Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Menu fra chilifestival 2011.
Henrik Olsen (justmc)
Indlg: 91

Cph.og Mexico
13/09-2011 12:21

--
Pollo de mole negro Oaxaca:
6 hanekyllinger 2200 g. eller 1 kalkun ca. 13 kg. 2 lg, 1 hvidlg og suppe visk.
500 g sort chile chilhuacle eller ancho
500 g rd chile chilhuacle eller guajillo
500 g chile mulato
500 g. chile pasilla
4 tortillas ristet
100 g. fr fra rd chilhuacle chiles eller guajillo
1 kilo svinefedt, smr eller olie
4 store lg, skret i skiver
2 hele hvidlg afskallet (ca.20 fed)
4 pltano macho, skrllede i skiver (madbanan)
600 g. brd i terninger
200 g. ristede sesamfr
200 g ristede peanuts
200 g. walndder
300 g mandler smuttede for skin
200 g. grskar kerner
200 g. rosiner
4 kg. tomater (fldede dse tomater kan bruges drnet)
2 kg. tomatillos (fra dse kan bruges drnet)
2 tsk. muskatnd revet
2 kanelstnger knust
2 tsk. oregano
2 tsk. timian
2 tsk. merian
2 tsk. anis knust
1 tsk. spidskommen knust
10 nelliker knust
10 allehnde knust
200 g. rrsukker
12 grillet avocado blade (jeg havde ikke avocado blade)
500 g chokolade metate Oaxaca (eller 70/80 % mrk chokolade)
salt efter smag

Kalkun eller kyllinger skylles og renses evt. tag skindet af, delt i position stykker, sttes til at koge med rigeligt vand, nr det koger skummes, tilst lg, hvidlg, suppevisk og salt efter smag. Kogetid ca. time, tag kyllingerne, lg suppevisk op, skum fedtet som kan bruges som erstatning for noget af svinefedt/smr eller olie.
Tr chiles med en fugtig klud og rens chiles for fr. Rist chile p en tr pande, og steg dem, indtil de fr farve 5-10 sek. og derefter sat i bld i varmt vand i 30 min. hld vandet fra og st i bld 30 minutter i koldt vand, blend dem med bouillon, I halvdelen af smrret /fedt svits lg og hvidlg og de skivede bananer st til side, svits resten hver for sig, brd, sesamfr, mandler, jordndder, valndder, grskarkerner, rosiner og chile fr, tortilla, blend det sammen med muskatnd, kanel, oregano, merian, timian, anis, spidskommen, nelliker, allehnde, og pres det i gennem en sigte, det tilbageblevne blendes med lidt bouillon og gentag processen. Tomaterne er kogt sammen med tomatillos med salt til skindet sprkker. Fl kun tomaterne. (s frem du bruger tomater og tomatillos fra dse drnes de for vske) blendes til pur. Brug kun den ndvendige mngde bouillon til at blende s molen ikke bliver for tynd.
I en gryde tilst det resterende fedt/smr og kog det blendede og tilst evt. bouillon, nr det koger tilst chokolade, sukker, og avocado blade, koges i ca. en time over svag varme under jvnlig omrring for at forhindre stikning. Tilst kalkun/kylling og kog 15-30 minutter. Fjern fr servering avocado blade.

Tilbehr:
Stegte bnner, hvide ris eller mexicanske ris og guacamole div. salsa.

Frijoles refritos
2 kg.peruano eller pinto bnner
4 stilke epazote (hvis tilgngelig) eller 2 tsk. trret.(kan udelades)
2 lg i 1/4
4 fed hvidlg
2 serrano chile,(kan udelades)
salt 100 g. rget svinefedt/ smr/ madlavnings olie

