse skrev:eller ,mske bliver jeg tvunget ud i at f et drivhus, bare et lille bitte et p 25-30 m2:-):-):-)
--

--
Hovedreglen for kb af drivhus:

Et drivhus kan ALDRIG blive for stort......

Desvrre havde jeg kun plads til at klemme 21 m2 ind - ellers var valget helt sikkert faldet p en strre model! Frivrdi er en god ting...

Svar Send privat besked
Emil Andersen (fnuuky)

Tnder
07/02-2011 18:17
Jrgen:
Jeg kan se p sken at mine er 20 W og svare til 97 W, s jo det er nok deromkring :) Det gr jo heller ik den store forskel, det kommer jo ogs an p antallet. men spareprer virker i hvert fald fint til spireplanter

Svar Send privat besked
Ilse Bech (Ilse)

Silkeborg
07/02-2011 22:48
Emil, dur spareprer s ikke til blomsterne??
--
Anja, h et kmpe ville vre lykken, men det er kun andet r jeg forsger mig ud i tomat-agurk-chilivanviddet, og jeg m sige at i r er der get total chilidyrkning i den.Mske er jeg blevet ramt af den frygtlige chilifeber!:-)Nste r mske, og mindst 50 m2.
vh Ilse

Svar Send privat besked
Ilse Bech (Ilse)

Silkeborg
07/02-2011 22:51
frygtelige chilifeber, mente jeg
--

Svar Send privat besked
Emil Andersen (fnuuky)

Tnder
09/02-2011 18:58
Det har jeg ikke prvet, jeg kunne bare forestille mig at de havde brug for noget ekstra "rigtig" lys nr de blomstre..

Svar Send privat besked
Ilse Bech (Ilse)

Silkeborg
09/02-2011 20:52
Mine chiliplanter fr ogs alt den sollys jeg kan finde til dem.Jeg har ogs prvet at gi dem ekstra "staniol baglys", bare for at se om det havde nogen effekt. Det ser ud til at bladene strkker efter det- det er bare et forsg - kan vel ikke skade, vel:-)
--
vh Ilse

Svar Send privat besked

Slagelse
09/02-2011 21:49

--
Hej Ilse -

hvidt papir bag planterne i vindueskarmen fungerer rigtig godt. Med stanniol risikerer man "brndemrker" p planterne, hvis det ikke er helt glat...

S en eller anden "fiks" anordning bekldt med helt hvidt papir - ikke ret hyggeligt, men fint for de sm planter!

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Ilse Bech (Ilse)

Silkeborg
09/02-2011 22:35
Hej Anja, er det hvis staniolet rrer bladene de kan blive "svitset? -og hvorfor er det vrre med krllet end glat?-tak for alle de oplysninger du ser ud af, der er meget at lre!
vh Ilse

--

Svar Send privat besked
Ilse Bech (Ilse)

Silkeborg
09/02-2011 22:40
Ang. fiks anordning, tror jeg nu heller ikke staniol viklet omkring skobakker vinder nogen designpris-h-h
--
ilse

Svar Send privat besked
Lonny Hansen (Lonny)
Indlg: 30

sterbro - KBH
12/02-2011 15:03

hej
Jeg forsger nu med planterlamper fra http://www.el-smaating.dk/shop/plantelampe-67c1.html
Dyre? - tja alt er relativt men lyset fra prene er ikke grimt og koldt - lyset er lyslila. Da jeg har lamperne i vindueskarmene er dette vigtigt

VH Lonny

Svar Send privat besked

Slagelse
12/02-2011 18:44
Ilse skrev:Hej Anja, er det hvis staniolet rrer bladene de kan blive "svitset? -og hvorfor er det vrre med krllet end glat?-tak for alle de oplysninger du ser ud af, der er meget at lre!
vh Ilse

--

--
Hej Ilse -

det er fordi, den krllede stanniol kan virke som brndglas, hvis solen lige rammer forkert og reflekterer alt for koncentreret tilbage p planten. Den kan mske ogs blive s varm, at planterne helst ikke m rre den - den mulighed har jeg ikke lige tnkt p!

Og jo, der er da mngder af fif og gode ider - men man skal jo bare vlge dem ud, som man selv synes kan vre sjove at prve. Ind imellem gr det s ikke godt - og s prver man bare videre....

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Jrgen Harreby (Harreby)

Hedehusene
18/02-2011 08:44
Planterne vokser stadig fint, men ser lidt gule ud i det. Sikkert fordi farve sammenstningen i spareprene ikke er optimal. Overvejer at jeg m stille dem lidt frem i solen, nr den rent faktisk er fremme - alts stadig indendrs.

right

Svar Send privat besked
Jes Christensen (Jes-Christensen)
Indlg: 240

8723 Lsning
22/02-2011 04:38

Lonny skrev:hej Jeg forsger nu med planterlamper fra http://www.el-smaating.dk/shop/plantelampe-67c1.html Dyre? - tja alt er relativt men lyset fra prene er ikke grimt og koldt - lyset er lyslila. Da jeg har lamperne i vindueskarmene er dette vigtigt VH Lonny

Jeg er nysgeri, vil ikke ofre ret meget p lys, s jeg vil hre om du har nogen efekt af lamperne.
Jeg har mine spire til at st i vinduskarmen s de fr dagslys, og med er p sm lamper til at suplere lidt med, men det er kun almindlige 3v. poverled pre, spirene retter sig efter lamperne nr solen er get ned, s jeg formoder der er en lille efekt i dem.

*Jes
--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3997, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: zidyesfsl
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 5)