Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Nybegynder
Jesper Poulsen (Poulsen)
Indlg: 2

rhus
19/04-2011 17:39
Her gik jeg og troede, at jeg var den eneste i verden som gik og overvejede at dyrke chiliplanter. Det kan jeg s se at jeg ikke er! Jeg har lnge get og overvejet at tage springet, og nu skal det vre. Med denne side m jeg vre i gode hnder.
Jeg ved at der er masser af information der skal lses, alligevel tillader jeg mig at kaste et par nybegyndersprgsml ud til jer kloge hoveder. Og jeg hber at I vil bre over med min uvidenhed.

Kan det overhovedet lade sig gre, at dyrke et par planter i vindueskarmen? Jeg har i forvejen et lille appelsintr, der fint overlever ved at blive sat ud i varmt vejr, og taget ind i koldt vejr. Jeg ejer ikke noget drivhus.
Er der nogle sorter der er nemmere at dyrke end andre. Jeg ved at jeg nok er lidt sent ude mht. Til at f noget udbytte i r. Men hvis jeg sr nogle fr nu, hber jeg at planterne kan komme med nste r.

Hber I vil anbefale nogle sorter. Jeg har selv kig p bl.a. Habanero Chocolate, men er ben for forslag.

Svar Send privat besked
Nybegynder
Brian (bmathiasen)
Indlg: 82

19/04-2011 18:35
Hej Jesper, velkommen til!

Frste ting frst:
Tag et grundigt kig rundt p siden, og flg med i de forskellige debatter. Der er uvurderlig information alle vegne!

Anyway, mht. dine sprgsml: Det kan sagtens lade sig gre at have chili stende i en vindueskarm. Hvis de ellers fr en rimelig mngde sol (sydvendt vindueskarm) skal de nok blive flotte og give et rimeligt udbytte. Mske ikke nr du nu er startet s sent, men s kan du overvintre planterne og f en kanon start nste sson.
Derudover kan du overveje kunstig belysning; mange af os herinde benytter det med stor success og det giver mulighed for at kunne holde planterne krene ret rundt.

Der er naturligvis sorter der er bedre egnet til vindueskarm og andre der behver mere plads, men langt hen af vejen er det bare at starte, s vokser de efter den plads de er givet.

Hvilke sorter der er nemmest er lidt et sprgsml om definitioner, det svreste er at f frene til at spirre, og det klarer de jo selv... Sdan da. S er der plantesygdomme, bivirkninger af dit og dat, men sdan er det jo med alting.

Jeg kan anbefale Bulgarian Carrot. Hurtigt spirende, giver lkre jalepeno-strke blanke orange frugter.

S fik jeg vidst dkket det hele. :)

Svar Send privat besked
Nybegynder
Jes Christensen (Jes-Christensen)
Indlg: 240

8723 Lsning
19/04-2011 19:18
Velkommen i klubben
Du skal bare vre klar over at det her Chili nrderi, hurtigt griber om sig ;)
Jeg dyrke massr af chili i mine vinduskarme og p altanen, mine vinduer ligger mod Vest og st, og det virker fint her.
Habanero Chocolate, er et udemrket valg, jeg er selv bidt af alle former for Habanero, bare husk p de kan godt blive halv store, s g efter sorter der ikke bliver alt for store.
Sidste r havde jeg en Caribbean Habanero i et Vest vendt vindue, den gav over 100 brl strke og super lkre frugter.
Jeg vil tro at du alerede nu, kan kbe chili planter i Plantorama, men det er jo ikke altid det er de bedste sorter.

--

Svar Send privat besked
Nybegynder
Jesper Poulsen (Poulsen)
Indlg: 2

rhus
20/04-2011 00:05
Tak for jeres input! Normalt er jeg ikke glade for folk, der stiller sprgsml, som de liges godt kunne lse sig til p selv samme side, men nu gjorde jeg det selv, og jeg blev ikke slet i hovedet tak for det!
Jeg er allerede get i gang med at lse forskellige informationer om dyrkning osv., og jeg har allerede fet fingre i en enkelt plante, men det kunne jo vre spndende at s nogle fr og vre med fra begyndelsen, om jeg s m sige. Kber I frene over nettet, eller er hobbyen ved at blive s udbredt, at de store butikker/planteskoler har fr hjemme? Den lokale biks havde desvrre ingen

Svar Send privat besked
Nybegynder
Claus Mix (C.Mix)
Indlg: 4

Lolland
20/04-2011 00:52

-- Du kan kbe fr hos bjarne der er et link i Kommercielle reklamer og han er rimelig i pris og i det efterflgende link kan man f nogle enkelte sorter billigt
http://avrshop.dk/chili

Svar Send privat besked
Nybegynder

8723 Lsning
20/04-2011 03:48
Bjarne's fr, er et godt sted at starte, de er bilige og der er mange forskellige sorter at vlge mellem.
Men du kan vre heldig at finde sjove sorter i diverse butikker, jeg har i r, kbt Carribbean antillas (Habanero) i JemogFix.
--

Svar Send privat besked
Nybegynder
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
20/04-2011 06:45
Hej Claus -

du skal bare vre forberedt p, hvis du sr nu, at chilier tager lang til fra sning til frugt, og isr Habaneroer er langsomme.