Tilberedning: Skyl bnner og kontrollere for fremmed ting. Kom bnner i en stor skl eller gryde og hld rigeligt vand i, trkker natten over. Hld vandet fra og skyld dem, kom dem i en stor gryde med rigeligt vand. Tilfj lg i 1/4, hvidlg, (serrano chile og epazote. kan udelades)
Bring bnner i kog, og derefter reduceres varme og simre i max 2 timer. Hvis vand niveauet bliver lav, opfyldes med kogende vand ellers bliver bnnerne hrde hvis koldt vand tilsttes, 15 min fr de er frdige tilsttes salt. Dette kan laves dagen fr og op bevares p kl.
Drn vsken fra bnnerne og st til side, kom fedt/ olie i en stegegryde nr det syder, tilst bnner lidt efter lidt som moses indtil bnnerne har opsuget fedtet, blend de resterende bnner med vsken, hld det forsigtig i gryden og koges igennem, tilst vske til den nsket konsistens.

Mexicanske ris
2,80 dl. vegetabilsk olie
1 kg. langkornet ris
5 hvidlg knust, salt
8 g stdt spidskommen
200 g hakkede lg
9 dl. tomatsauce
3.6 l kylling bouillon

Varm olien i en stor gryde over medium varme og tilst ris og lg. Lad det brune under konstant omrring, indtil pustede og gyldne. Drys med salt og spidskommen.
Rr i tomatsauce og kylling bouillon, bring i kog. Reducer varmen til lav, dkke og lad det simre i 20 minutter sluk for varmen. Rr rter i med en gaffel dk og lad hvile i 10 min.

Guacamole:
10 avocado,
5 finthakkede zittauerlg
10 finthakket jalapeno eller serrano chilier
10 finthakket blomme tomat (renset for fr og vske)
4 bundter finthakket frisk koriander
10 fed hvidlg
Juice fra 5 lime
tortilla chips
salt

Tilberedning:
Mos avocado til nsket konsistens, tilst lg, tomater, chiles, hvidlg, koriander og lime juice, rr det sammen, smag til med salt, serveres med tortilla chips

Salsa de arbol:

40 g. arbol chile
Oliven olie elle anden vegetabilsk olie.

Tr chiles af med et fugtig klud, fjern stilke.
Varm olien over medium varme, rist chiles til mrke brune, fjern dem med en hulske, lad dem kle.
Del dem i mindre stykker, blend med lidt olie til nsket konsistens.
Resten af olien kan bruges som chileolie.

Gul habaner:

3 orange habaner
10 Hartmans yellow gooseberry tomater
1 lille lg
2 fed hvidlg
1 gulerod
gul bell peber
Juice fra 1 lime
Salt

Rens chile for fr for mildere smag fjern vener.
Rens peber for fr
Rens guleroden skr i skiver
Del lg og hvidlg i mindre stykker
Blend alt til pur tilfr lidt vand hvis nsket, smag til med salt

Ananas orange habaner salsa:

2 orange habaner
1 dse ananas

Rist chile p en grill eller tr pande til den bliver mrk og bld lad den kle, mos den i en molcajete (morter) lidt med ananas juice drn ananas, bland den moste chile med ananas.

Ristet pequin og tepin:

Rist chiles p en tr pande til de er mrke, pas p de ikke bliver sorte.

Tak til alle for deres store hjlp.

P grund af tidsnd blev det til hvide ris.
Mvh. Henrik.
justmc

Svar Send privat besked
Henrik Olsen (justmc)

Cph.og Mexico
13/09-2011 12:38

Mexickansk chokolade som jeg kbte i Oaxaca.Mexicansk chokolade--
justmc

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
13/09-2011 12:51

--
Super - det m prves en dag, det var MEGET lkkert!

Og s kan jeg se, at der lige er et par sorter mere, der skal dyrkes til nste r...

Svar Send privat besked
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
13/09-2011 13:06
Det lyder vildt lkkert, men kan godt se jeg lige skal ud og have fyldt lageret op med nogle meksikanske chilier fr jeg gr igang med denne ret.Du har den ikke nedskaleret til en lidt mindre portion vel?

