Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
mole poblano
Elsebeth Solskin Christophersen (Christo)
Indlg: 61

rum
19/09-2011 10:53

Mole poblano

1 kologisk kylling 2kg
lage:
5 spsk blecidereddike
1 tsk sukker
1 tsk salt
peber
4 fed hvidlg.

mole:
2-3 af hver:
trrede mulatochili
anchochili
pasillachili
1 tsk chipotlechili
2 lg
3 fed hvidlg
2 ds flede tomater
100 g mrk chokolade
2 tern hnsebouillon
olie
3 skiver franskbrd
stjerneanis
korianderfr
kanel
hel peber
nelliker
rosiner
2 tortillas
salt

Drys:
sesam
usaltede jordnder
smuttede mandler

Parter kyllingen, bland lagen og vend kyllingen i. Dk til og stil p kl ca 5 timer.
Rens chili for fr, rist dem p en pande til de "dufter", lg dem i en skl og hld 5-6 dl vand over. Lad det trkke et par timer.
Smut mandler og rist p en tr pande, sammen med sesam og jordndder. Kl og kr dem i en foodprocessor til ndderne er hakkede. Bruges som drys over mexicanske retter.
Rist tortillaerne p en tr pande til de er sprde.
Brun kyllingestykkerne godt p en pande i olie. Kog derefter kyllingen med lagen i letsaltet vand, s det lige dkker.
Rist krydderierne og blend dem i en kaffemlle.
Rens lg og hvidlg og kr dem i foodprocessor eller blender sammen med chilier og vandet de har stet i bld i. Blend desuden rosiner, franskbrd, 1-2 tsk af de myrdede krydderier, tortilla og flede tomater i kogevandet fra kyllingen.
Hld det hele i en stor gryde og kog det godt sammen. Rr godt i det, da det gerne vil hnge fast i bunden. Tilst chokolade, bouillon og til sidst de kogte kyllingestykker, s de lige bliver varmet igennem.
Server med majs/hvedetortillas, kogte ris, bnnedip og stegte pintobnner.
Mums! Her er til 8 mennesker til to dage.

Svar Send privat besked
mole poblano
Preben Hedegaard (preben.hp)
Indlg: 27

Silkeborg
19/09-2011 23:42
Ay, caramba! man bliver jo ganske sulten, opskriften minder meget om den jeg bruger, den strste forskel er at her kommer retten i ovnen til sidst, jeg ved ikke hvad der er mest autentisk, men det er ogs lkkert sdan :-)

--
Mvh
Preben Hedegaard
set 2011: http://www.thechileman.org/growing_list.php?list=2021,1379,1454,1369,56,1133,3168,4195,
1830,76,1922,377,3120,3011,3658,1517,453

Svar Send privat besked
mole poblano
Brian Conradsen (BrianConradsen)
Indlg: 145

Fredericia
20/09-2011 09:30
Det ligner noget der helt klart skal prves
--
Mvh Brian

Svar Send privat besked
mole poblano
Henrik Olsen (justmc)
Indlg: 91

Cph.og Mexico
20/09-2011 10:41

mole poblano, mole negro er en af mine farvorit retter som jeg frst kom til at kende i Mexico, jeg prvede 3 aftener i trk i 3 forskellige stater p min rejse rundt i Mexico pollo con mole, de var forskellige i smag, servering og tilbehr.
Se de forskellige opskrifter, ingredienser kan ses p google.com.mx siderne er p latin amerikansk spansk, googles overstning er meget drlig.opskrifter p mole poblano - opskrifter p mole negro
Denne side er opskrifter p engelsk fra seasons of my heart mexikanske opskrifter
Der er en opskrift p mole negro p dansk, menu fra chilefestival, de eneste ingredienser jeg ikke kunne kbe her i Kbenhavn er avocadoblade og Oaxaca chokolade, chokoladen havde jeg med fra Oaxaca,pltano macho (mad banan) fandt jeg i glostrup.Tomatillos kan kbes som planter hos Lene Toftgaard og mske hos bjarne, p dse chilihouse og skovlundebutikcenter.
Den autentiske mde er i en gryde, de fleste har ikke en ovn som vi har, men det gr ikke retten drligere af den grund.
Mvh. Henrik. --
justmc

Svar Send privat besked
mole poblano

Fredericia
25/09-2011 23:40
S blev opskriften prvet af, og for dlen den er lkker
tak for det gode indspark

--
Mvh Brian

Svar Send privat besked
mole poblano

rum
28/09-2011 13:22
Selvtak! Jeg laver den ogs hele tiden og skifter kdet ud. Alt kan nsten bruges.
--

Svar Send privat besked
mole poblano

Fredericia
28/09-2011 22:34
Jeg vil lige hre hvad er forholdet mellem krydderierne

stjerneanis
korianderfr
kanel
hel peber
nelliker

og hvor mange rosiner plejer du at bruge sdan ca.

--
Mvh Brian

Svar Send privat besked
mole poblano

rum
30/09-2011 10:58
Det er nok lidt p slump, men jeg blender ca. 3-4 stjerneanis, 5 cm kanelstang, 1-2 tsk sort peber, 2 tsk hele nelliker, og 2 spsk korianderfr.
S tager jeg 1-2 tsk af denne pulverblanding og putter i en ret. 1 tsk, hvis det kun er til 4 personer. 2-3 i ovenstende opskrift.
Rosiner har jeg egentlig modvilje imod, men efter jeg fandt ud af at blende dem, blev det lidt bedre. jeg tror jeg putter en spsk i.

--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3876, heraf online: 1 stk (Chilipuma )
Seneste tilmeldte: Chilipuma
Antal Emner: 2209
Antal indlg: 18221 (i dag: 2, denne uge: 2, denne mned: 2)