Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Nye blade: gule og falder af
Simon Jensen (Brejne)
Indlg: 90

rhus V
18/05-2011 09:03
Hej derude.

Jeg gik lige en omgang i lejligheden for at tjekke til planterne, og s et ret trist syn.
Min Habanero red i 3liters potte er begyndt at smide de nye blade. De andre habaneroer, som endnu ikke er plantet om (str i 0,5liters og 1 liters potter) har ogs fet nogle meget lyse nye blade, men de har heldigvis ikke tabt nogen endnu. De fr gdning, str i sydvendt vindue, og har ellers samme betingelser som de vrige planter, som heldigvis ikke har nogen symptomer.

Jeg har vedhftet lidt billeder, s hber jeg I kan hjlpe derude ;-)

CENTER
Her kan ses et lille nyt, meget krllet og lyst blad.

CENTER

CENTER

Svar Send privat besked
Jes Christensen (Jes-Christensen)
Indlg: 240

8723 Lsning
18/05-2011 10:26
Nu er det kun den du har potte om, jeg tror du mske har stdt til den, eller lignende.
Habanero kan godt se lidt krllet ud, og din er ikke mere krllet end mine habaneroer.
Planten strutter jo af sundhed, s umidelbart ville jeg ikke bekmre mig.
--

Svar Send privat besked
Jrgen Harreby (Harreby)
Indlg: 137

Hedehusene
18/05-2011 12:27
Jeg har oplevet noget lignende med mine Habaneroer efter at de er pottet om og/eller er kommet i drivhuset. Oftest virker det dog som om at de lige skal vnne sig til de nye forhold, og derefter kommer igang igen. Tit begynder de at skyde voldsomt op ad stammen og bliver sledes ekstra busket og fin.

Jeg skal prve at nappe et par billeder i eftermiddag!

Svar Send privat besked
Simon Jensen (Brejne)

rhus V
18/05-2011 14:14
Jes - De andre habaneroer er ogs meget lyse i de nyeste blade, p trods af de ikke er plantet om, og har samme symptomer som jeg s p den omplantede habanero for en lille uge siden - derfor bekymringen ;-)

Jeg har haft alle mine planter udenfor da der var solskin til det, det kan mske ogs vre den omvltning har vret for stor? Du m i hvert fald gerne uploade et billede Harreby! Jeg hber I har ret i det bare er noget forbigende, jeg blev bare lidt trist over synet af 2 blade i toppen af potten i morges..

Svar Send privat besked
Jes Christensen (Jes-Christensen)
Indlg: 240

8723 Lsning
18/05-2011 15:10
Jeg tror ikke der er noget unaturligt i det, de nye blade er altid lidt lysere, og s bliver de mrkere hen af vejen.
Men det kan da ikke udelukkes at en kold vind udenfor, har vret hrd ved dem, jeg har bare ikke set lyse blade i den forbindelse.
Mine planter kommer ogs ud nr vejret tilader det, de er forvrigt ude i dag, selv om det ikke er vildt varmt og solrigt.
--

Svar Send privat besked
Simon Jensen (Brejne)

rhus V
18/05-2011 16:15
Jeg kan bare ikke helt forst hvorfor bladende falder af, men det kan jo vre det var et enkeltstende tilflde.. Ellers dobbelt-stende, det er jo trods alt 2 der er faldet af ;-)

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
18/05-2011 18:08

--
Du har ikke overvandet dem - vel? Det kan nemlig godt give lys blade, der falder af...

Svar Send privat besked
Simon Jensen (Brejne)

rhus V
18/05-2011 18:59
Det skulle jeg ikke mene, men jeg har taget min kreste i at vande planterne i stuen uden mit samtykke flere gange, p trods at mine formaninger (:D) om at hun drber mine planter nr jeg p den mde ikke kan holde styr p hvor meget vand det har fet!

Jeg skulle mene jeg har fet forklaret hende at hun skal holde sig fra dem, men det kan vre jeg lige skal have en alvorssnak med hende igen...

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
18/05-2011 19:36

--
Det er jo ikke sikkert, at det er derfor - men lidt mystisk at bladene ligefrem falder af...

Habaneroer kan sagtens have lidt lysere blade i toppen - men de skulle da helst blive siddende!

Svar Send privat besked
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
18/05-2011 19:41
Heh, det med at der er en anden, der vander, nr man ikke ser det, kender jeg godt til... Nr det s er sagt, skal det siges at jeg selv er et rigtigt kvaj til at vande...

Men overvanding skulle f de nederste blade til at blive gule og falde af... Trust me, I've tried it...

I vrigt er jeg enig med Jes om at de blade p billederne ikke virker som om der er noget i vejen... Men kamera, lys og eventuel blitz kan snyde meget ;-)
--

Svar Send privat besked
Simon Jensen (Brejne)

rhus V
18/05-2011 20:16
P min computer er billederne i hvert fald meget sigende for hvordan situationen ser ud for planterne ;-)

Men jeg hber da det bare er mig der er for pylret omkring planterne, og at de intet fejler. Jeg gr jo og hygger om og flger med i udviklingen p dem, s der skulle helst ikke ske dem noget... Nogen gange gr jeg mske lidt for meget op i dem, kresten har klaget over jeg nogengange gr over til planterne for at se hvordan de har det, som det frste nr jeg kommer hjem :) hehe

Jeg lader dem f et par dage hvor jeg holder lidt je med om der skulle ske ndringer, s m smider jeg en opdatering hvad enten det er godt eller skidt nyt ;-)

Svar Send privat besked
Palle Rasmussen (PWR)
Indlg: 123

Veflinge
18/05-2011 21:05

--
Prver lige med et billede af min Habanero.
right

Bladene er vsentlig mere krllede p mine Habaneroer end p nogle af de andre planter s det er der i hvert fald ikke noget i vejen med.
Jeg hber din beholder bladene.

Svar Send privat besked
Simon Jensen (Brejne)

rhus V
18/05-2011 21:41
Hold da op en flot plante Palle!

Det ser ud til det er meget normalt med lyse blade, jeg giver det som sagt et par dage, og ser hvad der sker :)

Svar Send privat besked
Jrgen Harreby (Harreby)
Indlg: 137

Hedehusene
19/05-2011 14:50

Lyset var mske ikke helt optimalt til at kunne se de store forskelle i bladenes farver, men her kommer et par billeder:

right
Denne Habanero har mistet en del af de nederste blade, som blev gule og faldt af. Som man mske kan se er stammen nu fyldt med sm skud, som helt fra begyndelsen er "grnnere"

right
Ogs denne har temmelig gule blade, og selvom de endnu ikke er faldet af, virker det som om at planten bruger mere energi p at stte nye skud op ad stammen.

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4080, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: MashaAtoma
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 0)