Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Gul frugtig chilisauce
Vivi Nordestgaard (Vivi)
Indlg: 257

Gl. Brabrand
04/12-2011 18:16
Foranlediget af at drivhuset skulle tmmes i dag og gav 3-4 kg chili - lavede jeg en frugtig chilisauce. Den sidste uge har jeg lavet blommechutney og premostarda (begge med chili selvflgellig) - s nu skulle det vre noget gult og lidt mere syrligt....derfor:

1 kg fortrinsvise gule chili med frugtnoter, eks. citrus og ananas
2 dl mild olivenolie
3 - 4 lg
1 hvidlg
200 gr ingefr
2 store mango eller 3 mindre
1 kmpe ananas eller 2 mindre
3 kologiske citroner
300 gr r rrsukker
50 gr salt, eks. Himalaya
5 dl blecidereddike
Evt. Atamon

Gr alle ingredienserne klar. De kan evt. blandes i en skl, p nr lg og dl af olien.
Chilierne skylles og skres i 4-5 stykker hver.
Lget skres i tern - ca. 1 cm
Hvidlget pilles og hver fed hakkes i et par stykker.
Ingefr skrlles og hakkes i mindre tern.
Mango skrlles og skres i stykker p maks 2 cm.
Ananas skrlles, deles i kvarter, stokken fjernes og kdet skres i stykker p maks 2 cm.
Citronerne vaskes og skrllen rives fint. Den skal bruges sammen med saften, der nu presses.

Varm dl olie op i en stor gryde - middel varme. Steg lgene let, de skal ikke tage farve, men der sker ikke noget hvis de gyldner lidt.
Tilst resten af ingredienserne - undtagen Atamon - og bring i kog. Simrer ved svag varme ca. 20 minutter.
Tag gryden af varmen og blend med en stavblender til massen er homogen og nrmest har konsistens som en tyk sovs.
Smag evt. til med mere sukker, eddike og salt. Sukkerindholdet kommer an p din smag og hvor modne frugterne er.
Kog massen op og tag den af varmen. Tilst evt. Atamon efter anvisning p flasken.
Hld p rene, skoldede glas eller sm flasker, der er skyllet i Atamon eller spiritus. Luk dem godt med det samme. Alternativt til Atamonen kan du henkoge glassene/flaskerne.

Jeg brugte glas fordi jeg ikke har fet kbt sm flasker - men dem har jeg heldigvis nu fundet links til i en anden trd herinde - dejligt ;o)

Fr:
right

Under:right

Efter - lg mke til den uskyldige farve ;o) :
right

Svar Send privat besked
Gul frugtig chilisauce
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
04/12-2011 19:42

--
Ser lkkert ud - men hvordan pokker fr du spist alle dine produkter?

Jeg har stadig nogle stende fra sidste r, og det er der jo ikke meget ved :(

Svar Send privat besked
Gul frugtig chilisauce
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
04/12-2011 20:01
Hehe - vi spiser meget chili - og jeg er meget god til at forre vk til venner (som s har andre ting at byde p). Indtil nu hnger det sammen - men med rets nysede sm vidundere begyder jeg at se en overproduktion nrme sig.

Jeg tnker at denne her vil vre god til eks. grntsagssupper og andre steder hvor der er meget grnt (vi spiser ikke kd hver dag), men kresten smagte p den n gang og sagde 'Hot Dogs' - s det m prves.

Svar Send privat besked
Gul frugtig chilisauce
Mathilde Lauritzen (MathildeLauritzen)
Indlg: 13

Roskilde
04/08-2012 20:47
Hvordan smager det, nr det er en blanding af frugt og lg+hvidlg?
Jeg kunne ikke rigtig forestille mig, at det passer sammen, men det m det jo gre? :)
Smager det meget af frugt?

Svar Send privat besked
Gul frugtig chilisauce

Roskilde
04/08-2012 20:48

Men det ser nu udover det smadder lkkert ud ^

Svar Send privat besked
Gul frugtig chilisauce
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
04/08-2012 21:05

Hej Mathilde

Lg og hvidlg giver umamismagen til chilisaucen og det virker rigtig fint - de giver en slags 'bund' uden at smage rigtigt igennem.

Den smager ganske rigtigt meget frugtigt. Det er den som hedder Tropicana p mit site nu - den er justeret en smule der. Det giver eks. ikke mening at bruge 1 kilo chili hvis de er drnstrke.

Hvis du kigger over til chilifestivallen i Rimmerhus, kan du smage den hvis du har lyst ;o)

Svar Send privat besked
Gul frugtig chilisauce

Roskilde
04/08-2012 21:32
Hvad kan man bruge den til? :-)
Det har jeg desvrre ikke mulighed for, jeg er kun 17, s jeg har hverken bil eller penge ;)

Svar Send privat besked
Gul frugtig chilisauce
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
04/08-2012 21:36
Man kan bruge den til at dyppe i (som en rd chilisauce) - kd og grntsager. Man kan hlde den p eks. fisk/gris/grnt inden man steger/griller/bager det. Man kan smre den i en sandwich med kd, g, ost og andet. Man kan hlde en par skefulde af den i en creme fraiche og bruge som dip - eller i en grntsagssuppe osv :)

Svar Send privat besked
Gul frugtig chilisauce

Roskilde
04/08-2012 21:46
Det lyder som om at mulighederne er uendelige!
Den m jeg lave, nr mine chilier er modne.
Gr du noget for at konservere den andet end at bruge atamon?

Svar Send privat besked
Gul frugtig chilisauce
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
04/08-2012 22:00

Jeg gr ikke andet ved selve chilisaucen - men ellers gr jeg kkkenet rent inden jeg gr i gang, skrubber komfur, vask og kkkenbord - og skolder redskaberne jeg skal bruge lige inden brug. Glassene/flaskerne bliver skoldet og derefter atamonskyllede lige inden chilisaucen kommer i - og de lukkes lige med det samme og vendes lige en hurtig gang p hovedet - s er alle bakterier dde hvis der var nogle.

Efter bning opbevares chilisaucen i kleskabet. S gr der ikke noget galt.

Svar Send privat besked
Gul frugtig chilisauce
Sren Brresen (Sren B)
Indlg: 17

rhus
18/08-2012 10:59
Har ingen gule chilier, med mindre jeg bruger mine onmicolour inden de er helt modne, men man kan vel ogs bruge rde, selv om farven s nok ikke bliver helt s gul.

Svar Send privat besked
Gul frugtig chilisauce
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
18/08-2012 11:35

Selvflgelig - s bliver den solgul :)

Svar Send privat besked
Gul frugtig chilisauce
Kim Villadsen (KimVilladsen)
Indlg: 8

18/08-2012 11:37

--
Kim Villadsen
ser bare super lkkert ud. helt klart noget der skal prves nr hsten er p sit hjeste. pt bliver alt spist r :)

Svar Send privat besked
Gul frugtig chilisauce
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
18/08-2012 11:40

Tak :)

Jeg smider lige opskriften p mit nye website i lbet af et par dage - det havde jeg s ikke lige fet gjort af en eller anden grund.

Kig endelig forbi www.vivis-chili.dk - mske er der andet som kan friste. Jeg smider masser af opskrifter op i jeblikket - og nok isr om nogle uger hvis vejret fortstter, s ssonen ogs er kommet rigtig i gang her hos mig. Jeg har mange i gemmerne som jeg meget gerne vil dele med interesserede...

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3876, heraf online: 1 stk (Chilipuma )
Seneste tilmeldte: Chilipuma
Antal Emner: 2209
Antal indlg: 18221 (i dag: 2, denne uge: 2, denne mned: 2)