Chili forummet
Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.
Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Chili olie opskrifter
Flemming Pedersen (Vange) Indlæg: 6 Esbjerg 14/10-2008 10:46 ![]() |
Leder efter nogle gode opskrifter...og vigtigere hvordan jeg får det bedste resultat. Har årøvet at smide et par Habanero i en god oliven olie....Delte dem i 4, og nu har de så været deri i snart 2 uger - syntes nu ikke der er særlig meget goddaw i endnu...er jeg for utålmodig? Nå, håber på noget godt input :P M.v.h. Flemming -- |
 |
Chili olie opskrifter
Mads Schmidt (Mads) Indlæg: 338 Viiala, Finland 14/10-2008 21:15 ![]() |
Hejsa. Fandt denne på Mona's hjemmeside (fin side med masser af relevant chili information, bl.a. nogle ret interesante opskrifter). http://www.bricksite.com/rocoto?id=145274 Jeg har ikke selv prøvet opskriften endnu, men det lyder nu meget fornuftigt at olien lige skal varmes lidt op først. Måske Mona selv læser dette og kan kommentere? Mads -- |
 |
Chili olie opskrifter
Peter Lambæk (Toppermaestro) Indlæg: 56 Århus C 16/10-2008 15:11 ![]() | Jeg smed ca 10 habaneros i en 0,7 liter flaske. Det er stærkt men har også stået i mange mdr. |
 |
Chili olie opskrifter
Kim Schulz (Chilifan) Indlæg: 612 Aalborg SØ 16/10-2008 17:18 ![]() |
Det bliver klart bedst hvis det får lov at stå længe og at de chilier du smider i er stærke. jeg plejer desuden at prikke nogle huller i chilierne, skære dem i strimler, eller bare flække dem inden de ryger i olien. på den måde vil afgive meget mere smag til olien i en fart. -- Kim Schulz www.chilifan.dk |
 |
Chili olie opskrifter
Flemming Pedersen (Vange) Indlæg: 6 Esbjerg 16/10-2008 22:26 ![]() |
Hmm...må sgu ha ' gjort noget galt et eller andet sted. Smed som sagt 2 habaneros ned i en ½ litter olie - nu ca. 14 dage senere, er de begyndt at få pels - olien har også smagt lidt "gæret" de sidste par gange jeg har smagt. I starten opbevarede jeg olien i køleskab, men olien blev helt fast så smed det i et mørkt skab istedet. Måske skulle en af jer skære det ud i pap for mig, hvordan jeg skal bære mig ad...havde ellers glædet mig vildt meget til at smide chili olie på alt muligt |
 |
Chili olie opskrifter
Flemming Pedersen (Vange) Indlæg: 6 Esbjerg 17/10-2008 10:23 ![]() | Efter at ha' læst igen på nettet, er jeg kommet helt i tvivl om jeg tør give mig i kast med at lave olie med friske chilier. Har det noget at sige om de er friske eller tøre? |
 |
Chili olie opskrifter
dannie larsen (sponcok) Indlæg: 39 give 25/09-2011 09:48 ![]() |
Jeg har altid lavet chiliolie selv. jeg plejer at bruge en smagsneutral olie (Raps eller solsikke). jeg hælder ca. 3 dl. fra flasken og tilsætter herefter tørrede chilifrø (piri piri er altid godt) flasken få lov at trække minimum en måned. havde en flaske som jeg brugte over 3 år - når der var plads til ny olie hældte jeg ganske enkelt noget ny oveni. eneste grund til jeg ikke har flasken mere var at den blev ulækker at se på. mener ikke der er noget at frygte hverken bakteriemæssigt eller andet. Du kan evt. opbevare flasken i køleskabet, men hold den så vidt muligt ude af sollys. god fornøjelse ![]() -- |
 |
Chili olie opskrifter
Casper Frederiksen (CasperF) Indlæg: 47 brørup 05/10-2011 13:47 ![]() |
