Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Chili olie opskrifter
Flemming Pedersen (Vange)
Indlg: 6

Esbjerg
14/10-2008 10:46
Leder efter nogle gode opskrifter...og vigtigere hvordan jeg fr det bedste resultat.

Har rvet at smide et par Habanero i en god oliven olie....Delte dem i 4, og nu har de s vret deri i snart 2 uger - syntes nu ikke der er srlig meget goddaw i endnu...er jeg for utlmodig?

N, hber p noget godt input :P

M.v.h.
Flemming
--

Svar Send privat besked
Chili olie opskrifter
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
14/10-2008 21:15
Hejsa.
Fandt denne p Mona's hjemmeside (fin side med masser af relevant chili information, bl.a. nogle ret interesante opskrifter).

http://www.bricksite.com/rocoto?id=145274

Jeg har ikke selv prvet opskriften endnu, men det lyder nu meget fornuftigt at olien lige skal varmes lidt op frst.
Mske Mona selv lser dette og kan kommentere?

Mads
--

Svar Send privat besked
Chili olie opskrifter
Peter Lambk (Toppermaestro)
Indlg: 56

rhus C
16/10-2008 15:11
Jeg smed ca 10 habaneros i en 0,7 liter flaske. Det er strkt men har ogs stet i mange mdr.

Svar Send privat besked
Chili olie opskrifter
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
16/10-2008 17:18
Det bliver klart bedst hvis det fr lov at st lnge og at de chilier du smider i er strke. jeg plejer desuden at prikke nogle huller i chilierne, skre dem i strimler, eller bare flkke dem inden de ryger i olien. p den mde vil afgive meget mere smag til olien i en fart.
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Chili olie opskrifter

Esbjerg
16/10-2008 22:26
Hmm...m sgu ha ' gjort noget galt et eller andet sted.

Smed som sagt 2 habaneros ned i en litter olie - nu ca. 14 dage senere, er de begyndt at f pels - olien har ogs smagt lidt "gret" de sidste par gange jeg har smagt.

I starten opbevarede jeg olien i kleskab, men olien blev helt fast s smed det i et mrkt skab istedet.

Mske skulle en af jer skre det ud i pap for mig, hvordan jeg skal bre mig ad...havde ellers gldet mig vildt meget til at smide chili olie p alt muligt

Svar Send privat besked
Chili olie opskrifter

Esbjerg
17/10-2008 10:23
Efter at ha' lst igen p nettet, er jeg kommet helt i tvivl om jeg tr give mig i kast med at lave olie med friske chilier. Har det noget at sige om de er friske eller tre?

Svar Send privat besked
Chili olie opskrifter
dannie larsen (sponcok)
Indlg: 39

give
25/09-2011 09:48
Jeg har altid lavet chiliolie selv.

jeg plejer at bruge en smagsneutral olie (Raps eller solsikke). jeg hlder ca. 3 dl. fra flasken og tilstter herefter trrede chilifr (piri piri er altid godt) flasken f lov at trkke minimum en mned.

havde en flaske som jeg brugte over 3 r - nr der var plads til ny olie hldte jeg ganske enkelt noget ny oveni. eneste grund til jeg ikke har flasken mere var at den blev ulkker at se p.

mener ikke der er noget at frygte hverken bakteriemssigt eller andet. Du kan evt. opbevare flasken i kleskabet, men hold den s vidt muligt ude af sollys.

god fornjelse;)

--

Svar Send privat besked
Chili olie opskrifter
Casper Frederiksen (CasperF)
Indlg: 47

brrup
05/10-2011 13:47

I br nok lige lse op p det ang. bakterier her i forumet!

Svar Send privat besked
Chili olie opskrifter
Karina Hier (Sommerfugl)
Indlg: 33

Amager
18/11-2011 02:21
Vange skrev:Efter at ha' lst igen p nettet, er jeg kommet helt i tvivl om jeg tr give mig i kast med at lave olie med friske chilier. Har det noget at sige om de er friske eller tre?

--
Hej Flemming

Ved ikke om dette mske kan hjlpe dig. men der er meget forskel p olivenolie og fx raps olie.
som du allerede selv har opdaget stivner olivenolie i kleskabet og dette danner grobund for bakterier.

jeg laver mine chilieolier af alm. smagsls og billig rapsolie.