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Henrik Olsen (justmc)

Cph.og Mexico
13/09-2011 13:32

Hej Kim.
Nr jeg laver retten med n kylling divider jeg med 6.
Opskriften er oprindelig med 3 kyllinger som jeg fik i en restaurant i Mitla i Oaxaca.
Velbekomme.--
justmc

Svar Send privat besked

Slagelse
13/09-2011 13:36

--
smid den ind i et regneark, s er det let at op- og nedskalere :)

Svar Send privat besked
Bjarne Hjlund (barneydk)
Indlg: 286

Rimmerhus, DK
13/09-2011 16:55

--
Det var simpelthen FOR LKKERT!

Henrik, vil du ikke ogs smide opskriften op p det du lavede til os om fredagen :)

Svar Send privat besked
Henrik Olsen (justmc)

Cph.og Mexico
13/09-2011 17:40

Her er fredagens aftensmad.

Albndigas de cordero con chorizo:
Ingredienser:

Kdboller:
1/2 kg hakket lam eller ged evt. halvt af hver (alt kd kan bruges)
1/4 kg chorizo, , fin delt
1 1/2 dl. majsmel
1 dl. flde (eller mlk)
1 stort g, let pisket
1/2 lg hakket
2 store fed hvidlg
1 dl. langkornet hvide ris
1 tsk. salt
1 tsk. trret oregano, knust
1/2 tsk. stdt spidskommen
Friskkvrnet sort peber
2 pasilla chile
2 piquin chile

Suppe:
1 L. bouillon af lam & ged eller oksekd eller kylling, (eller en kombination) frdig lavet suppe kan bruges samt terninger.
2 guajillo chile
2 ancho chile
2 cascabel chile
3 arbol chile
5 blomme tomater eller, 1 dse hakket
1 dse tomat pur 70 g.
1 dse hakkede mild grn chili, med lidt vske
1 hakkede lg
2 tsk. trret oregano, knust
1 / 2 tsk. stdt spidskommen
1 -2 tsk. flydende chili sauce, eller mere for HOT smag
2 dl. frosne majs kerner eller fra dse
1 bundt hakket frisk koriander (Cilantro/koriander)
Salt og peber.

For Pynt:
frisk koriander kviste, knuste tortilla chips cotija ost (mexicansk ost) eller mozzarella i terninger.
Tilberedning:

Kdboller:
Start med at riste pasilla p en varm tr pande ca. 5 sek. p hver side eller p en grill, og fjern frene, lg pasilla og pequin i varmt vand i 20 min.. Har du mulighed for at hakke kdet selv kan du hakke chorizo og chiles med. Bruger du frdig hakket kd, s hak chorizo og chiles fint. Rr alle ingredienserne sammen, for bedste resultat lad det hvile i kleskab i op til 4 timer, form dem p strrelse som golfbolde eller lidt mindre,

Suppe:
Guajillo, ancho, cascabel og arbol chiles ristes, fr fjernes del dem i mindre stykker og lgges i varmt vand i 20 min. Brug bouillon til at blende chiles til en fin pasta eller mos dem i en molcajete (morter) eller fint hakket. Rist tomater over en grill eller p en tr pande til skindet er lst og tag skindet af nr de er klige og hak dem.
Bland bouillonen med de blendede chiles, hakkede tomater, hakkede grnne chiles, lg, oregano, knust spidskommen og chili sauce og bring det i kog. Lg lg p, og lad det simre i 10 minutter, rr jvnlig.

Tilst forsigtigt kdbollerne til suppen, hvis bollerne ikke er dkket, tilst bouillon eller kogende vand til bollerne er dkket og lad det simre yderligere 15 minutter, indtil kdbollerne er kogt igennem. Tilst majs lad det koge op, smag til med salt og peber, hvis det er ndvendigt. Rr i hakkede koriander blade i lige inden servering. (Cilantro/koriander mister smagen hvis de koges med fra starten)

(farsen kan ogs bruges til frikadeller)

Pynt hver skl med let knust tortilla chips, cotija ost i tern eller mozzarella, (cotija er svr at erstatte) og en kvist frisk koriander. Servers straks. Med tortilla eller brd. Evt. som tilbehr, ris & stegte bnner.

