Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Chiliolie?
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
23/09-2009 23:33
Jeg er ude efter en "chili-olie-opskrift".

Jeg har vret i kontakt med en spise-olie-producent, der anbefalede ikke at eksperimentere med det. Grunden han gav var, at der var rig mulighed for at bakterier af arten Clostridium botulinum blev dannet - alts "plseforgiftning-bakterierne". Med mindre, at chilierne var fuldstndig og absolut trret - igen ikke noget, han mente hjemmetrring kunne sikre.

Jeg mindes engang at have hrt, at man kan koge chilierne i eddike inden de lgges i olie og p den mde slippe af sted med at lave chiliolie. S mit sprgsml gr p, om nogen har erfaring med det og eventuelt ved, hvor lnge chilierne skal koge og om de m lagres i olien i lngere tid?

/Maria
--

Svar Send privat besked
Chiliolie?
Heidi Stein (HeidiS)
Indlg: 53

Hvidovre
25/09-2009 10:44

--
Jeg tror du skal passe p med olie, netop pga. bakterie risikoen. Brug hellere eddike. Camilla Plum har skrevet en rigtig god artikel om chili, som du br lse. Lur mig om ikke den er til at finde p Camillas hjemmeside ;)

Mvh. Heidi

Svar Send privat besked
Chiliolie?
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
25/09-2009 12:55
Camilla Plum, som ogs er her p forummet, har tidligere vret s flink at give os den chili artikel hun har skrevet (det er faktisk et uddrag fra hendes nyeste bog). I kan finde den her:
http://www.chilifan.dk/da/artikler/genereltomchili/chiliernogetafdetsjovestemankandyrke/
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Chiliolie?
Per Grnberg (LotusV8)
Indlg: 33

Sverige Klippan
26/09-2009 12:25
Chilifan skrev:Camilla Plum, som ogs er her p forummet, har tidligere vret s flink at give os den chili artikel hun har skrevet (det er faktisk et uddrag fra hendes nyeste bog). I kan finde den her: http://www.chilifan.dk/da/artikler/genereltomchili/chiliernogetafdetsjovestemankandyrke/ -- Kim Schulz www.chilifan.dk

--
Det r ett av de programm man icke missar som ven sends i svensk TV, mycket trevligt, man kan ocks se fex nakne kocken Jamie Oliver prisa Chilin i sine programmer......

Svar Send privat besked
Chiliolie?
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
30/09-2009 02:01
Tak for de mange svar - jeg kan se p artikler at 5 minutters kogetid i eddike er svaret :)

Glder mig til at se programmet ogs.

Svar Send privat besked
Chiliolie?
jan toft (spondy)
Indlg: 8

8550
18/06-2012 22:42

hey
har hakket chilie og puttet det i olie i mange r det skal bare vre en tt dse eller glas du bruger det giver en super smag har gjort det samme med hvidlg det er bare super
mvh Jan

Svar Send privat besked
Chiliolie?
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
19/06-2012 06:33

--
Jeg vil stadig anbefale at varmebehandle chilierne - der er skrevet en masse om det her og andre steder fr...

Det hjlper ikke, at glasset lukker tt - hvis bakterierne er der, vil de udvikle sig alligevel, og de trives bedst i iltfattige omgivelser :(

Risikoen er lille, men den eksisterer, s man skal i hvert fald kende den, inden man laver sin chiliolie.

Svar Send privat besked
Chiliolie?
Morten Pedersen (Mugge)
Indlg: 143

Esbjerg
19/06-2012 19:29
Kan kun holde med Anja omkring de varmebehandlede chilier hvis det er til olie. Ogs selvom jeg tror os hjemme dyrkere har langt mindre risiko for at blive ramt af de slemme bakterier end hvis man kber dem i supermarkeder osv.

/Morten
--
http://muggeb.blogspot.com/

Svar Send privat besked
Chiliolie?
Louise Kjrulff (Louise K)
Indlg: 40

Kbenhavn
19/06-2012 19:32
Vil botulisme egentlig ikke vre et lige s stort problem hvis man laver chilihonning?
Der er tilsyneladende ingen der har tnkt p det i Honning-trden...
[URL HREF="http://www.chilifan.dk/da/forum/?forumID=3&topicID=275"][/URL]

Svar Send privat besked
Chiliolie?
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
19/06-2012 23:27

--
Jo - s vidt jeg ved, er det den samme ting med honning...

Svar Send privat besked
Chiliolie?
Lars Rold Andersen (Roldingen)
Indlg: 9

Ry
07/08-2012 14:45
Jeg har i nogle r vret heldig med at skre strke chilisorter som f.eks. Aji Omnicolor i meget, meget sm stykker, trre dem i en uges tid, og bruge "krymlen" i en raps olie. Det giver en fantastisk chiliolie.

Men mske er det netop det jeg har vret. - Heldig,

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3876, heraf online: 1 stk (Chilipuma )
Seneste tilmeldte: Chilipuma
Antal Emner: 2209
Antal indlg: 18221 (i dag: 2, denne uge: 2, denne mned: 2)