Jeg lavede en fornylig med friske chilier bl. citronchili og lidt Bih Jolokia finthakket.
jeg stod og skulle bruge det samme dag.

du kan sagtens flkke dine chilier og komme dem i et glas og fylde dem med olie du skal bare srge for at glasset er varmebehandlet frst og at du har brugt atamon eller sprit i glasset fr du fylder det.

og det er vigtigt at olien dkker alle chilierne helt!
dvs. olien m gerne dkke 1-2 cm. over chilierneeller mere.

du kan ogs tage en gryde komme din olie i sammen med den mngde chilier du nsker evt . komme lidt krydderier i mske lidt hvidlg dog ikke for meget.
varm olien stille og roligt op hold den p lav varme til dine chilier er kogt igennem og du er sikker p de har fet nok. lad det st og kle ned. derefter kan du komme det p glas eller flasker.... husk at glasset eller flasken skal vre varmebehandlet.

hber det kan hjlpe dig :)

Svar Send privat besked
Chili olie opskrifter
Karina Hier (Sommerfugl)

Amager
18/11-2011 02:24
Sommerfugl skrev:
Vange skrev:Efter at ha' lst igen p nettet, er jeg kommet helt i tvivl om jeg tr give mig i kast med at lave olie med friske chilier. Har det noget at sige om de er friske eller tre?

--
Hej Flemming

Ved ikke om dette mske kan hjlpe dig. men der er meget forskel p olivenolie og fx raps olie.
som du allerede selv har opdaget stivner olivenolie i kleskabet og dette danner grobund for bakterier.

jeg laver mine chilieolier af alm. smagsls og billig rapsolie.

Jeg lavede en fornylig med friske chilier bl. citronchili og lidt Bih Jolokia finthakket.
jeg stod og skulle bruge det samme dag.

du kan sagtens flkke dine chilier og komme dem i et glas og fylde dem med olie du skal bare srge for at glasset er varmebehandlet frst og at du har brugt atamon eller sprit i glasset fr du fylder det.

og det er vigtigt at olien dkker alle chilierne helt!
dvs. olien m gerne dkke 1-2 cm. over chilierneeller mere.

du kan ogs tage en gryde komme din olie i sammen med den mngde chilier du nsker evt . komme lidt krydderier i mske lidt hvidlg dog ikke for meget.
varm olien stille og roligt op hold den p lav varme til dine chilier er kogt igennem og du er sikker p de har fet nok. lad det st og kle ned. derefter kan du komme det p glas eller flasker.... husk at glasset eller flasken skal vre varmebehandlet.

hber det kan hjlpe dig :)

--
jeg skrev sprit i min besked med det mener jeg alts alkohol :) bare s alle er med :)

Svar Send privat besked
Chili olie opskrifter
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
18/11-2011 11:15

--
Arten af olie har ikke noget med risikoen for bakterier at gre - evt. bakterier kommer fra chilier, der ikke er varmebehandlet lnge nok...

Men ren olivenolie er ikke praktisk, netop fordi den stivner i kleskabet.

Og at skylle glasset i sprit eller Atamon er ikke nok - skal man vre helt sikker p at undg botulismebakterierne, s skal chilierne varmebehandles.

Det er umdelig sjldent, at der sker noget - men jeg kunne personligt ikke tnke mig at lbe risikoen :)

Svar Send privat besked
Chili olie opskrifter
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
13/12-2011 07:37
Foodwishes Chipotle oil

Denne her ser nu ganske lkker og simpel ud...
--

Svar Send privat besked
Chili olie opskrifter
Conny Srensen (Connys)
Indlg: 151

Nykbing sj.
13/12-2011 09:24
LED-dyrker skrev:-- Arten af olie har ikke noget med risikoen for bakterier at gre - evt. bakterier kommer fra chilier, der ikke er varmebehandlet lnge nok... Men ren olivenolie er ikke praktisk, netop fordi den stivner i kleskabet. Og at skylle glasset i sprit eller Atamon er ikke nok - skal man vre helt sikker p at undg botulismebakterierne, s skal chilierne varmebehandles. Det er umdelig sjldent, at der sker noget - men jeg kunne personligt ikke tnke mig at lbe risikoen :)

--
hvordan varmebehandler du Anja?