S det er ikke sikkert, at du nr at f modne frugter i r - men hvis du overvintrer planterne i vindueskarmen vil du f frugt til nste forr.

S mske skulle du kbe et par planter ved siden af?

Hvis du skal en tur til Sjlland en dag, kan jeg strkt anbefale dig Gartneri Toftegaard - de har et fantastisk udvalg af spndende sorter.

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Nybegynder
Niels Hunniche (NielsHunniche)
Indlg: 152

Tommerup
20/04-2011 08:12
Bulgarian Carrot er MEGET strkere end Jalapeno :-)
--
Niels Hunniche

Svar Send privat besked
Nybegynder
Dr Hothead (Dr_Hothead)
Indlg: 91

Horsens
20/04-2011 08:12

--
Jeg har inden for den sidste uge set fr i bde Bilka, Bauhaus og Plantorama. Der er ikke s mange forskellige slags, men hvis du nu alligevel er der, er det jo vrd at se efter.
Er selv helt ny chili dyrker, og har bestilt mine p nettet. Men har helt sikkert jnene med mig nr der kommer plante/byggemarked kataloer.
God jagt :)

Svar Send privat besked
Nybegynder
Morten Pedersen (Mugge)
Indlg: 143

Esbjerg
20/04-2011 09:59
Bilka har pt nogle forholdsvis flotte planter som er lige til at smide i en potte og se gro hvis man bare vil se om det er noget ved.

Det er nok lidt sent at s nye planter ir, s du m njes med dem du kan kbe dig til rundt omkring.

Morten

Svar Send privat besked
Nybegynder
Claus Mix (C.Mix)
Indlg: 4

Lolland
20/04-2011 10:16

--Hej Anja
Var en tur hos Toftegrd i Mandags og fik da ogs et par planter (eller to):-D
men man behver jo ikke tage den lange tur, de begynder at sende planter om ca 14 dage, s alle kan n at vre med allerede i r. :-)

Svar Send privat besked
Nybegynder
Brian (bmathiasen)
Indlg: 82

20/04-2011 10:22
Haha, ja Niels, det har du egentlig nok ret i, nu jeg lige tnker mig om. Det er lnge siden jeg har haft tnderne i en rigtig moden Jalapeno. :)
Uanset hvad, kan den anbefales!

Morten: Ved du hvilke sorter de slger? Kunne ikke f et fornuftigt bud fra deres avis.

Svar Send privat besked
Nybegynder

8723 Lsning
21/04-2011 19:19
Jeg vil bare lige sige.
Var i plantorama i dag, og de har Mustad Habanero, det er en kryds mellem Chokolat Habanero og Gul Habanero, mener jeg det er.!!
Der var 4-5 andre sorter, men det var ikke Habanero tyber.
--

Svar Send privat besked
Nybegynder
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
21/04-2011 19:35
Sidste r sede jeg sidste hold chili d. 7. maj - alle dem, som kom i vindueskarm nede at stte frugt og modne. Dog var udbyttet i vindueskarm lavt for chinensesortene. S kombineret med et evt. kb af en plante eller to, s synes jeg sning er et forsg vrd stadig :)

Bulgarian Carrot, Early Jalapenos, Jaloro F1, Beaver Dam er f.eks. alle hurtigvoksende, men de fleste Annuums burde kunne ns.
--
/Maria :)

Svar Send privat besked
Nybegynder
Lars Skytte Emerslund (Xebash)
Indlg: 129

Egedal
22/04-2011 08:21
Umiddelbart ville jeg ogs bare bestille nogle Annuum sorter, mit frste r bestilte jeg frst frene d.4 maj, (Bolivian Rainbow, Golden Nugget). de blev nogle store flotte planter (i drivhus). Jeg flyttede dem ind for at modne den sidste halvdel af frugterne.

og ellers er der god mulighed i at kbe nogle planter.
--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3787, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: Tarikdes
Antal Emner: 2206
Antal indlg: 18218 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 2)