Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Albino chilier i min vodka
Lars Bugge (Kilgore)
Indlg: 26

2000
11/08-2009 21:53
Jeg har vret i gang med at lave noget chili-vodka. Den bestod af 3 halverede modne apache-chilier og tre hele.

Men efter en mneds tid er farven nu helt forsvundet fra chilierne i vodkaen. De fr s flotte rde chilier, er nu helt hvide som albinochilier.

Hvad gjorde jeg forkert? Skulle det have stet mrkt?
--

Svar Send privat besked
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
12/08-2009 18:53
Siden det snart er weekend, s synes jeg du skal drikke vodkaen og spise chilien...
--

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
17/08-2009 13:34
Hej Lars

Der er muligvis nogen, der kender et godt husmoderrd, desvrre ikke jeg.

Jeg har ikke erfaring med chilivodka, men har lavet en del brvodka og forskellige snapsetyper. Bde smags- og farvestoffer trkkes ud af brene/smagsgiverne og "falmer".

I de typer vodka/snaps jeg har lavet lader man smagsgiverne blive i indtil man har den nskede smag. Det nemmeste er, at lave vodkaen meget strk (a la essens, s spder man bare op med vodka nr man nsker at drikke den) - eventuelt ogs lidt flydende honning for at balancere smagen.

Nr man har den nskede styrke/smag, s filtreres vodkaen f.eks. et kaffefilter f.eks. (de brune, da de hvide har en bismag af klor). S undgr man frugttrde og blege br, der skmmer.

Det er selvflgelig rart ved servering at have et par strlende br/chilier, der viser, hvad man drikker :) I brvodka har jeg haft br i fryseren, som jeg har brugt som isterninger ved servering eller blot kommet i min blandeflaske. Det m ogs kunne lade sig gre med de lidt mildere chilityper.

Til drinks med chilivodka som eg har serveret som aperitet fr thaimad, har jeg lavet chiliblomster til at stte p kanten af glasset - dog med et passende advarsel til gsterne om styrkeforhold ;).

--

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
17/08-2009 13:36
Maria skrev:Hej Lars

Der er muligvis nogen, der kender et godt husmoderrd, desvrre ikke jeg. Mske citron kunne hjlpe eller peberrod (men det smager jo).

Jeg har ikke erfaring med chilivodka, men har lavet en del brvodka og forskellige snapsetyper. Bde smags- og farvestoffer trkkes ud af brene/smagsgiverne og "falmer".

I de typer vodka/snaps jeg har lavet lader man smagsgiverne blive i indtil man har den nskede smag. Det nemmeste er, at lave vodkaen meget strk (a la essens, s spder man bare op med vodka nr man nsker at drikke den) - eventuelt ogs lidt flydende honning for at balancere smagen.

Nr man har den nskede styrke/smag, s filtreres vodkaen f.eks. et kaffefilter f.eks. (de brune, da de hvide har en bismag af klor). S undgr man frugttrde og blege br, der skmmer.

Nr vodkaen er frdig skal den st kligt/koldt og m ikke udstter for sollys.

Det er selvflgelig rart ved servering at have et par strlende br/chilier, der viser, hvad man drikker :) I brvodka har jeg haft br i fryseren, som jeg har brugt som isterninger ved servering eller blot kommet i min blandeflaske. Det m ogs kunne lade sig gre med de lidt mildere chilityper.

Til drinks med chilivodka som eg har serveret som aperitet fr thaimad, har jeg lavet chiliblomster til at stte p kanten af glasset - dog med et passende advarsel til gsterne om styrkeforhold ;).

Bedste hilsner

Maria
--

--

Svar Send privat besked
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
17/08-2009 13:47
De gange hvor jeg har lavet chili-kanel vodka har jeg benyttet trrede chilier og disse holder farven (men gr stadig drikken rigeligt strk)
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4080, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: MashaAtoma
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 0)