Svar Send privat besked
Chili olie opskrifter
Karina Hier (Sommerfugl)

Amager
13/12-2011 12:37

--
conny du kommer olie,chili og de krydderurter du nsker op i en gryde og varmer det stille og roligt op... dog m det ikke blive for varmt for s brnder man chilien.....

man kan se p chilierne nr de ligsom er "kogt" igennem....

Svar Send privat besked
Chili olie opskrifter
Conny Srensen (Connys)

Nykbing sj.
13/12-2011 15:11
Sommerfugl skrev:-- conny du kommer olie,chili og de krydderurter du nsker op i en gryde og varmer det stille og roligt op... dog m det ikke blive for varmt for s brnder man chilien..... man kan se p chilierne nr de ligsom er "kogt" igennem....

--
Tusind tak for svar Karina, det vil sige man nsten skal n 100 grader :)

Svar Send privat besked
Chili olie opskrifter
Karina Hier (Sommerfugl)

Amager
13/12-2011 15:25

--
arrr det er nok under og jeg ville ikke bruge olivenolie...

tror mske den er p 76-80 grader.....

Svar Send privat besked
Chili olie opskrifter
Conny Srensen (Connys)

Nykbing sj.
13/12-2011 15:36
Sommerfugl skrev:-- arrr det er nok under og jeg ville ikke bruge olivenolie... tror mske den er p 76-80 grader.....

--

OK..nej, jeg havde lst mig frem til at olivenolie , mske ikke er det bedste til dette. Ellers bruger jeg nsten altid olivenolie til madlavning,hvor der skal bruges olie.
Jeg holder mig til 76-80 grader (det m ogs kunnes gres i ovn) :)

Svar Send privat besked
Chili olie opskrifter
Karina Hier (Sommerfugl)

Amager
13/12-2011 16:24

--
Jeg m indrmme at jeg faktisk aldrig bruger oliven olie... heller ikke p jobbet synes det smager skidt og meget af det er ikke egnet til at varme op.

mange af de olivenolier vi kan kbe her hjemme er bare ikke gode...
dog har jeg fundet en i Italien og den er super billig og smager rigtig godt.. den bruger jeg i salater :)

Svar Send privat besked
Chili olie opskrifter

Slagelse
13/12-2011 18:12
Connys skrev:
LED-dyrker skrev:-- Arten af olie har ikke noget med risikoen for bakterier at gre - evt. bakterier kommer fra chilier, der ikke er varmebehandlet lnge nok... Men ren olivenolie er ikke praktisk, netop fordi den stivner i kleskabet. Og at skylle glasset i sprit eller Atamon er ikke nok - skal man vre helt sikker p at undg botulismebakterierne, s skal chilierne varmebehandles. Det er umdelig sjldent, at der sker noget - men jeg kunne personligt ikke tnke mig at lbe risikoen :)

--
hvordan varmebehandler du Anja?

Jeg laver slet ikke chiliolie og lignende ting - kun eddikesyltede chilier og chilisaucer, der har kogt lnge nok...

Men skulle jeg lave chiliolie, ville jeg nok varme dem op direkte i olien - omkring 10 minutter ved god varme ville jeg nok give dem og vre lidt forsigtig, s de ikke "brnder", men stadig beholder farven.

Eller mske lgge dem i kogende vand i 5 minutter, inden de skal ned i olien?

Mvh
Anja

--

Svar Send privat besked
Chili olie opskrifter

Slagelse
13/12-2011 18:13

Lidt lsestof:

http://www.google.com/cse?lr=lang_da&q=chiliolie+undg%E5+botulisme&sa=S%F8g&hl=da&cx=partner-pub-4119471639955391%3A1419339949&ie=ISO-8859-1#gsc.tab=0&gsc.q=chiliolie%20undg%C3%A5%20botulisme&gsc.page=1

Svar Send privat besked
Chili olie opskrifter
Conny Srensen (Connys)

Nykbing sj.
13/12-2011 19:26

--
Tak for godt lsestof Anja :(
Jeg er helt kureret fra at skulle prve at lave
chiliolie.
Hvis jeg skal prve at lave noget bliver det chilisauce :)

MVH

Conny

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4080, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: MashaAtoma
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 0)