Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
torben frost (mr.frost)
Indlg: 75

aabenraa
24/05-2011 18:13
hey overvejer at kbe en 125 watt cfl pre med 6900 kelvin
det er den her http://www.dansk-hobby-hydro.dk/shop/cfl-superplant-125w-6900k-1093p.html

og hvad er forskellen p den og min energisparepre som jeg har nu med 6400 kelvin og p 27 watt kun ??

hvad betydning har det for min plante
--

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
24/05-2011 18:36

--
Det m nogen svare p, som har erfaring med den slags lys - jeg klamrer mig til mine LED-prer, som jo har et i den grad lavere strmforbrug...

Men skal du bruge lys nu? Hvor meget skal du belyse?

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Michael Hansen (Doktoren)
Indlg: 73

Vanlse
24/05-2011 21:52
Hej Torben.

En lampe p 125W leverer en meget strre lysstrm (lumens) alts mngden af lys der ses.

mngden af lumens er proportional med antallet af watt, dette glder alle lyskilder ogs LED. Ofte opgives en lumens pr. watt (lm/W) nr du kber en lyskilde.

I praksis vil det sige at du kan placere din lyskilde lngere fra planterne samt dkke flere planter med den lyskilde.

Om det kan svare sig for dig at kbe den kraftige lyskilde ved jeg ikke, da jeg ikke kender dine forhold.
Men hvis du kun har en plante og den trives under din 27W s ville jeg spare pengene og beholde den lille lyskilde.
Jeg kender en der har brugt sdan en 125W lyskilde til vkst og jeg kan sige s meget at der kommer MEGET lys ud af den.
--

Svar Send privat besked

Slagelse
24/05-2011 22:55

-- Lumen er ikke interessant i forhold til LED, som ligger meget lavt i lumenoutput - med et hjt lumental fr man jo egentlig bare noget lys, som planterne ikke udnytter ret meget af.

Men du har da helt ret - hvis det kun drejer sig om en plante, ville det vre overkill at kbe ekstra lys til den overhovedet! Dog ikke mindst noget med et forbrug p 125 W. En ting er miljpvirkningen - en anden ting er, at den bruger for ca. 2,50 kr. strm p 8 timer, s der kan kbes en LED-lampe eller to om ret alene for elforbruget...

Og hjlp - der fik I mig lige startet igen! Men jeg kan ikke se en grund til at brnde 125 W af, nr langt mindre kan gre det - og i virkeligheden uden ekstra omkostninger. Som jeg har skrevet i en tidligere trd, har jeg belyst lige omkring 1 m2 med 17 W LED - det var mske lige i underkanten for de alleryderste planter, men det var mest, fordi jeg ikke havde hjde i rummet til at hnge pren lidt hjere op, s de blev lidt snydt ude i kanten.

Svar Send privat besked
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
25/05-2011 06:31
Ha ha, ja s fik vi gang i Anja og LED-diskussionen igen! Det er altid hyggeligt ;-)

S jeg synes jeg vil deltage og nvne noget, som folk lader til at glemme, nr det kommer CFL og andre udladningslamper med mange watt. Mange af watt'ene bliver til varme!

Men idet det som regel er om vinteren, at man har sine planter under kunstigt lys, s gr det vel heller ikke noget? Det er da bare rart nok at have sdan et lunt tropisk hjrne med chiliplanter i stuen, ikke?
--

Svar Send privat besked

Slagelse
25/05-2011 07:22

--
Ja - jeg kan ikke lade vre...

Mht. varme, s er det vist kun, hvis man varmer huset op med elvarme, at det ikke er dyrere at varme op med CFL... Vi krer f.eks. et mix af varmepumpe og brndeovn, s det ville vre et dyrt varmetilskud!

Dyrker man f.eks. i et growtent eller en kasse inden dre, skal man ogs hen og bruge mere energi p at holde varmen nede derinde, og det forger jo kun strmforbruget. Og de fleste vil nok lukke lyset inde - hverken CFL eller LED er specielt stueegnede uden afskrmning!

Svar Send privat besked
torben frost (mr.frost)

aabenraa
27/05-2011 20:36

--
anja slger du de led pre eller

Svar Send privat besked

Slagelse
28/05-2011 10:33

--
Overhovedet ikke - jeg kber dem kun...

Men kan anbefale at kbe hos Bjarne eller Prolys.

Svar Send privat besked
torben frost (mr.frost)

aabenraa
29/05-2011 21:47

--
link til dem

Svar Send privat besked
Palle Rasmussen (PWR)
Indlg: 123

Veflinge
30/05-2011 07:57
mr.frost skrev:-- link til dem

--
Barney.dk HER

Prolys HER

Svar Send privat besked
Dr Hothead (Dr_Hothead)
Indlg: 91

Horsens
30/05-2011 08:02
mr.frost skrev:
--
link til dem

--
Tror det er dem her:

Prolys

Bjarne

Svar Send privat besked
Dr Hothead (Dr_Hothead)
Indlg: 91

Horsens
30/05-2011 08:04

N, der var jeg vist for langsom...

Svar Send privat besked
torben frost (mr.frost)

aabenraa
30/05-2011 17:15

--
hvis nu jeg skal have en pre til lad os sige max 200 kr som er god til vegge fasen med max lumen og max kelvin.. hvad hedder den s

Svar Send privat besked

Slagelse
30/05-2011 18:45

--
Der kan jeg ikke lige hjlpe - jeg har kun prvet LED, og du kan ikke f noget ordentligt for 200 kr....

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 6512, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: dinaiv69
Antal Emner: 2226
Antal indlg: 18254 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)