Velbekomme--
justmc

Svar Send privat besked

Slagelse
13/09-2011 17:42

--
MMMM - lige fr man fr mundvand i tastaturet....

Svar Send privat besked
Bjarne Hjlund (barneydk)
Indlg: 286

Rimmerhus, DK
13/09-2011 20:24

--
Tak Henrik!
Til alle jer der ikke smagte kan jeg kun sige een ting: SYND!!! Njjj det var ogs godt!!!

Svar Send privat besked
Henrik Olsen (justmc)

Cph.og Mexico
13/09-2011 21:09
Hej Bjarne
Nr du syndes den mexicanske mad jeg kan lave her i Danmark med de muligheder af ingredienser jeg kan f her i landet s vent bare til du kommer til Mexico hvor det er Mexicanerne der laver mad for os for det er endnu bedre det er himmeriget for smagslgene.
Endnu en gang tak for de fantastiske dage hos familien Hjlund.
--
justmc

Svar Send privat besked
Preben Hedegaard (preben.hp)
Indlg: 27

Silkeborg
13/09-2011 23:10
Hej Henrik,
Det smagte fantstico lrdag aften, det bliver vist ikke helt let at opdrive de ingredienser, men s m man jo improvisere,
jeg har aldrig hrt om avocadoblade i mad, hvad smager de af??
Og ivrigt ogs god Tequila & Mescal, utroligt at jeg ikke fik hovedpine, men mske var det fordi mine smertereceptorer stadig var bedvet af chili :-)
--
Mvh
Preben Hedegaard
set 2011: http://www.thechileman.org/growing_list.php?list=2021,1379,1454,1369,56,1133,3168,4195,
1830,76,1922,377,3120,3011,3658,1517,453

Svar Send privat besked
Henrik Olsen (justmc)

Cph.og Mexico
14/09-2011 18:10
preben.hp skrev:Hej Henrik,
Det smagte fantstico lrdag aften, det bliver vist ikke helt let at opdrive de ingredienser, men s m man jo improvisere,
jeg har aldrig hrt om avocadoblade i mad, hvad smager de af??
Og ivrigt ogs god Tequila & Mescal, utroligt at jeg ikke fik hovedpine, men mske var det fordi mine smertereceptorer stadig var bedvet af chili :-)
--
Mvh
Preben Hedegaard
set 2011: http://www.thechileman.org/growing_list.php?list=2021,1379,1454,1369,56,1133,3168,4195,
1830,76,1922,377,3120,3011,3658,1517,453

Hej Preben.
Jeg kan ikke forklare dig hvad avocadoblade smager af, jeg har flere gange spist en ret hvor kdet ligger p avocadoblade pakket ind i stanniol og bagt i ovn eller over grill og kdet er s mrt og lkkert det er mske med til at mrne kdet, jeg vil undesge det nrmere, har ikke tnk s meget over det jeg har bare nydt de fantastiske retter.
Manglene tmmermnd skyldes nok en god tequila og mezcal, den ene flaske var sponsoreret af Tequilaclub.dk den gav jeg, i Mexico kan jeg kbe tequila med chile i og for mig hre chile og tequila/mezcal sammen det er en god drik efter en god chiliret.Link til Tequilaclub.dk
Jeg kan give dig/jer en opskrift med chilitequila opskrift den smager fantastisk.
Mvh. Henrik.
justmc

