Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
"Grorum til planter" under LED
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
16/01-2011 17:12

--
Mine planter str jo p mit kontor, og - indrmmet - LED-lyset er ret kulrt og ret dominerende derinde. S jeg har overvejet en fiks mde at f det lukket lidt inde p, som samtidigt kunne udnytte lyset endnu bedre.

Jeg har haft mange underlige ider, men har faktisk fundet p en - synes jeg selv - god og let mde at gre det p.

Jeg har brugt en vrkstedsreol, som jeg har delt p midten, s den er ca. 90 cm hj og med en hylde 10 cm over jorden og en i toppen.

Den er s hj, at man kan have sine spots hngende under den verste hylde og have plads til en god del planter, til de bliver omkring 30 cm hje.

Reolen er blevet pakket ind i Mylar (Diamond Foil) og s krer det!

Man kan selvflgelig sagtens bruge hele reolen og dyrke i to lag - jeg har bare brugt den anden halvdel ude i drivhuset....

Det duer ikke til de lyskilder, der afgiver en masse varme, for s bliver planterne brndt af, men til LED er det helt fint! Og det er heller ikke mere tt, end fugten kan slippe ud.

Det er tapet fast til reolen og sidder fast med tjklemmer forrest, s jeg kan lfte op og vande.

Nu mangler jeg s bare at finde p en mde at f hngt mylar op omkring de sidste planter - det bliver nok bare noget med nogle kroge i loftet med en snor imellem...

right

right

- spndt p, om billederne virker - havde lidt knas med upload...

Svar Send privat besked
Allan Jensen (AllanBeachJensen)
Indlg: 20

Roskilde
17/01-2011 01:18
Det ser rigtig godt ud Anja, regner med du kommer med lidt feedback p hvor meget mere effektivt det er nr du kan holde alt lyset der inde hvor det skal bruges!
Ved godt det ikke lige er til at mle p, det er stadig det jeg arbejder lidt p. Men du plejer jo at have en rimelig god fornemmelse af om det er skidt eller kanel du har sat i gang:-))

--
Allan Beach Jensen

Svar Send privat besked
Allan Jensen (AllanBeachJensen)
Indlg: 20

Roskilde
17/01-2011 01:22
Et lille oprb til webmaster?

BTW s er du jo ikke den eneste der har og har haft problemer med billeder og upload. Kunne vre super lkkert hvis systemet automatisk kunne skalere billederne ned s de ikke rager ud over den ramme der i frste omgang er sat af til tekst. De billeder der er sat af i denne trd er lige en kendelse for store p min skrm hvilket resultere i at noget ef teksten fiser ud over rammerne og bliver til sort tekst p sort baggrund hvilket er lidt svrt at lse.

--
Allan Beach Jensen

Svar Send privat besked
Henrik Andersen (Henrik A)
Indlg: 45

Kalundborg
17/01-2011 06:47

Hej Allan
PC er ikke min strke side, men har bemrket at hvis man scroller p billedet bliver det strre/mindre teksten kommer s ind i feltet igen nr man scroller billedet mindre.
Selve opload af billede aner jeg intet om.

Mvh. Henrik

Svar Send privat besked
Henrik Andersen (Henrik A)
Indlg: 45

Kalundborg
17/01-2011 07:08

Hej
ja knt er det jo ikke, men efektivt,p den mail du sende mig troede jeg det var et akvarie.
Nu fr jeg jo ogs snart LED p mit "kontor" s skal finde p noget langt fra skrivebordret.

Mvh.Henrik A

Svar Send privat besked

Slagelse
17/01-2011 07:52
AllanBeachJensen skrev:Det ser rigtig godt ud Anja, regner med du kommer med lidt feedback p hvor meget mere effektivt det er nr du kan holde alt lyset der inde hvor det skal bruges!
Ved godt det ikke lige er til at mle p, det er stadig det jeg arbejder lidt p. Men du plejer jo at have en rimelig god fornemmelse af om det er skidt eller kanel du har sat i gang:-))

--
Allan Beach Jensen

Hej Allan -

jeg har haft Mylaren hngende over reolen et stykke tid, og selv om jeg lige har noget sammenligne med nu, s ser planterne kraftigere og pnere ud end sidste r. S jeg er ret sikker p, at de fr mere glde af lyset, nr det bliver reflekteret tilbage fra siderne. Jeg har set billeder, hvor bunden ogs har vret bekldt med Mylar - sikkert ogs en god ide, hvis man kun har f, store planter, men det duer ikke, nr hele bunden er dkket af sm planter...

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Erling Rohard (Erling Rohard)
Indlg: 148

Snderjylland
17/01-2011 09:48
LED-dyrker skrev:Jeg har set billeder, hvor bunden ogs har vret bekldt med Mylar - sikkert ogs en god ide, hvis man kun har f, store planter, men det duer ikke, nr hele bunden er dkket af sm planter... mvh Anja

Ser fil'me godt ud Anja. S er nste trin jo, hvis du nsker mere refleksion at finde et topping-materiale / drnlag at lgge oven p jorden - f. ex. hvide smsten :)
--
Erling Rohard

Svar Send privat besked

Slagelse
17/01-2011 10:12

--
Hej Erling -

har overvejet det!

Men jeg planter om relativt ofte, s forelbig har jeg ikke rigtig gidet rode med det. Nogen steder p der jo spares lidt...

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Erling Rohard (Erling Rohard)
Indlg: 148

Snderjylland
18/01-2011 09:02
Eller en skive af reflekterende materiale med en slids skret ind i - en til hver plante (hvis de ikke er for sm) ville ogs kunne gre noget...
--
Erling Rohard

Svar Send privat besked

Slagelse
19/01-2011 20:34

--
God id - det skal prves, nr planterne ryger over i strre potter!

Svar Send privat besked
Henrik Kjller (HenrikKjøller)
Indlg: 34

19/09-2011 14:56
Hej

Er produktet det samme som dette? (se link)

Og virker det?

[URL HREF="http://www.orkideimperiet.dk/tilskudslys-og-tilbehor/mylar-hojreflekterende-plastic-folie-1-25m-bred-pris-pr-meter.html"][/URL]
--
Henrik Kjller

Svar Send privat besked
Bjarne Hjlund (barneydk)
Indlg: 286

Rimmerhus, DK
19/09-2011 15:23

--
Ved ikke om det reflekterer nok, men hvad med at bruge f.eks. perlite ? det er billigt, og godt for jorden hvis man genbruger?

Svar Send privat besked

Slagelse
19/09-2011 16:33

--
Hvis du skal bruge Mylar, s prv at google "Mylar Diamond Reflective foil". Den glatte version er ikke optimal, men denne spreder lyset jvnt og effektivt.

Har desvrre ikke lige tid til at checke, men jeg mener, at jeg kbte p ebay til en fornuftig pris...

Svar Send privat besked
Martin Nielsen (c0x)
Indlg: 19

rhus
20/09-2011 10:26
Mske det her kan virke. samtidig en rimlig pris:
Mylar
--
Frste rs chilli-n00b

Svar Send privat besked

Slagelse
21/09-2011 17:31

--
Jeg ville nok g efter den, som jeg skriver om, som reflekterer lyset jvnt...

Jeg er i hvert fald meget tilfreds med den!

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3997, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: zidyesfsl
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 5)