Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Spiretider?
godt s ! (have 54)
Indlg: 73

lige her
06/02-2011 12:13

Hov, min allerfrste chilispire har allerede stukket nakken forsigtigt op over jordoverfladen, noget tidligere end jeg havde forventet! Sede 8 forskellige slags torsdag aften, og vi har nu sndag middag! Det er en Aji Amarillo der har sdan en fart p, derudover har jeg set Aji Benito, Jalapeno, Espelette, Jamaican Bell, Toftegrds Citronchili, Sweet Banana og en uidentificeret supermarkedschili. Hvorlnge skal jeg mon forvente at de resterende er om det? Tilsyneladende str mit minidrivhus godt hvor det str; i en dejlig lys vindueskarm ovenover en rimelig varm radiator. Nu venter jeg spndt p de nste spirer...

Svar Send privat besked
Spiretider?
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
06/02-2011 13:25
Hej Lotte -

Super! - Aji Amarillo vil sikkert ogs vre den frste til at give frugt, da den er ret tidlig. Men de andre er heller ikke specielt langsomme sorter, s de dukker sikkert op i lbet af den nste uges tid.

Men nr de er kommet op, br du se at f dem vk fra radiatoren, for ellers bliver de hjst sandsynligt lange og ranglede pga. varmen... De skal st s lyst som muligt og ikke alt for varmt - lidt over 20 grader om dagen og 16-17 om natten er en god ting p denne rstid, hvor lysmngden jo stadig er begrnset.

Og skulle de alligevel g hen og blive for lange, kan de plantes dybt, nr du planter om, s skaden er ikke s stor...

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Spiretider?
godt s ! (have 54)
Indlg: 73

lige her
06/02-2011 14:48
LED-dyrker skrev:Hej Lotte - Super! - Aji Amarillo vil sikkert ogs vre den frste til at give frugt, da den er ret tidlig. Men de andre er heller ikke specielt langsomme sorter, s de dukker sikkert op i lbet af den nste uges tid. Men nr de er kommet op, br du se at f dem vk fra radiatoren, for ellers bliver de hjst sandsynligt lange og ranglede pga. varmen... De skal st s lyst som muligt og ikke alt for varmt - lidt over 20 grader om dagen og 16-17 om natten er en god ting p denne rstid, hvor lysmngden jo stadig er begrnset. Og skulle de alligevel g hen og blive for lange, kan de plantes dybt, nr du planter om, s skaden er ikke s stor... mvh Anja

Hej Anja! Hvor herligt, s kan jeg g lidt og glde mig til at der er mange flere sm pus nste weekend ... Varmen er ikke noget problem, jeg vil slukke for den radiator s snart der er nogle flere fr der er spiret, s str de bare lyst og i stuetemperatur, og s bliver der ogs lidt kligere i rummet om natten, det passer perfekt. Mvh Lotte--

Svar Send privat besked
Spiretider?
Casper Frederiksen (CasperF)
Indlg: 47

brrup
06/02-2011 15:15

--
Ja, jeg str nemlig nu i den sitiuation som anja beskriver, men en hel masse spirre som er ca. 5 cm hje og ranglede nu. jeg prver at holde dem kligere og give dem chancen inden jeg sr om :(

Svar Send privat besked
Spiretider?

Slagelse
06/02-2011 16:17

-- Hej Casper -

ingen grund til at s om - som jeg skriver til Lotte, skal de bare plantes dybt i jorden, nr de skal i separate potter.

Mske skal du s smt overveje, om det er ved at p tide, hvis de str meget tt? Ellers kan det blive svrt at dele dem, uden at de tager for meget skade. Under alle omstndigheder skal du vre superforsigtig, nr du piller dem fra hinanden. De er meget sarte, og bde rdder og stngel knkker let... Det er lettest, hvis jorden er relativt vd, nr de skal deles, men det er noget pillearbejde.

Har du mulighed for at stte et billede ind af dem?

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Spiretider?
Andreas Andersen (AndreasDK)
Indlg: 15

Fredericia
06/02-2011 16:46
--
Jeg sede ogs nogle Golden Nuggets og Bird`s Eye Demon i Mandags og er netop komet hjem fra en weekend tur.

Kan se 2 uf af 3 af Demon chillierne er kommet ovenovenover jorden.

Skal de ogs snkes til omtrent 20 grader, selvom de andre endnu ikke er spiret?

Svar Send privat besked
Spiretider?
Niels Hunniche (n@hunniche.dk)
Indlg: 33

Tommerup
06/02-2011 17:09
Jeg satte 12 stk. 18/1 i noget jord jeg ikke har prvet fr og :-( de kom slet ikke. Det har jeg aldrig prvet, normalt er alt oppe inden for 16 dage. Jeg prvede forsigtigt at tjekke om der skete noget men ak.
Nu har jeg sat nye den 4/2 i det jord jeg plejer at bruge, s vi m se.
--

Svar Send privat besked
Spiretider?

