Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Ud i kulden???
John Corydon (ducknaldo)
Indlg: 16

Rdovre
09/05-2011 18:35

Hejsa

Jeg er helt ny i dette forum og som "chili gartner", ja faktisk er det de frste planter jeg har haft i mit liv.
Jeg har set en masse fr og rigtig mange er kommet godt op, s mange faktisk at pladsen begynder at blive et problem.
Jeg har s kbt sdan et smart "lille" drivhus som jeg regnede med kunne st i vinduet, meeeeen, jeg skulle vist have checket mlene frst, det er enormt, synes jeg:)

Biogreen minidrivhus

Mit sprgsml er s, kan jeg mon stille drivhuset ud p min altan allerede nu eller skal jeg flytte dem ind om natten?
Der er faktisk varmemtte i drivhuset, men det er nok dyrt at bruge udenfor.
Jeg kan se at mange herinde har dem i drivhus nu, men det er jo rigtige drivhuse og det er nok noget andet med mit "lille" hobbydrivhus.
Jeg synes for vrigt de vokser enormt langsomt, men de ser sunde og raske ud alle sammen.
Den hjeste er vel 10 cm. og de har indtil nu stet i en sydvendt vindueskarm.
Der er vel omkring 30 planter i det hele og 20 slags.
--
--

Svar Send privat besked
Ud i kulden???
Palle Rasmussen (PWR)
Indlg: 123

Veflinge
09/05-2011 19:54

--
Hej og velkommen til

Jeg er ogs forholdsvis ny indenfor chili.
Jeg kan se p DMI at de lover ned til 10g om natten de nste to dage og det kan chiliplanter godt klarer, efter min erfaring, isr hvis de str i dit minidrivhus tt p en vg.
Senere p ugen ser det ud til det bliver ned til 5g om natten og s skal du nok tage dem ind da de ellers vil g lidt i st.
Efterhnden som de vokser til skal de have mere plads for at kunne udvikle sig rigtigt.
Hvad med et par billeder s vi kan se hvor langt de er net, der gr det ogs nemmere at rdgive dig rigtigt.

Svar Send privat besked
Ud i kulden???
John Corydon (ducknaldo)

Rdovre
09/05-2011 20:41
God id med nogle billeder.
Her kommer nogle af dem. Det er disse der er lngst i deres udvikling. De har vel vret igang omtrent 4 uger nu og jeg synes som sagt ikke rigtigt de vokser srlig meget.

Nu er de desvrre ikke s fotogene med vandingsanlgget i forgrunden, men det da giver en id om hvor vidt de er.

Frst det omtalte drivhus som bestemt ikke kan st i min vindueskarm:)

left

left

left

left

left

left

left

left

left

Svar Send privat besked
Ud i kulden???
John Corydon (ducknaldo)

Rdovre
09/05-2011 20:47
De har stet i disse potter nogle f dage nu og er nsten lige taget ud af kuvse-bakkerne. Der er muligvis for mange i hver potte og potterne er muligvis for sm, men de br vel kunne vokse sig lidt strre i disse potter, eller?
Jeg har desuden een med et siamesisk tvilinge-blad p, men det er mske ikke s usdvanligt?
De fr lidt animix i vandet af og til.

--

Svar Send privat besked
Ud i kulden???
John Corydon (ducknaldo)

Rdovre
09/05-2011 20:55

--
Billede nr. 2 fra oven skulle vre Bhut Jolokia, den ser ud til at have mere "muskulse" blade end de andre planter.
De hjeste af dem alle er Santa Fe Grande, de vokser som patent i forhold til de andre og er over dobbelt s hje som de laveste, set p samme tid.
Ellers skulle der vre Scotch Bonnet, Chokolade Habanero, Bolivian Rainbow, Bombe Jaune, Red Habanero, Yellow Habanero, Black Pearl, Orange Rocoto, Bishops Crown, Balloon chili, Brazilian Starfish, Peter Penis og nogle stykker flere som jeg ikke husker.

Svar Send privat besked
Ud i kulden???
dannie larsen (sponcok)
Indlg: 39

give
09/05-2011 22:05

--
Hej John

Velkommen til. Fedt vandingsanlg, er det et du selv har strikket sammen og hvordan virker det?

Hygge

Dannie

Svar Send privat besked
Ud i kulden???
John Corydon (ducknaldo)

Rdovre
09/05-2011 22:13

--
Hej Dannie

Det er et drypvandingsst, fra firmaet Iriso tror jeg det hedder.
Det ser ud til at virke fint, nr man lige fr sig justeret ind p mngden det skal give. Det skal dog siges at det ikke har krt i mange dage, s jeg har ikke nogle langtidserfaringer med det.
Det eneste man selv skal have er den beholder som man vil bruge som hoved vandbeholder og s drypvander den ved hjlp af en ventil i hver af de sorte stave i potterne.
De kan s justeres individuelt til mellem 0 og 1,5 liter pr. dag. pr. "stav".

Svar Send privat besked
Ud i kulden???
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
10/05-2011 08:43
Hej John.

Cool setup, du har! Du er vist en af dem, der ngter at g ned p udstyret ;-)

Vedr. temperaturerne, s er jeg en af dem, der r p r kvajer mig, og vksten gr i st p mine chilier, s vent lidt med svar p det sprgsml.

Og dine "sm" planter er da ikke s sm endda! De fleste er cap. chinense, og de er alts langsomme i begyndelsen. Dine ser sunde ud, synes jeg.

Du skal nok ikke regne med at se megen vkst over jorden den nste tid, da de uden tvivl vil vre i gang med at udbygge rodnettet. Nr det er p plads, kommer der mere grnt, ogs.