I bør nok lige læse op på det ang. bakterier her i forumet! |
 |
Chili olie opskrifter
Karina Høier (Sommerfugl) Indlæg: 33 Amager 18/11-2011 02:21 ![]() |
Vange skrev:Efter at ha' læst igen på nettet, er jeg kommet helt i tvivl om jeg tør give mig i kast med at lave olie med friske chilier. Har det noget at sige om de er friske eller tøre? -- Hej Flemming Ved ikke om dette måske kan hjælpe dig. men der er meget forskel på olivenolie og fx raps olie. som du allerede selv har opdaget stivner olivenolie i køleskabet og dette danner grobund for bakterier. jeg laver mine chilieolier af alm. smagsløs og billig rapsolie. Jeg lavede en fornylig med friske chilier bl. citronchili og lidt Bih Jolokia finthakket. jeg stod og skulle bruge det samme dag. du kan sagtens flække dine chilier og komme dem i et glas og fylde dem med olie du skal bare sørge for at glasset er varmebehandlet først og at du har brugt atamon eller sprit i glasset før du fylder det. og det er vigtigt at olien dækker alle chilierne helt! dvs. olien må gerne dække 1-2 cm. over chilierneeller mere. du kan også tage en gryde komme din olie i sammen med den mængde chilier du ønsker evt . komme lidt krydderier i måske lidt hvidløg dog ikke for meget. varm olien stille og roligt op hold den på lav varme til dine chilier er kogt igennem og du er sikker på de har fået nok. lad det stå og køle ned. derefter kan du komme det på glas eller flasker.... husk at glasset eller flasken skal være varmebehandlet. håber det kan hjælpe dig ![]() |
 |
Chili olie opskrifter
Karina Høier (Sommerfugl) Indlæg: 33 Amager 18/11-2011 02:24 ![]() |
Sommerfugl skrev: Vange skrev:Efter at ha' læst igen på nettet, er jeg kommet helt i tvivl om jeg tør give mig i kast med at lave olie med friske chilier. Har det noget at sige om de er friske eller tøre? -- jeg skrev sprit i min besked med det mener jeg altså alkohol ![]() ![]() |
 |
Chili olie opskrifter
Anja Egeriis (LED-dyrker) Indlæg: 2683 Slagelse 18/11-2011 11:15 ![]() |
-- Arten af olie har ikke noget med risikoen for bakterier at gøre - evt. bakterier kommer fra chilier, der ikke er varmebehandlet længe nok... Men ren olivenolie er ikke praktisk, netop fordi den stivner i køleskabet. Og at skylle glasset i sprit eller Atamon er ikke nok - skal man være helt sikker på at undgå botulismebakterierne, så skal chilierne varmebehandles. Det er umådelig sjældent, at der sker noget - men jeg kunne personligt ikke tænke mig at løbe risikoen ![]() |
 |
Chili olie opskrifter
Mads Schmidt (Mads) Indlæg: 338 Viiala, Finland 13/12-2011 07:37 ![]() |
Foodwishes Chipotle oil Denne her ser nu ganske lækker og simpel ud... -- |
 |
Chili olie opskrifter
Conny Sørensen (Connys) Indlæg: 151 Nykøbing sj. 13/12-2011 09:24 ![]() |
LED-dyrker skrev:-- Arten af olie har ikke noget med risikoen for bakterier at gøre - evt. bakterier kommer fra chilier, der ikke er varmebehandlet længe nok... Men ren olivenolie er ikke praktisk, netop fordi den stivner i køleskabet. Og at skylle glasset i sprit eller Atamon er ikke nok - skal man være helt sikker på at undgå botulismebakterierne, så skal chilierne varmebehandles. Det er umådelig sjældent, at der sker noget - men jeg kunne personligt ikke tænke mig at løbe risikoen -- hvordan varmebehandler du Anja? |
