Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Chiliblade!!??
Steffen Hinchely (Hinchely)
Indlg: 114

Midtfyn
19/03-2012 10:10
Hej
Er der nogen af jer der har erfaring med at bruge chiliblade i retter / salater??
Gerne lidt anvisning / opskrifter....

--
Steffen

Svar Send privat besked
Chiliblade!!??
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
19/03-2012 11:37
Hinchely skrev:Hej
Er der nogen af jer der har erfaring med at bruge chiliblade i retter / salater??
Gerne lidt anvisning / opskrifter....

--
Steffen

Hvad skulle det gre? bladene smager mest af alt af ingenting. Desuden s er chilien i natskyggefamilien hvorfra de fleste medlemmer indeholder toxinen (alkaloid) Solanin i stilk og blad.
Den kan ved strre doser give hovedpine, svimmelhed, kvalme, diare, og andet.

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Chiliblade!!??
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
19/03-2012 12:15

-- Thaierne bruger dem i f.eks. supper - prv at google lidt :)

Svar Send privat besked
Chiliblade!!??
Kim Schulz (Chilifan)

Aalborg S
19/03-2012 12:20
Ja de kalder det vist "la ot" eller "rau ot" og bruges fra tid til anden i diverse retter. Det giver en svag bitterhed og "grn" smag til retten.
Om det er fordi de ved at mngden af toxinen er tilstrkkelig lav ved jeg ikke.

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Chiliblade!!??
Steffen Hinchely (Hinchely)
Indlg: 114

Midtfyn
19/03-2012 18:23
Hehe. Tak for svar. Ja. Bruges i supper med mere. Men efter Kims "svada" tror jeg at jeg holder mig fra det... :-). Tnkte bare, nu vi har s mange af dem....
--
Steffen

Svar Send privat besked
Chiliblade!!??
Kim Schulz (Chilifan)

Aalborg S
20/03-2012 08:49
Alts som andre siger, s spiser folk i asien det fra tid til anden. Der er ogs folk herhjemme som spiser kartofler der er blevet grnne (samme toxin) uden at d af det :-)

Jeg er bare lidt ppasselig med den slags da jeg synes vi udstter vores krop for rigeligt med gift i forvejen. Men derfor kan du jo sagten forsge dig med det og med garanti lave lkre ting.

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Chiliblade!!??
Brian Conradsen (BrianConradsen)
Indlg: 145

Fredericia
20/03-2012 09:55
Jeg ved at flere europiske kokke, bla. Heston Blumenthal bruger stilke fra tomatplanterne, de indeholder s vidt jeg ved ogs alkaloider, s jeg er ret sikker p at mngde der frigives til maden er s forsvindende lille, at det ingen betydning har

bare se med avocadoblade, der er det kun en enkelt mexicansk avocado der ikke indeholder gift, resten gr benbart. det er testet p geder, s opfrte sig mrkeligt efter at vre blevet fodret med disse. men det var s ogs en noget strre mngde end hvad vi ville bruge. og fjerner man bladene igen efter at de har kogt med i retten, tjah s tror jeg simpelthen ikke p at der er nogen fare
--
Mvh Brian

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3997, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: zidyesfsl
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 5)