Svar Send privat besked
sren larsen (Friis )
Indlg: 36

hrsholm
15/09-2011 19:13
justmc skrev:-- Pollo de mole negro Oaxaca: 6 hanekyllinger 2200 g. eller 1 kalkun ca. 13 kg. 2 lg, 1 hvidlg og suppe visk. 500 g sort chile chilhuacle eller ancho 500 g rd chile chilhuacle eller guajillo 500 g chile mulato 500 g. chile pasilla 4 tortillas ristet 100 g. fr fra rd chilhuacle chiles eller guajillo 1 kilo svinefedt, smr eller olie 4 store lg, skret i skiver 2 hele hvidlg afskallet (ca.20 fed) 4 pltano macho, skrllede i skiver (madbanan) 600 g. brd i terninger 200 g. ristede sesamfr 200 g ristede peanuts 200 g. walndder 300 g mandler smuttede for skin 200 g. grskar kerner 200 g. rosiner 4 kg. tomater (fldede dse tomater kan bruges drnet) 2 kg. tomatillos (fra dse kan bruges drnet) 2 tsk. muskatnd revet 2 kanelstnger knust 2 tsk. oregano 2 tsk. timian 2 tsk. merian 2 tsk. anis knust 1 tsk. spidskommen knust 10 nelliker knust 10 allehnde knust 200 g. rrsukker 12 grillet avocado blade (jeg havde ikke avocado blade) 500 g chokolade metate Oaxaca (eller 70/80 % mrk chokolade) salt efter smag Kalkun eller kyllinger skylles og renses evt. tag skindet af, delt i position stykker, sttes til at koge med rigeligt vand, nr det koger skummes, tilst lg, hvidlg, suppevisk og salt efter smag. Kogetid ca. time, tag kyllingerne, lg suppevisk op, skum fedtet som kan bruges som erstatning for noget af svinefedt/smr eller olie. Tr chiles med en fugtig klud og rens chiles for fr. Rist chile p en tr pande, og steg dem, indtil de fr farve 5-10 sek. og derefter sat i bld i varmt vand i 30 min. hld vandet fra og st i bld 30 minutter i koldt vand, blend dem med bouillon, I halvdelen af smrret /fedt svits lg og hvidlg og de skivede bananer st til side, svits resten hver for sig, brd, sesamfr, mandler, jordndder, valndder, grskarkerner, rosiner og chile fr, tortilla, blend det sammen med muskatnd, kanel, oregano, merian, timian, anis, spidskommen, nelliker, allehnde, og pres det i gennem en sigte, det tilbageblevne blendes med lidt bouillon og gentag processen. Tomaterne er kogt sammen med tomatillos med salt til skindet sprkker. Fl kun tomaterne. (s frem du bruger tomater og tomatillos fra dse drnes de for vske) blendes til pur. Brug kun den ndvendige mngde bouillon til at blende s molen ikke bliver for tynd. I en gryde tilst det resterende fedt/smr og kog det blendede og tilst evt. bouillon, nr det koger tilst chokolade, sukker, og avocado blade, koges i ca. en time over svag varme under jvnlig omrring for at forhindre stikning. Tilst kalkun/kylling og kog 15-30 minutter. Fjern fr servering avocado blade. Tilbehr: Stegte bnner, hvide ris eller mexicanske ris og guacamole div. salsa. Frijoles refritos 2 kg.peruano eller pinto bnner 4 stilke epazote (hvis tilgngelig) eller 2 tsk. trret.(kan udelades) 2 lg i 1/4 4 fed hvidlg 2 serrano chile,(kan udelades) salt 100 g. rget svinefedt/ smr/ madlavnings olie Tilberedning: Skyl bnner og kontrollere for fremmed ting. Kom bnner i en stor skl eller gryde og hld rigeligt vand i, trkker natten over. Hld vandet fra og skyld dem, kom dem i en stor gryde med rigeligt vand. Tilfj lg i 1/4, hvidlg, (serrano chile og epazote. kan udelades) Bring bnner i kog, og derefter reduceres varme og simre i max 2 timer. Hvis vand niveauet bliver lav, opfyldes med kogende vand ellers bliver bnnerne hrde hvis koldt vand tilsttes, 15 min fr de er frdige tilsttes salt. Dette kan laves dagen fr og op bevares p kl. Drn vsken fra bnnerne og st til side, kom fedt/ olie i en stegegryde nr det syder, tilst bnner lidt efter lidt som moses indtil bnnerne har opsuget fedtet, blend de resterende bnner med vsken, hld det forsigtig i gryden og koges igennem, tilst vske til den nsket konsistens. Mexicanske ris 2,80 dl. vegetabilsk olie 1 kg. langkornet ris 5 hvidlg knust, salt 8 g stdt spidskommen 200 g hakkede lg 9 dl. tomatsauce 3.6 l kylling bouillon Varm olien i en stor gryde over medium varme og tilst ris og lg. Lad det brune under konstant omrring, indtil pustede og gyldne. Drys med salt og spidskommen. Rr i tomatsauce og kylling bouillon, bring i kog. Reducer varmen til lav, dkke og lad det simre i 20 minutter sluk for varmen. Rr rter i med en gaffel dk og lad hvile i 10 min. Guacamole: 10 avocado, 5 finthakkede zittauerlg 10 finthakket jalapeno eller serrano chilier 10 finthakket blomme tomat (renset for fr og vske) 4 bundter finthakket frisk koriander 10 fed hvidlg Juice fra 5 lime tortilla chips salt Tilberedning: Mos avocado til nsket konsistens, tilst lg, tomater, chiles, hvidlg, koriander og lime juice, rr det sammen, smag til med salt, serveres med tortilla chips Salsa de arbol: 40 g. arbol chile Oliven olie elle anden vegetabilsk olie. Tr chiles af med et fugtig klud, fjern stilke. Varm olien over medium varme, rist chiles til mrke brune, fjern dem med en hulske, lad dem kle. Del dem i mindre stykker, blend med lidt olie til nsket konsistens. Resten af olien kan bruges som chileolie. Gul habaner: 3 orange habaner 10 Hartmans yellow gooseberry tomater 1 lille lg 2 fed hvidlg 1 gulerod gul bell peber Juice fra 1 lime Salt Rens chile for fr for mildere smag fjern vener. Rens peber for fr Rens guleroden skr i skiver Del lg og hvidlg i mindre stykker Blend alt til pur tilfr lidt vand hvis nsket, smag til med salt Ananas orange habaner salsa: 2 orange habaner 1 dse ananas Rist chile p en grill eller tr pande til den bliver mrk og bld lad den kle, mos den i en molcajete (morter) lidt med ananas juice drn ananas, bland den moste chile med ananas. Ristet pequin og tepin: Rist chiles p en tr pande til de er mrke, pas p de ikke bliver sorte. Tak til alle for deres store hjlp. P grund af tidsnd blev det til hvide ris. Mvh. Henrik. justmc