Selvom det nok er bvlet med dit seje drypvandingssystem, br du dreje potterne en gang imellem, s planterne ikke bliver helt skve af at strkke sig efter solen, men det er jo kun et kosmetisk anliggende.

Sejt projekt og velkommen p forummet!

--

Svar Send privat besked
Ud i kulden???
John Corydon (ducknaldo)

Rdovre
10/05-2011 10:11

--
Jeg har netop drejet potterne, men der gr nu ikke mange timer fr de bare lner sig til den anden side istedet, s det er vist skruen uden ende.
Ja man kan sige at jeg har overdrevet lidt med udstyret og det er fordi jeg gerne vil kunne rejse lidt uden at skulle tnke p planterne og til vinter vil jeg gerne overvintre nogle af de mere interessante planter.
Desuden vil jeg meget gerne prve at lave nogle bonsai planter og at prve nogle krydsninger mellem Big Jim, Balloon og Peter Penis. Jeg kan godt lide de skve og utraditionelle former de 2 sidstnvnte har og vil gerne se dem i lidt strre format. Smagen kommer i anden rkke. Det har jeg de traditionelle chilier til at udfylde.
Jeg har s heller ikke noget imod at ofre lidt p min nye hobby. Jeg har en anden hobby ved siden af der hedder veteran motorcykler og den koster ungtelig noget mere:)
Jeg venter nok lidt med at rykke planterne permanent udenfor, nu bliver vejret jo lidt kligere det nste stykke tid og s nste gang vi fr lidt hjere varmegrader kan de mske flytte permanent.

Svar Send privat besked
Ud i kulden???
John Corydon (ducknaldo)

Rdovre
10/05-2011 11:20

--
Jeg har netop drejet potterne, men der gr nu ikke mange timer fr de bare lner sig til den anden side istedet, s det er vist skruen uden ende.
Ja man kan sige at jeg har overdrevet lidt med udstyret og det er fordi jeg gerne vil kunne rejse lidt uden at skulle tnke p planterne og til vinter vil jeg gerne overvintre nogle af de mere interessante planter.
Desuden vil jeg meget gerne prve at lave nogle bonsai planter og at prve nogle krydsninger mellem Big Jim, Balloon og Peter Penis. Jeg kan godt lide de skve og utraditionelle former de 2 sidstnvnte har og vil gerne se dem i lidt strre format. Smagen kommer i anden rkke. Det har jeg de traditionelle chilier til at udfylde.
Jeg har s heller ikke noget imod at ofre lidt p min nye hobby. Jeg har en anden hobby ved siden af der hedder veteran motorcykler og den koster ungtelig noget mere:)
Jeg venter nok lidt med at rykke planterne permanent udenfor, nu bliver vejret jo lidt kligere det nste stykke tid og s nste gang vi fr lidt hjere varmegrader kan de mske flytte permanent.

Svar Send privat besked
Ud i kulden???
Steffen Hinchely (Hinchely)
Indlg: 114

Midtfyn
10/05-2011 13:05
Hej John
Fedt ser det ud! Jeg ville dog nok vlge at give planterne deres egen potte allerede nu selvom det kommer til at fylde. Rdderne filtrer sig hurtigt ind i hinanden, og nr du s senere skal ompotte kan du ikke undg at delgge nogle rdder, hvilket s igen forsinker vksten ... Jeg fulgte et rd herindefra for en 3 uger siden og smed mine over i 2 liters potter... DET rykker!! :-)
--
Steffen

Svar Send privat besked
Ud i kulden???

Midtfyn
10/05-2011 13:05
Hej John
Fedt ser det ud! Jeg ville dog nok vlge at give planterne deres egen potte allerede nu selvom det kommer til at fylde. Rdderne filtrer sig hurtigt ind i hinanden, og nr du s senere skal ompotte kan du ikke undg at delgge nogle rdder, hvilket s igen forsinker vksten ... Jeg fulgte et rd herindefra for en 3 uger siden og smed mine over i 2 liters potter... DET rykker!! :-)
--
Steffen

Svar Send privat besked
Ud i kulden???

Midtfyn
10/05-2011 13:06
.... ups
--
Steffen

Svar Send privat besked
Ud i kulden???
John Corydon (ducknaldo)

Rdovre
10/05-2011 14:20

--
Ja det kan godt vre det er en god id. Mske jeg planter de ekstra planter over i nogle store gennemsigtige engangskopper for sig selv. S kan man vel ogs se hvornr rdderne er net ud til kanten og dermed vide hvornr det er tid til at plante om igen. Desuden fylder kopperne mindre end potterne.

Svar Send privat besked
Ud i kulden???
dannie larsen (sponcok)
Indlg: 39

give
10/05-2011 23:11
ducknaldo skrev:
--
Hej Dannie

Det er et drypvandingsst, fra firmaet Iriso tror jeg det hedder.
Det ser ud til at virke fint, nr man lige fr sig justeret ind p mngden det skal give. Det skal dog siges at det ikke har krt i mange dage, s jeg har ikke nogle langtidserfaringer med det.
Det eneste man selv skal have er den beholder som man vil bruge som hoved vandbeholder og s drypvander den ved hjlp af en ventil i hver af de sorte stave i potterne.
De kan s justeres individuelt til mellem 0 og 1,5 liter pr. dag. pr. "stav".

Det m jeg tjekke ud - godt ser det ud

Hygge

Dannie

Svar Send privat besked
Ud i kulden???
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
11/05-2011 08:14

-- Jeg kbte sdan et sidste r - mske skulle jeg se at f sat det til.....

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4080, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: MashaAtoma
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 0)