Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Hjemmelavet "Tabasco"
Nikolaj Kramer (Chefniko)
Indlg: 2

Brande
03/04-2012 21:17
Hej folkene
Jeg gr med en ide om at lave noget a la hjemmelavet Tabasco, af mit store frosset overskud af aji lemonchili.

Jeg ved at det har noget at gre med lagring, salt og eddike.
Men jeg mangler mngder, og lagringstid. Og en mere detaljeret beskrivelse af processen.

Jeg hber at der er nogen med viden eller erfaring, i vores fllesskab.
--
Rookie - Chilidyrker

Svar Send privat besked
Hjemmelavet "Tabasco"
Thomas E. Gundersen (tegundersen)
Indlg: 17

Andrup, Esbjerg 6705
03/04-2012 22:14
S vidt jeg ved, s s jeg noget p discovery channel i how it's made.
Det var nemlig om tabasco, og det bliver frst tilberedt og tilsat nogle forskellige ting, nok som du er inde p med salt og eddike, de vil dog ikke ud med det da det jo var en hemlighed.
Men de brugte jo sorten Tabasco til det og ikke en aji lemon.
Men de blev frst tilberedt i og omrrt i nogle uger og til sidst kom de p trfade hvor de blev stillet p hjkant og der blev hldt salt i toppen af det s toppen af fadet var helt dkket, det skulle s hjlpe med at opsuge overskydende vand og hjlpe med at forhindre bakterier og utj i at komme i kontakt med det.

Ved ikke om programmet er at finde p nettet men det var faktisk rigtig spndende at se.

Hov lige en tillgsbemrkning s lager det forresten lige 3 r p de fade. :)

Men held og lykke med projektet, og lad os endelig hre om det.
--
Mvh.
Thomas E. Gundersen

Svar Send privat besked
Hjemmelavet "Tabasco"
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
03/04-2012 22:29

--
Jeg har en opskrift med citronchili - har ikke prvet den endnu, men jeg har ogs en del i fryseren:

http://www.seriouseats.com/recipes/2011/05/peruvian-lemon-drop-hot-chile-pepper-sauce-recipe.html

Den er hurtig at lave - man behver ikke vente 3 r :)

Svar Send privat besked
Hjemmelavet "Tabasco"
Ole Christensen (OleTC)
Indlg: 163

Vanlse
03/04-2012 23:11
Jeg har tilfldigvis optaget den udsendelse om Tabasco sauce fra Discovery Channel.
Opskriften lyder:
"For hver liter modne pebere tilsttes 6,25 centiliter salt. Mos grundigt."
Det lagres i gamle bourbon-fade i 3 r, hvor det str og fermenterer med masser af stensalt p toppen af det lukkede fad, for at opsuge fugt og beskytte mod mug og bakterier.
Derefter tilsttes "en prcis mngde" vineddike og blandingen omrres i 28 dage.
Derefter laboratorie-checkes at konsistensen er den nskede, og at surhedsgraden er rigtig. Endelig tappes det - 700.000 flasker om dagen!
Det er jo en sur og tynd sauce, men populr m man sige.
Deres Habanero sauce er meget bedre, men den kender jeg ikke opskriften p.

--
Ole TC

Svar Send privat besked
Hjemmelavet "Tabasco"
Ole Christensen (OleTC)

Vanlse
04/04-2012 10:21
Vil tilfje at det m kunne fermenteres i glaskrukker, hvor man stikker nogle egetrspinde som har suget i bourbonwhisky ned i massen. Glaskrukken skal jo nok ventileres, s mske kan den overbindes med nogle lag pergamentpapir og sejlgarn? Der behver nok ikke vre salt p toppen af pergamentpapiret.
Hber at det er til inspiration.
Med hensyn til hvor meget eddike der skal i, er der nok brug for en laborant som kan titrere og beregne molarer og hvad det nu hedder. I ved, det fra kemitimerne... ;o)
Men s burde det vre muligt at komme tt p denoprindelige opskrift. Tilstning af eddike og omrring finder sted i store stltanke.

Og en ting mere. Nr tabascofrugterne hstes, har de en pind, le baton rouge, som er malet i den rde nuance som frugterne skal have. Plukkerne har en hver og kan hele tiden sammenligne farven p pinden og frugternes farve.
--
Ole TC

Svar Send privat besked
Hjemmelavet "Tabasco"
Morten Pedersen (Mugge)
Indlg: 143

Esbjerg
04/04-2012 16:54
Hold da op, lyder godt nok besvrligt. Sammenholdt med mine erfaringer med tabascos planten s holder jeg mig vist til kbeudgaven lidt endnu.

/Morten

--
http://muggeb.blogspot.com/

Svar Send privat besked
Hjemmelavet "Tabasco"
Ole Christensen (OleTC)

Vanlse
08/04-2012 12:14
Nu skal jeg alligevel prve at lave noget hen ad Mclhenny's saucer.
Der l ca 1,1 liter frosne chili som jeg rensede for fr og stilkefster - nsten. S blev der tilsat 8 cl groft salt og det blev blendet, uden at g amok.
Nu skal det st i kleskabet og jeg skal have fat i nogle stykker trt egetr som skal en tur i kogende vand og s suge sig fuld af bourbon whisky inden det kommer ned til chilimassen.
S m vi se hvor lnge jeg har tlmodighed til at lade det fermentere. 3 r venter jeg nok ikke. Man kan jo altid udtage en smule og afprve.
Der var Aji Limo, Aji Cristal, Dulce Habanero og Mustard Habanero. Skal da lige love for at man nyser af duften. *s*
Desvrre kunne jeg af en eller anden grund ikke fokusere billedet ordentligt men massen ligner ret godt den som man ser i McIlhenny's tnder.

right
--
Ole TC

Svar Send privat besked
Hjemmelavet "Tabasco"
Ole Christensen (OleTC)

Vanlse
08/04-2012 12:18
Ved ikke lige hvorfor det ikke virkede denne gang. Plejer ellers at kunne f billeder p men kopier url'en og st ind i adressefeltet. S kan det ses.
--
Ole TC

Svar Send privat besked
Hjemmelavet "Tabasco"
Mikkel Jensen (letsgrow)
Indlg: 21

Gadstrup
25/04-2012 13:42
Det med de forskellige mngder er nok en smagssag ..

Men du kan prve at se den her:
Tabasco opskrift

Svar Send privat besked
Hjemmelavet "Tabasco"
Ole Christensen (OleTC)

Vanlse
03/06-2012 18:42
right

Hjemmelavet chilisauce. Her i en Tabasco-flaske. Indeholder tamarind, lgpulver, hvidlgspulver, henkogt tomat, salt, sukker, bleeddike samt chili af sorterne Mustard Habanero, Dulce Habanero, Aji Limo og Aji Cristal. Er lagret i kleskabet i knapt 2 mdr. i lukket krukke.
Det er blevet forblffende godt. Knapt s strkt som standard Tabasco-sauce.
--
Ole TC

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4080, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: MashaAtoma
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 0)