Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Mango - Habanero sovs (med red savina)
michael hansen (dk_michael)
Indlg: 27

.
29/11-2007 22:58

--
Har lige prvet denne chilisovs for frste gang. Den kan for alvor anbefales - hold da op!

Det smager lidt af en god krydret karrykethup med et godt bid i.

Opskriften er som det her, men jeg lavde kun halv mngde, og brugte en red savina og en habanero. Det giver en sovs som bider lidt fra sig, men som ikke er s strk at ikke de fleste kan vre med. nsker man en strkere sovs, kan man bare fyre p med flere habaneroer eller red savinas.
Jeg havde ingen spidskommern, som jeg egentlig heller ikke s godt kan lide, s det kom ikke i.
Desuden brugte jeg ikke noget jvning, det synes jeg ikke var ndvendigt. Der er til to almindelige sm syltetjsglas i en halv portion, og det smager som sagt fantastisk godt.

3-15 Habanero chilier (afhngig af nsket styrke i sovsen)
2 modne mangofrugter
4 spsk. brun farin
4 spsk. hvidvins- eller riseddike
1 spsk. karrypulver (gerne Madras typen)
(1/2 spsk. stdt spidskommen)
1 spsk. paprika eller anden mild chilipulver
1/2 tsk. salt (eller efter behag)
1 tsk. friskkvrnet sort peber
1 lime
1 appelsin
2 spsk. sennepspulver
2 dl. vand
(2 tsk. majsstivelse (f.eks. Maizena))

Fremgangsmde:
1: Befri chilierne for kerner, fr og stilk. Hak dem meget fint. Skr frugtkdet fra mangoerne, og hak det fint. Pres saften af limen og appelsinen. (Jeg blendede det hele i en food processor - det bliver rigtig godt og giver en bld cremet sovs).

2: Kog eddike og vand op med brun farin, karrypulver, spidskommen, paprika, salt, sort peber og sennepspulver. Lg de finthakkede chilier og mangofrugten i sovsen, og giv den et opkog. Smag til med appelsinsaft og lime. Purr sovsen hvis det er ndvendigt.

3: Lav en jvning med majstivelsee og giv sovsen et opkog for at jvne den. Hld sovsen p rene glas, og lad den trkke mindst et dgn fr anvendelse.

Jeg har set en beskrivelse af en tilsvarend eopskrift, hvor man mener at sovsen kan holde sig i et rs tid i kleskabet, men det vil jeg nu lige se fr jeg tror helt p det. (Der er dog ingen risiko for at det skal vre ndvendigt at det kan holde sig et r!).

/Michael
http://chili.ryvejen.dk

Svar Send privat besked

.
04/12-2007 23:39

--
denne sovs er hurtigt blevet nsten uundvrlig i mit kkken. Den minder lidt om en god karryketchup, og kan bruges som dressing p flutes og sandwich, steges med i gryde- og wok retter eller kommes i suppe som smagsforstrker.
Jeg skal snarest have lavet en portion mere og ogs forsge med papya eller andet i stedet for mango

Svar Send privat besked

.
20/12-2007 21:26

--
S fik jeg smagt forksellen p saucen nr man bruger modne og ikke modne mangoer.
De modne har mere den karakteristiske mango-smag, hvor de umodne er mere delikate (synes jeg).
Jeg synes at de modne kan tage en del mere chili end de umodne. Det hnger meget godt sammen med at de umodne ikke smager sdan helt s meget af mango.

Svar Send privat besked

.
20/12-2007 21:29

--
Glemte lige at notere at da jeg lavede saucen med modne mangoer, bruge jeg to gule habanero, en red savina og 10 red cayenne.
Det hele blev bare blendet, kogt og til sidst pureret gennem en almindelig sigte og s lige kogt op.

/michael
http://chili.ryvejen.dk

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3876, heraf online: 1 stk (Chilipuma )
Seneste tilmeldte: Chilipuma
Antal Emner: 2209
Antal indlg: 18221 (i dag: 2, denne uge: 2, denne mned: 2)