Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Opstamning af Chiliplanter
sren larsen (Friis )
Indlg: 36

hrsholm
19/05-2011 19:09

sren larsen (Friis )

hrsholm
19/05-2011 19:26

Beklager - men jeg kan ikke uploade foto af min lille frdignippede "Prairie Fire" p 14,5 cm. :-)
men i kan se den i min facebook gruppe "Scoville Passion 2011"

Svar Send privat besked
sren larsen (Friis )

hrsholm
20/05-2011 09:03
Jeg prver lige igen :-)

Her ser i et foto af min flotteste opstamning.
Min orange 2. rs plante - et Bih Jolokia kryds eller mutation ?

Svar Send privat besked
sren larsen (Friis )

hrsholm
20/05-2011 09:36
"CHILI TOUR - VELKOMMEN"
Udvalgte fotos af opstammede chiliplanter :

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1626229134905.2084030.1211839772&l=e68d5e84e3

Den omtalte orange "Bih Jolokia" er p de frste 6 fotos i fotoalbummet.
Frugter fra denne plante ligger i fryseren.
Det er de strkeste og mest velsmagende frugter jeg nogensinde har smagt. - med en overvldende appelsinaroma - hele min fryser dufter af appelsin.
Frugten er s strk, at nr jeg snuser ned i fryseposen kan jeg ikke lade vre med at nyse :-)

Det er ikke s svrt at opstamme :

Man nipper blot blomsterknopperne fra de frste 7 vkstpunkter nr planten deler sig naturligt - og holder stammen ren for skud, og lader udvalgte blade op ad stammen sidde tilbage til dekoration, hvis man nsker det.
Senere p sommeren kan man lade nye skud vokse frem i gamle vkstpunkter - og s nippe de 2 blade og lade blomsterknoppen sidde tilbage. Sdan fr man frugter hngende i bne omrder p planten - man kan faktisk lave sm klaser af blomster i gamle vkstpunkter.
Jeg har haft stort held med at opstamme mellemstore og store chilisorter. Men utlmodigheden er stor og vksten er langsom, nr man kun satser p grene over 1. vkstpunkt (der hvor stammen deler sig frste gang)

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
21/05-2011 09:37

--
Hej Sren -

du kan stte klikbare links ind sdan her:

Kopier dit link, som du plejer
Klik p ikon nr. 5 fra hjre herover
St dit link ind i dialogboksen og klik OK
I den nste boks kan du angive et navn til linket eller bare klikke OK

S er linket klikbart, nr du poster indlgget - og er klar til brug for dovne hunde som mig, der ikke gider sidde og copy/paste i trdene...

Lyder for vrigt spndende med opstamning - jeg har et par ekstra Habanero Dulce, som jeg vist skal lege lidt med!

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Martin Nielsen (c0x)
Indlg: 19

rhus
13/06-2011 10:26

--
Hej Sren

Super flot og MEGET misundelsesvrdigt album du har delt p facebook.
Har lige et par sprgsml(jeg er frste rs dyrker):

Vkstpunkt. er det der hvor skuddet med blomsten sidder eller er det et bestemt sted p grenen.

Hvad nu hvis ens chilli ikke deler sig fr 30+cm. er det s fint nok?

Vil en sdan opstamning give den tykkere stamme eller skal jeg gre noget andet for det?

vh. Martin

Svar Send privat besked
Palle Rasmussen (PWR)
Indlg: 123

Veflinge
13/06-2011 14:34

--
Hej

Der er en udmrket forklaring p hvordan man uploader billeder HER

Jeg skal dog altid kopiere stien og stte den ind i mit indlg for at det virker.

Svar Send privat besked
Kenneth Autzen (thesheep)
Indlg: 250

Sdr Jylland
13/06-2011 15:53
efter set de billeder af hvad sren har udrettet har jeg med det samme vret nede i haven og pillet blade af mine, jeg vil ogs ha opstammet chilier :D

Svar Send privat besked
sren larsen (Friis )

hrsholm
16/06-2011 20:04
Tak Martin og Kenneth.
1. vkstpunkt er der hvor planten deler sig i en gaffel frste gang, og skyder 1. blomsterknop - og det kan sagtens vre over - eller efter 30 cm stamme.
Og stammerne bliver tykke og robuste helt af sig selv :-)

Jeg deltager ikke meget her p chilifan.dk - det bliver for meget for mig, da min facebook chili-gruppe "Scoville Passion 2011" fylder mere og mere i hverdagen.
I "Scoville Passion 2011" svarer jeg p alle sprgsml i m have.

Med venlig hilsen
Sren Friis Larsen

Svar Send privat besked
sren larsen (Friis )

hrsholm
18/06-2011 09:48

Jeg kan lige sige vedr stammerne :
For hje blomsterpinde i indledende vkstfase medvirker til at rive og fl planten i stykker i vinden. verste halvdel af planten skal kunne bevge sig frit.
Hvis pinden er for lang, vil i ogs opleve at stammens verste del vil vokse spinkelt i vejret, men nr i s skifter til en kortere pind, vil stammens verste del vokse sig robust igen indenfor kort tid.

Mine svar bygger p mine egne erfaringer gennem avl af 33 forskellige arter og sorter p min fantastiske 8x2 m store velplacerede og helt bne altan. Jeg har lidt andre vkstbetingelser end mange af jer andre, som fortrinsvist dyrker i drivhuse - har jeg indtryk af. Mine planter bliver sat i st ved altanintroduktion, i r d 15.5. - Det var for koldt og i r meget blsende, men hold da op hvor str de strke og robuste nu.

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3997, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: zidyesfsl
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 5)