 |
Chili olie opskrifter
Karina Høier (Sommerfugl) Indlæg: 33 Amager 13/12-2011 12:37 ![]() |
-- conny du kommer olie,chili og de krydderurter du ønsker op i en gryde og varmer det stille og roligt op... dog må det ikke blive for varmt for så brænder man chilien..... man kan se på chilierne når de ligsom er "kogt" igennem.... |
 |
Chili olie opskrifter
Conny Sørensen (Connys) Indlæg: 151 Nykøbing sj. 13/12-2011 15:11 ![]() |
Sommerfugl skrev:-- conny du kommer olie,chili og de krydderurter du ønsker op i en gryde og varmer det stille og roligt op... dog må det ikke blive for varmt for så brænder man chilien..... man kan se på chilierne når de ligsom er "kogt" igennem.... -- Tusind tak for svar Karina, det vil sige man næsten skal nå 100 grader ![]() |
 |
Chili olie opskrifter
Karina Høier (Sommerfugl) Indlæg: 33 Amager 13/12-2011 15:25 ![]() |
-- arrr det er nok under og jeg ville ikke bruge olivenolie... tror måske den er på 76-80 grader..... |
 |
Chili olie opskrifter
Conny Sørensen (Connys) Indlæg: 151 Nykøbing sj. 13/12-2011 15:36 ![]() |
Sommerfugl skrev:-- arrr det er nok under og jeg ville ikke bruge olivenolie... tror måske den er på 76-80 grader..... -- OK..nej, jeg havde læst mig frem til at olivenolie , måske ikke er det bedste til dette. Ellers bruger jeg næsten altid olivenolie til madlavning,hvor der skal bruges olie. Jeg holder mig til 76-80 grader (det må også kunnes gøres i ovn) ![]() |
 |
Chili olie opskrifter
Karina Høier (Sommerfugl) Indlæg: 33 Amager 13/12-2011 16:24 ![]() |
-- Jeg må indrømme at jeg faktisk aldrig bruger oliven olie... heller ikke på jobbet synes det smager skidt og meget af det er ikke egnet til at varme op. mange af de olivenolier vi kan købe her hjemme er bare ikke gode... dog har jeg fundet en i Italien og den er super billig og smager rigtig godt.. den bruger jeg i salater ![]() |
 |
Chili olie opskrifter
Anja Egeriis (LED-dyrker) Indlæg: 2683 Slagelse 13/12-2011 18:12 ![]() |
Connys skrev: Jeg laver slet ikke chiliolie og lignende ting - kun eddikesyltede chilier og chilisaucer, der har kogt længe nok... Men skulle jeg lave chiliolie, ville jeg nok varme dem op direkte i olien - omkring 10 minutter ved god varme ville jeg nok give dem og være lidt forsigtig, så de ikke "brænder", men stadig beholder farven. Eller måske lægge dem i kogende vand i 5 minutter, inden de skal ned i olien? Mvh Anja -- |
 |
Chili olie opskrifter
Chili olie opskrifter
Conny Sørensen (Connys) Indlæg: 151 Nykøbing sj. 13/12-2011 19:26 ![]() |
LED-dyrker skrev:Lidt læsestof: http://www.google.com/cse?lr=lang_da&q=chiliolie+undg%E5+botulisme&sa=S%F8g&hl=da&cx=partner-pub-4119471639955391%3A1419339949&ie=ISO-8859-1#gsc.tab=0&gsc.q=chiliolie%20undg%C3%A5%20botulisme&gsc.page=1 -- Tak for godt læsestof Anja ![]() Jeg er helt kureret fra at skulle prøve at lave chiliolie. Hvis jeg skal prøve at lave noget bliver det chilisauce ![]() MVH Conny |
 |
« Tilbage til forum oversigt.
Du skal være logget ind for at kunne skrive et svar.
Forum Statistik
Brugere: 5133, heraf online: 0 stk ()Seneste tilmeldte: AprilDrilm
Antal Emner: 2223
Antal indlæg: 18248 (i dag: 0, denne uge: 0, denne måned: 3)