Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Temperatur dag/nat Toftegaards gartneri
Jens Hansen (GartenZwerg)
Indlg: 12

22/01-2011 17:27

--
Hallj, jeg er 100% sikker p, at jeg engang inde p Toftegaards gartneris hjemmeside s noget om OPVKSTtemperaturer for tomat og chilli. Det gik p, at de p gartneriet krte med lavere dag og nat temperatur end normalt anbefalet. De gik til grnsen nedefter, for at spare energi. De fik kompakte strke planter ud af det - selvom der faldt nogen fra ved metoden.
Nu har jeg det problem, at jeg simpelthen ikke kan finde teksten p deres hjemmeside og har benbart ikke selv gemt teksten.

Er der nogen her, der kan huske de temperaturer eller nogen, der har eksperimenteret med lave (energibesparende) temperaturer? Jeg er interesseret i temp. for chili/peber og tomat.

Min motivation for det her er i vrigt, at jeg fik for ranglede tomater sidste r og at jeg i r dyrker i et (nsten) uopvarmet rum under kunstlys (HPS). Eneste varmekilde jeg har er en varmeblser, s det har jeg ikke lyst til at overdrive ;-) pt er mine temperaturer i vrigt cirka 5 grader nat og 10 grader dag.

Hber nogen kan hjlpe :-)

Mvh GZ

Svar Send privat besked
Henrik jakobsen (chillikongen)
Indlg: 148

rosmus. djursland
22/01-2011 17:36
hej jens det er rigtigt at de gr de men s har heller ikke varme i husene og sr nydlig sidst i feb
sm chiliplanter vil jeg nok ikke lade st ved 5 grader helst ikke under 7 til 10 grader nr engang de kan komme i drivhus
--

Svar Send privat besked

22/01-2011 17:50

--
Hmm, s en nat temp. p 7-10 skulle kunne gre det? Det er nok ogs konomisk/kologisk realistisk med varmeblseren ;-) Tak for det hurtige svar! :-)

Svar Send privat besked

22/01-2011 17:52

--
Hmm, s en nat temp. p 7-10 skulle kunne gre det? Det er nok ogs konomisk/kologisk realistisk med varmeblseren ;-) Tak for det hurtige svar! :-)

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
22/01-2011 18:15

-- Det er en lidt hrd behandling af dem, synes jeg!

Men spndende at hre mere om, hvordan det gr med dem...

Hvor varmt er der om dagen?

Mske kunne du afskrme et stykke af rummet med bobleplast, s du kunne stte temperaturen lidt op for de samme penge?

Mvh
Anja

Svar Send privat besked

22/01-2011 19:49

--
Ja Anja, man kunne godt lave det med bobleplast, men ideen med at have mit lille rum til det er at jeg kan have ALT derinde - jeg sr alt for mange forskellige ting :-) Sidste r fyldte jeg spisestuen op med tomater, peber og stauder - det er s det jeg ikke fr lov til i r :-)

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
22/01-2011 20:39

--
Nej - nogle af os er underlagt lidt begrnsninger, desvrre!!!!

Jeg synes bare, at det lyder for koldt for peber, chili og tomater...

"Voksne" planter kan godt klare ned til 7 grader, men de sm er ikke gode til det og kan risikere at g helt i st i vksten.

mvh
Anja

Svar Send privat besked
erling 1000 (erling1000)
Indlg: 111

Andeby
22/01-2011 20:49
I den udemrkede bog "Den lille strke" om chili str der:
(ved sning) 22-25C
(efter fremspiring) 20C
(Opvkst / blomstring...) 24C dag 15C nat. "... men vores erfaring er at de sagtens kan klare lavere eller mere svingende temperaturer, hvis de er vant til det"
og om ranglede planter: stress planten hvis den ikke fr lys nok: et mindre kuldechock hver morgen og / eller udtr planten til lige fr bladene hnger og vand s igen. For uddybning se bogen.

Toftegaard slger bde bogen her og "Den lille rde" om tomater, som jeg dog ikke har, men har lst og det er ogs en god bog. Kan dog ikke huske om der str noget om temperatur deri. Begge bger ses og slges...

Her

:) mvh. Erling

--

Svar Send privat besked
Zainab Ossum (Zainab)
Indlg: 18

Kbenhavn
24/01-2011 18:22
Et lille sidespring - ranglede tomater lgger jeg vandret og fstner til sm potter, et bladst til en potte, sdan fr jeg en hel flok sm robuste tomatplanter ud af den lange ranglede! Det gr ikke helt s hurtigt som, hvis jeg havde nedklet tomaten fra starten, men klart hurtigere end at vente med sningen, til der er lys nok.
--
Zainab

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4000, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: lamstoreglue
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 5)