Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Chili sovs - shawarma style!
john mortensen (johnner)
Indlg: 2

odense
25/10-2009 16:33
hej

Er her nogen som kan give en god opskrift p den chili man kommer i sin shawarma?
Det er ikke den alm. olie og chili.

Der findes en shawarma biks skrt over for burgerking p strget, som laver en virkelig god chilisovs - nogen der har den opskrift?

John

--

Svar Send privat besked
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
25/10-2009 18:45
Jeg har desvrre ikke vret p den nvnte shawarma biks i nyere tid s jeg ved ikke lige hvad det er som gr deres sovs speciel.
Kunne du evt. forklare hvad der er anderledes ved den?

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Carsten Larsen (Carstendut)
Indlg: 12

Vallensbk
25/10-2009 21:17
S skal du lige en tur over p grillguru. Har selv lavet chiliplutten idag og den er bare perfekt! Prv selv.:
Grillguru

Bon appetit!

Svar Send privat besked
john mortensen (johnner)

odense
26/10-2009 20:08
Ja, det kunne godt vre den.
.. men 4 teskefulde chili.

Jeg har lige fyldt 500gram i 1 liter olie, s det kan st og trkke.
Det var nok lige lidt i overkanten :)
--

Svar Send privat besked
Morten Pedersen (Mugge)
Indlg: 143

Esbjerg
26/10-2009 20:15
Carstendut skrev:S skal du lige en tur over p grillguru. Har selv lavet chiliplutten idag og den er bare perfekt! Prv selv.: Grillguru Bon appetit!

--

Den lyder super god. Skal ihvertfald prves her.

Svar Send privat besked
Carsten Larsen (Carstendut)

Vallensbk
26/10-2009 21:20
Den ER supergod. Men nste gang laver jeg den nok noget strkere, men smagen er i top!

Svar Send privat besked
Jonas Schou (TheKewle)

Klderen, Slagelse
05/11-2009 12:31
jeg ekspermentere meget med chillisovs... jeg vil gerne ramme den de har p "shawarma"husene... men i slagelse hedder det vidst bare kebabhuse. der er vidst tomatpure i for at sdme lidt.. men ja eller olie og lidt andet kryderi s skulle du vre godt p vej
har ikke selv fet det resultat endnu jeg gerne vil have...
og jeg har brugt begge mine planter :Dhah
--
Jonas Schou, Klderen tv, 4200 slagelse

Svar Send privat besked
Astrid Spangsege (Spangsege)
Indlg: 5

Aalborg
14/04-2010 15:55

--
Jeg har altid troet det bare var Sambal Olek? :D

Svar Send privat besked
Daniel Kold (Zvnig)
Indlg: 26

Karlebo
20/10-2011 23:43
Well jeg har her til aften lavet en version af opskriften fra Grillguru og damn den er god :)

Hop herinde hvis i vil lse mere : Zvnigs Royale Chili Sauce
--
Frste gangs chilidyrker

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
21/10-2011 06:47

--
Synes at det lyder meget voldsomt at trre ved 90 grader?

"Normalt" trrer man chilier ved omkring 45 grader - bliver de ikke lidt brndte i smagen?

Svar Send privat besked
Daniel Kold (Zvnig)
Indlg: 26

Karlebo
21/10-2011 11:43
Hey Anja

Jeg skal vre rlig og indrmme det var mit frste go med at trre chilier, s det kan sagtens ske, at det var overkill, men de fik en sprd overflade og det fungerede ganske godt synes jeg.

Men jeg skal lave en ny portion i nste uge, s hvis der er fordele ved at give dem 45 grader i stedet for (smagsmssigt), s kunne det vre jeg skulle prve det. Hvor lang tid giver du dem i s fald?
--
Frste gangs chilidyrker

Svar Send privat besked
Peter Larsen (plarsen)

Snderby
03/02-2012 17:56

Her er en opskrift, som minder en del om shawarmaudgaven, fik den ved at lirke lidt med en kebabpusher.
1 dse dobbeltkoncentreret tomatpure 800 g
2 nvefulde piri-piri eller tilsvarende mngde af egen avl styrke 6 eller mere
1 flaske sriracha med grnt skruelg eller linghams
1 spskf hvidlgspulver
1 spskf salt
1 god nvefuld sukker eller en slat heinz tomatketchup
R mngder neutralt smagende olie
Rr det hele sammen under tilstning af olie indtil der dannes sm ser, man ikke kan rre vk
Hldes p skoldede glas og holder sig utroligt lnge selv ved stuetemperatur, hvis man vedligeholder olien p toppen
Og s er her et trick til rigtige grisebasser: gte mayonnaise. Det gr sikkert ikke noget for holdbarheden, men man kan jo lave sig en smagsprve.
PS: Har ogs prvet at finde ud af, hvad der giver den specielle smag i sovsen fra Shawarma House, men det vil de ikke ud med. Hvis det lykkes for andre, hrer jeg meget gerne nrmere.
plarsen

Svar Send privat besked
Jacob Larsen (Manny)
Indlg: 1

Birkerd
08/04-2012 17:38
Nu skal jeg jo ikke belre nogen med min halvstuderede bedreviden, og jeg har heller ikke den rigeste anelse om hvordan jeres lokale Shawarma pusher laver sin chilisovs. Men hvis vi snakker de 2 Shawarma barre, som ligger henholdsvis frst p Strget og i Kbemagergade (begge i Kbenhavn centrum), s bruger de ikke Sriracha eller Linghams. Det ville delgge den udsgte smag deres Chili har.

Jeg har selv eksperimenteret med forskellige mleforhold, og har faktisk net en salgbar opskrift. Den fr i ikke her, men jeg vil gerne bidrage med at par fif, som har hjulpet p smag og holdbarhed. Det skal her siges, at nr jeg laver chilipasta (jeg laver den ikke som sovs), bliver der 6-7 kg frdigt produkt, og derfor er en lang holdbarhed en fordel.

1. Man kan med fordel varmebehandle sin chili (chili, olie og evt. ogs hvidlg) inden den kommer p emballage (det m gerne lige koge, men s skal det ogs tages af blusset).

2. Nogen vasker emballagen i Atamon, Det gider jeg ikke, s jeg bruger vejledningen til marmelade. 1 tsk. pr. 1 kg frdig chilisovs/pasta.

3. Brug altid rent vrktj nr du tager af den frdige blanding. Hvis skeen (eller hvad du nu bruger) har vret i kontakt med maden, s skal den ikke tilbage i chili glasset. Tag en ren ske.

Og s lige en hjlp til at fange smagen af Shawarma bar. I Metro (Cash and Carry) har de en krydderblanding, der heder Shawarma krydderi. Den kan vre god at afstemme med.

Den bestr af: Paprika, Salt, Chili, Peber, Lg, Koriander, Spidskommen, Allehnde, Hvidlg, Kardemomme, Nellike, Ingefr.

God jagt p den optimale chilisovs/pasta.

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4080, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: MashaAtoma
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 0)