Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Ideer med Habanero!!!!
Peter Lambk (Toppermaestro)
Indlg: 56

rhus C
13/12-2007 19:54
Fr 2 kg habaneros i nste uge, skal igang med at lave en masse hotsauce osv.

Hvor lnge kan diverse saucer holde? hvordan kan jeg gemme det? eller hvad skal jeg gre?

Kom gerne med smagfulde ideer og andre inputs.

Den mango/habanero ting skal helt sikkert laves.

Svar Send privat besked
Ideer med Habanero!!!!
michael hansen (dk_michael)
Indlg: 27

.
13/12-2007 21:58

--
Hold da op, du kan nsten starte en ildebrand med 2kg habanero!

Mangosovsen jeg har skrevet om er alts helt super, den skulle du prve. Jeg har set den med andre frugter, papaya, ananas og andre lidt eksotiske frugter. Der skal ikke mange chilier til, s du har i hvert fald chilier nok til at forsge dig frem med lidt af hvert. Hber du skriver om resultaterne.

Jeg har med stor held gemt mine chilier, svel friske som chilisovs o. lign. i plastbtter i fryseren, der holder de sig rigtigt lnge, helt op til et r. Jeg er ikke s vild med atamon og andet konservering, s frysning eller sytning er noget der virker for mig. Husk bare at skolde glas rigtig godt, og brug kun nyvaskede plastbtter til fryseren.

Andre opskrifter p chilisovs her
http://www.pepperfool.com/recipes/hotsauce_idx.html
http://www.pepperfool.com/recipe_home.html

Nogen mener at man ikke kan trre habanero, det kan man nu alts godt, men det krver at du bruger ovnen i lang tid, eller trrer dine frugter ved en brndreovn der er i brug hver dag i nogle dage.

Ellers prv at sylte eller salte dem. Jeg synes habanero skal syltes hele, men mange kan slet ikke lide dem syltede.

Skr dem i mindre stykker og lav chiliolie, eller prv at smide de sm stykker (eller frugter der er prikket huller i) i honning. Efter en uges tid eller to er frugterne rigtig lkre, og sdan en honning har du nsten helt sikkert ikke smagt fr :-) Honningen er god til bagning, is eller som smag i gryderetter o. lign. Det kan blive virkelig strkt, s der er som regel ingen grund til at lave de store mngder chilihonning. Det virker selvflgelig kun med flydende honning, og det holder lnge.

Skr nogen i stykker, eller prik huller i dem, og smid dem i hvidvinseddike, s har du en super eddiek med lidt spark i til alt det man normalt bruger eddike til.

De kan ogs ryges og bruges i chilipasta. En chilipasta lavet udelukkende p habanero vil nok f de fleste til at tabe pusten for alvor, men et par stykker i en chilipasta er helt super.

Chilisovs og pasta kan du lave med frosne frugter, det er ikke noget problem, men syltning, saltning, i honning eller i olie eller eddike duer ikke, hvis de har vret frosne. De bliver en smule smattede og vandende nr de bliver tet op.

/Michael
http://chili.ryvejen.dk

Svar Send privat besked
Ideer med Habanero!!!!
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
13/12-2007 22:59

Jeg plejer at opbevare min chilisauce i glas hvori jeg hlder det imens det stadig er varmt. Derefter stter jeg lg p s der dannes vakum inde i glasset. Sdan kan et glas fint holde sig i 3mdr hvis det str lidt kligt (har aldrig prvet lngere, men det burde ikke vre et problem).
Bruger man atamon til at skylle glas og evt giver det en sjat i selve saucen, s kan det holde sig i revis.

Her i huset gr habanero oftest til hotsauces da jeg elsker den karakteristiske smag som habanero giver.
Her er lige en opskrift som jeg har lavet et par gange:

Habanero Heat
16 store Habanero (jeg bruger normalt rde eller orange)
1 stort lg
1 "stor" dse tomat pure (eller 2 af de sm)
2 fed hvidlg
2 spsk blecider eddike
1tsk salt
2 spsk sukker
2 spsk olie
1 stor gulerod (skrllet)

Hak lg, hvidlg og habanero meget fint og Riv gulerod fint. steg i en gryde med olien til at lgene er klare. tilst resten af ingredienserne og lad det simre ved lav varme i ca 20 minutter (eller til rette konsisten er opnet).

Smag til med salt,sukker, eddike.

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Ideer med Habanero!!!!

rhus C
15/12-2007 01:41
har atamon som bare str og venter p at blive brugt. Og mangel p fryserplads gr at det nok ender med en kmpe produktion af diverse hotsauces. Nu skal jeg bare igang med at finde glas nok.

Nogen der har forslag til hvor man kan kbe glas der kan lukkes forsvarligt, hvis jeg kan n at finde nok.

Svar Send privat besked
Ideer med Habanero!!!!
Kim Schulz (Chilifan)

Aalborg S
15/12-2007 12:52

almindelige syltetjsglas er udemrket. Jeg har kbt en del af de her Santa Maria salsaer igennem tiden og de glasflasker du fr dem i har jeg s gemt. Det passer med at indholdet af hotsauce i sdan en flaske kan jeg n at spise p ca en uge.
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Ideer med Habanero!!!!

.
15/12-2007 13:01

--
Syltetjsglas er helt fine.
Hvis du ikke har nok, er patentglas fine. De sm plejer at koste omkring en 10er, og passer fint med sauce til et par uger.
Jeg har brugt 'dem med det guldfarvede lg'. Fordelen ved dem er at der i indersiden af lget er en slags gummikant, der kan tle varme, s man kan bruge dem til henkogning ogs.

Svar Send privat besked
Ideer med Habanero!!!!

.
17/12-2007 21:34

--
Lavede en ny portion af chili/mango sauce i dag, og lrte lige lidt mere.
Frste gang ejg lavede det brugte jeg mangoer, der ikke var helt modne. Denne gang var de helt modne. Det betyder for det frste at skrllen opfrer sig noget anderledes. P en moden mango er skrllen nsten som en ldersl, hverken foodprocessor eller stavblender kan f brugt med dem. Det er dog ikke vrre end at man kan purerer sovsen gennem en sigte. Alternativt kan man bare tage skrllen ag frugten.
Den anden ting er at en moden frugt er lidt mere vandet, s det var faktisk ndvendigt med lidt jvning. (Brugte 1 spsk. kartoffelmel i en smule vand).
Det dufter lidt mere af mango denne gang, men jeg har ikke fet smagt p saucen endnu, men jeg tror at smagen ogs er lidt anderledes.

Svar Send privat besked
Ideer med Habanero!!!!

rhus C
17/12-2007 21:39
Glder mig som et lille barn.

tyske pepper-king.com har sendt mine chilier idag med DHL, hvor lnge mon de er om at komme til DK?

Svar Send privat besked
Ideer med Habanero!!!!

rhus C
20/12-2007 12:20
s kom pakken.

[IMG SRC="F:\Documents and Settings\Pete\My Documents\My Pictures\pepperking.jpg" ALIGN="CENTER"]Habaneros[/IMG]

Svar Send privat besked
Ideer med Habanero!!!!

rhus C
20/12-2007 12:21
troede jeg kunne finde ud af det med billede

Svar Send privat besked
Ideer med Habanero!!!!
Kim Schulz (Chilifan)

Aalborg S
20/12-2007 15:46
den sti der er sat ind er til det sted hvor billedet ligger p din egen maskine. Det kan vi jo af gode grunde ikke vise her p siden. Brugte du upload funktionen her p siden ?

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4080, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: MashaAtoma
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 0)