--

Svar Send privat besked
sren larsen (Friis )
Indlg: 36

hrsholm
15/09-2011 19:16

Jeg kom til at uploade opskriften igen - det var ikke meningen.

Henrik min ven - Jeg har ledt efter dig, og her er du.
Tak for mad og en lang nat, og en meget lang formiddag - og rigtigt mange tak fordi du krte mig til stationen - Og tak fordi du introducerede mig for fantastiske teqilaer

Svar Send privat besked
Brian Conradsen (BrianConradsen)
Indlg: 145

Fredericia
22/09-2011 00:19
Jeg har lige et sprgsml
den frste opskrift, hvor mange mennesker er den ca. beregnet p?
--
Mvh Brian

Svar Send privat besked
Henrik Olsen (justmc)

Cph.og Mexico
22/09-2011 09:34

-- Opskriften er til ca. 30 personer.
Mvh. Henrik.
justmc

Svar Send privat besked
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
22/09-2011 09:40
Avocado blade er desvrre nsten umulige at f herhjemme. Jeg har jvnligt stdt p dem i USA, hvor de ogs benyttes en del. De har en mild smag af anis og bruges desuden til at beskytte kdet/holde saften inde.
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Brian Conradsen (BrianConradsen)
Indlg: 145

Fredericia
22/09-2011 20:43
justmc skrev:
-- Opskriften er til ca. 30 personer.
Mvh. Henrik.
justmc

takker :-)

--
Mvh Brian

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3997, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: zidyesfsl
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 5)