Slagelse
06/02-2011 17:31
AndreasDK skrev:--
Jeg sede ogs nogle Golden Nuggets og Bird`s Eye Demon i Mandags og er netop komet hjem fra en weekend tur.

Kan se 2 uf af 3 af Demon chillierne er kommet ovenovenover jorden.

Skal de ogs snkes til omtrent 20 grader, selvom de andre endnu ikke er spiret?

Hej Andreas -

Jeg s som regel to fr i hver potte og tager dem ud af varmen, nr den ene er fremme. I de fleste tilflde dukker nr. 2 i lbet af nogle dage, og hvis ikke, s njes jeg bare med den anden... S jeg ville nok flytte dem fra varmen, hvis det var mine!

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Spiretider?
Andreas Andersen (AndreasDK)
Indlg: 15

Fredericia
06/02-2011 19:42
--
Tak skal du have Anja.

Skal man s samtidig fjerne dem fra minidrivhuset, eller kan jeg stadig lade dem st i det?

Svar Send privat besked
Spiretider?

Slagelse
06/02-2011 20:33

--
Jeg plejer at tage dem helt ud af spirekassen og stte dem under mine LED-lys, fordi bundvarmen fr dem til at vokse for meget i lngden...

Det kommer jo lidt an p, hvordan du dyrker dine - men lidt lavere temperatur og s meget lys som muligt er godt, nr de er begyndt at gro.

Svar Send privat besked
Spiretider?

brrup
07/02-2011 17:31
LED-dyrker skrev:-- Hej Casper - ingen grund til at s om - som jeg skriver til Lotte, skal de bare plantes dybt i jorden, nr de skal i separate potter. Mske skal du s smt overveje, om det er ved at p tide, hvis de str meget tt? Ellers kan det blive svrt at dele dem, uden at de tager for meget skade. Under alle omstndigheder skal du vre superforsigtig, nr du piller dem fra hinanden. De er meget sarte, og bde rdder og stngel knkker let... Det er lettest, hvis jorden er relativt vd, nr de skal deles, men det er noget pillearbejde. Har du mulighed for at stte et billede ind af dem? mvh Anja

Jeps :
http://i7.photobucket.com/albums/y264/starknezz/DSC02116.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y264/starknezz/DSC02117.jpg

Svar Send privat besked
Spiretider?

brrup
08/02-2011 17:55

--
Jeg ngter at tro at Anja ikke har en kommentar, et par tips eller andet godt at sige til mine billeder :)

Svar Send privat besked
Spiretider?

Slagelse
08/02-2011 19:40

H h - det har jeg da selvflgelig ogs... Men jeg havde ikke set dit indlg!

De ser fine ud og str ikke s tt, s de kan sagtens vente med at blive delt. Jeg ville nok vente, til de har fet det frste hold rigtige blade og lidt mere rod - de er frygtelig lette at f delagt, nr de ikke er strre.

Og nr de skal deles, fungerer en teske faktisk ret godt som skovl - s behver man nrmest slet ikke tage fat i dem med fingrene.

Svar Send privat besked
Spiretider?

brrup
09/02-2011 02:18

--
:) tnkte nok det var der katten l begravet .
jeg takker for rdet, og ja jeg plantede dem med en god afstand, eftersom jeg havde store plantager af spirer sidste r som var umulige at skille ad efter de blev lidt strre. Man lrer lidt hvert r :)

Svar Send privat besked
Spiretider?
sren k (pinballs)
Indlg: 18

sklskr
16/02-2011 15:19
CasperF skrev:
LED-dyrker skrev:-- Hej Casper - ingen grund til at s om - som jeg skriver til Lotte, skal de bare plantes dybt i jorden, nr de skal i separate potter. Mske skal du s smt overveje, om det er ved at p tide, hvis de str meget tt? Ellers kan det blive svrt at dele dem, uden at de tager for meget skade. Under alle omstndigheder skal du vre superforsigtig, nr du piller dem fra hinanden. De er meget sarte, og bde rdder og stngel knkker let... Det er lettest, hvis jorden er relativt vd, nr de skal deles, men det er noget pillearbejde. Har du mulighed for at stte et billede ind af dem? mvh Anja

Jeps :
http://i7.photobucket.com/albums/y264/starknezz/DSC02116.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y264/starknezz/DSC02117.jpg

--
Hej casperf
Jeg kan kun sige mere lys ellers fr du hje ranglet planter
Jeg havde samme problem for 2 r siden og efter jeg begyndte med lys er mine planter ikke blevet mere end max 5 cm fr der vlter frem med blivende blade. jeg prver lige om jeg kan knipse et billede af mine planter der er set for max 17 dage siden

Svar Send privat besked
Spiretider?
sren k (pinballs)
Indlg: 18

sklskr
16/02-2011 15:28
mine citron chili der bare vlter opright

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4001, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: Steventow
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 5)