Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Kan man knipse chilier?
Lonny Hansen (Lonny)
Indlg: 30

sterbro - KBH
08/05-2011 11:34

--
Hej
Jeg har en del forskellige chilier nrmere bestemt 22 potter med 2-3-4 planter i hver stende i en sydvendt vindueskarm p 2. sal. Mange af disse er allerede i knop og en del i blomst og en enkelt har allerere sm chilier.
Sidste sommer blev nogle af chilierne over 2 m. hje hvilket medfrte at de voksede vandret og derefter hang ned. Da jeg har en del flere ( 3 gange s mange!) potter i r vil jeg gerne undg alt for mange af de meget lange planter.
Jeg begrnser vksten via "for sm" potter ene og alene pga pladsmangel. Men hvad sker der hvis jeg ogs knipser spidserne af? Bliver planterne mindre men tttere eller?
P forhnd tak fra Lonny

Svar Send privat besked
Kan man knipse chilier?
Morten Krogstrup (kogepladen)

Frederiksberg
14/05-2011 11:25
--
...Uden jeg er srlig kyndig, s vil jeg mene at du ska knibse de frste 4-6 blomster af der kommer i al fald.

yderligere kan du holde vksten nede ved at give dem "kuldechock", det vil sige, at hvis du lader den st ved bent vindue i et jebliks tid.. s vil de fle ser er varmere nede ved jorden, og prver at holde sig "lavt". Det skulle vist ogs hjlpe lidt p deres resistens..

- ret mig hvis jeg tager fejl... er selv lidt i samme situation. meen jeg har bare beskret lidt nr jeg syns den var for stor... lidt p gefuhl..

/m

Svar Send privat besked
Kan man knipse chilier?
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
14/05-2011 12:36

--
Jeg tror ogs, at chilier er ret tolerante over for beskring, s du kan eksperimentere med at snuppe lidt skudspidser hist og her...

Men jeg ville nok hellere njes med en plante pr. potte - nr de str klemt, vokser de nemlig meget i hjden, og det er jo netop det, som du gerne vil undg.

Og s er der jo nogle sorter, som bare vil vre hje - hvilket sorter har du?

Svar Send privat besked
Kan man knipse chilier?
Lonny Hansen (Lonny)

sterbro - KBH
17/05-2011 15:45

--
Tak for svar.

Morten
Jeg er ikke god til det med at knipse blomsterne - jeg ser jo frem til at de kommer.
Jeg fik vist - absolut ikke planlagt - givet dem alle et kuldechock forleden, da jeg glemte at lukke vinduet for natten. Det "kostede" nogle blade, men ellers ser de ok ud. Men hvis det ogs er vksthmmende er alt jo godt

Anja
Jeg har faktisk forsgt med at knipse et par spidser af en Balloon. Lnge s det ud som om der intet skete med disse grene men nu er der ved at komme knopper. Bare lidt senere end de ikke-knipsede grene. S jeg knipser videre :-)
En plante pr potte skal jeg ogs kun have nste r. Det er alt for overvldende i r og ja de str klemt. Nogen gange kommer jeg til at knkke en gren, nr jeg tager en anden plante op for at "nrstudere" denne. men mske er det godt - det minimerer antallet af planter eller fungerer som en knipsning.
Du kan mine sorter p http://lonny.dk/?Haven%26nbsp%3Bp%E5_2.sal:Chili:MyChili

Endnu en gang for jeres svar og for et godt forum fra Lonny

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3891, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: kovaliev.P-1967
Antal Emner: 2209
Antal indlg: 18222 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)