Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Nybegynder - Omplantning mm.
Klaus N (Sprinto)
Indlg: 23

Aalborg
01/06-2011 22:44
Hej Chilifans :)..

Faldt lige over dette forum og ville da lige have mig en bruger, da jeg er chilientusiast..

Jeg plantende sidste r en del planter og fik 4 store chili planter ud af det, men desvrre blev det ikke til mere end 1 chili :(.. problemet var at blomsterne bare blev ved med at falde af, men nok om det.

I r kbte jeg en chili plante p planteskolen for at prve det istedet for at plante fra fr. Planten ser rigtigt godt ud dog er bladende vidst blevet lidt brndt af at st i vinduet, men den burde nu nok overleve alligevel.

Jeg ved ikke helt hvornr jeg skal plante den om osv. og hvor meget det er ndvendigt at plante den om og det kunne jeg godt tnke mig lidt hjlp med :).. Her er et billede som den ser ud nu: CENTER

Planten er ca. 35cm hj og ca. 26cm bred
Potten har en diameter p 14cm og en hjde p 17cm hvor den bliver mindre i bunden.

Lige nu synes jeg mske at planten begynder at se stor ud til potten? jeg vil ikke s gerne hive planten op for at finde ud af at den ikke skal plantes om :(.. Hos plante skolen stod der at de blev ca. 83cm hje, men for min skyld behver den ikke at bliver s hj hvordan kan man undg det?

Udover dette s vil jeg gerne vide om man kan s en chili plante nu eller om det kun kan lade sig gre der i februar - april ? jeg gror udelukkede i vinduet som er Syd vest vendt

Hber at der er nogen der kan kaste lidt lys over mine "problemer" :)..

Svar Send privat besked
Simon Jensen (Brejne)
Indlg: 90

rhus V
02/06-2011 18:32
Planten har ca. 3 liter, og det kan den sagtens klare sig med. De fleste af mine planter str i 3,5 liters potter, har et par enkelte i 1 liters og 2 i 4,5liters, og de vokser ganske fint alle sammen. Den ene i 1 liters er konsekvent for at holde vksten nede, da det er en peberfrugt som nemt bliver ALT for stor hvis den fr jord nok at boltre sig i... Og den er alts allerede 45cm hj.

Pointen er; hvis du ikke nsker en alt for stor plante, s behves du ikke plante den om :)

Svar Send privat besked
Klaus N (Sprinto)

Aalborg
02/06-2011 18:53
Brejne skrev:Planten har ca. 3 liter, og det kan den sagtens klare sig med. De fleste af mine planter str i 3,5 liters potter, har et par enkelte i 1 liters og 2 i 4,5liters, og de vokser ganske fint alle sammen. Den ene i 1 liters er konsekvent for at holde vksten nede, da det er en peberfrugt som nemt bliver ALT for stor hvis den fr jord nok at boltre sig i... Og den er alts allerede 45cm hj.

Pointen er; hvis du ikke nsker en alt for stor plante, s behves du ikke plante den om :)

Tak skal du have :), s der burde ikke vre noget problem bare at lade den vre i den potte :)?

Udover det s vil jeg gerne vide om man kan s en chili plante nu eller om det kun kan lade sig gre der i februar - april ? jeg gror udelukkede i vinduet som er Syd vest vendt

Svar Send privat besked
Brian (bmathiasen)
Indlg: 82

02/06-2011 19:34
Tak skal du have :), s der burde ikke vre noget problem bare at lade den vre i den potte :)?
Du kan trygt lade den blive som den er nu.

Udover det s vil jeg gerne vide om man kan s en chili plante nu eller om det kun kan lade sig gre der i februar - april ? jeg gror udelukkede i vinduet som er Syd vest vendt
Det kan du sagtens, men hvis du nsker at dyrke chinenser (som blandt andet dkker over habanero, bhut jolokia og andre "super hots") eller nogle andre mere eksotiske, og langsomme, planter, skal du ikke forvente at f et srligt stort udbytte. Til gengld vil du have en veletableret plante som du kan overvintre og dermed f en turbostart nste sson.

Svar Send privat besked
Klaus N (Sprinto)

Aalborg
02/06-2011 19:44
Okay, er der nogen steder man kan lse omkring overvinterne planter? ved ikke hvordan det skal gres rent praktisk :)

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
02/06-2011 20:13

--
Lige en tilfjelse - en stor peberplante i en 1 l potte vil helt rigtigt ikke blive s stor, men det er alts ogs meget strkt begrnset, hvad man vil f ud af den.

Hvis man skal dyrke i sm potter, er det en god id at vlge planter, som naturligt ikke bliver s store, hvis man ogs vil have lidt udbytte fra dem...

Mht. overvintring, s er der masser at lse om det her under Dyrkning - bare brug sgefunktionen nederst p siden...

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Simon Jensen (Brejne)
Indlg: 90

rhus V
02/06-2011 21:30
Hjst sandsynligt helt korrekt Anja, men lige netop den plante er heller ikke plantet med je for stort udbytte, hvilket nok burde have vret nvnt i mit indlg ;-)

Nr det s er sagt, s er der pt. 20 knopper og flere p vej. Hvor mange der bliver til frugt m tiden s vise :)

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4001, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: Steventow
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 5)