Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Mini-drivhus
Jrgen Harreby (Harreby)
Indlg: 137

Hedehusene
06/06-2011 08:38
Ja jeg fik selvf set alt for mange chiliere i forhold til hvad der kan vre i et 5 m2 drivhus, lidt kapilrkasser p terrassen og i vindueskarmene. Dvs jeg synes nu godt der kunne vre flere i vindueskarmene, men min kone er ikke enig :-(

Anyway, s kan man jo ikke bare sl chili-planter ihjel, s jeg endte med en ide om at bygge nogle mini-drivhuse med kapilrkasser som base. Her er lidt billeder fra byggeriet:

right

right

right

right

Der er selvflgelig bde fordele og ulemper ved denne lsning. frst og fremmest er det her i frste udgave svrt at plukke/pille/nusse ved planterne. En lsning kunne vre at erstatte den ene side med en luge. Et andet problem er at det ikke er muligt at styre temperaturen. Derfor var jeg nd til at srge for rigelig udluftning, s de ikke bliver kogt i solen. Dette betyder imidlertid nok i andre tilflde at temperaturen ikke er s hj som i drivhuset. Fordelen er imidlertid at jeg kan lade planterne passe sig selv i lngere tid uden at frugte at de skal trre ud eller bliver slet i stykker af vind og vejr. Med en forestende 10 dages ferie for je er det vigtigt.

Svar Send privat besked
Mini-drivhus
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
06/06-2011 09:27

--
Hej Jrgen -

Hvis du skal vre vk fra dem i lngere tid, vil jeg foresl dig at tage lget af og evt stte noget helt fint net af en slags p - f.eks. Bionet, s varmen kan slippe ud. Jeg vil faktisk mene, at planterne kunne trives fint, hvis du satte Bionet hele vejen rundt i stedet for plast. Det beskytter mod vejr og vind, og der vil stadig vre udluftning til dine planter, s de ikke str og koger ved omkring 50 grader.

Et par links til Bionet: http://www.robinie.dk/insektnet.php og http://froebutikken.dk/product.asp?product=829

Det er ikke voldsomt billigt, men det er lige s holdbart, som der str. Jeg har et stykke nu, der er omkring 10 r gammelt, og det kan nrmest ikke ses p det.

Mvh
Anja

Svar Send privat besked
Mini-drivhus
Jrgen Harreby (Harreby)

Hedehusene
06/06-2011 10:01
Ja det var en mulighed. Hvad der mske ikke er s tydeligt p billederne er at der 5 cm bred sprkke nederst p 2 af siderne i hele husets bredde og i toppen er der i "gavlene" ligeledes bent. Med til historien er ogs at de str i nrheden af en stor hassel, som giver dem skygge fra ca 14 til 18. Alle planter klarede i hvert fald weekenden, hvor det vel har vret omkring 25 grader.

Bionet kunne dog have andre fordele, som feks at holde uvelkomne gster som snegle ude ved at lukke helt af. Det vil bestemt vre en fordel nr de skal st uovervget i lngere tid. Godt tip!

Svar Send privat besked
Mini-drivhus
Jrgen Harreby (Harreby)

Hedehusene
09/07-2011 22:49

Lige en update, hvis nogen skulle vre interesseret

right
Som man kan se er de allerede ved at vre for sm.

right
Da jeg fjernede en af siderne vltede det ud med Rocotoer

right
I den anden sektion var jeg ogs nd til at tage toppen af, da der var en Starfish der gerne ville lngere op.

Ellers ser planterne ud tl at trives, og der er ogs ffrugter p vej.

Svar Send privat besked
Mini-drivhus
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
10/07-2011 07:27

--
Flotte planter!

Ja - Starfish kan blive en ret hj plante...

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4080, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: MashaAtoma
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 0)