Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Chilisauce - lidt fif
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
14/11-2009 20:15
Jeg blev p et andet forum spurgt om hvordan man laver en god chilisauce og om man kan matche de saucer man kan kbe.
Tnkte at jeg vil dele svaret med jer andre herinde ogs.

At matche en fabriksfremstillet sauceer ekstremt svrt da de ikke ndvendigvis fr deres "chili" smag fra friske chilier.
Der er dog mange andre mder at f lavet sig en spndende chilisauce p.
Jeg vil ikke her komme med en bestemt opskrift, men derimod en beskrivelse af de skridt jeg gr igennem nr jeg laver en chilisauce.

1) vlg en base at basere saucen p
Du nvner selv tomat som er en af de klassiske grundbaser i chili saucer. Der er dog mange andre muligheder. F.eks. er forskellige frugter rigtigt godt til at lave chili saucer med. Mine favoritter er Mango, Ananas, ble. Her ud over bruger jeg nsten altid lg der lige steges af i lidt olie inden chilier mm. tilsttes.

2) Vlg en smags variant (Frivilligt)
Hvis jeg laver en sauce med tomat som base, s kan jeg godt finde p at tilfje f.eks. ananas for at give en frugtig sdme til saucen. Dette kan ogs vre et bestemt krydderi (f.eks. rget paprika for en BBQ smag, hvid peber for en skjult afterburner, koriander, ingefr osv.)

3) Vlg styrke og chilier
Det er en god ide at overveje inden man gr i gang hvor strk en chili sauce man nsker at lave. Det kan godt vre svrt at vurdere hvor strk en sauce bliver ud fra de chilier man bruger. Nogle chilier bliver f.eks. mildere nr de bliver varmede imens andre bliver strkere (noget med hvilke capsaicinoider der er i chilien). Med mindre man nsker en ekstremt strk sauce, s er det en god ide at tilstte chilien lidt af gangen og s lade det koge lidt inden man smager og evt. tilstte mere chili.
Husk at forskellige chilisorter "brnder" p forskellige mder i munden. F.eks. har de klassiske lange thai chili en effekt bagerst i munden hvorimod habanero primrt rammer forrest i munden. Dette har ogs indvirkning p hvornr man "rammes" af chili effekten og kan derfor udnyttes til at skabe saucer med en "afterburner" eller som frst virker mild, men s giver et ordenligt spark efter 30-60sek.

4) Find smagsbalance
Praktisk talt alle chilisaucer smages til med en form for syre (jeg bruger typisk blecider eddike og/eller limesaft) samt en god mngde sdme (f.eks. rrsukker, farin, ahornsirup, melasse, eller blot almindeligt sukker). Jeg bruger forblffende meget af begge ting i mine saucer for at skabe netop den smag jeg nsker at frembringe. Der er stor forskel p hvilke sukker og syre man bruger, s her er god mulighed for at eksperimentere for at finde det rette niveau i smagen.

5) Jvning eller ej
Man kan selvflgelig skre alt i fine sm stykker og s koge dem sammen, men ofte nsker manen mere lind sauce. Derfor bekymrer jeg mig normalt ikke s meget om at f det hele skret fint, men smider i stedet min sauce i blenderen nr den har stet og kogt. Dette kan ogs give et lidt andet smagsbillede da f.eks. saft i ananas stykker bliver fordelt bedre ud i saucen.
nu skal man s beslutte om man vil jvne saucen for at f den tykkere eller fordynde den for at gre den tyndere. Til at fortynde kan man bruge vand eller f.eks. blejuice. Til at jvne med bruger jeg Xanthan gummi eller agar-agar, men det er ikke sdan lige til at skaffe for private i DK. I stedet kan du bare bruge almindelig maizena jvning som virker ganske fint (bare huske at det bliver mere tykt nr det kles ned).

Og s er det ellers bare med at komme i gang med at eksperimentere.

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Chilisauce - lidt fif
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
15/11-2009 01:24
Tak - det er et rigtig godt og informativt indlg. Jeg vil g i gang med at teste :)

Et lille fif til agar-agar: Det kan kbes i de fleste asiatiske kbmnd. Her er det billigt, men slges normalt i "lange strimler", der kan vre lidt svre at dosere i begyndelsen. Alternativt har de fleste helsebutikker agar agar. Her er det ofte dyrt, men agar-agaren er her i form af let dosrbare flager eller, hvis man er heldig kan man finde det i pulverform.

Xanthangummi er straks vrre og jeg har endnu ikke som privatperson fundet det og har mtte ty til tysk onlinekb:)

--

Svar Send privat besked
Chilisauce - lidt fif
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
15/11-2009 10:00
Tak for indlgget. Superfed inspirationskilde! Jeg har et par modne orange rocotoer. Jeg tror de skal parres med ananas i dag!
--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3997, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: zidyesfsl
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 5)